Évfordulók kapcsán

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Pethe Ferenc

1762 március 30-án
született Büdszentmihályon,újságíró, gazdasági szakíró, az első magyar gazdasági szaklap szerkesztője.

A debreceni főisk. elvégzése után rektor, majd 1788-tól 8 éven át Utrechtben tanult, beutazta egész Ny-Európát, hol a nyomdászságot is kitanulta. 1796-tól Bécsben az első m. nyelvű gazdasági lap, a Vizsgálódó Magyar Gazda szerk.-je, kiadója. Lapjával csődbe jutott. 1797-től 1801-ig a keszthelyi Georgikon egyik szervezője, tanára, majd vezetője (matézist, építészetet, rajzot, gazdasági tárgyakat adott elő, a tangazdaságot is irányította). 1801 – 1814 között Esterházy szolgálatában állt, földet bérelt, szakírói tevékenységet folytatott. 1814-től Bécsben, 1816-tól 1818-ig Pesten jelentette meg lapját, a Nemzeti Gazdát. Újból földet bérelt, üzleti vállalkozásokból élt, 1827-ben Kolozsvárott megindította az első erdélyi politikai lapot, a Hazai Híradót, utóbb Erdélyi Híradót. A tudományos élet fellendítéséért harcolt, társadalmi, gazdasági reformokat sürgetett. Úttörő szerepe volt a szélmalmok mo.-i elterjesztésében, a takarmány- és ipari növények termesztésének propagálásában. A belterjes gazdálkodás sürgetése közben kimutatta a jobbágyi termelés tarthatatlanságát. Természethistóriájáért elsőnek részesült Marczibányi-díjban. Több mint 200 új szó megteremtése és elterjesztése is fűződik nevéhez. Tudományos és szociális kezdeményezéseivel megelőzte korát, viszont hiányoztak a megvalósítás reális feltételei, ezért gazdag, polihisztor életműve csak torzó maradt. Lefordította az Európai mértéktár… (I – II., Kolozsvár, 1829 – 1830) c. művet. – F. m. Pallérozott mezei gazdaság… (I – III., Sopron-Pozsony-Bécs, 1805 – 1814); A földmívelési kimia gyökere (Davy H. után, Bécs, 1815); Természethistória… (Bécs, 1815); Időpróféta… (Pest, 1816, 1817); Budai szőllőm ültetése módja (Kolozsvár, 1827). – Irod. Süle Sándor: Kisszántói P. F. 1763 – 1832. (Bp., 1964.)


 

Mrs Tanár

Állandó Tag
Állandó Tag
1795. április 7. Elfogadják a métert mértékegységnek

A konvent úgy dönt, hogy a hosszmértékek alapegységének a párizsi csillagvizsgálón keresztülhaladó meridián (a Föld északi és déli pólusát összekötő hosszúsági kör) negyedének tízmilliomod részét - a métert - tekinti. Már régóta felmerült az igény a sokféle mértékrendszer egységesítésére. Tájanként és országonként más-más hossz- és területmértékeket, űrmértékeket használtak. Az egzakt természettudomány korában lehetségessé válik abszolút (a klasszikus mechanikában a tértől és időtől független) mértékegységek bevezetése. Az asztronómia olyan mérőműszerekkel rendelkezik, amelyekkel a Föld kerületét szinte teljesen pontosan meg lehet állapítani. Ezért ki lehet fejleszteni egy általános jellemzőkkel rendelkező rendszert.

1848. április 7. Megalakul az első független magyar kormány

A király kinevezi az első felelős független magyar kormányt gróf Batthyány Lajos miniszterelnök vezetésével. A kormány tagjainak nagy részét Batthyány a liberális nemesi mozgalom vezérkarához tartozó államférfiakból válogatta össze. Miniszterek: belügy Szemere Bertalan, hadügy Mészáros Lázár, pénzügy Kossuth Lajos, igazságügy Deák Ferenc, földügy Klauzál Gábor, közlekedésügy Széchenyi István, vallás- és közoktatásügy Eötvös József, a király személye körüli miniszter Esterházy Pál herceg.


1948. április 7. Megkezdi működését az Egészségügyi Világszervezet

1948. április 7-én an ENSZ szakosított intézményeként megkezdte működését at Egészségügyi Világszervezet (WHO), amelynek célja a nemzetközi egészségügyi munka irányítása és összehangolása, továbbá tevékeny részvétel a környezet védelmében. Azóta Április 7-e az EGÉSZSÉGÜGYI VILÁGNAP.
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag


Tóth Árpád (Arad. 1886. április 14. –Budapest.1928.november 7.)költő, műfordító.

A MERENGŐHÖZ
Hová mereng el szép orrod világa?
Mi az, mit csüggve a pallón keres?
Talán tűnt diktatúrák bús virága
Int még feléd, mely lázas és veres?
Vagy ábrándidnak rózsás harci árkán
Bősz párbajt vív, míg kétes a siker,
A daliás Hirsch Húgó s deli Sárkány,
A két lágyszavú udvarló-iker?
Oh jaj, ki fog ma itt válaszra lelni?
Az elvtársnő nem hajlandó felelni.
A szobában monoton zaj neszel.
Míg engem fenti problémák gyötörnek,
Vali a kis ötvösasztalra görnyed
Rejtélyes orral, s csak reszel, reszel...
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Zách Felicián merényletkísérlete <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td>
spacer.gif
</td></tr> </tbody></table> 1330 Április 17. (679 éve történt)
Zách Felicián sikertelen merényletet kísérelt meg a visegrádi királyi palotában éppen ebédelő I. Károly Róbert magyar király és családja ellen.

I. Károly (Károly Róbert) 1288-ban született Nápolyban Martell Károly nápolyi trónörökös, magyar trónkövetelő és Habsburg Klemencia hercegnő egyetlen fiaként. Magyarország iránti érdeklődését nagyanyja, Mária királyné, V. István magyar király leánya keltette fel benne. Már 1300-ban ellenkirályként léptették fel III. Andrással szemben. A III. András halálától 1310 nyaráig eltelt tíz év alatt három királya volt Magyarországnak, még több kiskirály osztozott területén. A három közül végül is az Anjou-házból való I. Károly maradt a győztes, akinek győzelme érdekében háromszor kellett megkoronáztatnia magát. A rendkívüli körülmények, a legsúlyosabb egyházi nyomás és Károly tényleges politikai sikerei sem tudták az országot eltéríteni attól a hittől, hogy Magyarország királya csak az lehet, aki Szent István koronáját hordja, s attól, hogy csak az az érvényes királyavatás, ha ezt a koronát teszik a leendő uralkodó fejére.1301 tavaszán egy alkalmi koronával koronázták meg, de az ország jelentékeny része vele szemben először a cseh Vencelt (1301-1305), majd a bajor Ottót (1305-1307) ismete el királynak. 1307 októberében a rákosi országgyűlésen, majd 1308 őszén a pesti országgyűlésen I. Károlyt Magyarország királyának választották. 1309. június 16-án Budán, a Boldogasszony (mai Mátyás-) templomban egy újonnan készített koronával másodszor is királlyá avatták. Egyszerre három ősi, biztosan százéves (három-négy nemzedékre tehető) szabályt sértettek meg. A legkisebb volt közülük, hogy a pápai követ végezte a szertartást, hiszen magát a római pápát képviselte, így nehezen lehetett az ő működésével szemben a nála alacsonyabb rangú és a pápától függő esztergomi érsek koronázási jogára hivatkozni. A színhely már nagyobb hiba volt, mert már megint nem Fehérvárott, hanem egy plébániatemplomban avattak királyt, s hiába lett éppen ebben az időben Buda a "királyság feje" és az ország legfontosabb városa, hiába volt a templom nagyobb és fényesebb, mint a többi, mégiscsak egyszerű plébániatemplom volt. A legnagyobb hiba pedig most is a Szent Korona mellőzése volt. Teljesen lehetetlen gondolat volt, hogy a Szent Koronát megfosszák szentségétől, Magyarországon egyszerűen nem érvényesülhetett ez a jogi fordulat, senki nem adott neki hitelt. A korona nem veszett el, csak idegen kézben volt, így a megoldást nem új korona készítése jelentette, hanem a régi visszaszerzése. Nem is akadt más megoldás, mint megvárták, amíg László erdélyi vajda visszaküldte a koronát, és I. Károlyt harmadszor is megkoronázták, de most már a hagyománynak megfelelő szabályok szerint: Fehérvárott, az esztergomi érsekkel és a Szent Koronával, 1310. augusztus 20-án, Szent István napján, "ünnepelve és örvendezve", ahogy a Képes Krónikában írták. 1311 és 1323 között felszámolta a tartományurak hatalmát, és ellenőrzése alá vonta az egész ország területét. 1312-ben, a rozgonyi csatában aratta első nagy győzelmét a Csák Máté által támogatott Aba Amadé tartományúr fiai felett. 1316-ban a Kőszegiek várait foglalta el, 1317-ben az újra lázadó Amadék, a Borsa nemzetség és Petenye fia Péter uralmát számolta fel végleg. Csák Mátétól elfoglalta Visegrádot és Komáromot. 1318-21-ben Erdélyt, 1319-20-ban Csák Máté tartományának keleti részét foglalta el. 1322-ben megszilárdította hatalmát a Délvidéken, Szlavóniában, de Dalmáciát és Horvátországot tartósan nem sikerült meghódítania. 1323-ban Temesvárról áthelyezte székhelyét Visegrádra, és hozzálátott az ország politikai-gazdasági rendjének helyreállításához. Saját hívei között szétosztotta a tartományuraktól elvett birtokok nagy részét. Ezek a birtokosok az új, akkor felemelkedett családokból kikerült bárók voltak, akik I. Károly uralmának szilárd politikai és katonai támaszát és a lovagi kultúra hordozóit jelentették. A királyság pénzügyeit teljesen új alapokra helyezte: a nemesérckivitelt megtiltotta, a királyi pénzverés monopóliuma mellett pénzreformot hajtott végre. 1325-től firenzei mintára aranyforintot veretett. A városok éves adót fizettek a kincstárnak, megszerezte a pápai tized harmincadát is, sőt megadóztatta az egyházat is, ami a papság heves tiltakozását váltotta ki. 1320 után nem hívta össze az országgyűlést. Külpolitikáját inkább a diplomáciai, mint a katonai sikerek jellemezték. 1335-ben a visegrádi királytalálkozón létrehozta Lengyelországgal és Csehországgal a 3 ország szövetségét, amely főként a Habsburgok ellen irányult, emellet az árumegállító joggal rendelkező Bécs megkerülésével új kereskedelmi útvonalakat alakítottak ki. 1339-ben sógora, a gyermektelen III. Kázmér lengyel király örökösödési szerződést kötött vele, amelynek alapján 1370-ben létrejött a magyar-lengyel perszonálunió. Uralkodását különös esemény zavarta meg, amikor 1330-ban Zah (Zách) Felicián sikertelen merényletet követett el ellene és családja ellen, amit I. Károly kegyetlenül megtorolt. 1342-ben halt meg Visegrádon. Székesfehérváron temették el a Budán tartott pompás gyászszertartás után.
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag




Zsolnay Vilmos (Pécs, 1828 április 19 – Pécs1900 március 23 keramikusművész, nagyiparos.

A Zsolnay Mauzóleum

mauzoleum.jpg


Zsolnay Vilmos (1828-1900) halálát követően fia a gyártelep mögötti 1444 m2 nagyságú dombon, saját területükön építtette fel apjának és utódjainak nyughelyéül a családi mauzóleumot, azon az emelkedőn, ahova gyakran sétált ki Zsolnay Vilmos életének utolsó éveiben elnézve, végigtekintve életművén, gyárain. Vője, az építési részleg vezetője, Sikorsky Tádé tervezte a román körtemplomot (1901-1903), amin kívül-belül a gyár termékei jelennek meg, alkotójuk méltó emlékműveként. Körülötte parkot alakítottak ki, oly módon, hogy az egymásra merőleges utak csomópontjában emelkedett a mauzóleum, az utak végpontján padok voltak. Az egész területet a gyárteleppel azonos kialakítású, pirogránit elemekkel fedett terméskő fal keríti, a gyár felől, a Felsővámház utcáról félköríves előtérrel alakították ki a kaput, pillérein lefelé fordított fáklyák pirogránit reliefje, fent vázák voltak. Az emelkedő utat a lépcsős mellvédeken Apáti Abt Sándor mintázta 40 darab sómázas fekvő oroszlán szegélyezte komor méltósággal az antik dromoszok mintájára. (Ma 3 db látható belőlük a Zsolnay Múzeum udvarán). Megépítésével jelentős építménnyel formálták e városrészt.

A körforma, a tholos ősi formája a rangos síremléknek: középpontjában az elhunyttal. Az ókori kutikus építészeti forma a kora-keresztény templomépítészetben folytatódott. A kör a végtelenség szimbóluma, az önmagába visszatérő vonalé, nincs kezdete, se vége. Az ősi keresztény hagyomány és a pécsi ezer éves székesegyház stílusa is a kereszténység e helyi stílushagyományához való visszanyúlást sugallta.

A lépcsőkkel övezett pódiumon kőszerű pirogránit burkolatú templom falát román stílusú féloszlopokat kapcsoló ívezetek tagolják, az ívzugokban szárnyas angyalfejek láthatók. Minden archivolt alatt egy körablak helyezkedik el. Az oszlopok vonalában a törpeárkádos párkányzat felett 6 szárnyas griff vízköpő van. A sötétzöld majolika cseréppel fedett körkúp alakú, meredek tetőt eredetileg a csúcstól lefutó, világosabb, eozinos játékú gerinccserepek hat mezőre osztották. (A rekonstrukció ezt nem állította vissza). A tetőcsúcson egykor állt, megközelítőleg 3 m magas angyalt - az elhunyt felett, mint lélekvivőt - egy sérülést követően már az unokák generációja keresztvirágra cserélte, így maradt meg napjainkig. A gyár felől történt a kápolna megközelítése. A két plasztikus félkörív keretezte kapu orommezőjében stilizált levéldísz övezte csúcsán álló négyzetben a Zsolnay embléma, Pécs nevére utaló öttorony van. Alatta a tölgyfa ajtószárnyakat eozin grčs betétmezők díszítik: körbe foglalt kereszt motívuma geometrikus idomba foglalt 12 apostol portréjával váltakozik. A legalsó Tádé, az épület tervező építészének arcmásával. Belépve a kápolnába, a kapu felett labrador eozin technikájú domborművön a gyáralapító vonásaival ábrázolt Szent Vilmos előtt felesége és gyermekei hódolnak, szimmetrikus, ünnepélyes kompozícióban, szép szecessziós ornamenssel keretezve. A belső teljes plasztikai díszítése Apáti Abt Sándornak, a gyár vezető szobrászának műve. A bejárattal szemközt, az oltáron Krisztus áldó alakja állt, plasztikai megformálását, szépségét az eozinok különleges színhatása fokozta. Sajnos a sok évtizedes elhanyagoltság miatt barbár pusztítás áldozata lett, ma egykori szépségéből alig látható valami. A falak az ablakok magasságáig körbe foglalt négy leveles motívumos, szőnyegszerű színes csempeburkolatot kaptak. A körboltozatú mennyezeten 12 álló kiterjesztett szárnyú őrangyal stilizált alakja látható, nyakukban Ora pro nobis (Imádkozz értünk) feliratú stólákkal. Mint isteni udvartartás, alkotnak gyűrűt az elhunyt körül. Felettük a csillagok optikailag megnövelik a teret.

A kápolna közepén kékes folyatott mázas román oszlopos mellvédű opeion nyíláson a sírboltba lehet letekinteni, amelynek közepén, így a templom középpontjában lépcsős pódiumon Zsolnay Vilmos eozin szarkofágja áll, minden oldalán figurális jelenettel díszítve. Ez az építészeti elrendezés Napóleon párizsi sírjáéval azonos, ahol a fentről lenéző fejet hajt az elhunyt előtt, míg a kriptában lévő a pár lépcsővel megemelt szarkofágra felnéz. A szarkofág körül a falon három sorban kialakított fülkéket (columbárium) a leszármazottak nyughelyéül szánták. A mennyezeten itt stilizált virágmotívumok a piros, fehér zöld, a nemzeti színekben jelentek meg. A sírboltba a kápolna mögött a hozzáépített, fedett lejárón át lehet lejutni. Belső csempeborítása megsemmisült. A szarkofág domborművei közül épp a bejárattal szembeni semmisült meg: ezen Minerva, a tudomány és a művészetek istennő koszorút nyújtott át Zsolnaynak. Az ezzel ellentétes oldalon antik görög reliefek módján stilizáltan a Zsolnay család hódol és hoz ajándékot a szfinxek között trónoló Minervának. A szarkofág peremén latin idézet fut körbe: “Boldogok a halottak (akik az Úrban haltak meg), hogy munkájuktól megpihenjenek, mert cselekedeteik követik őket.” A szöveg János Jelenések könyvéből 14/13. való, de a zárójelben lévő részt elhagyták. Ezáltal nem a keresztényi halál hangsúlyozódik, hanem a tevékeny élet eredményeként jogos és elért halhatatlanság.: “halál hol a te győzelmed?” (idézet az Újszövetségből, Pál apostol 2. levele a khorintuszbeliekhez 15-55. A D.O.M. rövidítés az antik római templomokon használt felirat, jelentése Deo Optimo Maximo (A legfőbb istennek szentelve). Zsolnay szarkofágján azonban képileg, klasszikus mitológiai formában is megjelenik életének summája: a tudás és a művészet szolgálata, amiben társul tudta nyerni családját, erről szól körülöttük minden pompásan kivitelezett kerámia.

A szarkofág cserépfedést utánzó fedelén, a lapos gerincen “Memento mori” felirat.

Talán ez ikonográfiának is tulajdonítható, amely nem annyira a halálnak a keresztény vallási toposzait hangsúlyozza, hanem inkább a munka, a tudás és művészetért áldozott élet halhatatlanságáról és jutalmáról szól, hogy a mauzóleumot elkészülte után sok évvel, csak 1913 októberében avatták fel és helyezték el benne ünnepélyesen Zsolnay Vilmos Pécs budai külvárosi temetőben nyugvó hamvait.





