Koós Attila versei

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Néhanap megnyikordul

Néhanap megnyikordul


Néhanap megnyikordul, pedig
súlyos az a magamra zárt ajtó:
de széles mosollyal érkezik,
s leül ágyamra a Végrehajtó.

Zsinóros feszül-e rajta
vagy teljesen meztelen?
Mit számít az... csak a
lelke simít végig lelkemen.

S kinyit ablakot, megtágít
réseket sóhajtó engesztelése,
és úgy fáj...rásüt egy másik
igazság konok hitem testére.

Nem kell szólnunk, s nem kell
rejtsem a bűnt, mi rám tapadt.
Csak nézi szelíd, fáradt szemekkel
kuporgó csöndem a fák alatt.

 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Mocskos betűk

Mocskos betűk


Bizony, a betűk mulatni mennek,
csárdást ropni porzó hópapíron,
de hegedűje nincsen, csak egynek,
hát én azt az egyet közéjük írom,
s a többi, hej, hogy fut fekete-szépen!...
...s utánuk folyik a lelkem setéten...

aztán majd temetni gyűlnek a margón,
csöpp szemeikben fájdalom-fészek
sötétli gyűlölet vásznát, s naplóm
fölött izzok és leszek részeg
magam iránt szánalomból, s értük,
ha tintám szagától mocskos lesz létük.


15:29 2009.04.14.

 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Kísérlet


Kísérlet


Lehunyt szemekkel egy kör alakú
szobában lépek faltól-falig,
átszelve a képzelt középpontot,
vigyázva, hogy húr ne legyek:
éreznem kell a tökéletes átmérőt.
Közben talán énekelek halkan
vagy susogva szavalok: szigorúan
ütemmértékes költemény jöhet
szóba, bár ezen még gondolkozom.
Elképzelésem szerint egy ponton
meg kell szűnnöm anyagnak lenni,
hiszen mind az idő, mind a tér
feloldódik körülöttem, a kör
önmagába forduló gömbé válik
s én nem része, hanem egésze
leszek önmagam alkotóelemeinek,
atomjaim viszont külön-külön
is egységes valómat másolva
alkotják majd a semmiben gömbként
pulzáló szervetlen szerves hámrétegét.
Kérlek Téged, Ismeretlen, ki majd
rám bukkansz a világháló rácsaiban
pörögve, szabadítsd ki lelkem
e versből...


19:09 2009.04.15.


Tündér, nekem mindkét alkotása tetszik :)))
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Az esztétika bölcsője




Az esztétika bölcsője




Tudod, a versnek
három színe van:
egy a változó, gördülő higany
fénye - játszi cseppek.

Másik az alkony
érett, dús szaga,
mielőtt ráfonnyad tátogó éjszaka:
fogatlan városi sablon.

A harmadik Te vagy.


15:56 2009.04.20.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Gyökereztető


Két kicsi virágom egy stampós pohárban,
odakinn ha esik is, idebenn már nyár van.

Két kicsi virágom, föld kéne alájuk,
élnek már, szeretnek, de nincs még hazájuk.

Két kicsi virágom zölden, büszkén nézik,
hogy sarjad szép hitem színükben az égig.

Két kicsi virágom, ők, kik hazahoznak
s köszönnek füstszagú munkás mosolyomnak.

Két kicsi virágom, hej, nagyra nőjetek,
erdő-sokasággá s szüljetek völgyeket!

DSC00381.JPG


16:59 2009.04.22.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Csordultig jó hírrel (1969. június 14.)



Csordultig jó hírrel
anyám gyönge teste:
így hozta el Messiását
egy új, szent, magyar este.

Mint máskor, hajlott le
a világra az alkony,
pocsolyaszín szemével
nyalva ember-testem, arcom.

Véres-rózsaszín hús
édesébe zárva
érkeztem, mert küldtek,
ajándéknak szánva.

Sejtek kopnak rólam,
de gonddal fűzött gének
dacolnak a korral,
s álmuk nyíló ének:

egy-szülőm az Isten,
s családom az Ember.
Éhezem. Növessz fel
Uram, Szerelemmel!


