Biblia, minden ami a Szentírással kapcsolatos!

Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.

Kyra2

Kitiltott (BANned)
"1979-ben Afrikában, Tanzániában, Mary Leakey több tucat lábnyomot talált.
A fizikai antropológusok, akik megvizsgálták a lábnyomokat, azt állították,
hogy azok teljesen megegyeznek a mai ember lábnyomával.
De olyan kőzetben találták őket, ami majdnem négymillió éves."

...és ennél vannak sokkal régebbiek bizonyítékok is!!! Pl. 500-600millió éves - pre-kambriumi rétegből előkerült - fém váza!!!

Persze lehet struccpolitikát folytatva a homokba, illetve akarom mondani a Bibliába dugva a fejed...

Kedves Jászladány nem érzed úgy, hogy a Biblia összeállítói által alkotott Mátrixban élsz...?

El tudom képzelni, hogy az "emberiség" 5 vagy 6 ezer éves. Legalábbis a mostani emberiség. Más ősi hagyományok is bizonyítják amelyek a Bibliánál sokkal régebb óta élnek. Például a maja hagyományra gondolok, ami szerint ez a mostani az ötödik Teremtés volt, de az egyiptomi is ezt bizonyítja. És még mások is, érdekessége az, hogy a teremtések számában van különbség. Van, amelyik 4-re emlékezik, van amelyik hétre. Ezek szerint a Biblia csak egyre. Minden teremtés végén a Földi életet különböző kataklizmák pusztították el, hol tűzben, hol vízben.
Gyanítom, hogy nem az "isteni harag" következménye volt, amiért az emberek bűnt követtek el, meg bálványokhoz imádkoztak, meg nem áldoztak bárányt, meg szombatot nem szentelték meg...;), szóval nem ilyen csacsiságok miatt. Ez nagyon jól jött a papoknak annak idején. Szárazság van? Mert bűnösök vagytok! Túl sok az eső? Mert bűnösök vagytok! Kitört a vulkán? Mert bűnösök vagytok!
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Ami húsvétkor történt, analógia nélküli

Egy cikk a Mindennapi.hu közéleti portál Tudomány rovatából, mely jól összefoglalja Jézus feltámadásával kapcsolatos álláspontok megváltozását az utóbbi időben. Érdemes rajta elgondolkodni:

Íme, a bizonyítékok: Jézus feltámadása történelmi tény!

A feltámadás mellett szóló tudományos érveket nehéz félresöpörni; sok ismert gondolkodó jutott ezek vizsgálatakor arra a következtetésre, hogy valóban megtörtént.

Jézus feltámadása történelmi tény – állítják kétezer éve a keresztények. Vajon lehet-e ezt úgy is mondani, hogy a pontot a „történelmi tény” szavak után tegyük ki? Vagy Jézus feltámadása ugyanúgy hit kérdése, mint az, hogy Héraklész járt az alvilágban? Történészek számára az „Újszövetség” néven összegyűjtött első századi dokumentumgyűjtemény természetesen nem szent irat. Mint minden más ókori dokumentum vizsgálatakor, a Jézus feltámadásáról szóló beszámolók esetében is azt kérdezik, hogy van-e okunk az újszövetségi iratokban található információt megbízhatónak tekinteni. Az 1940-es években az Újszövetséggel foglalkozó kritikusok jelentős része még azt válaszolta volna, hogy Jézus feltámadása a tanítványok képzeletében zajlott le, de nincs, és nem is lehetett történelmi alapja egy ilyen eseménynek.

Paradigmaváltás: hitelesnek tűnnek a beszámolók

A terület egyik kutatója, William Lane Craig szerint az elmúlt hatvan évben érzékelhetően nagyot fordult az Újszövetséggel foglalkozó történész szakma általános hangulata; többségük ma már megkerülhetetlennek tartja a következtetést: a Jézus feltámadásáról szóló beszámolók a bevett történettudományos módszertan alapján hitelesnek tűnnek. Jézus feltámadása nem csak lehetséges, hanem valószínű, sőt nagyon valószínű magyarázata a kereszténység kezdeteinek (a valószínűséget természetesen a történettudomány, nem a kísérleti tudományok mércéje szerint értve).

Milyen érvek szólnak a Jézus feltámadásáról szóló beszámolók hitelessége mellett? Néhány éve The Resurrection of the Son of God (Isten Fiának feltámadása) címmel N. T. Wright Újszövetség-kutató több mint nyolcszáz oldalas tanulmányt jelentetett meg, melyben történész szemmel foglalkozik Jézus feltámadásának a kérdésével. Wright könyve nem az első ilyen tanulmány, de alapos munkával és az első századi júdaizmus irodalmának ismeretében összefoglalja, megerősíti és kiegészíti korábbi szerzők érveit. Wright szerint az üres sírra és a szemtanúk élményeire Jézus feltámadása ad elégséges és szükségszerű magyarázatot. Elégségeset, mert megmagyarázza a tényeket, és szükségszerűt, mert semmilyen más magyarázat nem működik. A feltámadás mellett szóló érveket valóban nehéz félresöpörni, sok ismert gondolkodó jutott az érvek vizsgálatakor arra a következtetésre, hogy Jézus feltámadása megtörtént. Wright könyvének elolvasása után még az élete utolsó éveiben ateistából deistává váló brit filozófus, Antony Flew is elképzelhetőnek tartotta, hogy a Jézus feltámadásáról szóló történet igaz lehet.

A történeti érvek, melyek az Újszövetség-kutatók többségét meggyőzték a beszámolók hitelességéről, két tény együttállásából építkeznek. Az egyik tény az üres sír, a másik a szemtanúk beszámolói a feltámadt Jézussal való találkozásról. Önmagában egyik sem lenne feltétlenül meggyőző, a kettő együtt azonban erősen valószínűsíti a feltámadás tényét. Ha nem lett volna üres a sír, a zsidók vagy a rómaiak előhozhatták volna Jézus testét, amikor a tanítványok azt állították róla, hogy feltámadt. Ha nem lettek volna szemtanúi a feltámadt Jézusnak, az üres sír önmagában nem bizonyította volna, hogy ő feltámadt. A két tény együtt képezi a feltámadásról szóló beszámolók hitelessége melletti érvet.

Cáfolhatatlannak tűnik az üres sír

Az evangéliumok feltámadás-történeteiben sokan ellentmondásokra mutattak rá. Mások amellett érveltek, hogy ezek csak látszólagos ellentmondások, melyek könnyedén feloldhatók. Abban azonban mindenki egyetért, hogy a beszámolók közötti eltérések azt igazolják, hogy különböző forrásból származó hagyományok állnak az evangéliumok beszámolói mögött. A történeti kutatásban az egymástól független források léte mindig erősíti azoknak a részleteknek a hitelességét, melyek mindegyik forrásban jelen vannak. A Jézus feltámadásáról az evangéliumokban fellelhető hagyományok egy dologban feltétlenül egyeznek: Jézus sírja húsvét reggel üres volt.

Újszövetség-kutatók szerint (az eseményekhez időben egyébként is közel íródott) Márk evangéliumának feltámadásról szóló hagyományrétege az Újszövetség egyik legrégebbi hagyománya, mely Jézus halála után néhány évvel már mindenképpen részét képezte a tanítványok hitének. Ez nem azt jelenti, hogy korábban nem hittek Jézus feltámadásában, de azt igen, hogy a feltámadás-hit bizonyíthatóan jelen volt az egyház egészen korai időszakában.
Ókori dokumentumok esetében ilyen rövid időintervallum az esemény és az arról tudósító források között rendkívülinek számít. Történelmi eseményeket tényként fogadunk el akkor is, ha az események és az azokkal kapcsolatos beszámolók között ennél lényegesen több idő telik el (Nagy Sándor életéről Plutarkhosz négyszáz évvel az események után írt, mégis forrásként használja a történettudomány). Az üres sír ténye történeti szempontból cáfolhatatlannak tűnik.

A. N. Sherwin-White a római társadalom és az Újszövetség kapcsolatáról szóló könyvében, melyet a patinás oxfordi Clarendon Press jelentetett meg, amellett érvel, hogy legendák két generáció alatt sem voltak képesek teljes egészében elmosni valódi történelmi események emlékét. Az üres sírról szóló beszámolókról tudjuk, hogy ennél sokkal hamarabb, az eseményekhez egészen közeli időpontban már elterjedtek, ráadásul a beszámolók maguktól az események résztvevőitől és szemtanúitól származtak. És ami igazán érdekes: az erőteljesen ellenérdekelt ellenfeleik sem tudták ezeket cáfolni, mert a sír üres volt.

