Az ítélet: halál?

Melitta

Adminisztrátor
Fórumvezető
Rádiós
Vajon a vallások engedélyezik a halálbüntetést? Elképzelhető, hogy bizonyos esetekben kivégezhető valaki? Megváltoztak a régen hozott vallási törvények a halálbüntetéssel kapcsolatban, vagy van ahol a mai napig ugyanazok a szabályok élnek? Van olyan bűn, amiért halállal kell fizetni, vagy mindenkinek meg kell adni az esélyt, hogy jó útra térhessen?

Ezen a héten az Indiában egy nemi erőszaknak indult, végül egy diáklány halálával végződött bűncselekmény elkövetőinek halálra ítélésével kapcsolatban merült fel a világvallások képviselői felé intézett kérdésünk.

A konkrét kérdésünk így hangzott:

Van olyan eset az ön vallása szerint, amikor indokolt lehet a halálbüntetés?


Farkas Pál
Buddhista tanító

A kérdés igen határozottan egyetlen szóval megválaszolható: nincs.

A válaszhoz a karma törvényének a Buddha tanítása szerinti értelmezését kell ismerni, mely szerint a karma, ami nem más, mint szándékos tett, feltétlenül meghozza gyümölcsét, és az eredmény éppen olyan minőségű lesz, mint a tett. Ki mint vet, úgy arat – fogalmazza meg ugyanezt a magyar közmondás. Tehát aki öl vagy másokat ölésre buzdít, nem kerülheti ki a következményeket, bár lehetséges, hogy a tett és az eredmény között hosszabb időtáv feszül.

A szerzetesek fegyelmi szabályzata nagyon pontosan írja le az emberi élet elvételének kritériumait: A gyilkosság tárgya egy emberi lény, beleértve a magzatot is, közvetlenül a fogantatástól egészen a halál pillanatáig. Ennek az emberi lénynek tudatosan, szándékosan és tervszerűen akarni a halálát, tisztán észlelve, hogy a személy egy emberi lény. Elpusztítására célszerű erőfeszítést tenni, melynek eredménye halál.

A Középhosszú beszédek gyűjteményének 61. szútrájában a Buddha bármilyen rossztett tiltását mindenki számára közérthetően így fogalmazta meg: akár testi, akár szóbeli, akár tudati tettet hajtunk végre, mindig mérlegeljük, „vezet-e az a cselekedet, melyet meg kívánok tenni, saját nyomorúságomra, vagy mások nyomorúságára, vagy valamennyiünk nyomorúságára, fájdalmas következményekkel, fájdalmas eredményekkel járó kedvezőtlen cselekedet-e az?” Ha igen, a jövőben nem szabad megtennünk, a jelenben nem szabad folytatnunk, ha pedig megtettük, meg kell bánnunk, és megfogadnunk, hogy tartózkodunk tőle a továbbiakban.

A világi buddhistákra érvényes öt fogadalom az élet megóvásának intelmével kezdődik: megfogadom, hogy tartózkodom élőlények pusztításától. Ez pedig az élet igenlése!


Oláh Miklós
Görög katolikus lelkész

A Katolikus Egyház Katekizmusa (KEK) az egyház hivatalos álláspontjának és tanításának foglalata a következőket mondja erről:

„A közjó védelme követelményének megfelel az állam erőfeszítése annak érdekében, hogy az emberi jogokat és a polgári együttélés alapvető szabályait sértő magatartásformák terjedését megfékezze. A törvényes közhatalomnak joga és kötelessége a vétség súlyosságával arányos büntetés kiszabása. A büntetésnek elsősorban a bűn által okozott rendzavarás helyreállítása a célja. Amikor a büntetést a vétkes önként elfogadja, a büntetés engesztelő értelmet is nyer. A büntetés azonfelül, hogy védi a közrendet és óvja a személyek biztonságát, gyógyító célzatú is: amennyire lehetséges, hozzá kell járulnia a vétkes megjavulásához.

Az Egyház hagyományos tanítása -- a tettes kilétének és felelősségének teljes bizonyítását föltételezve - nem zárja ki a halálbüntetéshez folyamodást olyan esetekben, amikor ez az egyetlen járható út az emberek életének hatékony megvédésére a jogtalan támadóval szemben.