 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Ma 100 éve


Budapesten született, 1909. május 5-én

Radnóti Miklós (1909-1944)

Eredeti neve Glatter Miklós. Születése anyjának és ikertestvérének az életébe került; 11 éves volt, amikor apja meghalt.
Nagybátyja, Grosz Dezső gondoskodott róla, az ő kívánságára szerzett kereskedelmi érettségit 1927-ben, a csehországi Reichenberg (ma Liberec) textilipari szakiskolájában.
Szerepelt a Jóság 1929 című antológiában, és néhány rövid életű folyóirat szerkesztésében is részt vett (1928; Kortárs). Két és fél évet nagybátyja vállalatánál dolgozott.
1930-ban megjelent első verseskötete (Pogány köszöntő).Ősszel a szegedi egyetemen magyar-francia szakra iratkozott be. Sík Sándor, „<cite>a nagy professzor</cite>”, fölfigyelt rá, meghívta tudósképző szemináriumába.
Radnóti egyik alapítója a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának. Falukutató útjaikon a parasztélettel ismerkedett (Tápé, öreg este),részt vett a munkásotthon kulturális életében. Az illegális kommunista párttal már Szeged előtt laza kapcsolatba került, de tagja sohasem lett, sőt nemegyszer bírálta, így pl. a József Attilát elítélő moszkvai írók dogmatizmusát.
1931-ben elkobozták Újmódi pásztorok éneke című kötetét, és izgatás, vallásgyalázás címén nyolcnapi fogházra ítélték; ezt Sík Sándor közbelépésére felfüggesztették. A nyarat Párizsban töltötte. Lírája két kötettel gazdagodott Szegeden (Lábadozó szél 1933; Újhold Buday György fametszeteivel, 1935).
1934-ben bölcsészdoktorrá avatták. Nevének Radnótira magyarítását, mivel ez védett név volt, megkérdezése nélkül Radnóczira módosították. Írásait továbbra is Radnótiként írta alá, a ráerőszakolt névnek pusztán doktori értekezésének egyetemi változatán (Kaffka Margit művészi fejlődése)kellett szerepelnie.
1934-ben házasságot kötött a szerelmes verseit már kora ifjúságától ihlető Gyarmati Fannival.
1935-ben tanári oklevelet szerzett, katedrához mégsem jutott: magánórák adásából, szerény tiszteletdíjakból élt. 1935-ben szerkesztette a 12 fiatal költőt bemutató Korunk című antológiát.
1936-ban tette közzé a pályájának fordulópontjaként emlegetett Járkálj csak, halálraítélt! című verseskötetét.
1937-ben Baumgarten-jutalmat kapott. Nyáron egy hónapig Párizsban tartózkodott.
1938-ban megjelent Meredek út című könyve.
1940-ben adta ki Ikrek hava című prózai írását gyermekkoráról. Ezzel egy időben a Válogatott verseket, 1942-ben Naptár című rövid ciklusát jelentette meg.
1940. szeptember 5.-december 18. között munkaszolgálatos volt Szamosveresmarton. 1942. július 1-jétől Margittán, Királyhágón, Élesden (Bihar megye), majd a hatvani cukorgyárban, végül a fővárosban szolgált.
A háborús cenzúra nem egy versének közlését törölte, így leginkább csak műfordításaival fordulhatott olvasóihoz; különösen La Fontaine meséin 1943 át. A fordítások javát Orpheus nyomában l943 című kötetben gyűjtötte össze.
1944. május 20-án ismét munkaszolgálatos lett. Német felügyelet alatt a szerbiai Bor melletti Lager Heidenauban írta remekműveit, a két utolsó eclogát, a Gyökér, a Levél a hitveshez és az À la recherche című verset. 1944. szeptember 17-én innen indították el utolsó útjára. Költészetének erejébe és fennmaradásába vetett hite oly erős volt, hogy még az „<cite>erőltetett menet</cite>” közben is képes olyan remekművek megírására, mint a négy Razglednica. Noteszába gondosan beírt verseit exhumálásakor viharkabátjának zsebében találták meg. A még maga összeállította, de utolsó verseivel bővített kötete (Tajtékos ég 1946) a háború után éledező irodalmi életünk első jelentős eseménye.
Abdán végeztek vele magyar keretlegények, 1944. november 9-én.
Kevés olyan magyar művész van, akinél élet és költészet ennyire elválaszthatatlan lenne. Születésének tragikus körülményeitől egész életében nem szakad el, s egyre erősödő mértékben jelennek meg verseiben a bűntudatnak, a szenvedés jogosságának motívumai. Származása pedig sorsának történelmi tragikumát adja. Pomogáts Béla szavaival: „<cite>Mintha természet és társadalom azon vetélkedett volna, melyikük pusztítsa el előbb.</cite>”
Az induló költő közepes tehetség, aki kimunkált formakultúrával rendelkezik, de nincs saját megverselendő élménye. Jelen van verseiben az új népiességgel érintkező szürrealizmus, az avantgárd utózöngéi, illetve az ún. néger-versekbe a neoprimitivizmus.
A Pogány köszöntő hol zsoltárszerűen megfogalmazott áhítattal, hol átesztétizált, természetbe kivetített pogánykodással köszönti kedvesét, de már a költészetére mindvégig jellemző „<cite>variációk szomorúságra</cite>” is megjelennek benne. Második és harmadik kötetében József Attilával párhuzamosan a proletárköltészet lehetőségeit keresi. Saját eszközöket talál hozzá, a másoktól sohasem használt, eredeti képek mellett a szabad versek kiáltásait.
Forradalmas reményeinek megtépázása után az Újhold 1935 és különösen a már címével sokat sejtető Járkálj csak, halálraítélt! 1936 versei, szerelmének még mindig fölragyogó idilljei ellenére is a megnehezedett politikai helyzet (a hatalomra jutott Hitler) szomorította kedélyét, sőt haláltudattal töltötte el (Háborús napló).Korán rájött, hogy a „<cite>világ új háborúba fordul</cite>”, s mihelyt jóslata beteljesedett, a kollektív élményt a retorikát és érzelgősséget mellőző együttérzés lírájával kristályosította hitelessé (Lángok lobognak, Emlékeimben).
Életművének egyik központi témája, a világ általi fenyegetettség, illetve az erre adható válasz határozottan az Újhold kötet nyitó- és záró verseiben jelenik meg.
A Mint a bika 1933 az anaforikus szerkesztéssel két idősíkot és magatartásformát szembesít egymással. A múlt, a fiatalság jellemzője az önfeledt élet, mely figyelmen kívül hagyja a veszélyeket. A jelen magatartásformája tudomásul veszi a veszélyt, s a nem-menekülés helytállását hirdeti. Megjelenik a jellegzetesen radnótis költői megoldás, a kolofont idéző zárlat, mely mintegy szentenciózusan foglalja össze a vers üzenetét.
A Kortárs útlevelére 1934 című költeményben a felvázolt életmodellek közül az első a vadmacskalét, mely csak addig száll szembe környezetével, míg reménnyel kecsegtet a küzdelem. A sárként való lét a világ elfogadását jelenti, a behódolást. Vállalható magatartásként Radnóti a lázadást jelöli meg, a világ elutasítását a jövő reményében. Radnóti költészetében ritka a világgal való szembenállásra való felhívás, az itt megfogalmazottak feltehetően összefüggenek az ajánlással, illetve a vers programadó jellegével.
A Járkálj csak, halálraítélt! 1936 önvallomása nem elsősorban poétikai, hanem etikai jellegű. A tisztaság és a helytállás keménysége nem egymást kizáró, hanem feltételező erkölcsi magatartásformák. A halálraítéltség pontosan még nem körvonalazott fogalom, valószínűleg egyszerre érvényesül benne az emberi halandóság egzisztencialista felfogása és a történelmi fenyegetettség megsejtése.
Radnóti költészetének kiteljesedése akkor következik be, amikor a szorongás, félelem nem érzet, hanem jogosan megjelenő tény. Ezzel összefüggésben komoly esztétikai-poétikai, s ettől elválaszthatatlanul világképi fordulat áll be lírájában. Ennek legfőbb jellemzője a klasszicizálódás. Ennek elméleti programját Babits fogalmazza meg 1925-ös Új klasszicizmus felé című tanulmányában. Ennek lényege, hogy művészi szinten az avantgárd kilengései után az ingának vissza kell térnie természetes állapotába, azaz a kultúra folytonosságát tagadó művészi irányzatok helyébe az irodalom kontinuitását kell előtérbe állítani. S ez nem csupán poétikai, hanem erkölcsi kérdés is, hiszen a művészet a legfontosabb hordozója mindazon értékeknek, melyeket összefoglaló néven európai kultúrának és humánumnak nevezünk. Radnótinál a forma fegyelme esztétikai és művészi válasz egy kaotikus világra, melyből hiányzik az emberség. Ennek külsődleges formai jegyei a tiszta műfajiságra való törekvés, illetve a hagyományos, kipróbált műfajok felelevenítése (episztola - Levél a hitveshez; himnusz - Himnusz a békéről; óda - Nem tudhatom...; ekloga - Eclogák). Verselésében visszatér a kötött ritmushoz, a klasszikus és nyugat-európai időmértékes verseléshez.
Radnóti érett korszakának reprezentatív műfaja az ekloga. Az Első eclogában 1938 a műfaji hagyományoknak megfelelően természeti díszlet adja a költő és a pásztor párbeszédének hátterét. A természet nyugalma - melyben azért mindig ott érezzük a megfoghatatlanul is jelenlévő veszélyt és fenyegetettséget - ellenpontozza a dialógus tárgyát, a háborúról és a költészet értelméről való eszmefuttatást. García Lorca és József Attila halálára tett utalás a költősors tragikus voltát példázza. A záró természeti kép mindezek ellenére a helytállás erkölcsi szükségletét példázza.
A Negyedik ecloga 1943 dialóg formában valójában a lírai én belső párbeszédét tartalmazza. A belső Hang azokat az értékeket sorolja, azokat az emlékeket idézi, melyekért érdemes vállalni az életet. Sajátossága a Radnóti-világképnek, hogy mindig apró, szinte észrevétlen, normális körülmények között fel sem tűnő emlékmozaikok jelentik a kapaszkodót a lírai én számára. A Költő az élet realitásával számol, az erősödő fenyegetettséggel, a közeli pusztulással. Az egyedi lét tragikumát oldja a Hang utolsó megszólalása, mely a természet rendjeként a természetbe való belesimulásként értelmezi a halált.
A monologikus forma már Vergilius eklogái között is megtalálható. Radnótinál a Hetedik eclogában 1944 mégis inkább párbeszédről van szó, hiszen a címzett egyértelmű. A megszólított Fanni képviseli mindazt, amiért érdemes kitartani, amiért érdemes elviselni a láger borzalmait. Művészi szempontból bravúrosan keverednek a versben a felvillanó emlékek, a naturalista lágerkép és a szürrealista vízió. A zárlat az eklogát egyértelműen a hűség és szerelem ódájává emeli.
Az À la recherche... 1944 címe Marcel Proust Az eltűnt idő nyomában című regényére utal, mely Bergson filozófiájának és időszemléletének legteljesebb művészi tükrözője. Radnóti műve is az önkéntelen emlékezés bergsoni tételére épül. A múlt átértékelődik a jelenben, átírja és átformálja a jelent, elszakíthatatlanul része személyiségünknek és életünknek. Másrészt az elégia a horatiusi non omnis moriar (Melpomenéhez) elv felélesztője, ám már nem a költészetre vonatkozóan, hanem az élet apró mozzanatainak megtartó erejében bízva. Radnóti emlékezéstechnikája - lélektanilag is hitelesen - a szinkronitásában nem kellően értékelt élmények és élménytöredékek felidézésén alapul.
A Sem emlék, sem varázslat 1944 azt példázza, hogy az élettel, a sorssal való számvetés, a lehetőségekkel való illúzió nélküli szembenézés megteremti az új magatartásformát, mely alázattal van a világ iránt. Nem akarja újraértékelni a múltat, tetteivel a jövőt szolgálja.
A klasszikus anaforikus szerkesztéssel megalkotott költemény, a Töredék 1944 címe egyszerre utal a vers hiányos voltára, tudatosan kipontozott részeire, másrészt a felborult értékrendű, erkölcsi szempontból önmaga visszáját megélő világ töredékességére. A romantikus esztétika óta a töredék nem hiányt, hanem a világhoz való esztétikai és bölcseleti alapállást jelent, a világ teljességének hiányában a műalkotás sem tükrözheti a teljességet.
A Nem tudhatom... 1944 a hazához való kötődés őszinte és erkölcsi szempontból megrendítő dokumentuma. A legegyszerűbb metaforákat, a legősibb költői eszközöket felhasználva, kétféle nézőpontot váltogatva tesz hitet a közösség, a táj, a kultúra, az emlékek megtartó ereje mellett.
A Levél a hitveshez 1944 a klasszikus episztola megújított formája; a versszervező a lélek belső vívódása, a kétség és a remény közti lélekállapot kipróbált költői eszközökkel való megjelenítése. A hatásosan előkészített csattanó, ha nem is érvényteleníti, de mindenesetre kérdésessé teszi az önbuzdító és önmeggyőző érvek sokaságát.
Az Erőltetett menet 1944 versformáját, a nibelungizált alexandrint Radnóti Tóth Árpád elégiáiból is ismerhette, valószínűbb azonban Walter von der Vogelweide Ó, jaj, hogy eltűnt minden című versének hatása, melyet ő fordított. A 7/7-es osztású jambikus sorokban az erőteljes metszet az újra és újra nekifeszülő bizakodás hatásos kifejezője, tipográfiailag pedig - sokak véleménye szerint (Bori Imre) - a kanyargó út képét rajzolja ki. A vers gondolati szervezője a bolond-kép, illetve ennek a magatartásformának a meghatározása. A bolond az, aki nem vet számot a realitással, aki a jövő reményében képes elviselni a jelent. A lírai én fogalomértelmezése egyúttal saját magatartásának és lelkiállapotának is értelmezése, melyben az ész és az érzelem dilemmája tükröződik. Bár a vágy, az akart jövő, a múlt értékeinek és élményének újbóli átélési lehetősége erősebbnek bizonyul a valóság adta lehetőségeknél, a záró kétszeres felkiáltásban mégis ott érezzük az elégikus hangvételt is.
A Razglednicák 1944 négy lírai képeslapja magába sűríti a Bori notesz formai és világképi jellemzőit. Az első tábori képeslap a háborús világ expresszionista képeit szembesíti az emlékek révén megidézett idillel. A másodikban a természet emberfeletti és embertől idegen, ily módon ironikus idillje kerül párhuzamba a háború képeivel. A harmadikból végérvényesen kikerül a harmónia, csak a határozott, nyers, naturalista-expresszionista költői képek vannak jelen. A záró versben a lírai én egyszerre ábrázolja önmagát kívülről és belülről, de már mindenféle remény nélkül, a valóság brutalitását elfogadva.
Radnóti az antikvitástól a kortársakig fordított, leginkább azoktól, akiket valamiképp rokonának érzett, s még a formaviláguk legapróbb árnyalatait is nagy gonddal adta vissza. Ide kívánkoznak, bár még inkább eredeti versei közé sorolhatók a saját nevének anagrammájából kitalált angol költő, Eaton Darr nevével aláírt fiktív műfordításai. Néhány versből álló ciklusukat aligha tekinthetjük pusztán költői tréfálkozásnak: a nonszenszlíra hagyományát szürrealista ötletekkel elegyítve, saját korának képtelenségeit gúnyolja bennük.
Kortársairól (Babits, Füst Milán, Szabó Lőrinc stb.) szóló tanulmányai mellett különösen az új hangot megütő Ikrek hava emelkedik ki. Alcíme szerint ugyan „<cite>napló a gyerekkorról</cite>”, de a korai emlékek, az apa és az ikertestvér halálának elbeszélését, az árvaságra történt rádöbbenését az idősíkok változtatásával és szabad asszociációival későbbi napjai felé nyitja ki.
A néhány töredékes följegyzés (1934) után 1937 októberétől1943. március közepéig vezetett Naplójalapjain jelen idejű közvetlenséggel ír életének eseményeiről, mindenkori környezetéről és természetesen az irodalomról. Nemcsak beszédes történelmi dokumentum ez; stílusának remeklései miatt is teljes értékű irodalmi alkotás.
http://enciklopedia.fazekas.hu/palyakep/magyar/Radnoti.htm
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<center>[SIZE=+1]NEM TUDHATOM... [/SIZE]</center>
Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt
kis ország, messzeringó gyerekkorom világa.
Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága
s remélem, testem is majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az uton,
s tudom, hogy mit jelenthet egy nyári alkonyon
a házfalakról csorgó, vöröslő fájdalom.
Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály,
annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát,
de nékem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát,
az gyárat lát a látcsőn és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is, ki dolgáért remeg,
erdőt, füttyös gyümölcsöst, szöllőt és sírokat,
a sírok közt anyókát, ki halkan sírogat,
s mi föntről pusztitandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter előtte áll s üzen,
piros zászló kezében, körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában komondor hempereg;
és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap, egy kőre léptem én,
ím itt e kő, de föntről e kő se látható,
nincs műszer, mellyel mindez jól megmutatható.


Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és mikép,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,
világít bennük, őrzik, sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra majdan friss szóval ők felelnek.
Nagy szárnyadat borítsd ránk virrasztó éji felleg.
1944. január 17.
Radnóti Miklós
 

fagor

Állandó Tag
Állandó Tag
<center>[SIZE=+1]TÖREDÉK [/SIZE]</center>
Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
Oly korban éltem én e földön,
mikor besúgni érdem volt s a gyilkos,
az áruló, a rabló volt a hős, -
s ki néma volt netán s csak lelkesedni rest,
már azt is gyűlölték, akár a pestisest.
Oly korban éltem én e földön,
mikor ki szót emelt, az bujhatott,
s rághatta szégyenében ökleit, -
az ország megvadult s egy rémes végzeten
vigyorgott vértől és mocsoktól részegen.
Oly korban éltem én e földön,
mikor gyermeknek átok volt az anyja,
s az asszony boldog volt, ha elvetélt,
az élő írigylé a férges síri holtat,
míg habzott asztalán a sűrű méregoldat.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oly korban éltem én e földön,
mikor a költő is csak hallgatott,
és várta, hogy talán megszólal ujra -
mert méltó átkot itt úgysem mondhatna más, -
a rettentő szavak tudósa, Ésaiás.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1944. május 19.
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
1857 Május 11.
Hat év várfogság után amnesztiát kapott Teleki Blanka grófnő,
reformpedagógus, a női egyenjogúságért folytatott küzdelem élharcosa.