7:08 2009.04.26.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
hullamadárdal

...és akkor meghallottam a madarakat:
daluk szétfeszített bálnás felhőket,
s majd énekük fénnyel
mosva hullt alá s gurult széjjel,
csilingelve, mint szent pillák éjjel,
zörgették a folyton járókelőket.
Én egy pad szálkája voltam,
még együgyű, s egy ügyem rabja:
esőben vízzé lenni, napon szélnek
s csöndjévé válni az üres beszédnek,
nem tudok - életem, hogy túlélek,
de nem vagyok arcok ráncdarabja,
ám jól érzem magam, néha boldognak
látszom. Szép máz rajtam a lét.
S akkor hallottam meg a madarakat,
ahogy hangjuk alábukott ide,
csörgő énekük pörgött bokámhoz.
szálkaságom újra lombokra vágyott,
s tavaszt növeszteni, egy sajátot:
szeretni végre magam és a magamét.
hullamadárdalhullasemmibe.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
A semmi

A semmi


Surrog a kerekesszék, gumijáról
illatos vasárnap integet,
s lám, a harminc éves gyermek
puskájával szépen játszó
virágcsokor,
gyakran felnéz, szól maga
nyelvén - értő gond
hajol-görbül ilyenkor
boldogan árnyként
s cserélnek újra és újra
lelkeket - mások erre mondják:
egymás szemébe nézni -
köztük egy életen át tart.

Ünnep? Igen. Most
nem sír, nem fáj, nem
csörög virrasztás riadalma,
s nem kell mondani sem,
mit szerte a szétszórt
drága rózsák beszélni
indultak egy évben egyszer.
Semmi a szó, nem fontos.
Jó most.
Tudni, hogy él a másik.


16:46 2009.05.03.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Hajnalok csitítlan üzenete



Hajnalok csitítlan üzenete



Milyen egyszerűen indult a nap:
csillagok közül lehúztalak
magam mellé
s álomnak neveztelek,
annak a bűbájos, utolsó rezzenetnek
még az ébredés foszlányaként,
s Te angyalok rosszlányaként
szerettél engem, az embert,
a férfit, a kedvest, kit megvert
az Urunk oly idegpályákkal, mik
szikrázva gyűlölnek talmit
s remegve szürcsölnek igazt. Lásd,
kiseprettem már a padlást
de egy szinttel lejjebb, ott baj
van: a mellkas rácsai sokkal
konokabb rabot őriznek. Tán
túlfeszül egyszer a membrán
és kipattan az űrbe belőle
az a Fennséges...és őrizője.


4:59 2009.05.05.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Nem én temettem el, én csak...



Nem én temettem el, én csak...



én csak ott voltam, mikor temették.
Sírtak és pénzről beszéltek,
s hogy a kisfiú, szegény, milyen szép.

Mi volt rajtam? Mi volt bennem? Mi
történt egyáltalán? Péntek
volt, aztán sokáig nem volt semmi.

Évek mostak vissza aztán vágyat
hozzám, s én ízem szerint
raktam össze magamban anyámat,

tulipánból és falvédőből, mint
ki valami ódon-szépet tapint,
s tud húzni harmatból is házat.


16:27 2009.05.05.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
...hogy nevem megmaradjon...



...hogy nevem megmaradjon...


A neve mi is volt? Tán Feri.
Az udvarunkban akasztotta fel magát,
a hülye, a fásban. Ja, nem:
a szomszédnál, de a szomszéd lánya
annyit ült nálunk,
(az ő babája volt a szerencsétlen),
mintha közös lett volna
az udvar, a ház,
a délután, az esték és az
egész akkori életünk.
Átmentem, mint tanú,
míg levágták róla a ruhát.
Tél volt, ráfagyott. Karácsony?
Különös ajándék.
Otthon ittam egy jó pohár bort.
Igen, azt hiszem, Feri.
De nem mindegy már?
Nekem is már csak emlékeim
vannak udvarokról, házakról,
estékről.
Ezek meg rámfagytak.
Egyszer levágják rólam is.
Attila. Attila a nevem.