Ha pedig a vérontás nélküli eszközök elegendők a támadó elleni védekezésre és a személyek biztonságának megőrzésére, a hatalom ezekre az eszközökre korlátozódjék, mert ezek jobban megfelelnek a közjó konkrét javainak és inkább összhangban állnak az emberi személy méltóságával.

Napjainkban ugyanis, mivel az állam olyan lehetőségekkel rendelkezik, melyekkel hatékonyan tudja büntetni a bűntényt, ártalmatlanná téve elkövetőjét, anélkül, hogy véglegesen megfosztaná a jobbulás lehetőségétől, a tettes kivégzésének szükséges volta, immár nagyon ritka, ha egyáltalán előfordul''.

Ezt hirdeti II. János Pál pápa is az „Evangelium Vitae” c. enciklikájában. (56. p.)



Radnóti Zoltán
Rabbi

Hogy a témát megfelelő módon tudjuk tárgyalni, tudnunk kell, hogy a zsidóság alapvető törvénykönyvének a Tórának két szintje van: az Írott Tan (Mózes 5 könyve) és a Szóbeli Tan (pl. Talmud).

Tény, hogy a Tórában a halálbüntetés kiszabásának lehetősége több helyen és több módon is előfordul - ám csak a Talmud részletezi ennek milyenségét és hogyanságát. Olyannyira, hogy a szóbeli hagyomány megértése nélkül lehetetlen megérteni magukat a tórai törvényeket is.

A bűn és a büntetés definíciója Mózestől indulva a középkori kodifikátorokig lényeges változásokon ment keresztül.
A Tórában szereplő halálos vétkek nagy részének ma már nincs is relevanciája. Ilyen például a halott idézés és jóslás; vérfertőzés és fajtalankodás; házasságtörés; szülők bántalmazása; Istenkáromlás; bálványimádás; gyermekáldozás; hamis prófétálás; prostitúció; szombati munka stb.

A kommentárirodalom egyik érdekes újítása, hogy a rabbik adtak egy másodlagos értelmet is a „halálos ítéletnek”, illetve a „kiirtás” büntetésnek: Istenre bízzák a büntetést és a végrehajtását. Azaz ezeket kivonták a világi bíróság köréből, mondván, hogy az pl. Örökkévaló küld majd a vétkesre valamilyen betegséget.

Ez a rabbinikus interpretáció közvetve már arra utal, hogy a bölcsek halálbüntetés tényleges megszüntetésére törekedtek, ám a Tórát nem írhatták felül, de párhuzamosan a Talmud bölcsei különböző jogi szabályzásokkal (pl. tanúk kikérdezésének bonyolultsága) szinte lehetetlenné tették, hogy bárkit is halálra lehessen ítélni. A rabbik fokozatosan hátrálnak ki a halálos ítéletek és annak felelőssége alól, hogy ne adj’ Isten, egy ártatlant ítéljenek el. Maga a Talmud is mondja, hogy ha egy bíróság (amely egyébként 23 tagú volt), hét esztendő alatt hozott egy halálos ítéletet, akkor véreskezű bíróságnak nevezték őket.

Láthatjuk, hogy a vallásjog - a Tórai alapokról kiindulva - odáig jutott, hogy határozottan a halálbüntetés ellen lép fel, hiszen a tórai büntetések célja nem más, mint elijeszteni a vétkeseket a bűnismétléstől, és ez által megakadályozni a további vétkek elkövetését.

Végül megjegyezném, hogy a modernkori Izrael állam jogrendszerében továbbra is megtalálható a halálbüntetés lehetősége, de mindeddig csak egyszer, - 1962-ben - Adolf Eichmann esetében alkalmazták.



Sulok Zoltán Szabolcs
Muszlim hitoktató

A Saria (iszlám vallásjog) fő célja a következő dolgok védelme: 1. élet, 2. értelem, 3. vallás, 4. vagyon és 5. leszármazás. E védelem minden emberre kiterjed, származásától vagy vallásától függetlenül, s minden embernek egyéni és kollektív kötelessége e dolgok tiszteletben tartása, védelme, helyreállítása és/vagy kiegyenlítése.