<!--ADAT KEZDETE--> <center></center> <table align="left" background="keplm/dthttr.gif" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="560"> <tbody> <tr> <td>


</td></tr> <tr> <td>Brunszvik Teréz unokahúga, Teleki Blanka grófnő 1846-ban nyitott intézetet Budapesten, hogy művelt, a magyar nyelv és nemzet iránt elkötelezett úrilányokat neveljen. Ez volt az első leánynevelde, ahol szaktanárok tanítottak, többek közt Leöwey Klára és a későbbi szabadságharcos Vasvári Pál. Teleki a korszerű nőnevelés mellett a női egyenjogúságért is küzdött. 1848. végén, Pest kiürítésekor intézete bezárta kapuit, ő pedig Leöweyvel Debrecenben és Szegeden pénzzel és élelemmel segítette a sebesülteket. A harcok után menekülteket bújtatott és külhoni forradalmi körökkel levelezett, emiatt a bécsi rendőrség 1851-ben letartóztatta. Két évig raboskodott saját intézetével szemben, az Újépületben, majd 1853-ban a haditörvényszék 10 év fogságra ítélte, elsődlegesen magyar szellemű leánynevelés vádjával. Bezártságának hatodik évében amnesztiával szabadult 1857-ben, ezután párizsi rokonaihoz költözött. A francia fővárosban halt meg 1862-ben, sírja a montparnasse-i temetőben található.</td></tr></tbody></table>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
A mai napon 1992-ben felrobbantották dr. Fodor István erdő-újratelepítő egyetemi állomását a Róna havason.

Don Qujiote a Poloninákon


Fodor István ungvári biológiaprofesszor életútja nemcsak sajátosan közép-európai, de ezen belül is kárpátaljai sors. Kicsit a közismert anekdotára utalva: az Osztrák–Magyar Monarchiában született, az első csehszlovák köztársaság idején Prágában végezte tanulmányait, élt a Horthy-korszak Magyarországában, majd hosszabb időre a Szovjetunió polgára lett. Ma az önállóvá vált Ukrán Köztársaságban lakik. Természetesen végig szülőföldjén, Kárpátalján.
Megalapításától az Ungvári Állami Egyetem tanára, az itteni, nem éppen hagyományok nélküli botanikus kert egyik megteremtője. Kandidátusi értekezését Kijevben, doktori címét Moszkvában védte meg a hruscsovi enyhülés éveiben. Kárpátalja „régióközi” növénytakarójáról, annak kérdéseiről több száz kisebb-nagyobb publikációja jelent meg. Alapvető munkája a Kárpátalja flórája (Flóra Zakarpattyja) című, 1974-ben Lembergben (Lviv) megjelent könyve, amely a magyarországi szakkönyvtárakban is nélkülözhetetlen, hiánypótló forrásmunka.
Fodor István professzor úr azonban nem száraz növénygyűjteményeket rendezgető, szakkönyvek közt üldögélő szobatudós, hanem tárgyának, az élővilágnak elkötelezett szerelmese, az ökológia és a természetvédelem gyakorló munkása. S nem (csak) szavakkal harcol környezetünk egyensúlyának megtartásáért. Egyetemi kollégáival évekig dolgozott egy programon, amely az emberi beavatkozások nyomán lejjebb ereszkedett erdőhatár rekonstrukcióját célozta. S ebben a munkában (ahogy általában a természet ingatag egyensúlyáért kidolgozott tervezeteiben) nem bizonyult ortodoxnak, ha úgy érezte, az szolgálja legjobban az ökoflóra érdekeit, akár meghonosodott idegen fajtákat is beépített az élő szisztémába.
Az erdőhatár azonban nem véletlenül a szovjethatalom évtizedeiben süllyedt le meghatározó módon. Az a gazdaságpolitika, amely a természet „leigázását” tartotta elsődleges feladatának, évente felégette a poloninákat. Közel másfél ezer méter magasban tíz- és tízezer hektáron az ökoszisztéma pótolhatatlan fajai pusztultak ki, elhamvadtak a ligetes bokorcsoportok és a megszűnő élettér hiányában a talajlakó baktériumoktól a rovarokon és rágcsálókon át a vadállomány teljes fajai. A kárpátaljai magyar és ukrán sajtó olvasói évente találkozhattak az ungvári botanikusok, természetvédők tárgyilagosságuk mellett is kétségbeejtő segélykiáltásával. Hiába. Az újrasarjadó zsenge fű kínálta „ideális” legelő csábítóbb volt az állami gazdaságok teljesítményorientált vezetői számára.
Büszkeségbe hajló jó érzéssel olvastuk a kárpátaljai napisajtóban, évkönyvekben Fodor professzor úr írásait szülőföldünk növényritkaságairól, a korábbi növényföldrajzi korokból fentmaradt „növényi kövületekről”, a vulkanikus hegyek déli lejtőin, mocsarak szem elől rejtett világában kialakuló különleges növényi élőhelyekről, a más régiókból „átkalandozó” vendégnövényekről. A szűkebb szakma művelőin túl a magyarországi olvasó épp egy évtizede olvashatta Fodor István Erdősítés és árvízvédelem című, több részben megjelent cikkét az Élet és Tudomány hasábjain.
Az is a bevezetőben említett közép-európai sors része, hogy az ungvári professzor néhány magyar publikáció mellett cseh, orosz és ukrán nyelven tette közzé kutatási eredményeit, szintetizáló munkáit. Az européer eszmék híve nyilván rábólintana: valóban, de a botanika egyetemes tudomány, s nyelve elsősorban a latin. A szűkebb hazájában, hazájáért élő kisebbségi magyar azonban rákérdez: mi van akkor a Fazekastól napjainkig irodalmi kötelezettségnek számító magyar növénynevekkel, az új fajták és változatok elnevezésével. S mi a természeti környezetével harmóniában élni akaró értelmes ember tájékoztatásával. De ne tegyük ki még a kérdőjelet sem.
Fodor István első munkáit Kárpátalja egyik természeti különlegességéről, a Szernye-mocsárról még cseh nyelven írta, a jelen írást pedig oroszból fordítottuk – vissza. Az önálló Ukrajna első éveiben megjelent cikk a közhasználatú Szernye-mocsár elnevezést, mint a szláv gyakorlatban megszokott Fekete-mocsár alternatíváját említi. Nem véletlen ez. A Szernye elnevezés sok mindenről árulkodik. Kétségkívül szláv eredetű, de mint az Északkeleti-Felvidék szinte valamennyi jelentős vízneve, egy igen korai, valószínűleg déli szláv nyelvből. S ez a dákoromán elméletekkel rokonszenvező helyi legendagyártók mítoszainak erősen ellentmond. Idézzünk még fel bevezetőként egy, a botanika tudósa által érthetően csak futólag érintett tényt. A Szernye-mocsár a honfoglalást követő harmadfél évszázadban a gyepűrendszer része volt, és stratégiai fontosságát a későbbi viharos századokban is megőrizte. Lecsapolásának terve először a XVIII. sz. második felében merült fel. Budinszky megyei mérnök 1771-ben konkrét tervet dolgozott ki a mocsarat tápláló Vérke folyásának visszafordítására és a fölösleges vízmennyiségnek a Borzsán át a Tiszába való vezetésére. Barbár terv volt kétségkívül, amely az úgynevezett Tóhát évi kétszeri árvizeit csak növelte volna. Ennek ellenére 1795-ben a Vérke torkolatánál, Gát alatt kőgát építésébe fogtak, de ezt 1798-ban az árvíz elsodorta, s mivel a terület 1854-ig folyamatosan víz alatt állt, csak 1969-ben vált újra aktuálissá a lecsapolás terve. A közbirtokosságok, volt úrbéresek s a Schönborn-uradalom azonban viszonylag hamar megegyezett. Nem csoda. Közel 30 000 holdról volt szó.
A műszaki tervek időközben sokat változtak. A Borzsából kiszakadó Vérkét zsilippel zárták el, s vízmennyiségének négyötödét visszatartották, a mocsarat tápláló s Beregújfalu mellett elfolyó Mérce patakot csatornázták, s Gátnál kivezetve összefüggő csatornarendszeren keresztül továbbították a Latorca s a Tisza felé. A feladat nem volt könnyű. A Szernye ekkor még Beregújfalu, Bereg és Fornos határában 3,8 méter mély, felülete nagyrészt ingó láp, csak szélei felé zsombékos, itt-ott nádrengeteggel, illetve rekettyésekkel, égererdőkkel borított. Nem beszélve arról, hogy a Tiszaháton végigvonuló tektonikus süllyedék nem biztosította a természetes lefolyást. Érthető tehát, hogy a lecsapolás csak részleges és látszateredményeket hozott. Erről s a következményekről, a napjainkra hárított felelősségről szól az ökológus cikkében.




Fodor professzor hat évtizeden át küzdött és dolgozott az Északkeleti-Kárpátok <nobr>növényvilágának megmentéséért. Az erdőállomány felső határának emelésére</nobr>
<nobr>kidolgozott és szabadalmaztatott módszerével - amit az Ungvári Állami Egyetem </nobr>
<nobr>és a Perecsenyi Erdőgazdaság szakembereivel közösen és eredményesen </nobr>
<nobr>alkalmaztak a Róna-havason - bebizonyította, hogy a luc-, jegenye-, duglasz, </nobr>
<nobr>cirbolya-, bükk-, juhar-, berkenye-csemetékből alakult új erdők idővel betöltik </nobr>
<nobr>eredeti szerepüket: szivacsként magukba szívják a csapadékvizet, és csak </nobr>
<nobr>fokozatosan engedik le a hegyoldalak alsóbb régióiba. Ma már igazolt az az </nobr>
<nobr>állítása is, amely szerint "Ezen a módon jórészt meg lehet akadályozni azt, hogy </nobr>
<nobr>a havasokon a források, a csermelyek és a patakok kiszáradjanak, </nobr>
<nobr>illetőleg azt, hogy a hóolvadás és a nagy esőzések után a folyók évről évre</nobr>
<nobr>nagyobb árhullámokat szállítsanak. Ezzel egyidejűleg - persze sok év alatt - a</nobr>
<nobr>kedvező mikroklimatikus változások hatására a tundrai jellegűvé vált havasi </nobr>
<nobr>rétek is 'megjavulnak', bár a területük csökken</nobr>
<nobr>növényvilágának megmentéséért. Az erdőállomány felső határának emelésére</nobr>
<nobr>kidolgozott és szabadalmaztatott módszerével - amit az Ungvári Állami Egyetem </nobr>
<nobr>és a Perecsenyi Erdőgazdaság szakembereivel közösen és eredményesen </nobr>
<nobr>alkalmaztak a Róna-havason - bebizonyította, hogy a luc-, jegenye-, duglasz, </nobr>
<nobr>cirbolya-, bükk-, juhar-, berkenye-csemetékből alakult új erdők idővel betöltik </nobr>
<nobr>eredeti szerepüket: szivacsként magukba szívják a csapadékvizet, és csak </nobr>
<nobr>fokozatosan engedik le a hegyoldalak alsóbb régióiba. Ma már igazolt az az </nobr>
<nobr>állítása is, amely szerint "Ezen a módon jórészt meg lehet akadályozni azt, hogy </nobr>
<nobr>a havasokon a források, a csermelyek és a patakok kiszáradjanak, </nobr>
<nobr>illetőleg azt, hogy a hóolvadás és a nagy esőzések után a folyók évről évre</nobr>
<nobr>nagyobb árhullámokat szállítsanak. Ezzel egyidejűleg - persze sok év alatt - a</nobr>
<nobr>kedvező mikroklimatikus változások hatására a tundrai jellegűvé vált havasi </nobr>
<nobr>rétek is 'megjavulnak', bár a területük csökken