18:24 2009.05.05.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Székely királyfi 11. - Dalom szélben, versem fában


kánó.jpg Úgy bomlott ki a nyár a legelő felett, mint anyám gyönge hajtakarója az álomszagú párnán vasárnapok könnyű melegében. S mint tiszta szobába ha benyúlik a fény, végigsimít a hímzett rózsák arcán, s megkerget néhány fáradt porszemet, most úgy emelgette a napfény ébreszteni jött kelleme a réti lakók színes álmaiba bókoló kicsiny testeit. hangok szüremlettek le Istentől, halkak, lágyak, zsongítók - de ott feszült mégis a kedves szunnyadásban már a jókedv, az életöröm és a huncut mocorgás. Tán erre mondják: kipattan az élet.
Olyankor verset sző a magyar lélek s dalolnak a mozdulatok is. Boldog szó, rajongó jókedv lész úrrá a munkába fásult idegeken, mikor a nyár méltóságos érintéseivel megcsókolja az ember lelkét. Mások a színek, mások a szemek. Ki ha olykor esőben béfelé szorong szempillái mögül, a nyár csattanós csókjára a bőrén a pólusaiból is bókokat ereget még a csanalak közibe is.
Jó magyarnak lenni Istenünk szép szíve alatt. Aztán tudod-é, miért?
No, mert én sem, csak érzem. Úgy vagyunk mi összerakva abból a bizonyos édeni agyagból, hogy az a belénk lehelt lehellet itt játszik biz még mindig az orrlyukainkban és azt hisszük: szerelem. Hát jól hisszük.
Csipás csillagok alá szülessen mög a jámbor magyar gyermek vagy tél csikorgó markába köpje első világra visító ámenét, csak úgy illik ebbe az Úr kertjébe, mint apák szeme sarkaiba a ránc és anyák orcájára a pír: nevetés metszi szelíddé, büszkeség bimbózza áldottá.
Mesélhetném, milyenek az évszakok Magyarországon, de aki nem itt élte meg az első pofonokat, az az első csókok zamatáért is hiába feküdnék le a rét közepibe kuldúlni az emlékeit - tenta nélkül mög írni ír az embör lelke, no de magyar lélek nélkül olvasni már bajos az Isten szent betűit.
Volt nékem egy igen kedves játékom még azon időkben, mikor több látszott a lábamból a nadrág alól, mint a tücsöknek a maga módján - pedig biz gyakran tűrtünk egy szabót : ez a játék volt a susinka.
Az egy olyan huncut mesterség, hogy, mint falusi kölyöknek, gazdag játékboltot nyitott az Úr oda, ahol másnak nem adtak pénzért semmit. Rokonoknál voltam kiadva szenvedésre - már értem ez alatt, hogy szenvedjen velem azon a nyáron az a vidék - s hogy lelkem lelket dicsekedhet olykor pimasz alázattal, biz hálásan köszönöm annak a tenyérnyi csodának, aminek neve Kánó. Apró gyöngyöt ejtett jókedvében az Isten véle egyszer a magyar földre, de biz hiszem, hogy azóta is tapsikol örömibe, mikor odanéz, az az élet-hullatás úgy sikerült.
A susinka pedig olyan diadalmas szép játéka a gyermeki fantáziának, hogy mindent belé lehet képzelni: háborút és csillag-sétát, szerelem-vallást és zsigeri versengést, mindent, mi gyermeki pompával béragyogja a Haza jövőjét egy-két órában...aztán majd igyekeznek kipofozni az emberből a hülyeségét, de ez az alkonyati kis csattogás nem éri felkészületlen mifelénk az inasokat, hát mögéri a cudar jókedv.
Sejdít az embör gyermeke egy magaméretű, hajlékony, de mégis erős mogyorófa vesszőt, aztán agyagot meg szerte hagyott a jó Urunk éppeg eleget a vidéken, s ha nem, hát új portánál mindég akad mögfelelő a fínom mókához. Gyúr egy gömbnyit, rászúrja a botja végibe, kinézi a legszebben világító szép ház oldalát és huss...suhint egy gyönyörűségeset, de olyat, hogy még az angyalok is nevetve kapkodják fel a talpaikat a csodálattól! Aztán, ha kellőképp bémelegedtek az izmok és a tekintetekben is ott remeg már a kivagyiság, hát kémény, macska vagy veréb legyen a talpán, amelyik el bír ugrani a suttyogó adjonistenek elől!
Hej, de egyszerű és szép még a nyár gyerekszemmel!...
Aztán még több titkot vall mög a mogyorófa vesszeje a gyermeknek. Már az a darab, ami a vesszőből mögmaradt annak a gyereknek által, akiből annyi mögmaradt. Mert másnap a nyár ott legel a gyermek testén, s nem zavarná a mindenért sem a csöpp lélek szántását a háncsba. Mert az apró kezek vallással hintik meg a fa gyötört testét, vallással távoli, szép szemek csillagához: Érted voltam hős, lásd, ugyé, gondolsz rám?...
...s a törött pálcát majd illatos ujjak zárják belső szobák ódonába, de a fácska sebéből ha kifeszíti is az idő a fiatal párákat, a rovások oly komoly barnasággal élik túl a korokat, mint az emlékek a rétek nyári illatában fürdő balzsamok között.