Ennek alapján az iszlám vallásjog kiemelten foglalkozik azokkal az esetekkel, amikor valaki gondatlanságból vagy szándékosan sérelmet okoz embertársainak vagy romlást okoz a földön az öt említett dolog valamelyikében. Ha az elkövetett sérelem szándékos, visszafordíthatatlan, nem állítható helyre, akkor következik a kiegyenlítés törvénye, ami minősített bűntettek (pl. gyilkosság, nemi erőszak, útonállás) esetén halálbüntetés kiszabása is lehet. Erről azt mondja Isten a Koránban: „S a kiegyenlítés törvényében élet van számotokra, ó értelemmel bírók, hátha istenfélők lesztek.” (2:179) A kiegyenlítésben a megtorlás mellett elrettentés is van, ami a társadalom becsületes és az emberi együttélés szabályait tiszteletben tartó többsége számára biztonságot és védelmet jelent.

Ugyanakkor az iszlámban tilos az önbíráskodás. Minden büntetést csak bíróság szabhat ki, a megfelelő bizonyítási eljárás lefolytatása után, ahol az irányelv az igazság kiderítése, hiszen Allah azt mondja: „Allah nem akarja, hogy bármelyik teremtményével is igazságtalanság történjék.” (Korán 3:108) Ezért, ha a bírósági eljárás során bármiféle kétség merül fel a vádlott bűnösségét illetően, nem lehet ítéletet hozni vagy a korábban meghozott ítéletet nem szabad végrehajtani, hiszen egy ártatlan ember megbüntetése szintén visszafordíthatatlan következményekkel járhat.



Tornóczky Gusztáv József
Hindu/vaisnava (Krisna-hívő) oktató

A hinduizmus vallása a védikus szentírásokon alapul, ezen írások egy része az emberi társadalom életével kapcsolatos elveket - beleértve a mai kor szerint értendő polgári pereket és büntetőjogi eljárásokat - tárgyalja. Ezen írások közül a legfontosabb a Manu-szamhitá. A mű nagy része az emberek egymással való helyes viszonyulásával foglalkozik, kisebb része a konfliktuskezeléssel és büntetésekkel. A halálbüntetés ítélete megengedett volt a társadalom azon tagjaival szemben, akik agresszornak számítanak. Agresszornak számított, ha valaki halálos fegyverrel támadott embertársára, felgyújtotta a másik házát, más feleségével becstelen volt és még több más eset. Az Indiában aktuálisan történt erőszakos cselekmény és annak női áldozatával történtek, aki belehalt sérüléseibe, egyértelműen halálbüntetést vont maga után.

A társadalmi igazságszolgáltatásra / bíráskodásra vonatkozó szentírások tehát bizonyos esetekben előírják a halálbüntetést a társadalom rendjének fenntartása és a békés polgárok védelme érdekében. A hindu lelkiséget hangsúlyozó írások ugyanakkor türelemre, kegyelemre és megbocsátásra ösztönözik a hívőt, ezért a társadalmi gyakorlattól eltérően a bűnösöket is igyekeznek ezek az írások a “jó útra” téríteni az Istennel és embertársainkkal való kiengesztelődés és jámbor cselekedetek végzésére ösztönzés által. Erre egy példa a Srímad Bhágavatam 1. énekében található, ahol egy gyermekgyilkos életét kímélik meg méltányossági alapon, mert a megölt gyermekek vallásos édesanyja kéri a bírákat, hogy ne öljék meg gyermekei gyilkosát, mert nem akarja, hogy úgy szenvedjen a bűnös édesanyja, ahogy ő most gyermekei elvesztését gyászolva. Mindez Krisna jelenlétében történt, aki jóváhagyta a halálos ítélet enyhítését - így az elkövető más büntetést kapott.

hir24
halal2.jpg


 

Csillagözön

Állandó Tag
Állandó Tag
Érdekesek a nyilatkozatok a különböző vallások részéről. Ilyen kérdések megválaszolásakor mindegyik az erkölcs legmagasabb szintjeit igyekszik megcélozni.

Az átlagembernek, mikor az Isten szolgáira gondol, mindig a remény, a menekvés, az igazságosság ötlik akaratlanul is az eszébe. Tehát a bizalom megvan Isten szolgái felé.

A gyakorlatban fegyvereket, nem egy esetben - ebből eredően gyilkosokat - áldanak meg egyházi személyek, legtöbbször ártalmatlan civilek ellen, akiket még csak hallomásból sem ismernek. Azt sem tudják, hogy a leendő áldozatok kik, miért születtek erre a Világra......

