Játékok márc.15-re
Katona
Alapállás, majd kilépés támadóállásba, karok magas tartásba lendítésére belégzés, vissza kiinduló helyzetbe, kilégzés.
Ki emeli fel elsőnek a zászlót?
A kijelölt vonal mögött felsorakozunk csoportosan. A gyermekek feladata, hogy megadott jelre át kell futniuk a játéktér egyik feléből a másikba, ahova 15-2o méter távolságba zászlókat vagy padokat helyezünk el. Az lesz a győztes, aki elsőnek emeli fel a zászlót vagy tapsol a célban.
Várúr
A földön felállítunk néhány levágott zöld ágat, amit előzőleg összekötünk. Ez lesz a mi várunk. Kijelölünk egy várurat, akinek a feladata, hogy megvédje a várat. A többi gyermek feladata,hogy kislabdával megpróbálják feldönteni a várat. Ha valakinek sikerül, ő lesz a várúr.
Várépítés
A gyermekek mértani formákból ( építőkockából, legóból, rúdkészletből várat építenek az óvónővel. Először az óvónő építi fel a várat, majd megkéri a gyermekeket, hogy jól nézzék meg és jegyezzék meg mit épített és ők maguk is építsék fel azt emlékezetből.
Utánzó mozgás
Menjetek úgy mint a katonák! Láblendítés feszes járás. Figyelünk az ellentétes kéz és lábmunkára.
Katonásdi
Összetolunk két asztalt, ez lesz a laktanya, itt ülnek az irányítók. A gyerekek a katonák, fejükön csákó, nyakukban a logikai lapok egy-egy eleme. A földön építünk csatateret ( nagy méretű lapokon az elemek ). Ide mehetnek a katonák a megfelelő irányítással: „Minden sárga mehet! ( ha talál, odamegy, ha nem,lovagol tovább ).
- minden kör ( a többi vágtat tovább )
- kimehet csatázni minden lyukas
- bejöhet minden lyukas
Katonaparancsnok
A gyerekek körben ülnek vagy a földre helyezett karikákba állnak. Egy széken áll középen a parancsnok és azt mondja:
Menetel a katona, mellette ballag a lova.
Fuss, katona, szaladj, tőlünk el ne maradj!
Mindenki szalad körbe a vers alatt, aztán a „maradj!”-ra a parancsnok tapsol egyet, mindenki keres magának egy széket vagy karikát. Aki legelőször ül a középső székre, az lesz a parancsnok.
Lovacskázás
Egyik gyerek a ló, akit felkantározunk ( kötél a nyakához hátulra, majd kétoldalt hátra vezetni a hónaljon át ), a másik a kocsis, aki fogja a gyeplőt és „hórukk”-kal indítja a lovat. Amelyik gyeplőszárat meghúzza, arra megy a ló, ha mindkettőt megrántja, vágtázni kezd, míg meghúzásnál megáll.
Lovacskázás
A gyermekek párosával felállnak az induló vonal mögött. Az óvónő jelére, egyszerre elindul a négy-öt fogat. Az a páros lesz a győztes, aki először lépi át a túloldalon az érkezési vonalat. Ha már minden páros átlépte az érkezési vonalat, akkor újra indulhatnak a fogatok.
Adj király katonát!
A gyerekek két csapatba állnak egymással szemben összefogódzva. Az egyikből kiáll valaki és mondja:
-„Adj király katonát!”
- „Nem adok!”
-„Ha nem adsz, szakítok!”
-„Szakíts, ha bírsz!”
-„Kit kívánsz?”
Itt nevet kell mondani, az fut és testével igyekszik átszakítani valahol a kézfogást. Ha sikerül, magával viszi azt a kettőt, ahol szakított, ha nem, akkor ő marad ott. Most a másik csapatból áll elő valaki. Addig játsszuk, amíg kedvük van.
Színkocka
Nagy színes kockát készítünk, amelynek minden oldala más-más színű és más-más feladat tartozik hozzá. Ha a gyerek dob, el kell végeznie a feladatot ( ezt a gyerekek is kitalálhatják, de előtte kell megbeszélni ). Pl.:” Katonák vagyunk, feladatokat kell elvégeznünk. Fogd meg az asztal lapját és járd körbe az asztalt.”