18:41 2009.05.07.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Jól be kéne rúgni



Jól be kéne rúgni
azt az ajtót,
mi tőled összezár,
de csak a kilincset
símogatja türelmem
s vicsorognék, ha benyitnál.

Így vagy Te is ezzel
s azzal bújva össze
mert gúnyosan nyálazod,
ha sejted várásom,
hogy végre jössz-e:
ha vetni ide vágysz
hát itt kell szántanod.


18:42 2009.05.13.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Negyven



Negyven



Negyven év.
Vajon
hány órányi emlék
dong ebből bennem még
szabadon,
s hány fordít hátat,
vagy mennyi ríja létét
mint kolduló alázat,
ha megtagadom?

Egy csípot,
még néma
gyönge tünemény, ha
ajkai közé a sípot
már dajkacsecstől néha
árván szorítva sír ott,
hol édes szó nem szídja:
az emlék, mi élni tanított.

Így lettem
magam
dolgában élhetetlen,
béna,
önmagam maradéka.
Aztán épülni kezdtem
tüntetőleg, mert nincsen,
mit mi ketten
el ne érnénk, ha
kérem: én és az Isten.

Lett lélek
lelkem,
de a földön élek,
így csapdám a testem,
mert bár bízom, remélek,
de szívem dönt helyettem
gyakran - mit eltemettem
már szép szavakban,
hant alá vetettem...
csak kidobban, bár halkabban,
csendesebben.

Negyven év
gyászol:
ha újra kezdenéd
sem kezdenéd máshol,
nem tűrnéd más nemzetét
a sejtjeidbe fogadástól.
Ez éltet
s nem az emlékek.
Egyetlen menedéked:
itt szólj, szeress és tévedj
még negyven évet!


17:12 2009.05.23.

 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Székely királyfi 12. Emberhez közelebb, Istentől sohse távol