</nobr>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
hell.jpg


Hell Miksa (Maximilian Hell) (Selmecbánya 1720 május 15 –Bécs 1792 április 18.Ö
A XVIII. század egyik legképzettebb csillagásza, több magyarországi csillagvizsgáló alapítója, HELL MIKSA (Selmecbánya, 1720. máj. 15. – Bécs, 1792. ápr. 14.) a híres bányagépész, Hell Máté Kornél gyermeke, Hell József Károly, ugyancsak neves bányagépész öccse volt. 18 évesen lépett be a jezsuita rendbe. A bécsi egyetemen és az ottani jezsuita obszervatóriumban ismerte és szerette meg a csillagászatot. Három évig a kolozsvári jezsuita akadémián matematikát tanított, két tankönyvet is megjelentetett. 1755-ben királyi csillagásznak nevezték ki Bécsbe. Ott ő alapította meg az egyetemi csillagvizsgálót, melynek az igazgatója is ő lett. Életművében talán a legfontosabbak az itt folyamatosan kiadott évkönyvek, amelyek számos hasznos táblázatot és jelentős tanulmányt közöltek. Az évkönyvek nemzetközi hírnevének köszönhetően kapta a megbízatást VII. Keresztély dán és norvég királytól, hogy 1769-ben, a földrajzilag legkedvezőbb helyszínül kínálkozó Vardő szigetén végezzen megfigyeléseket a Vénusznak a Nap előtt való átvonulásáról. A feladatnak tanítványa és kollégája, Sajnovics János társaságában tett eleget, és sikerült a mért adatok alapján a Föld-Nap távolságot még mai szemmel nézve is viszonylag pontosan megállapítaniuk. Hell Miksa nevéhez fűződik a földrajzi szélesség meghatározásának egy új, máig a legpontosabbak között számon tartott módszere. Másik fontos teljesítménye a francia Cassani holdtérképének kiegészítése, pontosítása.
Hell Miksát északi útja után nagy nemzetközi elismerés vette körül, de ő legfontosabbnak a magyar csillagászat fejlesztését tartotta. Minden jelentős korabeli csillagászati intézmény az ő közvetlen segítségével épült fel hazánkban, így 1776-ban az egri, 1780-ban a budai, 1792-ben a gyulafehérvári csillagvizsgáló. Ő készítette a műszaki terveket, ő segített beszerezni a legkorszerűbb műszereket, gondoskodott a könyvtárak anyagának összegyűjtéséről. A csillagvizsgálók személyzete is az ő segítségével szerezte meg a megfigyelésekhez szükséges gyakorlatot.
Magyar Szabadalmi Hivatal (Források: Magyar Tudománytörténeti Intézet, Magyar Tudóslexikon A-tól Z
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Irinyi János




Irinyi János(Nagyléta 1817 május 17 –Vértes 1895 december 17) magyar vegyész, a zajtalan és robbanásmentes gyufa és a számológép feltalálója.


Nagyváradon végezte középiskoláit, majd jogot tanult a Debreceni Kollégiumban. A bécsi Politechnikumban kémiai tanulmányokat folytatott. Tanárának, Meissnernek egy sikertelen kísérlete után arra az ötletre jutott, hogy a kálium-klorátot ólom-dioxiddal helyettesíti a foszforos gyújtó fejében: feltalálta a "zajongásmentes" biztonsági gyufát. Találmányát eladta Rómer István gyufagyárosnak. Késôbb mezôgazdaságtant hallgatott és Németországban elvégezte a hohenheimi Mezôgazdasági Fôiskolát.

iri02.gif


Irinyi-féle gyufa
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Csépe Imre

(Kishegyes, 1914. szept. 23. – Szabadka, 1972. máj. 18.): író, költő, újságíró. 1945 előtt béres, kanász, kubikus, iskolaszolga, gyári munkás volt. 1946-ban a jugoszláviai Magyar Szó c. napilap munkatársa lett. Őstehetségként jelentkezett az irodalmi életben az 1930-as években; írásait a Kalangya, majd a Híd c. folyóiratok közölték. 1956-tól a Magyar Szó szabadkai munkatársa volt. Kötetben először a vajdasági írók antológiáiban mutatkozott be. Verseiben a két világháború közötti szegényparaszt életről, lelkületről adott hiteles vallomást. Esztétikailag egyenetlen lírájában a részletek képvilága és tényanyaga figyelemre méltó. Elbeszéléseket és regényeket is írt; témájuk a szegényparaszti élet. Fordul a szél (Újvidék, 1965) c. önéletrajzi regényében a két világháború közti vajdasági paraszti életet ábrázolta naturális hűséggel. Szülőhelyén évente irodalmi és kulturális program keretében emlékeznek meg róla. – F. m. Üzen a föld (versek, Szabadka, 1949); Májusi mezőkön (versek, Újvidék, 1952); Tarisznyás emberek (novellák, Szabadka, 1957); Fehér csönd (elb., Újvidék, 1959); Termő porban (versek, Újvidék, 1961); Alkonyatban (novellák, Szabadka, 1962); Fordul a szél (r., Újvidék, 1965); Mezei dolgok (elb., Újvidék, 1973); Határdomb (vallomások, Szabadka, 1973). – Irod. Utasi Csaba: Tíz év után (Újvidék, 1974); Juhász Géza: Kisparaszti lét- és magatartásforma Cs. I. kisprózai alkotásaiban (Üzenet, 1976. 9. sz.).
Csépe Imre

Halk vallomás

Itt,hol őseim alusszák álmukat
S virul felettük ezer virág,
Itt,itt akarok élni és halni!
Nem kell dicsével a nagyvilág.

Itt akarom befutni a sorsomat,
Mit kimértek rám a csillagok,
Hiába hívnak rejtelmesebb tájak,
Visszaintnek lángjukkal a pipacsok,

Visszahívnak a tarkavirágú rétek,
Fürtös akácok,langy-ölű mezők,
Illatos esték,símogató rónák,
Hol ölelni tudnak a temetők.

Ide köt az estéli harangszó,
Égkék szemével egy szőke leány,
A csöndes,kis,falusi házak,
Muskátlis ablakával valahány.

Ide ültetnek a beszédes öregek,
A házak előtti szuvas kis fapadok,
A lúdbőrző,félelmes mesék
S a mélytitkú,rózsaszín alkonyok.

Ide köt kék fátyolával a hajnal,
Láng kévéjével a deli dél,
A jegenye hegyén pihenő felhő,
Villámával a vihar,havával a tél.

Ide köt minden új és régi,
Öröm,bánat,élet és halál,
Vijjoghat fölöttem a vészmadár,
Gyáva bujdosót bennem nem talál.

http://canadahun.com/forum/blog.php?bt=11457
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag

Domokos Géza
(Brassó, 1928. máj. 18. –Marosvásárhely,2007 június 27.) író, műfordító, szerkesztő. Pályája alakulására döntő befolyással voltak iskolái: az elemit Zágonban, Mikes Kelemen szülőfalujában, a középiskolát Sepsiszentgyörgyön, a Székely Mikó Kollégiumban végezte; egy évig a kolozsvári Bolyai Tudományegyetem filológus hallgatója volt, innen Moszkvába került, 1954-ig a Makszim Gorkij Irodalmi Intézetben Pausztovszkij tanítványa. Előbb az Előre riportere, 1956-tól a Pionírnak, 1957 és 1961 között az Ifjúmunkásnak, 1961-től az Irodalmi Könyvkiadó nemzetiségi részlegének főszerkesztője, 1968-69-ben az Előre főszerkesztő-helyettese, 1970-től a Kriterion Könyvkiadó igazgatója. Közben az ifjúsági mozgalomban, az országos művelődési élet fórumain töltött be felelős funkciókat.
Írói munkásságát útijegyzetekkel, riportokkal kezdte (A legszebb üzenet, 1953; A negyedik emlék, 1961), de írt elbeszéléseket, kritikát is. A klasszikus orosz és szovjet irodalmat tolmácsoló műfordításokkal (Solohov, Akszjonov elbeszélései, Rozov, Arbuzov, Vampilov drámái) és esszékkel (Gogol, Turgenyev, Gorkij, Leonov, Babel) egy korszerű irodalomkoncepció kialakításában játszott szerepet. Szerkesztői munkájából az első szakaszban kiemelkedik az Ifjúmunkásnál kifejtett tevékenysége a romániai magyar irodalom megújulásáért-megfiatalodásáért. Az Előre vasárnapi mellékletében (1968-69) közölt művelődéspolitikai jegyzeteinek, akárcsak Titus Popovici Hatalom és igazság c. darabja lefordításának s a bukaresti rádióban románul és magyarul elhangzó előadásainak fontos szerepük van egész irodalmi életünk demokratizálásában, a nemzetiségi irodalmunkban megmutatkozó elvtelen ellentétek megszüntetésében, a demokratikus közgondolkozás megerősítésében, a román és magyar értelmiség legjobbjait felsorakoztató alkotó együttműködés előmozdításában.
Az Irodalmi Könyvkiadónál töltött évek alatt útra indította a Romániai Magyar Írók, a Horizont, a Forrás sorozatot. Majd a Kriteriont emeli – annak igazgatójaként – az ország határain túl is ismert, fontos művelődéspolitikai hivatást teljesítő nemzetiségi fórummá. E kiadónál az ő szerkesztésében jelenik meg a Biblioteca Kriterion sorozat, amely a romániai nemzetiségek szellemiségének klasszikus és kiemelkedő mai értékeit közvetíti a román olvasóközönség felé.
Két forgatókönyvéből is készült film: az Utak (1972) c. filmriportban Kovászna megyét mutatta be, a Minden kényszer nélkül (1974) c. játékfilmben pedig, amely elnyerte a Filmművészeti Szövetség díját, egy vegyesházasság történetén keresztül a román-magyar együttélés alapproblémáit vetette fel.
Elnökletével került sor Gyergyószárhegyen 1980 júniusában a Kriterion írótábor tanácskozásaira, melyeken a marosvécsi találkozók korszerű folytatásaként magyar és román írók a magyar-román irodalmi kapcsolatokat s a romániai magyar irodalom alapvető kérdéseit vitatták meg.
http://mek.oszk.hu/03600/03628/html/d.htm#DomokosGéza


 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Bókay János





Bókay János id. (Igló,1822 május 18 –Budapest 1884 október 20.) magyar orvos- és sebészdoktor, szemészorvos, egyetemi tanár, gyermekgyógyász, egyetemi tanár, a korszerű magyar orvosi könyvkiadó-társaság alelnöke és az országos központi védhimlőoltó igazgatója.A családi eredeti neve Bock, amelyet 1849 májusában - Jókai Mór ösztönzésére – Bókaira magyarosított, kifejezve eltökéltségét a magyar szabadság iránt.

Ő alapította a mai SOTE 1-es számú gyermekklinikáját, amelyet akkor még Stefánia Gyermekkórháznak hívtak.
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Lászlóffy Aladár

Torda 1937 május 18 - 2009 április 20





Lászlóffy Aladár romániai magyar költő, író
(Hangok a tereken, A levelek vándorlása, Héphaistos, Az ólomkatona hadifogsága, Szövegek szövetsége, Házsongárd, Botrány Gordiuszban, Csudaóra).

CSÍKSOMLYÓ

Búcsújárók

Jönnek a békések, az égre néznek,
elöl vonul legény és lobogó,
s telitüdő, s kórusban száll az ének:
minket biztosan lát a Fennvaló!

De vonulásuk évszázados útján
átcsicsonkáznak másabb évszakok,
lovasok állnak meg a csorda kútján,
senki se tudja már, hogy hol lakott.

S jönnek a háborúsok, haj, előre!
Élen rohan legény és lobogó -
és a parancs vagy némi kurta lőre
élteti bennük azt, hogy ölni jó!

A vonulások évszázados útján
hernyótalp-mintásra fagyhat a sár,
kiégett löveg áll a csorda kútján.
Az ég lenéz, nem tudni, mire vár.

Felhők feletti vetítőszobákban
új nemzedékek hologramjai.
A világ végleg kész: mindegy, hogy sár van,
az utakon elindul valaki...
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
1923 Május 22.

E napon született Vidor Miklós költő,

Vidor Miklós az Újhold-nemzedék lírikusa prózaíróként is jelentékeny életművet alkotott: regényei és novellái mellett számos ifjúsági művet – regényeket, elbeszéléseket, meséket – is írt. Már első regénye, a Szökőár (1954) komoly sikert aratott, a kritikusok elismerése mellett a József Attila-díjat is meghozta írójának. A Szökőár nem kifejezetten ifjúsági regény – de tematikája az ifjúsági művekhez közelíti. Fiatal fiúk között játszódik a fordulatokban és szereplőkben gazdag történet, a felszabadulás utáni időkben. Alig-felnőtt kamaszokat sodornak egymáshoz, egymás közelébe a zavaros, mozgalmas idők társadalmi rétegmozgásai: van köztük igazi "úrifiú", faluról Pestre származott zsokégyerek, fizikai munkás és valódi kültelki vagány. A közös játékok bűnözéssé fajulnak – a gyerekeknek bűnhődniük kell. A büntetés, s az őket ért megpróbáltatások nagyobb részükből embert faragnak, s a tisztító katarzishoz egyik társuk elvesztése is hozzájárul.
A regény meglehetősen didaktikus: a Jó győz – noha nem kis áldozatok árán –, a Rossz pedig elszigetelődik, magára marad. Az ártatlanul bűnhődő fiú halálának tragikumát is felmagasztalja, megszépíti a többiek hősies helytállása az árvízi jelenetben. Mindazonáltal a Szökőár többet ad, mint a szokványos ifjúsági regények: árnyalt lélekrajzot, hiteles karakterfigurákat és légkört. S bár a cselekmény kissé széteső, elhúzódó, s olykor túlbonyolított – az író képes újra meg újra feszültséget teremteni, s feltámasztani az olvasó rokonszenvét, részvétét az esendő, de a jóra hajlamos hősök iránt.
Következő műveiben a kalandregény, az igényesen szórakoztató irodalom felé tesz kitérőt. A Karnevál a Kilimandzsáróban (1956) című regény a harmincas évek végének diákéletét eleveníti fel. A farsangi komédia, a szerelmi történet hátterében {756.} a fiatalok között uralkodó politikai téveszméknek és a humánum erőinek egymásnak feszülését is érzékelteti. Az Idegenek (1958 is a háború előtti időszakhoz nyúl vissza: a világháború küszöbén Magyarországra menekülő lengyelek sorsával foglalkozik. A korabeli kritikus szerint az író "egész koncepciójában megmarad a felületi jelenségek érdekes, de gondolatilag mindig labilis papírra vetésénél".
1963-ban mint novellista is bemutatkozott a Baucis vendégei című kötettel. A Kosztolányi által kimunkált novellatípust műveli, azokkal az alkotókkal rokon (Mándy Iván, Sőtér István, Thurzó Gábor stb.), akik ezen a nyomon indultak tovább. Emberi kapcsolatokról, az élet alapvető eseményeiről, tartalmairól – szerelemről, gyűlöletről, magányról, elmúlásról – szólnak a kötet legjobb írásai. Egy-egy villanófény, mely megvilágítja a valóság, az élet egy kimetszett szeletét – ennyi egy klasszikus novella. Vidor Miklós ismeri ezt a titkot: legjobb novelláiban tömören, szűkszavúan, csak a lényegre koncentrálva képes szólni az "örök emberinek" nevezett dolgokról. Puritán egyszerűségében válik hatásossá a Spanyolfal című írás, melyben póz és pátosz nélkül beszél az elmúlásról és az ittmaradottak közönyéről. A magányról és a kapcsolatok kilátástalanságáról szól a rezignált hangú, de meleg emberi részvétet is felcsillantó Vagy a labda, vagy a baba. Biztos kézzel fogja össze a szerelem és a halál egymást ellenpontozó motívumait a címadó novellában, ahol sikerül megteremtenie a lélekrajz, az atmoszféra és a cselekmény tökéletes harmóniáját. A teljes életet élő, immár Philemonját vesztett Baucis egy igazabb és őszintébb élet lehetőségét csillantja meg a véletlenül elé tévedt fiatal pár előtt – akik azonban nem tudják vállalni szerelmüket, egymást, nem tudnak kiszakadni az őket körülfogó hazugság indáiból. A lehetőség a semmibe foszlik, Baucis meghal, s a fáradt őszi táj az elmúlás kegyetlenségét, a magány visszavonhatatlanságát, s a múlt visszahozhatatlanságát sugallja.
Ezekben az írásaiban kitűnő atmoszférateremtő képességről tesz tanúságot. "Legjobb írásainak belső, hangulati töltését az érzelmességnek és a tartózkodásnak, a meghatottságnak és a szenvtelenségnek ez a rejtezkedő, kimondatlan, de megéreztetett dialógusa adja"–írja a Baucis vendégeiről szóló kritikájában Tüskés Tibor.
Az emberi kapcsolatok, a család, a születő és elmúló érzések, szenvedélyek a tárgya regényeinek is. 1968-ban jelent meg a Gyalog a sakktáblán című regény, melynek születéséről így vallott az író: "Annak a szövevénynek szálai közé tévedtem, amely az emberi kapcsolatokból, szenvedélyekből fonódik áttekinthetetlen gubanccá, mikor a szabadság s a társ utáni vágy egymást oltja ki." A történet a szerelmi háromszög hagyományos sémája szerint alakul; a főhős, Fonó Ákos é életidegen, négy fal között élő műfordító, körülötte parázslanak és csapnak össze a hozzá tartozó nők szenvedélyei. A felesége és édesanyja közti, rejtett, majd kirobbanó konfliktus származásbeli különbségekre is visszavezethető: az édesanya konzervatív úriasszony, a formák, a társasági szabályok adnak szilárd keretet életének; Zsó, a feleség viszont egyszerű származású (bár erre pontosan nem derül fény), s az őszinte, nyílt életvitel híve. Konfliktusukat az anya halála oldja meg. A házastársak kifáradt, megkopott érzelmei azonban már nem tudnak újraéledni – s {757.} az új szerelem, az egyetemista Éva sem hoz megoldást a főhős életében. Fonó Ákos egyedül marad, egyedül múltjával, emlékeivel.
Vidor Miklós az ember belső, érzelmi világának krónikása, a finom, lelki rezdülések tudója. Képes az emberek közti bonyolult viszonyok, "vonzások és választások" érzékeltetésére. Regénykompozíciója szétfolyó, jelenetek laza láncolata alkotja, s az író elvész a gondosan megformált, kidolgozott részletekben. Akárcsak novelláiban, ebben a regényben is sikerült atmoszférát teremtenie, az elegáns, régi, várbeli lakás nemcsak a szereplők cselekvésének színtere, hanem egy életforma jelképe is, s az anya számára az a vár, melyet meg kell védenie a külvilág támadásai ellen.
Többszólamú, hitelesebb és prózatechnikailag is magasabb szintű az 1973-ban napvilágot látott Sebesültek című regény. A Gyalog a sakktáblán harmadik személyű elbeszélése helyett itt az író egyes szám első személyben mondja el a történetet, s ez a forma meggyőzőbb, adekvátabb keretet is biztosít a hősök belső világára összpontosító, a külvilágot csak elmosódottan érzékeltető prózának. A főhős személyisége nem állhat messze az íróétól. Az irodalmár-szerkesztő alakjában, akinek folyóiratát 1949-ben hirtelen megszüntették, nem nehéz felismerni az Újhold köréhez tartozó Vidor Miklóst, aki az ezután következő években négermunkára, szemrontó korrektorkodásra kényszerült. A regény tehát nyíltan vállalja az önéletrajziságot (bár természetesen nem önéletrajzról van szó, hanem fiktív történetről, fiktív szereplőkkel!), a szubjektív, vallomásos jellegű prózát, a lírai személyességet. A visszaemlékező jelleg kétszeresen is érvényesül a regényben: a cselekmény mindkét idősíkja a múltba – a közelebbi és a távolabbi múltba – vetül. A váratlan látogatás, mely előhívja a múlt szunnyadó emlékeit, már maga is múlttá vált; Júlia, az elbeszélő hajdani szerelme ismét eltűnik, akárcsak tizenhárom évvel ezelőtt. Szerelmük történetének felidézése alkotja a regény gerincét: a jelen szembesül a múlttal, s a két elszakadt szerelmes emlékei is szembesülnek egymással. Új dimenzió a regényben a történetiség, a társadalmi közeg hangsúlyosabbá válása. A két szerelmes sorsába a történelem is beleszól: Júlia férjét ártatlanul börtönzik be az ötvenes évek elején, Júlia nem hagyhatja el őt az új szerelem kedvéért. Kiszabadulása után Nyugatra mennek, ám az asszony ott sem tud teljesen, véglegesen elszakadni a múlttól, eltéphetetlen kötelékek fűzik a városhoz, szerelmük helyszíneihez, pesti utcákhoz és budai erdőkhöz. Akárcsak a főhőst, az elbeszélőt, aki ezzel a mondattal zárja a regényt: "Mennie kellett. Ahogyan engem rögzít a magam nehézkedési törvénye. Egyébben nem hiszek ... Ide tartozom, ahol az élet megtörtént velem."
Az író ebben a regényében sem kerülte el a túlrészletezés, a túlmagyarázás veszélyeit. Hősei olykor é sokat beszélnek, s azt is szavakkal mondják el, amit nem nagyon szoktak az emberek megfogalmazni. Párbeszédeik olykor terjengősek, a hangvétel érzelmessége, bensőségessége pedig érzelgősséggé hígul.
Külön kell szólnunk stílusáról, finoman kimunkált, pontos, plasztikus mondatairól. Mondanivalójának érzékletesebbé tételére szívesen használ költői képeket, metaforákat; innen prózájának költőisége. Világa meglehetősen szűk, de ebben a körben jól eligazodik, s ismeri saját korlátait és lehetőségeit. Ifjúsági regényei – a {758.} műfaj törvényeinek megfelelően – cselekményesebbek, fordulatosabbak, ám az író ezekben is igényesen, pszichológiai hitelességre törekedve formálja meg kamasz hőseit. Különös figyelemmel fordul a fiatalok és a felnőttek világának konfliktusai, valamint a kamaszból ifjúvá érő regényhős problémái felé (Vasárnap döntő, 1964; Önkéntes hajótöröttek, 1974).

