Kicsontozott holttestből nyert fogimplantátumok

A holtestek egyre szélesebb körű hasznosítási lehetősége felveti a kérdést: nem ósdiak-e a kegyeletről vallott elképzeléseink?

Alastair Cooke, a BBC riportere 95 éves korában hunyt el. Az egyik legismertebb brit újságíró hamvait a Central Parkban szórták szét, temetése mégis az egyik legmegrázóbb történetté vált, mert hozzátartozói a Manhattanben történő felravatalozása előtt rájöttek, hogy a hamvasztás előtt valakik eltávolították az idős férfi csontjait.

Utóbb kiderült hétezer dollárért értékesítették őket. Végső felhasználóiknak, a fogászati és ortopédiai csontpótlásban részesülő betegeknek nyilván fogalmuk sem volt róla, hogy egy bűncselekmény vétlen részesei voltak, és ráadásul egy matuzsálemi korban elhunyt férfi testének darabjait ültették be nekik – a történetet Sándor Judit, a Közép-európai Egyetem (CEU) egyetemi tanára eleveníti fel a Magyar Narancsnak a Kegyelet és ráció címmel írt írásában. A jogász azt veti fel, hogy a szövetek felhasználásának új módozatai vajon arra sarkallják-e a világot, hogy újragondoljuk a kegyeleti jogokat? Magyarán tekinthetünk-e úgy az elhunyt testére, mint nyersanyagbázisra a túlélők számára?

A kérdés azért fontos, mert a tudomány fejlődésével a holttestek egyre több része hasznosítható, emiatt egyre nagyobb gazdasági érdek fűződik ehhez. Mégis több jel utal arra, hogy nem módosul a kegyeleti jog. Alastair Cooke testének kirablóját, Michael Mastromarinot, a ravatalozói csontlopások egyik legfőbb irányítóját utóbb 58 év szabadságvesztésre ítélték. Az ítéletét súlyosbította, hogy HIV-fertőzötteknél, rákbetegeknél meg is hamisította a halál okát, nemcsak a hullarablás minősített esetét követte el, de veszélybe sodorta a csontokat megkapó betegeket is.

Sándor Judit a cikkében azt elemzi, változik-e a halott testével kapcsolatos társadalmi megítélés. Ilyenre leginkább Kínában talált példát, ott óriási vita kíséri a kivégzett elítéltek szerveinek felhasználását. A nemzetközi jogi szervezetek ezt elítélték, és jó okuk volt rá, elborzasztó belegondolni, hogy a börtönökre szervlelőhelyként tekintsenek. A jogásznő azonban úgy érzékeli, Kínában az elítéltek esetében a szervkivételt sokan a bűnbocsánat részének tekintik, mondván ezzel csökkentik bűnük súlyát.

A cikk idézi John Harris angol bioetikus véleményét, aki szerint a halottakat automatikusan az élők szolgálatába kellene állítani, szemben azzal, hogy a holttest feletti rendelkezés az elhunyt legvégső akaratán nyugszik, s ezt legtöbbször a hozzátartozók közvetítik. De tényleg azt közvetítik, amit az elhunyt akart? (Azt már csak mi tesszük hozzá, ha köztudott lenne, hogy hétezer dollárt lehet kapni egy holttest csontjaiért, miként alakíthatná ez át a magyar gyakorlatot?) Szerencsére a cikk nem tud magyar példákat hozni a szervekkel, szövetekkel kapcsolatos törvénysértő gyakorlatra, itthon rendben folynak a dolgok.

Az Unió pedig nagyon is konzervatív álláspontot képvisel. A cikk az Elberte esetet idézi, amikor egy Németországban autóbalesetben meghalt férfi holttestét rabolták ki, s csak két évvel a temetés után derült ki egy bűnügyi nyomozás során, hogy egy németországi gyógyszercég részére illegálisan távolítottak el belőle szerveket. A család mindebből annyit észlelt, hogy a férfi összekötözött lábbal feküdt a koporsóban. A per mégis tanulságos, a bíróság elfogadta a feleség közvetlen áldozati státuszát és a kínzás, embertelen bánásmód tilalmának megsértését is. Vagyis a bíróság úgy tett, mintha Szophoklész Antigonéjának megszületése óta egy perc sem telt volna el, nem változott volna semmi Európában.