Székely királyfi 12. Emberhez közelebb, Istentől sohse távol


Megfáradt a Nap s arca elé vonta lassan a táj peremét. Az én kicsi gyermek szívemről is úgy csurgott valami fájdalom, mint körül a pipacsokon az elköszönő izzás vérző selymei. Most, sok év múltán, lám, itt kis szobám bölcsőnyi ölében is úgy találnak egymás fonásába imára bújó ujjaim, mint akkor ott a réten.
Hazamenni. Érti-é bárki, mit jelent, ha egy gyermek is tudja már, hogy meghalni, megpihenni lesz csak otthon igazán? Világ életemben szívekben laktam s szerelmek vártak haza - s egy igaz lakást nem leltem, mely befogadta volna konok szívemet mindenestől - jól van ez így már.
Vadon nevelkedtem, vaddá váltam. Szeretném, ha gyümölcsöket érlelne szörnyű természetemből az Isten szerelme: ajándékot kaptam Tőle az írás által, ennyi belőlem a szép és a jó, ezt tudom csak adni már tovább ajándék gyanánt. Ingyen ültette lelkembe virágait az Úristen, én sem mertem egy falat kenyérre cserélni soha palántáimat. Jó érzés így is hűnek lenni.
Bizony, igen meglepődtem gyerekfejjel, mikor imádkozni akartak tanítani a fölnőttek s majd csattogtak rendesen a jobbító szándékú szelidítések a testemen, vélem, hogy béigazíttassék a dacos magyar lelkem a porhüvelyébe. No szen, az is csak még konokabb tüskéket növesztett bennem az íly oktató tudománnyal és képviselőivel szemben.
Mert az Úristennel elbeszélgetni olyan csudálatos jól el lehet bármikor, hogy bizony többször összenevettünk mink ketten e világ dolgai fölött, semmint sírtunk volna. Tudta a bánat, hogy imádkozást művelek, Ő sem kívánta meg, hogy sanyargassam a térgyem kalácsát képmutatón, hanem azzal igen tisztába kerültem egyhamar, hogy az őszinte szónak jobban örül, mint bárminek a földön az embertűl. Aztán meg ha Hozzá fordul az emberfia, hát önkéntelen is tisztelettel hajlik meg a szavában s valahogy édesebb a lelkében a gondolat is. Megtisztul, átmossák a saját hittel csöppenő vallomásai, de úgy, hogy szinte lobog aztán a lelke a megkönnyebbüléstől, mint a frissen mosott hófehér lepedők a szombati szélben.
Ám testvérhez közelebb, Istentől sohse távol lenni a legnehezebb bizománya az emberi létnek: megszédíti a szívet a vágy a világ ragyogása után. De ottan az izzás tűz, ami éget, fojt, pusztít és holnapok rügyeit falják fel a lángok, míg rádöbben az ember: ő maga éteti lelke virágai árán e mindig éhes szörnyet, mi csak káprázatot enged s boldoggá nem keresztel.
Én, lám, szegénységemben is dúsgazdag élek: szép magyar szavakkal ringatom sejtjeim éhét és gondolatok forrásaihoz vezetem lelkem, Istenem lábaihoz...s ha hiába, mert elveszített felét nem növeszti újra egy sem önerejéből, aki testté vált e földön Istenünk kegyelméből, de barázdákat törünk akaratlan is magunk mögött az idő szántóföldjein szavainkkal, s ha visszanézünk, mindenünk ott látjuk heverni a rögök között e világból: magunk vagyunk végül mind, csak mint valami furcsa-nehéz csomagot cipeli a szívünk át az életen az emlékeinket: ezek mi vagyunk, emberek, társak, idegenek. Szerelmesek, így boldogtalanok.
Én is hordom kedves terhem s kívánom, ki ne vesszen az út ma alólam, hadd legyen súlya holtig emlékeimnek: édes az mind, az enyémek. Testvérhez közelebb ne eressz, haragom, Istentől távol sohse vígy te, szívem!


15:32 2009.05.12.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
J.T.-nak barátsággal


J.T.-nak barátsággal


Én láttalak felolvasni Téged
- három, ki csak van és lesz,
kiket összemosnak a fények -
két hang, két jel egy zenéhez.

Kicsit lejtett a színpad,s láttam,
kapálózott csecsemő lelked,
csak a szó hömpölygött bátran
s az ige állt merszen, ahová tetted.

Aztán a pódium szálkánként
utcát növesztett alánk, vagy
csak álmodtam - Te tudod - másként
mely hitben hívnálak Tamásnak?



19:54 2009.05.28.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Szellő kacag, szél sír



Szellő kacag, szél sír


Szíjat hasítottak a hátunkból
s azzal a szíjjal ha minket ütnek,
a sújtó kéz félelméből fáj
a Kárpátok közé zuhanó ütleg:
mert jaj, jobban rémíti a bántót,
mit hallana magából a csöndben,
hát kínt üvöltet - mert szél s virágok
súgják: én ide már Istennel jöttem.

Nekem nem kellett ősöket kitalálnom,
nyelvem s hitem őrzi tisztán őket,
s nem tud úgy csontig faragni seb,
hogy múltam ne járjon gyógyítón előttem.
S ha könnynek joga van arcomon,
az Tőle elhívott kötelesség:
tudni, hogy kiszakadt tagok fájnak az ágnak,
s ne hagyni, hogy több mag messze essék.

Nem vagyunk egyformán méltók, sem
egyforma rész a hírből nem adatott,
hogy őrizzünk és örökítsünk, de
egyformán vagyunk Isten népe: magyarok.