Ha egy törvény azt mondja, hogy tilos embert ölni, akkor hogyan lehet, hogy ugyanazzal a törvénnyel megölik az elkövetőt....
 
Utoljára módosítva:

susan.red

Állandó Tag
Állandó Tag
A vallások szerintem alapvetően védik az életet. Még a gyilkosokat is. Hogy ez szent meggyőződés-e vagy sem ezt csak ők tudják. Vannak kétségeim. A buddhista vallást elfogadom, de a katolikus vallással kapcsolatban nem merném 100 %-ban állítani minden katolikus részéről. Miből gondoljuk, hogy aki embert öl, mondjuk kisgyermeket, brutálisan / nem részletezem/ megjavul. Esélyt kap stb. Mire kap esélyt? Hogy többet nem öl? Hogy a beteges lelke csak úgy megjavul? Elég neki az, hogy nem öl többé, hiszen egyszer már megtette. Az elég lesz neki. Kitart eggyel is már. Mikor gondol Istenre a gyalázatos / finoman fejeztem ki magam/? Világunk már rég nem az élet védelméről szól. Kapcsold be a televíziót, nézz meg egy filmet. Kapcsolgass a távirányítóval, s meglátod, hogy az élet semmit sem ér. Nap mint nap ezekkel szembesülünk. Hallgass vagy nézz híradót. Lelőtte, megfojtotta, agyonverte.... Adjunk már neki esély, hátha többé nem csinálja. Hát, én nem adnék esélyt. Életért életet! Mielőbb, hogy megvédjük a többit. Ez is olyan, mint a mi volt előbb. Ahány ember annyi vélemény. Elnézéseteket kérem kijött belőlem. Az én férjemet "csak" halálra gázolták. Nem szándékosan, "csak " tök részeg volt az elkövető.
 

Ernoe

Állandó Tag
Állandó Tag
Jolesik hallani, hogy egyházvezetök megprobálnak érveket találni az ösrégi tanokban a halálbüntetés eltörléséhez. Voltak korok amikor az ellenkezöjéhez kerestek támogatást.
-
Egy orjási tévedés, hogy a buddhizmus teljes mértékben elvetné a halálbüntetést, közöttük is találhatoak extremisták. Ha egy szerzetes leönti magát benzinnel az is "gyilkol" csak éppen önmagát. A kinzás nem tilos a buddhizmusban, csak a gyilkolás. A megkinzott szerintük nem a kinzásban halt meg hanem a "kárma" volt az oka.
-
A halálbüntetés értelmetlenségét észérvek támasszák alá a legmeggyözöbben.
-
Megdöbbentö, hogy a 21. században még szerepet játszik egy képzeletbeli lényre valo hivatkozás amikor élet és halál felett döntünk. :(
 
P

pacisi

Vendég
Igen.Ha az ítélet hozók sosem tévednének!!Sok esetben kiderült nem így van
 

Ernoe

Állandó Tag
Állandó Tag
A halálbüntetés értelmetlensége nem redukálodik le arra, hogy a biroság tévedhet.
Ha csak ezen mulna akkor a pénzbirságot is elkéne törölni, ott is lehet tévedni. :)
-
Egy képzeletbeli lényre hivatkozni élet és halál kérdésében perverz és beteges.
 

cortes

Állandó Tag
Állandó Tag
Sok ember könnyen eljut – logikailag - oda, hogy „szemet szemért, fogat fogért”. „ … Ítéljék halálra”, végezzék ki”, mondják. Na, de ki? Vajon elvárható lenne, hogy azok támogassák a halálbüntetést, akik adott esetben, fel is vállalnák az ítélet és a kivégzés ódiumát? Vajon árnyalná ez a támogatottság képét? Mert ha lenne, aki erre önként és dalolva jelentkezne, nem igen lehetne sokkal másképp tekinteni rá, mint az elítéltre. A kivégzés is egy gyilkosság, persze sokat által legalizálva, de sokak által, pedig nem. Ez sem.
 
