Kedves Sztamas!
Wass Albert és gondolkpodása számomra és rengeteg ember számára nem jelent sem irodalmi, sem erkölcsi, sem világnézeti zsinórmértéket. Írásai inkább az érzelmekhez, a transzcendenciát elfogadókhoz szólnak, mint az értelem híveihez, a misztikum elutasítóihoz. Wass egy materialistának csak annyira hiteles, mint egy hívőnek Lenin, vagy Marx.
"- Na látod! - emelte föl ujját az öreg. - Itt van veletek a baj! Mert az igaz, hogy Isten teremtett mindent és egy percre abba nem hagyja a teremtés munkáját. De csak azt teremt, ami van. Sohasem azt, ami nincs. Rossz pedig nincs, mert az Isten jó s a jó nem teremthet rosszat. Csak jó van. Minden, ami van, Isten gondolata. Ami nem Isten gondolata, az nincs. Tik Isten gondolatai vagytok. A fák is Isten gondolatai. A hegyek. A csillagok. A harmat meg a fűszál. De a gonoszság nem Isten gondolata. A betegség nem Isten gondolata. A beteg ember, a gonosz ember, a bűnt cselekvő ember nem más, mint egy elrontott gondolat. Nem Isten gondolata romlott el, értsük meg, mert Isten gondolata nem romlandó. Bennünk, emberekben romlott meg a látás, amivel Isten gondolatait nézzük. Ha sikerül megtisztítanunk azt a belső pápaszemet, amin keresztül Isten világát nézzük: eltűnik a rossz, a betegség, a gonoszság, a bűn... Eltűnik, mert valójában ott se volt soha. Csak az ember szeme látta, Isten szeme nem."
<O:razz:</O:razz:
Ez az idézet pedig sok sebből vérzik, bár kétségtelen, hogy igazi szofisztikai bravúr, amit Wass itt elkövet.
A Bibliában szó sincs arról, hogy "isten" folyamatosan teremtett volna, sőt teremtene a mai napig is. Ezt az elméletet annak a szorult helyzetnek a feloldására találták ki, hogy ha "isten" hat nap alatt teremtett mindent, akkor ami addig készen volt, az van "oszt jónapot."
Ez pedig nyilvánvaló hülyeség, tehát a bibliát ki kellett igazítani. Ezzel kísérletezik Wass is.
"Csak azt teremt ami van." Nos, ami van, az van. Ezzel persze a "nyáj" megelégszik, de aki gondolkodni kezd, az rájön, hogy ezzel a további kérdéseknek próbálja elejét venni a hitoktatás. Ilyen formán mondhatná bárki, hogy ő teremtette a világot. Arra a kérdésre pedig, hogy mit teremtett, válaszolhatja, hogy azt ami van. Ha kérnék, hogy ugyan, teremtsen már egy párducmintás egeret, azt mondhatná, hogy csak azt teremtek ami van. Ez tehát merő szofisztika.
Az pedig nagyon buta dolog, hogy minden "isten" gondolata, csak a rossz nem. Az az emberé.
1. Az ember "isten" teremtménye. A gondolatait a vágyait ez az állítólagos "isten" plántálta belé. Ergo: az ember gondolatai, isten alkotásai, hiszen azt mondják a hívők, hogy MINDEN "isten" alkotása.
2. Ha "isten" végtelen, akkor a végtelenség nem csupán pozitív irány, mert az csak a világ egyik szegmense, hanem negatív irány is. Isten tehát a jó és a rossz egyszerre, mégpedig a végtelen jó és a végtelen rossz.
(Én úgy mondanám, hogy "isten" a végtelen jó-ság és gonoszság egyben.) Ugyanis csak így mondhatjuk rá a "végtelen" jelzőt és a mindenhatóság jelzőjét is. Ha ő csak jót tud tenni, akarni, gondolni, akkor egyáltalán nem mindenható, hiszen csupán a lehetőségek felét képes használni, sőt annyit sem, hiszen mint mondtam, abszolut jó nincs. Ő pedig csak erre lehet képes, hiszen az a jó, amibe egy kicsi rossz is keveredett, már tartalmaz rosszat, ami isten tökéletességével nem fér össze.
Ha ez még hagyna kétséget bárkiben, akkor ott van az utolsó hiba Wass gondolataiban, hogy ha Isten nem is előidézője a rossznak, a megszüntetéséért már tudna tenni, hiszen a rossz elűzése jó, tehát belefér "isten" tevékenységi intervallumába.
Ha jön egy hurrikán és egy szülőotthonban elpusztít kétszáz csecsemőt, akkor egy mindenható "isten" a következőket tudná tenni:
1. A hurrikán nem jön létre, mert az öreg megakadályozza.
2. A hurrikán elkerüli a csecsemőotthont.
3. A hurrikán előtt hagy annyi időt, hogy megmentsék a gyermekeket.
Sok verzi van még, ám azt tapasztaljuk, hogy a hurrikán bizony sok esetben gyilkol. Az állítólag létező jó és mindenható "isten" pedig nem tesz semmit.
Nem akar, vagy nem tud?
Ha nem akar, akkor gonosz és ártalmas teremtményére az emberre nézve.
Ha nem tud akkor nem mindenható, van nála hatalmasabb erő is, amely ellen képtelen győzni.
Akkor pedig arra a nálánál hatalmasabb erőre lehet mondani, hogy mindenható.
Nos, egyelőre ennyi Wassról és lélekemelő, de át nem gondolt írásművéről.