7:00 2009.05.30.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Őskor - az elszakadás kora - A mag

Őskor - az elszakadás kora

a mag



A mai ember sajátságosan gondolkodik: vagy hiszi Istent, vagy tagadja. S ha hiszi, még e hite sem tiszta, egységes a Földön: hitét magyarázni igyekszik. Vajon szükséges a hitet magyarázni, bizonyítani? A hit legbiztosabb önigazolása nem-e a hit szerinti életben igazul?
Az "ősember", vallom, egész másként gondolkodott, ő még tudatában volt Isten létével, nem volt számára kérdés sem a Teremtő léte, sem az ő maga Istentől való eredete. Ám ami a generációkon át lassan benne elszakadást, azaz bizonytalanságot hozott létre, az az Istennel való kapcsolata volt. Az ember megsértette Istent, ezért magára maradt egy olyan világban, ahol az élete egy csapásra túléléssé módosult. A magára maradást is illik óvatosan kezelni, hiszen vélhetőleg az első teremtett emberpár leszármazottai között folyamatosan és szakadás nélkül élt tovább generációkon keresztül egy mag, amely bár vállalta embertársai kirekesztettségét és osztozott azok sorsában, ám soha nem tartozott mégsem érzelmileg és szerelmes hitében ahhoz a közösséghez, mely a Teremtőjétől függetlenítve magát nyakas és elszánt módon saját világ építésében látta egyetlen útját, lehetőségét a túlélésre és boldogulásra e bolygón. Egyben azonban mégis maradéktalanul és örökre összeforrt minden ember jövőjével mindenkori jelene: Istenhez tartozása szerelmes hite által olyan vállalássá lett egy istentelen világban, mégis Uruk szemei előtt, mely az Embert, mint egészt tartotta életben az Isten kegyelme által. Nem nagy szavak ezek, nem képzelgés: hit és az élő hagyomány valósága.

A tudóstársadalom, mely az ember eredetével és múltjával foglalkozik, tulajdonképpen már régen nem az ember származását kutatja: a teremtést fürkészi s gyárt saját eszéhez méltó elméleteket. A saját eszéhez, hiszen ha leegyszerűsítjük a dolgokat, oda lyukadunk ki, hogy atomnyi szerkezetek társultak egy cél érdekében: saját magukat magyarázni Isten nélkül. Mintha a mosogatóban azon vitatkozna a fakanál és a kés, melyikük is főzte az ebédet...s hovatovább közbeszól a konyha, a gázláng és a csutak is...no de, majd megegyeznek, elosztják a szerepeket és lám, lesznek főszereplők a fiókban és a kredencben mindannyian, csak az a kéz....hát az ne lenne. Mert az a kéz felborít minden kialkudott elsőséget, minden szépen összeszőtt tézist.

Könnyű belátni, hogy az ember személyisége semmit nem változott teremtése óta. Kétlem, hogy bármiféle különbség lenne a közvetlenül a Teremtőtől elszakadt és a mai kor emberének személyiségi jegyei között. Hajlamosak vagyunk "civilizációs betegségekről" beszélni, holott annál nagyobb traumát akár egyéni, akár közösségi szinten megélni, ami az elszakadáskori közvetlen generációk mindennapjaiba szükségszerűen beleivódott, nehéz elképzelni. Az egyén és a közösség viselkedésbeli válasza pedig annyira komplex lehetett, ahány egyedet számlált a gyarapodó társaság. Nincs az a mai egyéni idegpálya, mely másabb, erősebb vagy sűrűbb ingereket lenne képes feldolgozni, mint az akkor élő személy az új, teljesen idegen világgal való találkozásainak mindennapjaiban. Vagyis oda juthatunk, hogy a pszichológiai tudományok is jobb esetben úgy kívánnak lelket érinteni, hogy a Teremtőt kifelejtik a csodákból.

Mi szükség van arra, hogy a tudomány, csak hogy tudománynak nevezze magát, kirekessze a teremtést, mint egyedüli lehetséges emberi megjelenést a bolygónkon? S a legártalmasabb mégsem a tudományos világ önmagához való viszonyulása, hanem az utókor teljes félrevezetése. Meggyőződésből? Nem. Érdekből.Ezzel a tervszerű és alattomos rombolással, mely tudati világát építi le a jövő generációknak, kart karba öltve jár hű társként némely nagy világvallás, melyek vezetői oly kemény hierarchiában építették ki a világuralomra való törekvéseiket. Istenhit, mely nem szerelemre épül, élő remény az emberért? Nem. Érdek.