P

pacisi

Vendég
A halálbüntetés értelmetlensége nem redukálodik le arra, hogy a biroság tévedhet.
Ha csak ezen mulna akkor a pénzbirságot is elkéne törölni, ott is lehet tévedni. :)
-
Egy képzeletbeli lényre hivatkozni élet és halál kérdésében perverz és beteges.
Ártatlan ember halálát, kivégzését.Pénzbirságot precedensként felhozni? Érdekes!!!!! Az egyik korrigálható a halál nem.
 

yeti108

Állandó Tag
Állandó Tag
A norvég tömegmészárosnak is adni kellene még egy esélyt? Hátha legközelebb nem fog mészárolni...Nem hinném, hogy lenne normális magyarázat a tettére.... az ilyeneket meg a terroristákat nem sajnálnám...
 

Ernoe

Állandó Tag
Állandó Tag
A halálbüntetéssel nincs megoldva semmi. Mégcsak fenyegetésre sem alkalmas. Ez számtalanszor igazolt. Nem lehet vele a sulyos büncselekményeket visszaszoritani.
-
Szerintem a halálbüntetés eltörlésének az elsödleges oka nem az elitélt védelme, hanem a saját emberségünk megörzésének az érdekében történik. A halálbüntetéssel csak leépitenénk a még bennünk levö erkölcsi gátat.
-
A Tennessee államban levö Erwin-ben 1916-ban halálra itéltek egy ázsiai cirkuszhoz tartozo elefántot mert valakinek rálépett a fejére. Az állatot törvényesen halálra itélték és egy közeli vasutállomáson végrehajtották az itéletet, egy daru segitségével felhuták 2500 felnött és gyerek elött.
-
Az elsö kisérlet közben elszakadt a lánc, a több tonnás állat lezuhant, eltörte a vállát. Ujra felhuzták, majd a sinektöl nem messze elásták.
-
220px-Elephantmary.jpg

-
 

wanna

Állandó Tag
Állandó Tag
véleményem szerint csak és kizárólag olyasmibe nyúljon bele emberi kéz - hangsúlyozom, szándékosan -, amely felett saját maga rendelkezik, amit saját maga reparálni képes - az emberi ÉLET nem tartozik ebbe a körbe, így elvenni sincs joga senkinek, semmilyen indokkal... az ítélkezés nem a mi dolgunk (hál' istennek!)
 

Ernoe

Állandó Tag
Állandó Tag
véleményem szerint csak és kizárólag olyasmibe nyúljon bele emberi kéz - hangsúlyozom, szándékosan -, amely felett saját maga rendelkezik, amit saját maga reparálni képes - az emberi ÉLET nem tartozik ebbe a körbe, így elvenni sincs joga senkinek, semmilyen indokkal... az ítélkezés nem a mi dolgunk (hál' istennek!)
Ne nevettes kérlek. Az ember messzemenöleg maga határozza meg az életét, a sorsát. A természeti katasztrofák, betegségek nem egy fantázialény akarata.
.
Az orvosok ezek szerint állandoan egy isten akarata ellen dolgoznak ha todoznak és foltoznak bennünket?
-
Miféle jogrol beszélsz ami az embernek megtiltana valamit?
 

almamag78

Kitiltott (BANned)

mert valakinek rálépett a fejére.

Biztos rossz helyen tartotta :D


Na viccen kívül: ezt az elefántos történetet nagyon nem tudom megérteni... inkább a gazdáját/idomárját kellett volna felelőségre vonni, hiszen ő volt érte felelős, nem? ( ezt az elefántos történetet még nem is hallottam... valahogy az az érzésem, hogy az ember megérett a pusztulásra (mint ahogy "Neo" fogalmazott, a hétvégi "amikor megállt a föld" c. filmben: az ember elpusztítja a földet, akkor az föld is elpusztul és az ember is, de ha az ember kipusztul a föld megmenekül...)
 

vandorcsillag

Állandó Tag
Állandó Tag
véleményem szerint csak és kizárólag olyasmibe nyúljon bele emberi kéz - hangsúlyozom, szándékosan -, amely felett saját maga rendelkezik, amit saját maga reparálni képes - az emberi ÉLET nem tartozik ebbe a körbe, így elvenni sincs joga senkinek, semmilyen indokkal... az ítélkezés nem a mi dolgunk (hál' istennek!)