A szemtanúk beszámolói

Az újszövetségi dokumentumok azt mondják el, hogy Jézus a feltámadása után számos alkalommal megjelent különböző embereknek és emberek csoportjainak. A szemtanúk beszámolói elképesztően változatosak és egyáltalán nem olyanok, mint a kísértet-históriák. Jézus megjelent Júdeában és Galileában, a fővárosban és vidéken, férfiaknak és nőknek, egyéneknek és csoportoknak, egyszerre kettőnek, tizenkettőnek vagy akár ötszáz embernek, megjelent házakban és az utcán, látták őt távolról is és közelről is, sőt, sokan meg is érintették és együtt is ettek vele. Megjelent váratlanul is és előre megbeszélt időpontban, találkoztak vele tóparton, hegyen, síkságon, látták őt ülve, állva és sétálva. Jézus tanította a tanítványait, kérdéseket tett fel nekik, beszélgetett velük, intette és bátorította őket. Nem csak négyszemközt, hanem úgy is, hogy mindenki jelen volt. És mindez negyven napon át zajlott!

Későbbi források – történetírói precizitás

Más forrásokból is tudunk Jézussal való találkozásokról. Két évtizeddel az események után Pál apostol ezt írta például a korinthusi gyülekezetnek: „Krisztus meghalt a mi bűneinkért az Írások szerint. Eltemették, és - ugyancsak az Írások szerint - feltámadt a harmadik napon, és megjelent Kéfásnak, majd a tizenkettőnek. Azután megjelent több, mint ötszáz testvérnek egyszerre, akik közül a legtöbben még mindig élnek, néhányan azonban elhunytak. Azután megjelent Jakabnak, majd valamennyi apostolnak. Legutoljára pedig, mint egy torzszülöttnek, megjelent nekem is.” (1Kor 15,3-8) A kereszényüldöző Pál megtérése önmagában is rengeteg kérdést vet fel, melyekre ő maga mindig a feltámadt Jézussal való találkozás elbeszélésével felelt. Érdemes azonban azt különösen észben tartani, hogy amikor Pál felsorolja a feltámadás tanúit (köztük a több, mint ötszáz embert), az említett szemtanúk közül sokan éltek még akkor, tehát ki lehetett őket faggatni az eseményekről.

A történetírói precizitásáról híres Lukács éppen ezt tette. A szemtanúkkal való beszélgetések és az eseményeknek való személyes utánajárás lett a forrása az általa megírt feltámadás-történetnek: „Miután sokan vállalkoztak már arra, hogy tudósítsanak bennünket a közöttünk beteljesedett eseményekről úgy, amint reánk hagyták azok, akik kezdettől fogva szemtanúi és szolgái voltak az igének: magam is jónak láttam, hogy miután eleitől kezdve mindennek pontosan utánajártam, sorjában megírjam azokat neked, nagyrabecsült Teofilus, hogy azokról a dolgokról, amelyekről tanítást kaptál, megtudd a kétségtelen valóságot.” (Lk 1,1-4)

Az evangéliumok beszámolójának hitelessége mellett azt az érvet is gyakran megemlítik, hogy a tanítványok élete és gondolkodása gyökeresen megváltozott, és (egyiküket leszámítva) mind meghaltak azért a meggyőződésükért, hogy látták a feltámadt Jézust. A tanítványokat láthatóan meglepte a feltámadás, és olyan erővel motiválta őket Jézus úr voltának hirdetésére, amely érthetetlen lenne, ha nem találkoztak volna a halálból életre támadt Jézussal. N. T. Wright szerint ha elutasítjuk Jézus feltámadásának tényét, tátongó szakadék marad az első századi történelemben, melyet semmilyen más magyarázat nem tud betölteni. Egyedül Jézus feltámadása képes megmagyarázni a kereszténység kezdeteit.

Miért szkeptikusak mégis sokan?

Jézus feltámadásával kapcsolatban az az igazán érdekes, hogy ha nem feltámadásról lenne szó, pusztán történettudományi szemszögből megvizsgálva a forrásokat mindenki tényként kezelné, hogy a feltámadás megtörtént. Jézus feltámadásának erősebb történeti alapjai vannak, mint a legtöbb ókori eseménynek, csak az a baj vele, hogy feltámadás, és a halottak a mi tapasztalatainkban nem támadnak fel. Jézus feltámadása nem azért problémás, mert a források gyengék és megbízhatatlanok lennének (éppen ellenkezőleg, a források rendkívül erősek és megbízhatók!), hanem azért, mert a források hallatlan dolgot állítanak: egy keresztre feszített zsidó tanító visszajött a halálból!

Jézus feltámadását mindannyian igaznak fogadnánk el, ha nem lenne analógia nélküli esemény. A Jézus feltámadását elutasító Gerd Lüdemann szerint a modern tudomány bebizonyította, hogy a halál állapota végleges. Jézus testével tehát akármi is történt, egy dolog biztos: azon a helyen, ahova került, elrothadt.
Csakhogy Lüdemann véleménye azt sugallja, mintha az ókori emberek nem tudták volna ugyanolyan jól, mint mi, hogy a hullák szétfoszlanak és nem kelnek életre! Ha volt olyan dolog, amivel kapcsolatban az ókori emberek nem voltak naivak, akkor az a halott testek szétfoszlásának véglegessége. Nem a halállal kapcsolatos tudása nagyobb a modern embernek, hanem az értelem vizsgálódásáról vallott nézete más.

A modern ember egészen a közelmúltig zárt világegyetemben gondolkodott, és sokan még ma is így gondolkodnak. Immanuel Kant kizárta a transzcendens okokat a tiszta ész vizsgálódási köréből, Ernst Troeltsch pedig az analógia szükségességét tette meg a történelmi események értelmezésének egyik kritériumává. Ebben a szűk kritériumrendszerben Jézus feltámadása eleve nem történhetett meg, és akármennyi történeti érv és bizonyíték szólna is mellette, ezeket mind el kellene utasítani.
Csakhogy Jézus feltámadásában éppen az a lélegzetelállítóan izgalmas, hogy analógia nélküli esemény. A halottak tényleg nem támadnak fel, de Jézus feltámadt! Ezért van kereszténység, erre a hírre épült a keresztény misszió, ez a tanúvallomás tette a kereszténységet néhány évtizeden belül a Közel-Kelet és a Földközi-tenger medencéjének legnépszerűbb vallásává. (Hatalmi szó és fegyverek nélkül!) Ha Jézus feltámadt, de az analógia elvéhez körömszakadtánkig ragaszkodunk, nincs az a történeti érv, amely elfogadhatóvá tenné számunkra a hírt. Ha Jézus valóban feltámadt, csak az analógia-elv felfüggesztése tehet bennünket nyitottá a történeti érvek becsületes megvizsgálására. Az elmúlt évtizedek Újszövetség-kutatása pontosan ezt tette, és a történészek nagy része meghajolt az érvek súlya alatt.

A kérdés most már az, hogy mi mit kezdjünk ezzel a ténnyel.


Szabados Ádám
 

sirkan49

Kitiltott (BANned)
Most el tudom képzelni, hogy az "emberiség" 5 vagy 6 ezer éves. Legalábbis a mostani emberiség. Más ősi hagyományok is bizonyítják amelyek a Bibliánál sokkal régebb óta élnek. Itt most csak a maja hagyományra gondolok, ami szerint ez a mostani az ötödik Teremtés volt, de az egyiptomi is ezt bizonyítja. És még mások is, érdekessége az, hogy a teremtések számában van különbség. Van, amelyik 4-re emlékezik, van amelyik hétre. Ezek szerint a Biblia csak egyre. Minden teremtés végén a Földi életet különböző kataklizmák pusztították el, hol tűzben, hol vízben.
Gyanítom, hogy nem az "isteni harag" következménye volt, amiért az emberek bűnt követtek el, meg bálványokhoz imádkoztak, meg nem áldoztak bárányt, meg szombatot nem szentelték meg...;), szóval nem ilyen csacsiságok miatt. Ez nagyon jól jött a papoknak annak idején. Szárazság van? Mert bűnösök vagytok! Túl sok az eső? Mert bűnösök vagytok! Kitört a vulkán? Mert bűnösök vagytok!

Képzeld,ha mind ott lenne abban a könyvben leírva.... Hiszen még azt az egyet sem értik. :D Persze ez így természetes,mert hiába ugyanaz a papa,ha nem mindenki örökölte az értelmezni képes géneket :D
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Az a szerencsétlen is jobban tette volna, ha nem piszkál olyasmihez, amihez halovány lila fingja sincsen...

Károli:
"Kezdetben vala az Íge, és az Íge vala az Istennél, és Isten vala az Íge.
Ez kezdetben az Istennél vala."


Csia:
"Kezdetben [már] volt az Ige, az Ige Isten felé [fordult], és Isten volt az Ige.
Ő kezdetben az Isten felé [fordulva] volt."


Károli szerintetek csak a poén kedvéért használ folyamatos múlt időt...?
Ezzel szemben Csia szépen befejezetté is tesz egy állandóan folyamatban lévő történést...