Vannak örök pontok, és kész. Megnyugtató.

Élő Anita

ravatalozo_custom_899x392_fill_850x370.jpg
 
De hogy jönnek ide a fogimplantátumok??? A fogászati csontpótlásról meg csak annyit, hogy az esetek 90%-ban csontpótlókat használnak (ami általában állati eredetű), 10%-ban pedig saját csontot...
 
Nem tudom hogyan érezne (ha képes erre egyáltalán) John Harris úr, ha a kedves édesanyja, vagy imádott gyermeke feküdne a ravatalon többé-kevésbé hiányos állapotban.
Mindenkinek módja van arra, hogy saját maga rendelkezzék arról, felhasználhatók-e az alkatrészei a halála után, vagy sem.
Legalább ennyi önrendelkezésünk hadd maradjon...
 
Légyszives fejd ki részletesen mi az hogy 10% saját csontot.
A csontpótló por vagy granulátom, ami puha a behelyezéskor, drága is. Mikor ez nem megfelelő, akkor jöhet az autológ, azaz saját csont. Ez szimpla esetben annyi, hogy vagy az alsó első fogknál (mentum) vagy a bölcsesség fog mögött (retromlárisan) egy lebenyt készítenek (az ínyt felvágják) és egy speciális fűróval onnan kivájnak egy kis darab csontot, amit oda lehet csavarozni arra a helyre, ahol szükség van a pótlásra (az implantátumoknál fontos, hogy mikor beteszik legyen minimális csont, tehát stabbilan álljon a csavara, azért van szükség pótlásra). Ha a szájból, azaz az alsó állcsontból nem lehet elég csontot nyerni, akkor egy komplikáltabb műtétet szoktak alkalmazni, amikor a csípőcsontból vesznek ki egy apró darabot, amit az állcsontokhoz csavaroznak, ahová kell (és a csont külső kortikálisból és belső szivacsállományból áll, a külső vasteg, kemény kortikálisból vesznek egy darabot, a belső puhát részt nem szabaad piszkálni, mert ott a csontvelő). Kb. ennyi.
 
Utoljára módosítva:
A holtestek egyre szélesebb körű hasznosítási lehetősége felveti a kérdést: nem ósdiak-e a kegyeletről vallott elképzeléseink?

Alastair Cooke, a BBC riportere 95 éves korában hunyt el. Az egyik legismertebb brit újságíró hamvait a Central Parkban szórták szét, temetése mégis az egyik legmegrázóbb történetté vált, mert hozzátartozói a Manhattanben történő felravatalozása előtt rájöttek, hogy a hamvasztás előtt valakik eltávolították az idős férfi csontjait.

Utóbb kiderült hétezer dollárért értékesítették őket. Végső felhasználóiknak, a fogászati és ortopédiai csontpótlásban részesülő betegeknek nyilván fogalmuk sem volt róla, hogy egy bűncselekmény vétlen részesei voltak, és ráadásul egy matuzsálemi korban elhunyt férfi testének darabjait ültették be nekik – a történetet Sándor Judit, a Közép-európai Egyetem (CEU) egyetemi tanára eleveníti fel a Magyar Narancsnak a Kegyelet és ráció címmel írt írásában. A jogász azt veti fel, hogy a szövetek felhasználásának új módozatai vajon arra sarkallják-e a világot, hogy újragondoljuk a kegyeleti jogokat? Magyarán tekinthetünk-e úgy az elhunyt testére, mint nyersanyagbázisra a túlélők számára?

A kérdés azért fontos, mert a tudomány fejlődésével a holttestek egyre több része hasznosítható, emiatt egyre nagyobb gazdasági érdek fűződik ehhez. Mégis több jel utal arra, hogy nem módosul a kegyeleti jog. Alastair Cooke testének kirablóját, Michael Mastromarinot, a ravatalozói csontlopások egyik legfőbb irányítóját utóbb 58 év szabadságvesztésre ítélték. Az ítéletét súlyosbította, hogy HIV-fertőzötteknél, rákbetegeknél meg is hamisította a halál okát, nemcsak a hullarablás minősített esetét követte el, de veszélybe sodorta a csontokat megkapó betegeket is.

