De azt egyáltalán nem könnyű kivárni, főleg, ha nem árulják el, hogy mikor lesz az az időpont. Előbb-utóbb majd csak bejön valami hasonló, nem igaz?
(Lásd pl. Jézus "Isten országának eljövetele", a maja "Világvége", Lényin elvtárs, vagy éppen Nostradamus számos "próféciáját".)
Vannak idői próféciák is, legalábbis a Bibliában, amik évre pontosan jövendöltek meg eseményeket. Pl. Dániel könyve Krisztus fellépését és megölését. Jézus az "Isten országának eljövetelét" jelekhez kapcsolta, de mivel a Bibliát nem egyes részeket kiragadva kell olvasni, hanem egészében, a jelek alapján az idő meglehetősen jól pontosítható. Így pl. azt a tényezőt is hozzá kell kapcsolni a próféciához, hogy a zsidóknak újra saját államuk lesz a régi Izrael határain belül, ami be is teljesedett. És még van jónéhány jele az "Isten országa eljövetelének", amiből tudni lehet, mikorra várható.
Ez nem csak a "riogatásokra", hanem minden más "túlvilági" információra is igaz, beleértve a "túlvilág" létét is.
A "túlvilág" létére valóban nincsenek materiális bizonyítékaink, na de arra sincs, hogy nem létezik
Igen, ez is afféle ködösítés, amire korábban utaltam. Az akkori életkilátások mellett aligha lehetett volna arra számítani, hogy Jézus tanítványai közül tömegesen érnek meg egy negyven évvel későbbi eseményt, tehát a "látjátok"-ot valószínűleg nem szó szerint csak a jelenlevőkre értette.
Jézus szavai sosem csak az ott lévő hallgatóságnak szóltak, különben nem mondta volna nekik, hogy menjenek el, és terjesszék az embereket között, amiket mondott.
Ráadásul a "jóslat" folytatásában rögtön az "Emberfia" eljövetelét is beígérte, ami ugyebár máig sem következett be. Jeruzsálemet pedig azóta sokszor kerítette be ellenség, és habár többször sikerrel is jártak, a város mind a mai napig létezik.
Ha a Bibliát teljességében olvasod, akkor látni fogod az időintervallumot Jeruzsálem lerombolása és az Emberfia visszatérése között.
Jézus nem mondta, hogy Jeruzsálem meg fog szűnni, hanem azt mondta, hogy le fogják rombolni. A Bibliában számos jövendölés van arról, hogy újjá is fog épülni. Mint említettem, még az is benne van, hogy a zsidóknak újra állama lesz.
Eusebios pedig (több mint 200 évvel Jézus után) olyasmit írt, hogy a hívek a háború előtt egy jóslatban kaptak utasítást arra, hogy Pellába menjenek, tehát nem Jézusnak az egyik evangéliumban leírt állítólagos próféciája vezette őket.
Én másképp emlékszem Eusebios írására, de ez most lényegtelen. A mi szempontunkból most az a lényeg, hogy Jézus ekkor egy olyan információt adott át, amiről materiális úton nem lehetett tudomása.
Szerintem 200 év időtartam nem hosszú egy esemény leírására. Trója ostroma és Homérosz között 600 év telt el, mégse kérdőjelezi meg senki, amit írt. Amúgy meg ha így gondolkozunk, akkor lényegében minden történelmi személy és esemény valóságát megkérdőjelezhetjük. Hiszen Napóleont is lehet, hogy csak kitalálta valaki, és a festmények és a beszámolók mind ugyanazt a kamu forrást használták a későbbiekben. És a waterloi csata meg a többi is csak kamu, lehet, hogy csak Tolsztoj találta ki.
Vagy ha elég idős és tapasztalt állat. De ez miért csak "materialista megközelítésből" lenne igaz? "Spirituális megközelítésből" nincsenek idős és tapasztalt élőlények, vagy csak nem tudják előre látni a jövőt?
Egy állatnak is lehetnek spirituális tapasztalatai. Csak ő nem tudja velünk közölni
Az állatok bizonyos érzékeire amúgy a tudósok máig se találnak magyarázatot.
És szerinted létezik ilyen? Mert azt nyilván nem állíthatod, hogy pl. Jézus "próféciái" már jóval túllépnek az emberi "jóslások" korlátain, ha nem áll módodban ellenőrizni, hogy vagy ő, vagy későbbi követői nem alkalmazták-e a szélhámosok szokásos trükkjeit, amikkel ezt a látszatot keltik? Hiszen a Szentírásban is az áll, hogy József fia Jézus ugyan nagy próféta volt, de a tanításait az utókor meghamisította, olyan hazugságokat terjesztettek róla, mint pl. hogy ő Isten fiának tartotta volna magát.
Hol áll ez a Szentírásban?