Ne mond, hogy válasz nélkül hagylak, kedves furrier.

Ha nem szereted a Csia fordítást, olvasd az eredeti görög szöveget. És van még néhány fordítás, amik között válogathatsz. De akármilyen nyelven olvasod az evangéliumot, az a bizonyos nemzetségtábla Lukácsnál Mária apjáé, Hélié
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Csak nem erről az Úrról mondja Jézus a következőket...?
"Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság.
Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert
hazug és hazugság atyja."

Nem... Nagyon eltévedtél. Annál is inkább, mert az Úr az Maga Jézus. Aligha állítana Magáról ilyeneket.
 

FagyisSzent

Állandó Tag
Állandó Tag
...ezt a szerencsétlen Badinyit, na erről beszélek, százszor is megcáfolhatok én egy téves elméletet, néhány oldal múlva megint előjöttök vele...Paál Zoltán írt egy újat, egy ízig-vérig magyart, amiben Jézus is magyar, meg minden jófiú magyar...
Az érdekes az emberi gondolkodásban az, hogy minél erősebb érvekkel, minél intenzívebben cáfolnak valamit, annál inkább feltételezi, hogy valami van a dologban. Ez (saját elméletem szerint) az elmúlt néhány század gondolat- és értékromboló tevékenységének az eredménye, valamint azon újabb felfogásnak, amely nem az igazságot, a tiszta értelmet és érzelmet tekinti mérvadónak, hanem a sikert és a szenzációt. A felvilágosult gondolkodó ma már nem az, aki újat állít, hanem az, aki tagad. Szomorú, de így látszik. Ez semmi esetre sem egy az itt megszólalók bármelyike, különösen pedig nem Kyra2 (vele sok érdekes párbeszédem volt már) elleni kirohanás. Ez korunkkal való megelégedetlenség. A fölötti szomorúság.


...Ami meg Badányit illeti, eddig esküszöm, hogy nem olvastam, de most már felcsigáztál. Fenn van a neten, el fogom olvasni, mert most már kíváncsi vagyok ki lehet ez az ördögi, félelmetes figura. Képzeld el én a saját buta fejemtől jutottam arra a következtetésre, hogy valami furcsa nekem az Apostolok neveivel kapcsolatban. Őszintén bevallom, hogy nekem majdnem mind (Júdáson kívül) nem héber névnek tűnt, ezért elővettem az utónevek eredetéről szóló könyvet és ott ellenőriztem le. Kicsit meg is lepett, hogy csak 4 nem héber nevet találtam.
Badiny Jós és még sokan mások a jó szándéktól vezérelve idultak el kutató útjukon. E kis hozzászólás nem lesz elegendő, hogy könyveit cáfolja, nem is igénye. Rengeteg fontos, jó dolgot is állít Badiny Jós. Sok eleddig be nem bizonyított de plauzibilist is, főleg a magyar-sumér témában. És elég sok történelmietlent is. Ez utóbbiak, amelyek miatt az előbbiek értéke is megkérdőjeleződik (lásd pl. Jelenits István kritikái).

Ami az apostolok neveit illeti, lehetnek éppen furcsák. De nem azért, mert az apostolok maguk nem lettek volna zsidók (leszámítva a pártuselmélet elképzelését). Mivel az evangéliumok görög nyelven íródtak, a feljegyzett nevek is az eredeti helyett azok görögösített formáiban maradtak ránk. Ez semmi esetre sem jelenti feltétlenül, hogy az apostolok nem lettek volna zsidók. Az igaz, hogy az evangéliumok szerint több apostol Galileából való volt (Simon-Péter, András, Fülöp, az idősebb Jakab, és János), amely tartomány héber nevének (galil goyim) jelentése a "népek körzete", azaz "idegenek" területe. Ez ismét nem jelenti, hogy ott csak nem zsidók éltek volna. Simon és Bertalan-Natániel Kánából valók voltak, Máté-Lévi, Jakab Alfeus fia, és Judás júdaiak voltak, míg Tádé és Tamás eredete ismeretlen. Az apostolok zsidóságának tagadása érdekessé teheti annak megvitatását, hogy akkor pontosan miért is szálltak szember Pállal, aki szerint ahhoz, hogy valaki keresztény legyen, nem kell előbb zsidóvá válnia - lásd apostoli (jeruzsálemi) zsinat.
 

sirkan49

Kitiltott (BANned)
Az érdekes az emberi gondolkodásban az, hogy minél erősebb érvekkel, minél intenzívebben cáfolnak valamit, annál inkább feltételezi, hogy valami van a dologban. Ez (saját elméletem szerint) az elmúlt néhány század gondolat- és értékromboló tevékenységének az eredménye, valamint azon újabb felfogásnak, amely nem az igazságot, a tiszta értelmet és érzelmet tekinti mérvadónak, hanem a sikert és a szenzációt. A felvilágosult gondolkodó ma már nem az, aki újat állít, hanem az, aki tagad. Szomorú, de így látszik. Ez semmi esetre sem egy az itt megszólalók bármelyike, különösen pedig nem Kyra2 (vele sok érdekes párbeszédem volt már) elleni kirohanás. Ez korunkkal való megelégedetlenség. A fölötti szomorúság.

Ne legyél szomorú,hiszen tudod,hogy mindenki az őt megérdemelt helyre lett teremtve....
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Az üres sír

Jézus feltámadásáról továbbá:

Jézus testét, a zsidó szokásoknak megfelelően, lenvászonba burkolták. A holttest köré csavart lepedőbe mintegy 54 kg, gumiszerű masszává gyúrt, illatos fűszeranyagot helyeztek. Miután a testet egy sziklába vájt üregbe helyezték, emelők segítségével hatalmas (mintegy két tonna súlyú) követ gördítettek a sírbolt bejárata e1é. Vasfegyelmű római katonákból álló őrség vigyázta a sírt. A büntetéstő1 való félelem "eredménye a szolgálat kifogástalan ellátása volt, különösen az éjszakai őrség esetében." Az őrség Róma hatalmát és fennhatóságát jelző pecséttel zárta le a sírboltot. A kő megmozdítása során a behatoló feltöri a pecsétet is, s így magára vonja a római törvények haragját. A sír azonban üres volt.

Az üres sír

Halála és temetése után három nappal néhány asszony, aki a sírhoz ment, azt látta, hogy a test eltűnt. A tanítványai azt állították, hogy Jézust Isten támasztotta fel halottaiból, s hogy Jézus több alkalommal megjelent nekik, mielőtt felment a mennybe. Elmondták, hogy negyven napon át megjelent nekik, és "sok jel által" megmutatta magát. Pál apostol elmondta, hogy Jézus egyszer több mint ötszáz híve előtt megjelent. Ezek többsége még életben volt és így megerősíthette Pál szavait.
Az üres sír annyira közismert volt, hogy nem lehetett letagadni. A feltámadást Jeruzsálemben egyetlen napig, egyetlen óráig sem lehetett volna elhitetni, ha a sír ürességéről, mint tényről valamennyi érdekelt meg nem győződött volna.

Paul L. Maier így összegez: "Ha minden bizonyítékot gondosan és igazságosan mérlegelünk, a történeti kutatás szabályainak megfelelően valóban igazolható az a következtetés, hogy a sír, amelybe Jézust temették, tényleg üres volt az első húsvét reggelén. És nem akadt még egy szemernyi bizonyíték sem az irodalmi forrásokban, a feliratokban vagy a régészeti anyagokban, amely cáfolná ezt az állítást."

Hogyan magyarázható az üres sír?


Vajon hogyan magyarázható az üres sír? Van-e esetleg természetes magyarázata? Meggyőző történeti bizonyítékok alapján a keresztények azt vallják, hogy Krisztus Isten természetfölötti hatalma által időben és térben testileg föltámadt. Lehet, hogy ezt csak komoly nehézségek árán tudjuk elhinni, ám ugyanezt nem hinni még nagyobb problémákat eredményez.

Lényeges, hogy lássuk magunk előtt, hogy milyen helyzet alakult ki a sírnál a feltámadás után. A római pecsét fel volt törve, ami az elkövetőnek automatikusan fejjel lefelé való megfeszíttetést jelentett. A hatalmas kő el volt mozdítva, de nem csak a bejárattól, hanem az egész masszív sírtól, és úgy nézett ki, mintha felemelték és odébb vitték volna. Az őrségre kirendelt egység elmenekült. Justinus (Digesta 49.16) tizennyolc olyan okot felsorol, amelyért az őrséget ki lehetett végezni. Ezek között szerepelt az elalvás és az őrhely őrizetlenül hagyása is.
Jöttek az asszonyok és üresen találták a sírt; pánikba estek, visszasiettek, és elmondták a férfiaknak. János ért oda elsőnek, de nem ment be. Benézett, ott voltak a halotti lepedők, de üresen.