Az elszakadás korától létezik viszont egy embercsoport, amely Isten szívében szánalmat nyert tudatos ragaszkodása által: egy mag, mely évezredeken át vállalta hordozni magában az egy igaz Isten szerelmét és visszavágyó hitével kedves lett a Jóisten szemei előtt. Könnyű elképzelni, a kitaszítottság és elhagyatottság kezdeti állapotából hogyan vált ketté az ember közössége kétféle viselkedéstípus okán: a többség, amely kihasználni igyekezett a gyengébbet, védtelenebbet s a kisebb létszámú, ám Isten megtartó erejébe kapaszkodó mag, mely erőszakosság és gyűlölködés helyett valami felfoghatatlan rajongással vetette őszinte bizalmát a Jóisten ígéretébe s berendezkedett egy hosszú, kőkemény vállalás teljesítésére - nem csupán önmaga, de az egész emberiség számára hordozva reményt.

Felbukkanhat a kérdés, hogyan maradhat életben egy ilyen mag egy ordas természetű társaságban? Hogyan, mi módon nem morzsolódik fel évezredek során az őt körülvevő zsarnok természetű többség erőszakoskodásában, sőt fejlődik, növekszik és az idő emlékkoptató nyomása alatt sem veszíti el nemes tulajdonságait?

A válasz talán a mag minőségében keresendő. A lelki gazdagság, a hagyományőrzés és az Istenszerelemmel telített erkölcsiség nem feltétlenül kell párosuljon nyeszlett testiséggel. Súlyos hiba, ha az intelligenciát mindjárt pipogya köntösbe csomagolja a gondolat. Vélhetően az elszakadás pillanatától az emberi közösség elindul két irányba Istentől: a többség Istentől távolodva eszmék és vezetők után, a mag pedig szívében a Jóistent soha el nem hagyva a visszatalálás útján.

Folyamatosan és hangsúlyozottan vissza-visszatérő alap a vállalás: erre épül minden érték a mag világában. Írásbeliség, művészetek - mind-mind eszköz a tovább örökítésben és az Ige szentségének hagyományozásában. Jó nevű tudósok makogó, hörgő-ugató ősember-képe enyhén szólva is butaság, a kedves tudós urak hovatartozását bizonyítják csupán. Egy elvárásoknak megfelelő őstörténeti strukturális mozaikba vagy bele képesek magyarázni a napvilágra kerülő bizonyítékokat, vagy belekalapálják, vagy ha már a leletek túlságosan ésszerűen gáncsolják a "tudományosan elfogadott" irányt, hát egyszerűen figyelmen kívül hagyják, elrejtik.

Igen nagyfokú szellemi és lelki szegénységre utal, ha őseinket magunk mögé vagy alá rendeljük: hiszen tőlük ered minden ismeretünk, tudásunk - ám nem a többség által hangsúlyozott értelemben. A tudás és az ismeret bizony csak és kizárólag Isten főségének elismerésével nyújthat az ember számára boldog megismeréseket. Ez a tudás és ismeret pedig - tetszik vagy sem - a magban öröklődött tovább. Ez a mag viszont, mivel szerelemre épülő hit őrizője, nem lehet zárt rendszer, nem lehet kirekesztő közösség. Ám a többség évezredes kártékony küzdelme a mag ellen bizonyos és látszólagos eredményekhez vezetett: úgy tűnhet, mintha az emberi tematika legyőzhetné a szerelem Istentől nyert hatalmát e bolygón.

Azonban a mag, ha az emberi populációt, mint egységes egészet vizsgáljuk, az emberiség lelkiismerete. Hordozója egy szikrának, mely élethez vezet. Egy tudás oltalmazott, szeretve szeretett birtokosa, kinek kincsei megosztásában kell meglelnie küldetésének pillanatnyi boldogságát s ezen belül egyéni létének kiteljesedését. El lehet pusztítani Istent? Nem. Népét keresztre lehet feszíteni, de ez is a mag vállalásának együtt járója.

Ám ami a kereszt súlyából reánk esik, azt vagy vállalom, vagy nem. Nincs harmadik lehetőség. S hogy a vállalásból nem egyformán jut mindenkire boldogító fájdalmas öröm, az tehetség és akarat dolga is egyben. A tehetség reánk talál természetünk szerint, ám az akaratot önmagunkból kell áldoznunk: tanulni. Tiszta forrásokat keresni, százszor járt ösvényeken visszafordulni, ha kell, s ha muszáj, kiigazítani a téves lépéseket - ez óriási feladat, hiszen az utánunk jövők lépéseiért is felelősséggel vagyunk megáldva.