Milyen szép lélekre ható szavak,csak aki már átélt,túlélt egy ilyen borzalmat az valahogyan más véleményen van.
....és megköszönöd a gyilkosnak,hogy milyen remek fickó,kinyírta a családot vagy éppen a sok ártatlan iskolás gyerekeket,ugye?
Egy gyilkos soha nem fog megváltozni.
Miért is öl valaki?Miért lesz gyilkos egy csendes,"jóravaló"emberből,ahogyan többször lehetett hallani a riportokból?
Valahol olvastam régebben,hogy az elnyomott sok negatív gondolatok amik érik a személyt egy idő után robban,ki így ,ki úgy vezeti le a felgyülemlett feszültséget.
 
Utoljára módosítva:

vadmackó

Állandó Tag
Állandó Tag
Ha valaki bizonyítottan, szándékosan és előre megfontolt szándékkal, érdekből embert öl, szerintem kiírta magát a társadalomból. Aki erre egyszer képes, az máskor is megteszi, ha úgy alakul az élete. Hiába bánta meg bűnét, ha a gyilkosságot önszántából, saját döntése alapján követte el, visszafordíthatatlan dolgot követett el, az elvett életet már nem adhatja vissza sem ő, sem más. Ha valaki így dönt,annak tudatában, hogy a saját életével kell fizetnie tettéért, mégis megteszi, az nem érdemel könyörületet. Ha valaki ilyen módon veszítette el hozzátartozóját, biztosan így fog gondolkodni. Aki még nem járt így, és a halálbüntetés ellen van, az csak mentségeket keres egy súlyos, de igazságos döntés elkerülésére. Az ítéletet és büntetést hiába várják Istentől, mindenki tudja, hogy a bűnösök csak a legritkább esetben bűnhődnek meg emberi, jogi beavatkozás nélkül.
Az élethez való elemi jog minden embert megillet, amíg tiszteletben tartja ezt a törvényt. Ha egy ártatlan ember életét a jog által is jól körülhatárolt legsúlyosabb módon elveszi, már nem "érdemes" az életre, nem illeti meg ez a jog. Ha még azt is hozzávesszük, hogy az ilyen ember a továbbiakban is veszélyt jelent a társadalomra, önvédelemből, a további tragédiák elkerülése végett kötelességünk kivonni a forgalomból. A börtön nevelő, társadalomba visszavezető hatásának nem sok értelme van ilyen ember esetében, hiszen egy ilyen minősített gyilkosból már sosem lesz ártatlan ember. (Kutyából nem lesz szalonna....)
Szerintem az emberek többsége a legsúlyosabb emberölési esetekben büntetésként igazságosnak tartja a halálbüntetést. A különböző vallási ideológiák "okoskodásai" ugyan hatást gyakorolnak a különböző népekre, de ha bevalljuk, ha nem, legbelül eredendően, genetikailag mindannyiunkban bennünk van a bűnös megfelelő mértékű (arányos) megbüntetése iránti igény. Addig nem tudunk megnyugodni, míg a bűnös nem kapja meg méltó büntetését.
A döntés a hatalom, a politikusok kezében van, de egy politikustól nyílt, igaz nyilatkozatot sosem fogunk hallani, ahol őszintén elismeri, hogy személy szerint egyetért a halálbüntetéssel. Ez is mint minden más, a hatalom, a politika pillanatnyi érdekeinek megfelelően fog alakulni.
 
Utoljára módosítva:

Ernoe

Állandó Tag
Állandó Tag
Korábban az állatokat is biroság elé állitották és rájukolvasták a vádakat mielött kivégezték öket.
Most nem a "fekete bárányokra" gondolok és Jézusra akik az "emberek büne miatt sinlödött".
-
Most hirtelen nem jut eszembe a neve, de az egyik Pápát a halála után kiásták, biroság elé állitották (ültettek nem tudott már állni) halálra itélték, lefejezték és ujra eltemették. :(
-
A halálraitélés tehát több mind kivégzés. Nem szabad elfelejteni, hogy a legtöbb halálra itélt nem gyilkos volt hanem politikailag kelemetlen ember, vagy Istengyalázással vádolt.
-
Ha létezik halálos itélet, mondjuk gyilkolás miatt, onnan csak egy ugrás egy kelemetlen embert a másik halálával megvádolni.
-
Nemrég Olaszországban biroság elé álltottak geologusokat mert nem voltak képesek megmondani, hogy a vulkán kifog törni, a vulkán kitört és károk keletkeztek.
 
Oldal tetejére