http://mek.niif.hu/02200/02227/html/03/569.html



<table border="0"> <tbody> <tr> <td valign="top" width="20">
</td> <td>

Vidor Miklós

LOBBANÁS

Az éjszaka közepén fölriadsz - - -
merőleges olvadt napverőben
sehol a ház
a part felé szakadó
domboldal a lávafolyó
a vakító dél

Elfüstölgött a villanyoszlop
tövében heverő alak
nem találod
a sürgönydrótokkal átlózott ég alatt
a mandulaágakat
az izzó levegőben

Az utolsó helyszínt is
fölitta az éjszaka -
a húnytszemű ámulatot
a sugarakban rezgő
fiatalság szédületét -
hogy megtörtént veled
</td></tr></tbody></table>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Burghardt Rezső Zsombolya-Burghardt

(Zsombolya, 1884. márc. 18. – Bp., 1963. máj. 15.): festő, Munkácsy-díjas (1953), érdemes művész (1959). A Mintarajzisk.-ban Hegedűs László tanítványa, majd 1903-11 között külföldön (Milánó, Róma, Párizs, London) tanult. 1913-tól 1919-ig a Benczúr-mesterisk.-ban képezte tovább magát. 1904-től részt vett bel- és külföldi kiállításokon, 1927-ben a Műcsarnokban, 1929-ben az Ernst Múz.-ban, 1931-ben ismét a Műcsarnokban rendezett gyűjteményes kiállítást. 1920-ban Kísértés c. festményéért kis aranyérmet kapott. 1937-től 1948-ig a Képzőművészeti Főisk. tanára. 1938-tól a miskolci művésztelepet vezette a telep megszűnéséig. Reális látásmódról tanúskodó portrékat, intim hangulatú aktkompozíciókat, a természet gazdagságát tükröző ízes csendéleteket és tájképeket, valamint friss benyomásait rögzítő városképeket festett. Számos művét őrzi az MNG (Velence, 1914; Nagy téli táj, Napos táj, 1934; Hóolvadás a Tabánban, Fekvő női akt, 1936; Mandolinos nő, Szépülő Budapest).








Téli napsütés
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
1727.jpg





Kossuth Ferenc

(Pest, 1841. nov. 16. – Bp., 1914. máj. 25.): dualizmus kori politikus, mérnök, miniszter, ~ Lajos idősebb fia. A szabadságharc bukása után, 1850-ben vitték ki apjához. Emigrációban nőtt fel. Műszaki tanulmányainak befejezése után Nagy-Britanniában, majd Olaszo.-ban dolgozott. Európai hírnevet szerzett a vasút- és hídépítés, valamint az alagútfúrás terén. Részt vett az emigráció politikai és publicisztikai tevékenységében is. 1859-től a Magy. Nemzeti Igazgatóság titkára. x894-ben hazakísérte atyja holttestét, s véglegesen hazaköltözött. 1895ben képviselővé választották; a Függetlenségi Párt elnöke lett, de azon belül a megalkuvó politikai irányzatot támogatta. 1905-ben a szövetkezett ellenzék vezérlőbizottsága elnökévé választották. A Wekerle-kormányban 1906. ápr. 8-től 1910. jan. 17-ig kereskedelmi miniszter. 1907-ben megújította a vám- és kereskedelmi szerződést Ausztriával. Mikor 1909-ben a Függetlenségi Párt két táborra szakadt, kisebbségben maradt Justh Gyulával szemben. A Wekerle-kormány lemondása után Apponyi Alberttel együtt a Függetlenségi és 48-as Kossuth Párt vezetője. A két Függetlenségi Párt egyesülésekor az egyre többet betegeskedő ~ már csak az egyik elnöki tisztet vállalta. Kiadta atyja iratainak egy részét. – F. m. Indítvány a szabadságharc jubileumának megünneplésére (Bp., 1897); K. F. harminc parlamenti beszéde (Kiadta Hentaller Lajos, életrajzi adatokkal, Bp., 1906); K. a kiegyezésről (Bp., 1907); Adatok a Duna-Száva csatorna… kérdéséhez (Bp., 1908). – Irod. K. F. (Függetlenségi Album, Bp., 1897); Hentaller Lajos: K. (Vasárnapi Újság, 1906. 1x. sz.); R. Várkonyi Ágnes: Adalékok a függetlenségi párt történetéhez (Századok, 1960). – Szi. Krúdy Gyula: A magyar sasfiók (Bp., 1943)

http://mek.niif.hu/00300/00355/html/ABC07165/08464.htm
 
Oldal tetejére