A feltámadást természetes okokkal magyarázgató elméletek gyengék; ezek is inkább a feltámadás igazságába vetett bizalmat növelik. Nézzük meg ezek közül az ismertebbeket:

Másik sír?

Kirsopp Lake azzal az elmélettel állt elő, hogy az asszonyok, akik a test eltűnését jelentették, tévedésből egy másik sírhoz mentek. Ha így van, akkor az asszonyok állítását ellenőrző tanítványok is bizonyára a rossz sírhoz mentek. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a zsidó hatóságok, akik a római őrség felállítását kérték a sírhoz, nehogy ellopják a holttestet, nem tévedtek a sír helyét illetően. A római őrök sem, hiszen ő ott voltak. Ha a sír eltévesztéséről lett volna szó, a zsidó hatóságok azonnal előkerítették volna a holttestet az igazi sírból, hogy egyszer s mindenkorra elejét vegyék a feltámadásról szóló mendemondáknak.

Hallucináció?

Egy másik megközelítés Jézus feltámadás utáni megjelenéseit káprázattal vagy hallucinációval magyarázza. Ezt a teóriát azonban nem támasztják alá a hallucinációk létrejöttét irányító lélektani alapelvek, és különben sincs összhangban sem a történelmi helyzettel, sem pedig az apostolok elmeállapotával. Akkor tehát hol volt az igazi test, és miért nem adták elő?

Jézus csak elájult?

A Venturini által évszázadokkal ezelőtt népszerűsített és ma is gyakran idézett ájuláselmélet szerint Krisztus valójában nem halt meg; csupán elájult a kimerültségtől és a vérveszteségtől. Mindenki halottak hitte, de később feléledt, és a tanítványok ezt hitték feltámadásnak. Ne felejtsük el azonban, hogy a keresztnél jelen voltak a zsidó vezetők és azok emberei: aligha engedték volna, hogy Jézust levegyék a keresztről, ha még egy szemernyi élet is van benne. Bizonyosak lehetünk abban is, hogy a római katona megölt már néhány embert, és jól tudta, hogyan kell valakit szíven döfni, ahhoz hogy meghaljon. Napokat tölteni egy levegőtlen sírboltban mégy egy egészséges ember sem lenne képes, mivel ezek nem a jó szellőzésükről voltak híresek. S hogyan jött volna ki Jézus a sírból? Ő belülről sehogy. Talán a tanítványai kérték meg a katonákat, ugyan álljanak már egy kicsit arrébb, hogy elhengeríthessék a követ? Éppen azért volt ott az őrség, hogy biztosítsa a sír feltörhetetlenségét.

Álljunk egy kicsit szóba a gondolattal, és próbáljuk végiggondolni, hogyan festett volna Jézus, ha - tegyük fel - nem halt volna meg? Adva van egy ember, aki nagy nehezen kikászálódik a sírból: Lábait, kezeit használni képtelen, gyengén és betegen vonszolja magát. Orvosi ellátásra, kötözésre ápolásra van szüksége, rendkívül hosszú időre, hogy lábadozzon ilyen traumák után. Kérdés, hogy egy ilyen elesett ember hogyan lett volna képes azt a benyomást kelteni a tanítványaiban, hogy Ő az élet fejedelme és a sír legyőzője? Hatalmas a különbség a kettő között, aközött az ember között, aki hajszál híján elkerüli a halált, és aközött, aki dicsőségesen feltámad. A tanítványok egész további szolgálata azon alapult, hogy Jézus legyőzte a halált - nem pedig azon, hogy hajszál híján elkerülte.
Az összetört Jézus nem lett volna képes szomorúságukat lelkesedéssé változtatni, tiszteletüket pedig imádattá emelni. Ha lehetséges lett volna, hogy valaki egyáltalán túlélje a keresztre feszítést - amire mindjárt visszatérünk - többé sem járni nem tudott volna, sem pedig a kezét használni. Rengeteg ín és ideg fut össze mind a csuklóban, mind a lábfejben. Ezek megsértése, sőt szétszakítása egy ormótlan vasszöggel azt eredményezte volna, hogy legjobb esetben is a keresztre feszített ember egész életére nyomorék marad. De már magát a keresztre szögezést sem élhette volna túl senki. A vastag - és valószínűleg rozsdás - vasszögek egyrészt vérmérgezést okoztak volna, másrészt ereket téptek el. Ezek a sebek - amíg a szögek bennük voltak - többé-kevésbé el voltak zárva. Azonban ha a szögeket kihúzzák, Jézus valószínűleg elvérzik csupán a négy sebén keresztül is, a lándzsadöfésről nem is beszélve. A gyengeség, a vérmérgezés, a sebláz és az erek megsértése, sőt a szív átszúrása egyenként is halálosak: együtt pedig végképpen lehetetlenné teszik az életben maradást.

Ellopták volna Jézus holttestét?

Egy másik elmélet azt bizonygatja, hogy a tanítványok ellopták a holttestet, miközben az őrök aludtak. A tanítványok csüggedtsége és gyávasága perdöntő érv ebben a kérdésben: nem válhattak hirtelen olyan bátrakká és merészekké, hogy a sírnál egy katonacsapattal szembeszállva ellopják a testet. Jézus letartóztatásakor a tanítványok elfutottak, Péter átkozódva megtagadta Jézust, aligha gyűjthettek rettenthetetlen bátorságot és mentek a sírhoz harcolni vasárnap hajnalban. Egyáltalán nem voltak olyan hangulatban, hogy ilyesmivel próbálkozzanak. Hogyan vehették volna fel egyáltalán a harcot - halászok, egy vámos, néhány kézműves - egy fegyverforgatáshoz kitűnően értő római őrség ellen?
De mi hasznuk lett volna ebből egyáltalán? Milyen célt érhettek volna el egy ilyen öngyilkos akcióval? A római pecsét feltörése olyan megtorlást vont volna maga után, amelyet az apostolok nem kockáztattak volna meg. A rómaiak ilyesmiben nem ismertek tréfát. Dehogy mertek a tanítványok bármit tenni! Napokig bezárkózva éltek a zsidó vezetők miatti félelemből. S hogy az őrség aludt volna, amíg a tanítványok ellopták Jézus testét, képtelenség. Először is az egész római őrség nem alhatott el. Amint már említettem, ezért halálbüntetés járt. De ha tegyük fel, mégis mindenki elalszik, még mindig kérdés marad, hogy hogyan tudták volna a tanítványok hang nélkül, lábujjhegyen arrébb vinni a több tonnás követ, amely a sírbolt bejáratát elzárta. Ha pedig a katonák elaludtak, honnan tudták azt, hogy a tanítványok lopták el a testet, és nem más?

Az az elmélet, hogy a zsidó vagy a római hatóságok távolították el Krisztus testét, semmivel sem jobb magyarázat az üres sírboltra, mint a tanítványoknak tulajdonított lopás. Ha a hatóságok birtokában volt a test, vagy tudták, hol van, akkor miért nem léptek elő és közölték, hogy ők vitték el, amikor a tanítványok Jeruzsálemben hirdették a feltámadást? Ha így volt, akkor miért nem mondták el pontosan, hol van a holttest? Miért nem vették elő a tetemet, tették egy kocsira, és tolták végig Jeruzsálem közepén? Ezzel egyszer s mindenkorra végeztek volna a kereszténységgel. Lehetetlen, hogy a korai keresztények kitaláltak volna egy ilyen mesét, és hirdették volna azok között, akik könnyedén megcáfolhatták volna az egészet egyszerűen azzal, hogy előadják Jézus holttestét.

Az apostolok élete tanúság a feltámadás mellett

Ha a feltámadás nem történt meg, ezt a tanítványoknak tudniuk kellett. Akkor tehát ez a tizenegy ember nemcsak meghalt egy hazugságért, hanem tudta is, hogy hazugságért hal meg. Magukat az apostolokat is meg kellett győzni arról, hogy Jézus feltámadt halottaiból. Először nem hittek. Elfutottak és elbújtak (Mk 14,50), kételkedtek. Csak az alapos és meggyőző bizonyítékok eredményeképpen hittek. Ott volt Tamás, aki azt mondta, nem hiszi el, hogy Jézus feltámadt, amíg ujját bele nem helyezte a szögek helyére. Tamás később mártírhalált halt Krisztusért. Becsapták volna? Életével bizonyította, hogy nem.
Aztán ott volt Péter. A kihallgatás alatt többször is megtagadta, majd végül el is hagyta Krisztust. Azonban történt valami ezzel az emberrel, mert röviddel Krisztus kereszthalála és temetése után Jeruzsálemben tűnt fel, és merészen, a halálbüntetéssel dacolva hirdette, hogy Jézus a Krisztus, és hogy feltámadt. Végül fejjel lefelé keresztre feszítették. Öt is becsapták volna? Mi történt vele? Mitől lett belőle oly meglepő módon Krisztus bátor oroszlánja? Miért volt kész meghalni is érte? Számomra erre az 1 Kor 15,5 adja meg a választ: "és ... megjelent Péternek" (Jn ,42).