A Szentírás egyértelműen Isten Fiának állítja Jézust, sőt, magának Istennek. Az utókornak ezt nem állt módjában meghamisítani, és most hivatkozhatnék itt arra, hogy Krisztus utáni alig néhány évtizeddel későbbi időkből már vannak ránk maradt Úsz-i kéziratok, idézetek, amiknek a szövege megegyezik a mai Szentíráséval. De nem csak ezek állítják, hogy Jézus Isten, hanem az egész Ószövetség is, és lényegében a teljes Biblia. Tehát a hamisításhoz a teljes Bibliát át kellett volna írni, de Kr.e. 200-ból már vannak fennmaradt ószövetségi iratok, amik megint csak megegyeznek a mai Biblia szövegével. Szóval az utókor nem sokat kavarhatott bele a dologba.
Amúgy a kérdésedre válaszolva, igen, meggyőződésem, hogy léteznek olyan "próféciák", amik már jóval túllépnek az emberi "jóslatok" korlátain. A Jézusra vonatkozó összes Ószövetségi prófécia ilyen, sok száz konkrét utalással és előképpel. De hogy maradjunk a saját tapasztalatainknál, szerintem a Jelenések próféciáit is nyugodtan idevehetjük. Kétezer évvel ezelőtt megmondani, hogy lesz majd a földön egy globális hatalom, amely képes lesz központilag szabályozni a pénzmozgást, hogy nem készpénz lesz, hanem valamilyen más, digitálisan leolvasható fizetési lehetőség, hogy lehetséges lesz az, hogy egy eseményt az egész föld lakossága egyidejűleg egyszerre lásson, azt azért mégsem mondhatod, hogy kétezer évvel ezelőtt Pátmosz szigetén János apostol erre saját érzékszervei útján jött rá, vagy hogy csak szélhámoskodott és beletrafált. És ezt most tudod is ellenőrizni, hiszen saját szemünkkel látjuk ezeknek a próféciáknak a beteljesedését. János egyébként végighalad a történelmen a Jelenésekben, és nem csak ezt találja el. Ez már a végén van. Szóval már nincs sok hátra az Emberfia eljöveteléig
De az még az ilyen pogány koholmányokban sem szerepel, hogy kritikus gondolkodásra, kijelentéseinek megkérdőjelezésére, azok hittel való elfogadása helyett "materiális" bizonyítására buzdította volna a híveit. Így egyébként a "javadra való cselekvés" is erősen megkérdőjelezhető volna, hiszen a homályos, konkrétumokat nélkülöző fogalmazás a kedvezményezettek körét gyakorlatilag a vakhitűekre korlátozza.
Pogány koholmányokban valóban nem szerepel a kritikus gondolkodásra és a hallottak ellenőrzésére való buzdítás, de a Bibliában igen. Lépten-nyomon meg lehet találni benne, hogy semmit se fogadj el vakhittel. Minden kijelentést ellenőrizz, éspedig materiális úton.
Csak egyetlen példa:
Malak. 3.10
"Hozzátok be a tizedet mind az én tárházamba, hogy legyen ennivaló az én házamban, és ezzel próbáljatok meg engem, azt mondja a Seregeknek Ura, ha nem nyitom meg néktek az egek csatornáit, és ha nem árasztok reátok áldást bőségesen."
Az Ószövetségben az izraelitáknak tizedet kellett adniuk a termésükből Istennek. Isten kijelentése úgy szólt, hogy ha beadják a tizedet, ő bőségesen fogja azt viszonozni. És arra buzdítja a népet, hogy ezt próbálják ki! Materiális bizonyítás ez? De még mennyire! Főleg, amikor a zsidó ember sokszoros termést takarított be, míg ha nem adta be a tizedet, akkor nem volt sem eső, se termés.
A bibliai hit ma is így működik. Nem vakhitet vár, hanem azt, hogy próbáld ki! És díjazza, ha valaki utánanéz az állításoknak, és ellenőrzi.
Amikor Pál apostol Béreában, az ottani diaszpórákban élő zsidóságnak hirdette az evangéliumot, még nem volt Újszövetség, tehát Pál apostol az Ószövetség alapján hirdette Krisztust. És azt írja a Cselekedetek könyve a bérebaliekről:
"Ezek nemesebb lelkűek voltak, mint a thesszalonikaiak, teljes készséggel fogadták az igét, és napról napra kutatták az Írásokat, hogy valóban így vannak-e ezek a dolgok." ApCsel. 17.11
Tehát a Biblia szerint aki ellenőrzi azt, amit hall, "nemesebb lelkű", mint az, aki kritika nélkül elfogad mindent.
Megmondom azt is, hogy miért. Mert ha elfogadsz egy állítást, és ellenőrzöd, és igaznak bizonyul, akkor erősödni fog abban a forrásban a hited. És még nagyobb bizalommal fogadod a következő állítását. Azt is ellenőrzöd, és ha az is igaz, még jobban erősödik a hited. És így épül a hited fokról fokra, míg sziklaszilárd meggyőződéssé válik. Ez nem vakhit! Hanem az, amit a Biblia úgy nevez, hogy "megpróbált" hit. És ezt hitet tartja értékesnek: "a ti megpróbált hitetek, amely sokkal értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál" 1Pt. 1.7