Piros: „Mássz az asztal alatt, visszafelé kúszva gyere!”
Sárga: „Csukott szemmel fogd meg az asztal lapját és járd körbe az asztalt!”
Kék: „Jobb kezedbe fogd a kardot és vezesd körbe az asztal felett!”
Barna: az előző feladat, de bal kézzel
Zöld: „Csukott szemmel az asztalnak háttal kell körbejárni!”
Fekete: „Hátadon csússz az asztal alatt, visszafelé térden másszál!”
Ragadd meg!
Körben ülünk, középen eggyel kevesebb zászló, mint ahányan vagyunk. „Ragadd meg!”-re mindenki felkap egyet, akinek nem jutott, kiesik és nem búsul, figyeli tovább a játékot. Minden kiesésnél elveszünk egy zászlót!
Várostrom
Építőkockákból, konzervdobozokból, erős papírdobozokból várat építünk ( alul 5 elem, fölötte 4 elem, a fölött 3 stb. ) Ezt a várat kell a labdával eltalálni, akinek nem sikerül, állítsa fel újra.
Várépítés
Logikai lapokból, majd feladatlapon is, várat építünk úgy, hogy előtte megfigyeljük, hogy az óvó néni milyet épített illetve milyet rajzolt a lapra. Zászlókat is készítünk, különböző színnel és formával. A kész várat ezekkel díszítjük.
Árnyékok
Egy katonát utánoz mindenki, mintha árnyékai lennének, így járnak ide-oda. Először az óvónő lesz, akit utánoznak a gyerekek, majd a kiválasztott gyermeket. Lehet páronként is játszani.
Lovacskázás
A földön ragasztott, színes síkformák, ezek az istállók. Papírból kivágva ugyanolyan színes formák, mint a földön, ezek a lovak kantárjelölői. Mindenki választ egyet. Fussanak a lovak az istállókat kerülgetve, csengőre álljanak be a kantárszíjjal azonos színű istállóba. Többszöri cserével játsszuk!
Kapitány a várban
Rajzolunk egy nagy kört a földre, amibe minden játszó gyermek befér. A körben mindenki a kezét karba fonja és felhúzza az egyik lábát, majd elkezdi lökdösni a társait ( kakasviadal ). Mindenki ellen küzdeni kell. Ha valaki leteszi a másik lábát, vagy netán kilép a körből, akkor kiáll a játékból. Az utolsó gyermek lesz a vár kapitánya. Ha valakinek elfárad a lába, akkor lábat válthat.
Enyém a vár!
Egy domb tetején áll a parancsnok és azt mondja:-„Enyém a vár, tied a lekvár”! Ekkor a többi gyermek igyekszik feljutni a dombtetőre, de a kapitány megpróbálja letuszkolni őket. Ha valakinek sikerül fennmaradnia, az lesz az új kapitány.
Várostrom
Dobozokból-kockákból felépítünk egymás tetejére egy „várat”. A gyermekek feladata, hogy egy meghatározott távolságról a várat eltalálják egy labdával és minél több dobozt-kockát döntsenek le. A várat újra építjük és most valaki más próbálkozhat a ledöntésével.
Katonásdi
Sorba állunk, egy sapkát kell a parancsnok fejére tenni. Különféle feladatokat adunk pl. az lesz a parancsnok, aki a 4.sorban, vagy aki a 2. gyerek mellett áll a bal oldalon, vagy xy lesz, aki x. a sorban ( ezt közösen számoljuk ki ). A parancsnok mondja a mozgásos feladatokat a katonáknak pl. futásban megkerülni az asztalokat vagy óriáslépésben elmenni az ajtóig stb. Vigyázzunk arra, hogyha hátraarcot csinálunk, megváltozik a kiindulási helyzet!
Kockavár építése bekötött szemmel
[FONT="]A gyermekek bekötött szemmel építsenek kockavárat. Az lesz a győztes, akinek a legmagasabb lett a vára anélkül, hogy ledőlt volna. Többen is építhetik a várat, így figyelniük kell egymásra is, és a várra is[/FONT]