A szándéka ellenére meggyőzött ember klasszikus példája volt Jakab, Jézus testvére (Mt 13,55; Mk 6,3). Noha Jakab nem volt az eredeti tizenkettő egyike (Mt 10,2-4), később elismerték apostolnak (Gal 1,19), ahogyan Pált és Barnabást is (Csel 1 4, 1 4). Amikor Jézus még élt, Jakab nem hitte, hogy testvére, Jézus az Isten Fia (Jn 7,5). Jézus családja haza akarta vinni őt, hogy ne tanítson. János evangéliuma feljegyzi a testvérek hozzáállását Jézus személyéhez Ján,. 7.3-5-ig. "Mondták azért néki az ő atyjafiai: Menj el innen, és térj Júdeába, hogy a te tanítványaid is lássák a te dolgaidat, amelyeket cselekszel. Mert senki sem cselekszik titkon semmit, a ki maga ismeretessé akar lenni. Ha ilyeneket cselekszel, mutasd meg magadat a világnak." János apostol még hozzáfűzi: "Mert az ő atyjafiai sem hittek benne." Ezt mondták: Akarod, hogy higgyenek neked? Menj el Jeruzsálembe, és ott mutasd meg magad! - Jakab számára bizonyára rendkívül kényelmetlen lehetett, amiket Jézus önmagáról állított: ("én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, hanemha én általam" - (Jn 14,6) "én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők" - Jn 15,5; "Én vagyok a jó pásztor ... és enyéim is ismernek engem" - Jn 10, 1 4).
Valami történt azonban Jakabbal. Miután Jézust megfeszítették és eltemették, Jakab Jeruzsálemben prédikált. Azt mondta, hogy Jézus meghalt a bűnökért, feltámadt, és él. Jakab később a jeruzsálemi egyház egyik vezetője lett, és írt egy bibliai iratot is, Jakab apostol levelét. Így kezdte: "Jakab, Istennek és az Úr Jézus Krisztusnak szolgája." A testvéréé.
Jakab végül is vértanúhalált szenvedett: Anániás főpap halálra köveztette. Jakabot is becsapták volna? Nem, az egyetlen elfogadható magyarázat az I Kor 15,7 - "Azután Jakabnak jelent meg."

Ha a feltámadás hazugság volt, arról az apostoloknak tudniuk kellett. Vajon mindannyian egy kolosszális csalást lepleztek volna? Életük és haláluk tanúság ez ellen, ezen kívül ez nincs összhangban azzal, amit életük erkölcsi oldaláról tudunk. Ők maguk is elítélték a hazudozást, és nagy súlyt fektettek a becsületességre. Arra biztatták az embereket, hogy ismerjék meg az igazságot, s nem azt, hogy érdekeiknek megfelelően hamis dolgokat hirdessenek. Az apostolok bátor viselkedése mindjárt azután, hogy meggyőződtek a feltámadásról, valószínűtlenné teszi azt, hogy az egész szélhámosság lett volna.
Szinte egyik napról a másikra merésszé váltak. Péter, aki megtagadta Jézust, a feltámadás után még a halállal dacolva is felállt és kijelentette, hogy Jézus él. A hatóságok letartóztatták és megverték Jézus követőit, és ők nemsokára mégis újra az utcán voltak, és Jézusról beszéltek (Csel 5,40-42). Barátaik észrevették derűs jókedvüket, ellenségeik pedig bátorságukra figyeltek fel. Ráadásul nem eldugott kisvárosokban, hanem pont Jeruzsálemben hirdették az Igét...

Hogyan változtak, szinte egyik napról a másikra, lelkes emberek legyőzhetetlen csoportjává, akik három kontinensen néztek szembe ellenkezéssel, cinizmussal, gúnyolódással, nehézségekkel, börtönnel és halállal, miközben mindenütt Jézust és a feltámadást hirdették? Nézzük meg a tanítványok viselkedését: A keresztre feszítés napján mindannyiukat szomorúság töltötte el; a hét első napján öröm. A megfeszítésnél reményvesztettek voltak, a hét első napján szívük telve volt bizonyossággal és reménységgel. Amikor először hallották a feltámadás üzenetét, hitetlenkedtek és nehezen hagyták magukat meggyőzni, de miután megbizonyosodtak, többé nem kételkedtek.

Mi magyarázhatja ezt a rövid idő alatt végbement, megdöbbentő változást ezekben az emberekben? Az, hogy a test eltűnt a sírból, egyedül nem formálhatta volna át lelküket és jellemüket. Három nap alatt nem tud kialakulni egy olyan legenda, ami ekkora hatással lett volna rájuk. A legendák fejlődése hosszú időt vesz igénybe. Itt egy lélektani tényt kell teljes mértékben megmagyarázni. Gondoljuk csak a tanúk, a férfiak és nők jellemére, akik a valaha ismert legmagasabb szintű erkölcsi tanítást nyújtották a világnak, s akik még ellenségeik tanúbizonysága szerint is annak megfelelő életet éltek. Gondoljuk csak meg ezt a pszichológiai abszurdumot: egyik nap egy kis csoport legyőzött gyáva nyúl kucorog egy emeleti szobában, néhány nappal később viszont már olyan társaságot alkotnak, amelyet semmilyen üldöztetés nem hallgattathatott el - aztán próbáljuk meg ezt a drámai változást mindössze annak tulajdonítani, hogy valami összetákolt mesét igyekeztek elhitetni a világgal. Ennek egyszerűen nincs semmi értelme.

E történeti tényeknek az az egyetlen ésszerű magyarázata, hogy Isten fizikailag feltámasztotta Jézust. Aki ma Jézus Krisztusban hisz, az első keresztényekhez hasonlóan, tökéletesen nyugodt lehet afelől, hogy hite nem mítoszon vagy legendán, hanem a feltámadott Krisztus és az üres sír biztos történeti tényein alapszik.

Fontos figyelembe vennünk, hogy ezek az események ellenséges közegben történtek meg, végsőkig elszánt ellenségek előtt hirdették az apostolok Jézus életének eseményeit és az ő feltámadását is. Ha bármi módjuk lett volna ezeknek az embereknek arra, hogy megcáfolják az apostolok állításait, biztos hogy éltek volna ezzel a lehetőséggel. Amikor az evangéliumot hirdették az apostolok, még legelszántabb ellenfeleikkel szemben is arra hivatkoztak, hogy ezek az események nem titokban történtek, ezekről mindenki tudott. Nem csak azt mondták, "Nézzétek, ezt láttuk..." vagy "Azt hallottuk", hanem megfordították a dolgot és ezt mondták "Ti magatok is tudtok ezekről a dolgokról. ... Magatok is láttátok ezeket; magatok is tudtok ezekről." Ezt csak az mondhatja aki tökéletesen biztos a dolgában.

Pál bizonyságtétele

A kereszténység mellett egyik leghatásosabb tanúságtétel volt az, amikor a tarsusi Saulból, a kereszténység talán legelvakultabb ellenségéből Pál apostol lett. Saul héber vallási vezető volt. ... a farizeusok szigorú tanításainak megfelelő zsidó nevelést kapott. Tizennégy éves lehetett, amikor Gamáliel tanítványa lett; Gamáliel a kor nagy tanítója, Hillél unokája volt. Pál azt állította, hogy ő maga nemcsak farizeus, de farizeus fia is (Csel 23,6). Elmondhatta magáról: "A zsidó vallásosságban számos fajtámbeli kortársamat felülmúltam, mert vakbuzgó követője voltam atyáim hagyományainak." (Gal 1 ,1 4)

Ha meg akarjuk érteni Pál megtérését, akkor látnunk kell, miért volt oly erősen keresztényellenes: ennek egyik oka a zsidó törvény és hagyományok iránti odaadása volt. Annyira átitatta őt is a hamis Messiás-felfogás, hogy képtelen volt meglátni Jézusban a megígért Megváltót. Meg volt győződve arról, ahogyan akkoriban sokan, hogy Dávid Fiának uralkodásával egy gyökeresen új korszak veszi a kezdetét - új királyság, dicsőség és igazság kora, Izrael vezető szerepével.
Azonban szemmel láthatólag semmi ilyen nem történt. A rómaiak még mindig Izraelen élősködtek, és egy jottányit sem lett jobb a világ - következésképpen Jézus nem lehetett a Messiás. Felfoghatatlan volt számára mindezek mellett, hogy egy bűnözök között kivégzett ember lenne a Messiás, akit káromlásért ítéltek halálra és feszítettek meg. Ráadásul ezek a Jézus hívők micsoda egy társaság! Semmibe veszik a papság, a vallási vezetők tekintélyét. Tanulatlan, faragatlan emberek, tisztátalanok, mert nem tartják meg a tanítók rendelkezéseit. Ezek mosdatlan kézzel is esznek néha, kalászt tépnek, sőt gyógyítanak szombaton, ráadásul Istennek mondanak egy embert, tehát Istenkáromlók is - nem érdemelnek ezek semmi kíméletet.