Sándor Judit a cikkében azt elemzi, változik-e a halott testével kapcsolatos társadalmi megítélés. Ilyenre leginkább Kínában talált példát, ott óriási vita kíséri a kivégzett elítéltek szerveinek felhasználását. A nemzetközi jogi szervezetek ezt elítélték, és jó okuk volt rá, elborzasztó belegondolni, hogy a börtönökre szervlelőhelyként tekintsenek. A jogásznő azonban úgy érzékeli, Kínában az elítéltek esetében a szervkivételt sokan a bűnbocsánat részének tekintik, mondván ezzel csökkentik bűnük súlyát.

A cikk idézi John Harris angol bioetikus véleményét, aki szerint a halottakat automatikusan az élők szolgálatába kellene állítani, szemben azzal, hogy a holttest feletti rendelkezés az elhunyt legvégső akaratán nyugszik, s ezt legtöbbször a hozzátartozók közvetítik. De tényleg azt közvetítik, amit az elhunyt akart? (Azt már csak mi tesszük hozzá, ha köztudott lenne, hogy hétezer dollárt lehet kapni egy holttest csontjaiért, miként alakíthatná ez át a magyar gyakorlatot?) Szerencsére a cikk nem tud magyar példákat hozni a szervekkel, szövetekkel kapcsolatos törvénysértő gyakorlatra, itthon rendben folynak a dolgok.

Az Unió pedig nagyon is konzervatív álláspontot képvisel. A cikk az Elberte esetet idézi, amikor egy Németországban autóbalesetben meghalt férfi holttestét rabolták ki, s csak két évvel a temetés után derült ki egy bűnügyi nyomozás során, hogy egy németországi gyógyszercég részére illegálisan távolítottak el belőle szerveket. A család mindebből annyit észlelt, hogy a férfi összekötözött lábbal feküdt a koporsóban. A per mégis tanulságos, a bíróság elfogadta a feleség közvetlen áldozati státuszát és a kínzás, embertelen bánásmód tilalmának megsértését is. Vagyis a bíróság úgy tett, mintha Szophoklész Antigonéjának megszületése óta egy perc sem telt volna el, nem változott volna semmi Európában.

Vannak örök pontok, és kész. Megnyugtató.

Élő Anita

Csatolás megtekintése 1508785
*
Bizony, bizony ez egy kétélű "kard". Segíteni, de rontani is lehet vele embereknek az egészségét/életét. Gondoltam itt a rákbeteg, az AIDS-ses, a matuzsálemi korú holttestből ki- majd beoperált dolgokra.
 

Hírdetőink

kmtv.ca

kmtv.ca

Friss profil üzenetek

beamix wrote on Ajuda67's profile.
Szia,bocs de csak most csatlakoztam,hogyan tudok hozzájutni a fordításaidhoz ? Főképp a Kárpátok vampirjai sorozat 36,37.reszei érdekelnek. Előre is köszönöm az útbaigazítást
Hi! Does anyone here have the easy deutsch books by Jan richter in English?
hanna322 wrote on pöttyösdoboz's profile.
Szia! Érdeklődni szeretnék, hogy az Okosodj mozogva DVD anyagát el tudnád-e küldeni? Sajnos a data linkek már nem működnek. Nagyon köszönöm előre is a segítségedet! Üdv.: hanna322
katuskatus wrote on adabigel's profile.
Szia kedves Abigél! Neked sikerült letölteni Az egészség piramisa c. könyvet? Ha igen, elküldenéd nekem? Szép napot kívánok!
ametiszt99 wrote on boyocska's profile.
Szia,nem tudom,hogy megoldódott e a Bauer Barbara könyvvel kapcsolatban a problémád,de feltettem a könyvet ide:
Ne haragudj,de nem vettem észre hamarabb az üzenetedet:):)
ametiszt

Statisztikák

Témák
38,135
Üzenet
4,802,471
Tagok
615,753
Legújabb tagunk
BertSutton
Oldal tetejére