A keresztények új "szektája" Pál zsidó neveltetésének a velejét támadta meg. Szenvedélyévé vált a hívők pusztítása (Gal 1 ,1 3). Szó szerint "pusztította az egyházat" (Csel 8,3). Elindult Damaszkuszba, hogy a főpapoktól nyert meghatalmazás alapján elfogja, visszahozza, és a bíróság elé állítsa Jézus követőit - és ekkor Pállal történt valami. (Ap.Csel.9.) "Már Damaszkusz közelében járt, amikor az égből egyszerre nagy fényesség vette körül. Földre hullott és hallotta, hogy egy hang így szól hozzá:' Saul, Saul, miért üldözöl?' Erre megkérdezte: 'Ki vagy, Uram?' Az folytatta: 'Jézus vagyok, akit üldözöl. De állj fel és menj a városba, ott majd megmondják neked, mit kell tenned."

Jézus megszólított egy damaszkuszban élő tanítványt, Ananiást, hogy menjen el Saulhoz. Láthatjuk a következő részből, milyen veszedelmes híre volt Saulnak. Ananiás annyira megdöbben, hogy vitatkozni kezd Jézussal: "Ananiás tiltakozott: 'Uram, sokaktól hallottam, hogy ez az ember mennyit ártott szentjeidnek Jeruzsálemben. Itt pedig megbízatása van a főpapoktól, hogy bilincsbe verjen mindenkit, aki segítségül hívja a nevedet.' Az Úr ezt válaszolta neki: 'Menj csak, mert eszközömül választottam, hogy megismertesse nevemet a pogány népekkel, a királyokkal és Izrael fiaival. Megmutatom majd neki, mennyit kell értem szenvednie.'
Ananiás elment, betért a házba, és e szavakkal tette rá kezét: 'Saul testvér, Urunk Jézus küldött, aki megjelent neked idejövet az úton, hogy visszakapd szemed világát, és eltelj a Szentlélekkel.' Azon nyomban valami hályogféle vált le szeméről és visszanyerte a látását. Mindjárt megkeresztelkedett, majd evett és erőre kapott."
(Cse1 9,1319). Pál mondta: "Nem láttam-e Urunkat, Jézust?"( 1 Kor 9,1). Krisztus megjelenését a feltámadás utáni megjelenéshez hasonlítja. "Utánuk pedig ... megjelent nekem is." ( 1 Kor 15,8 )

Pál nem csupán látta Jézust, hanem valami ellenállhatatlan módon látta. Figyeljük meg, hogy Pál találkozása Jézussal, és ebből következő megtérése milyen hirtelen és váratlan volt. "Az égből hirtelenül nagy fényesség vett körül" (Csel 22,6). Pálnak fogalma sem volt arról, ki lehet ez az égi személy. A kijelentéstől, hogy ő a názáreti Jézus, megdöbben és remegni kezd. Ami itt történt Pállal, életének minden területét gyökeresen megváltoztatta.
Először is, Pál jelleme alapvető változáson ment át. Megtérése előtt türelmetlen, elkeseredett, erőszakos, bigottan vallásos, kevély és robbanékony természetű ember volt. A megtérése utáni kép türelmes, kedves, állhatatos és önfeláldozó embert mutat.
Másodszor, átalakult Pál Jézus követőihez való viszonya is. "Néhány napig ottmaradt Damaszkuszban a tanítványokkal." (Csel 9,1 9). Amikor pedig Pál az apostolokhoz ment, megkapta a "bajtársi jobbot" (Gal 2,9 Károli).
Harmadszor, megváltozott Pál mondanivalója is. Még mindig szerette ugyan zsidó örökségét, ám a keresztény hit elkeseredett ellenfeléből annak elszánt harcosává vált. "és máris tanította a zsinagógákban, hogy Jézus az Isten Fia. (Csel 9,20).

Megváltozott Pál intellektuális meggyőződése is. A saját tapasztalata annak elismerésére kényszerítette, hogy a farizeusok messiási eszméivel ellentétben Jézus az igazi Messiás. Új Krisztusképe a gondolkodásában teljes változást idézett elő.
Most már azt is meg tudta érteni, hogy Krisztus kereszthalálában, amely addig Isten büntetésének és egy emberi élet szomorú végének látszott, tulajdonképpen Isten békítette ki a világot önmagával Krisztus révén. Pál megértette, hogy a keresztre feszítés által Krisztus átokká lett értünk (Gal 3,1 3), és "bűnné lett értünk" (2Kor 5,21 ). Krisztus halála nem vereség volt, hanem óriási győzelem, amelyre a feltámadás tette fel a koronát. A kereszt már nem a "botránkozás köve" volt, hanem Isten messiási megváltása. Pál missziós prédikálásának lényege tulajdonképpen az, hogy "Azt fejtegette és tanította, hogy a Messiásnak szenvednie kellett és föl kellett támadnia a halálból: 'Ez a Messiás az a Jézus, akit én hirdetek nektek.'" (Csel 17,3).

Negyedszer, átalakult Pál küldetése is. Pogánygyűlölőből a pogányok evangélistája lett. Mint zsidó és farizeus, Pál lenézte a megvetett pogányokat, akiket Isten választott népénél alacsonyabb rendűeknek tartott. A damaszkuszi élmény elszánt apostollá változtatta, s életének célja az lett, hogy segítsen a pogányokon. Pál a neki megjelent Krisztusban minden ember Megváltóját látta. Pál, aki azelőtt ortodox farizeus és a szigorú judaizmus védelmezője volt, most egy kereszténységnek nevezett, általa korábban hevesen ellenzett, új, szekta terjesztőjévé lett. Úgy megváltozott, hogy "Akik hallgatták, mind csodálkoztak, mondván: 'Hát, nem ez tört vesztükre Jeruzsálemben azoknak, akik ezt a nevet segítségül hívják? Ide is nem azért jött, hogy bilincsbe verve a főpapok elé hurcolja őket?"'(Csel 9,21 ).

Pál megtérése nemcsak egyéni életében jelentett fordulópontot, hanem fontos korszakot nyitott az apostoli egyház, és következésképpen az egész emberiség történetében is. Ez volt a leggyümölcsözőbb esemény a pünkösdi csoda óta, és ez biztosította a kereszténység egyetemes győzelmét. Pál ismételten kijelentette, hogy az élő, feltámadott Jézus alakította át az életét. Olyannyira meg volt győződve arról, hogy Krisztus feltámadt halottaiból, hogy hitéért ő maga is vértanúhalált szenvedett.

Pál megtérése és apostolsága, kellő megfontolás után, egymagában is elegendő bizonyítéka annak, hogy a kereszténység Isteni kinyilatkoztatás. Ha Pál huszonöt évi szenvedése és szolgálata Krisztusért valóság volt, akkor megtérése is valóság, hiszen minden, amit tett, ezzel a hirtelen változással kezdődött. Ha pedig megtérése igaz volt, akkor Jézus Krisztus valóban feltámadt halottaiból, hiszen Pál mindent, amivé vált és amit tett, a feltámadott Krisztussal való találkozásnak tulajdonított.

Jézus feltámadása megkerülhetetlen történelmi tény. ... Jézus valóban Isten Fia volt, ahogyan ezt állította önmagáról, és az Atya igazolta őt azzal, hogy feltámasztotta a halálból. Az is igazolást nyert, hogy Isten elfogadta Krisztus áldozatát, amit értünk és helyettünk hozott, hogy a bűneinkért ne minket érjen a büntetés. Mindenki bűnbocsánatot és üdvösséget nyerhet, aki hittel befogadja Jézust az életébe, és igényli a maga számára Krisztus helyettesítését - átadja neki a bűneit, átadja az életét, önmagát. Így szabadulhatunk meg már itt a földön a bűneink súlyától, így lehetünk jobb emberré az Istennel való közösség által. Nem kell mást tennünk, csak kérni őt, keresni a Vele való közösséget az ő beszédén, a Biblián keresztül. Amit tenni kell az embernek, mindazt Krisztus már elvégezte, az út számunkra a benne való hit. "Az igaz ember hitből él." (Róm. 1.17)

Teljes bizalmunk lehet Istenben, aki kinyilvánította Krisztusban az irántunk való hatalmas szeretetét. Egyszülött fiát adta oda az Atya, hogy bennünket is fiaivá fogadhasson. Krisztus felhívása ma is áll: "Minden, a mit nékem ád az Atya, én hozzám jő; és azt, a ki hozzám jő, semmiképen ki nem vetem." (Ján. 6.37)

Felhasznált irodalom: Josh McDowell: Több mint ács, Timóteus Társaság Alapítvány, Budapest, 1998.
 

Kyra2

Kitiltott (BANned)
Map_to_Graves-691x418.jpg


Kashmirban, van egy templom, a neve Salamon templom. (a fenti képen lilával jelölve a helye) A másik képen látható épület, mellette a Jeruzsálemben van.

0037_Solomon_s_Temple_on_the_Hill_Kashmir-243x278.jpg
AbsalomTomb-218x275.jpg

A kashmiri Salamon templom kupoláját 54-ben javították, ebben az időben Hazrat Issa próféta (Yuz Asaf), Izrael fia ott élt és tanította az embereket arra, hogy kövessék Isten szavát. Az emberek követték őt. A templom lépcsőjén ez a felirat áll:
Inscription_500x142.jpg


Jelentése:

1. A kőműves Bihishti Zargar 50 év és négy.
2. Khwaja Rukun fia Murjan emelték ezt a pillért.
3. Yuz Asaf próféta kinyilvánította a misztériumot 50 év és négy (= 78AD).
​​4. Ő Jézus próféta Izrael fiai.
Kedves Kyra, én nem akarok vitatkozni arról, hogy Jézus járt-e Indiában vagy se, már csak azért sem, mert ennek az elméletnek az égvilágon semmi köze a Bibliához.
Egy ember sírja Indiában vagy bárhol a világon nem bizonyíték arra, hogy Jézus ott járt, vagy hogy Jézus sírja lenne. Amúgy még azt is csak fényképen láttad. És a helyiekkel sem Te beszéltél. Az is lehet, hogy egészen mást mondanának arról a sírról, mint Cameron dokumentumfilmje.

Ha akarod, hidd ezt, én ezzel nem vitázom. Én tudom, hogy Jézus sírja Jeruzsálem mellett van, és azt is, hogy üres.
A kashmiri nem üres.
Kedves Kyra, én ismerem Jézust, tudom hogy feltámadt és él. Kapcsolatban vagyok Vele. Neked azért nem ezzel érvelek, hanem a Bibliából bizonyítom a feltámadása tényét, mert az én élményeim az enyémek.
Rendben van Jászladány, ez már tényleg olyan kérdés, ami teljes egészében rád tartozik. Sokan járnak Srinagarba, sok keresztény is és istenhitüket egy cseppet sem zavarja meg az, amit Pál mondott "Ha pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a ti hitetek". Ők meg úgy gondolják, hogy az ő hitüket nem befolyásolja, hogy mit mondott Pál. Te úgy véled Pálra kell hallgatnod, meg azokra, akik a Bibliát kanonizálták, csak akkor vagy hűséges a hitedhez, ez csak rád tartozik. Ettől még Srinagart nem tudom a kedvedért eltüntetni. ;)
 

Kyra2

Kitiltott (BANned)
Josh McDowell: Több mint ács, Timóteus Társaság Alapítvány, Budapest, 1998.
Még ez a néhány szó egy kicsit bosszant. Egyszerűen képtelen vagyok felfogni, hogy nem tűnik fel senkinek;Jézus nem lehetett csupán egy ács? :shock:
Még ezek a kashmiri emberek is azt írták, hogy herceg volt! Talán ők is Badinyi könyvéből olvasták ki? Szegény Badinyire tényleg sok mindent rá lehet fogni, de hogy időutazó volt, azt csak nem....

Lehet ugyan versengeni ki szereti jobban Jézust, az, aki minden kétség nélkül elfogadja, hogy egy műveletlen vándorló prédikátor volt, kuruzsló meg ördögűző ács, vagy az, aki látja benne a független gondolkodót, aki bölcs tanár is és az akkoriban elérhető tudományok (egyiptomi, római, perzsa) ismerője aki szabadon beutazza az őt körülvevő országokat. Hogy lehet elképzelni, hogy mindezekre úgy tett szert, hogy közben ácsolta a tetőket, meg fúrt-faragott József mellett a műhelyben. Ehhez nekem nem kell Badányit olvasni, de másnak sem kellene, ha az értelem is legalább nyomon követné a hitet.

Komolyan mondom, nem értem miként gondolja valaki, hogy nem tiszteletlenség lehúzni isten fiát és elvitatni tőle a tudást, amit megszerzett az elhazudott éveiben, csupán azért, hogy ki ne derüljön, hogy nem felel meg a pedigréje ennek az egyháznak. Nekik egy önmagát feláldozó, gyámoltalan bárányra volt szükségük, akit a mai napig a keresztre feszítve, megalázva és megkínozva állítanak a kereszténység elé. Nehogy a keresztények elfelejtsék véletlenül, hogy hol a helyük. (Most eszembe jutott Ernő a másik topikban "Isten és más mesék"-ben, aki azóta is ezen a szimbolikán szórakozik.)

Jézus sokkal több volt ennél a lehangoló képnél, mint amit az ortodox kereszténység csinált belőle a niceai zsinat püspökeinek segédletével.
 

furrier75

Kitiltott (BANned)
Ne mond, hogy válasz nélkül hagylak, kedves furrier.

Ha nem szereted a Csia fordítást, olvasd az eredeti görög szöveget. És van még néhány fordítás, amik között válogathatsz. De akármilyen nyelven olvasod az evangéliumot, az a bizonyos nemzetségtábla Lukácsnál Mária apjáé, Hélié

Itt pont nem a nemzetségtáblával volt problémám, miért tereled másfelé a szót...?
 

furrier75

Kitiltott (BANned)
Ami az apostolok neveit illeti, lehetnek éppen furcsák. De nem azért, mert az apostolok maguk nem lettek volna zsidók (leszámítva a pártuselmélet elképzelését). Mivel az evangéliumok görög nyelven íródtak, a feljegyzett nevek is az eredeti helyett azok görögösített formáiban maradtak ránk. Ez semmi esetre sem jelenti feltétlenül, hogy az apostolok nem lettek volna zsidók

Ha te pl. németül írsz egy szöveget, németre fordítva írod alá a neved...?
Vagy ha egy német uralkodóról írsz egy disszertációt magyarosítod a nevét...?
Nem hinném...!
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Jézus sokkal több volt ennél a lehangoló képnél, mint amit az ortodox kereszténység csinált belőle a niceai zsinat püspökeinek segédletével.

Jézus Krisztus Isten Fia, Aki feltámadt a halálból!

Ha még ez a hír sem képes Benneteket megérinteni, akkor tényleg felesleges minden vita.

Jézus feltámadása nem hit kérdése. Ha bárki objektíven megvizsgálja a rendelkezésünkre álló információkat, és nem elfogult, akkor el kell ismernie, hogy Jézus feltámadása tény. Nem lehet megcáfolni.

Jézus feltámadása a világtörténelem és az emberiség leghatalmasabb eseménye. Ez az egyetlen bizonyságunk arra, hogy van nagyobb hatalom a halálnál. Ez az egyetlen reménységünk. Nem csak magunkért, hanem a szeretteinkért is.
Ez az a hír, ami igazi felszabadulást hozhat az ember életében. Szabadulást a mulandóság okozta fájdalomtól. Szabadulást a saját és a szeretteink halála miatti szorongástól, ami az egész életünket végigkíséri. Ez az egyetlen hír, ami reménységet adhat az utolsó pillanatokig, amikor már nincs semmi más remény.
És ez a hír igaz! Jézus feltámadt! Ő a halál felett áll!

Te pedig továbbra is jössz kasmíri sírokkal, meg az egyház ostorozásával, meg egyéb jelentéktelen ellenvetésekkel, és nem nyílik rá a szemed erre a csodálatos hírre. Akkor próbálj meg a kasmíri sírokból erőt és reményt meríteni. Én mást nem tudok mondani. Jézus az átszegezett kezét nyújtja mindenki felé. Van aki ellöki magától ezt a kezet, van, aki elfogadja.
 

Kicsi Fecske

Állandó Tag
Állandó Tag
Szerintem mindenki, aki most itt beszélget ebben a topikban tudja, hogy Jézus a szeretet, és a fény fia, és a meggyilkolása után feltámadt a halálból, és felment a mennyei Atyához, a Jézus szent Atyjához.
"Nem mindenki, aki mondja: Uram, Uram, megy be az én Atyám házába, hanem az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát!"
De szerintem nem is erről folyik itt a vita, hanem arról, hogy Jézus nem a Jehova fia, hanem a Mennyei Atyáé!!! Ahogy Jézus mindig mondta, hogy "Az Atya és én egyek vagyunk."
Tudom, hogy a zsidók a magán hangzókat nem ismerték, és így mással hangzókkal írták le a nevét. Ezért teljesen mindegy, hogy milyen magánhangzókat rakunk a mással hangzók közé. Lehet, Jehova, Jahve, akármi. Mivel nem vagyok zsidó, nekem mindegy hogyan írják és mondják a nevét, mivel nem ő az igazi Isten, Ő is csak egyik a sok fia közül, hanem a Mennyei Atya, a fény és a szeretet Istene.
Legyen nagyon szép, és vidám napotok!
Sok szeretettel Erzsi.kiss
 

Kyra2

Kitiltott (BANned)
Jézus Krisztus Isten Fia, Aki feltámadt a halálból!

Ha még ez a hír sem képes Benneteket megérinteni, akkor tényleg felesleges minden vita.

Jézus feltámadása nem hit kérdése. Ha bárki objektíven megvizsgálja a rendelkezésünkre álló információkat, és nem elfogult, akkor el kell ismernie, hogy Jézus feltámadása tény. Nem lehet megcáfolni.
Azt írtam volna, hogy szerintem nem támadt fel és nem élt tovább? Szerintem én éppen az ellenkezőjét írtam ennek.
Jézus feltámadása a világtörténelem és az emberiség leghatalmasabb eseménye. Ez az egyetlen bizonyságunk arra, hogy van nagyobb hatalom a halálnál. Ez az egyetlen reménységünk. Nem csak magunkért, hanem a szeretteinkért is.
Ez az a hír, ami igazi felszabadulást hozhat az ember életében. Szabadulást a mulandóság okozta fájdalomtól. Szabadulást a saját és a szeretteink halála miatti szorongástól, ami az egész életünket végigkíséri. Ez az egyetlen hír, ami reménységet adhat az utolsó pillanatokig, amikor már nincs semmi más remény.
És ez a hír igaz! Jézus feltámadt! Ő a halál felett áll!
Én nem rettegek a haláltól, jól ismerem már... Egész életben körömrágva azon izgulni, hogy van-e feltámadás, az elég nagy csacsiság? Amennyiben neked az az egyetlen vigaszod egész életedben, hogy majd feltámadsz, az teljesen a te magánügyed, erről senki le nem beszélhet. Én nem félek attól, hogy meg kell halni, pedig szeretek élni. Azért is felesleges félni a haláltól, mert míg félsz, addig élsz, ha meg már nem élsz, akkor meg nem félsz. :)
Te pedig továbbra is jössz kasmíri sírokkal, meg az egyház ostorozásával, meg egyéb jelentéktelen ellenvetésekkel, és nem nyílik rá a szemed erre a csodálatos hírre. Akkor próbálj meg a kasmíri sírokból erőt és reményt meríteni. Én mást nem tudok mondani. Jézus az átszegezett kezét nyújtja mindenki felé. Van aki ellöki magától ezt a kezet, van, aki elfogadja.

Nem kell nekem jönni a kasmiri sírokkal, mert azok ott vannak. Nem én építettem, nem én írtam a feliratokat, nem én faragtam ki kőből a sírban nyugvó próféta talpának másolatát és nem én építettem Salamon templomát sem i.e 750-ben a Himalája hegyei közé.

Miben sérti ez a te hitedet abban, hogy Jézus feltámadt? Sem én, sem a megismert feliratok vagy a kasmiri és tibeti kolostorokban meglevő pergamenek nem írják egyetlen szóval sem azt, hogy Jézus nem támadt fel.

Egyszóval nyugodjál meg, Jézus feltámadt! Eszemben sincs ezt cáfolni.

Viszont a bibliai régészeket, akik olyan nagyon keresik az első Salamon templomot a sivatagban, elküldeném egy kis tanulmányútra Kashmirba. ;) Én erről beszélek, te meg jössz ezzel a reménységgel a halál ellen, meg Jézus átszegezett kezével. Tényleg olyan egy kicsit, mintha szívesen felidéznéd azt a szörnyűséges véres jelenetet Jézus átszögezett kezéről, lábáról, arcába csorgó véréről és átszúrt oldaláról. Miért kell ez?

Én akkor is szívesebben gondolok arra a Jézusra, akiről például ezt írják perzsa és szanszkrit szövegek és őrzi a nép szájhagyománya: "A szőke haja, és az arca ragyogott, mint a nap, ő volt az Isten fia." Ettől te még nyugodtan dédelgetheted magadban azt a véres képet, amelyről fent megemlékeztél. Az biztos, hogy, Jézus megkínzott testének látványa közelebb áll az Ótestamentum történeteihez, amelyekre Furrier azt írta, hogy tiszta horror.

Több dokumentum is megemlíti, köztük a
Tarikh-i-Hassan is amelyben Gopadatta királyról is szó van, aki 49-109 között uralkodott és az ő idejében jött Kasmírba Paigambar Yuzu Azaph. Ő herceg volt, (Ezt minden dokumentum kihangsúlyozza!) prédikált a nép között. Azért híres az egész országban a sírja, mert az anyagias életet maga mögött hagyva a jámborságot és az igazságot választotta és erre tanította az embereket is. Sok követője volt. Tudtak a csodálatos születéséről s haláláról is, aminek tanítványa volt a szemtanúja és végakaratának beteljesítője. A tanítvány szerint Jézus azt mondta: "Eljött az időm, de te folytasd a tanítást." A tanítvány elrendezte a sírját, aztán Jézus kinyújtotta lábát nyugat felé, lefeküdt és meghalt.

Ez pedig egy hindu szöveg:

"Egy napon,Shalivahan, felment a Himalájába. Ott, a Land of hun (Ladakh, a Kusán birodalom része), a hatalmas király látta, hogy egy férfi ül a hegyen, világos bőre volt és fehér ruhadarabokat viselt. A király megkérdezte a szent embert: ki vagy te? A másik azt válaszolta: "Én vagyok Isten fia, születettem egy szűz asszonytól, könyörtelen pogányok közt keresve az igazságot." "A király megkérdezte tőle:" Mi a te vallásod? "A másik azt válaszolta: "Ó nagy király, jövök egy idegen országból, ahol már nincs igazság, és a gonosz nem ismer határokat." " Ő volt a Messiás ....Úgy hívták Isa-Masih."

"Tanított és bejárta Kasmírt utazott benne sok városban, és ott is maradt, és töltötte hátralévő életét ott, amíg a halál megelőzte őt, és elhagyta a földi testet, és emelkedett a fény felé."

Nem tett semmi szégyenleteset, nem kellene eltitkolni. Na persze, akkor már a Biblia nem lenne olyan szép kerek történet.;)
 

furrier75

Kitiltott (BANned)
Az apostolok zsidóságának tagadása érdekessé teheti annak megvitatását, hogy akkor pontosan miért is szálltak szember Pállal, aki szerint ahhoz, hogy valaki keresztény legyen, nem kell előbb zsidóvá válnia - lásd apostoli (jeruzsálemi) zsinat.

Melyik apostol állította, hogy előbb zsidó kell hogy légy, ahhoz, hogy kereszténnyé válhass...?
 

Jaszladany

Állandó Tag
Állandó Tag
Én a Bibliáról beszélek, ami ennek a topicnak a témája. Ti pedig egészen másról. Teljesen más Jézusról, mint akiről a Biblia szól.

Nekem pedig már nincs időm Bibliától idegen elméletekkel vitázni. És nincs is értelme.
 

furrier75

Kitiltott (BANned)
Én a Bibliáról beszélek, ami ennek a topicnak a témája. Ti pedig egészen másról. Teljesen más Jézusról, mint akiről a Biblia szól.

Nekem pedig már nincs időm Bibliától idegen elméletekkel vitázni. És nincs is értelme.

Ennek a topicnak a témája nem kizárólagosan a Biblia...hanem minden ami a szentírással kapcsolatos...
Ezzel bizony a Biblia megalkotása óta a "civilizált világban" szinte minden kapcsolatos...
Ezzel a könyvel irányítottak már embereket, tömegeket, hadseregeket...
Az egész eddigi történelmünk, hazugságaival együtt, mind kapcsolódik valamilyen formában ehhez a könyvhöz...
 

Kyra2

Kitiltott (BANned)
Vedd már észre, hogy ezt nem is vitatja itt senki...!
A pálos szerzetesek is felkeltek 3 nap után a kőkoporsóból...!

Furrier, mit gondolsz mi lehet ez a szó a szövegben: "az ő idejében jött Kasmírba Paigambar Yuzu Azaph. Ő herceg volt, (Ezt minden dokumentum kihangsúlyozza!)prédikált a nép között." (Our Hero, Yuzu Asaph is mentioned in this document as "Paigambar" or Messenger of God.)

real_jesus.jpg


Azt már meg sem merem kérdezni, hogy a "There, in the Land of the Hun (Ladakh, a part of the Kushan empire) "the Land of the Hun" kifejezés mit jelenthet, mert megint meg leszek gyanúsítva, hogy én mondtam: Jézus magyar volt...:mrgreen:
 
Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.
Oldal tetejére