Ki-ki tehát tehetsége szerinti alázattal és szerelmes hittel telt akarattal az igazságért. Így lehet tudományt építeni biztos alapra.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Őskor 2 - Az emberteremtés előkészületei

Őskor 2 - Az emberteremtés előkészületei


Őszintén meglep s egyben elbűvöl a múltat faggató ilyen-olyan szakos tudós professzorok és egyéb címzetes léttársaim makacssága, ha az emberi szem és tudat összehangolásáról van szó az emberi eredet ügyében. Csodás aggyal megáldott "koponyák" bújnak mikroszkopikus mélységek világába, s hasonló zseniális elmék törnek a makrokozmosz véghetetlen gyönyörűségeibe kutatni : megfejteni az élet titkát! - süvölti minden gondolatuk s hova jut minden felfedezésük? Halálosztók kezeibe.

Ez nem az ő bírálatuk, talán nem is az ő felelősségük, ők csupán jobb esetben a "bogaras zseni" megtestesítői - ám valójában kiszolgálói egy olyan érdekközösségnek, amely csöppet sem humánus szempontok alapján értékeli és tekinti maga körül a világot, a bolygónkat, de még az emberi életet sem. Harács és sarc a lételeme annak a szűk - még világviszonylatban is szűk - csoportnak az alkalmazott módszere, mellyel feléli maga körül a teremtés zsengéit s konc és alamizsna, mivel betömi az őket kiszolgáló, a többséget kiszolgáltatottá tévő szolgáinak száját...és az elhitetés működik.

Ismerős? Tehát változott valami is az elszakadás kora óta akár eszközökben, akár módszerekben? Hogy az első, vadászatra szánt hatékonyabb fegyvert emberölésre fordítsa a legelső önjelölt diktátor, s ezáltal a pszichikai hadviselést is az ökölcsapásokon túli szintre emelje, a mai idők lenyomatában csak mennyiségi mutatóiban különböztetni meg. Ám a tudós emberi zsenialitás abban a korban is megmutatkozott, sőt!
Vajon Budapest lakói alól ha kihúznák a várost, hányan érnék meg a következő esztendőt? Őseink szó szerint a semmiből kezdtek új életet. Hihetetlen teljesítmény ám az, hogy ma még van emberi élet a Földön - ám teljességgel ostobák lennénk, ha nem értenénk meg, nem fognánk föl ésszel, hogy az ember egymagában, Isten nélkül nem létezne. Ez értelemben a bámulatom a tudós iránt, ki önmagából indulva ki, Teremtő nélkül magyarázná létét.

Vajon rádöbben-e majd valaki tudományos körökben, hogy az Istennek az ember - és nem az előember, nem a majomember vagy cickány és ki tudja még mi - létezéséhez e bolygón épp úgy kísérleteznie kellett a feltételek megteremtése mellett? Aki a majomtól kívánja származtatni magát, ám tegye, lelke rajta - aki ufonauták leszármazottjaként érzi magát jól a bőrébe, azt a gúnyát csak hordja kényelemmel maga - de ha komoly és valóban az igazságot ismerni szándékozó kutató akar vallatni az emberiség épülésére múltat, az tegye gondolkodva és Istenhittel. E kettő nem hogy nem zárja ki egymást, de tudományos igazság csak ilyen úton remélhető az eredményekben.

Látszólag a világon tán ilyen szemlélettől hajtva a Vatikán és Tel-Aviv tudja maga mögött a leghatalmasabb és leghatékonyabb apparátust - hogy eredményeikkel még nem jelentkeztek, egyet mutat: olyan válaszokat kaptak az emberiség múltjának faggatása közben, amelynek nyilvánosságra hozatala nem hogy alapjaiban rengetné meg és döntené össze az általuk felépített vallás-birodalmakat, de igen pontosan és fellebbezhetetlenül rámutatna az igaz Isten örököseire, az Ige hordozóira.

Bár, ha jól belegondolunk, aktivitás és passzivitás egyaránt lehet jellemző vallomással bíró a világ működésében. A magnak, mint élethordozónak az elpusztításához, kiírtásához csekély erő az ember, ám elfojtásához, ellehetetlenítéséhez célszerű lekaparni róla a földet...uralni a vízkészleteit...függővé tenni nyersanyagaitól...s tervszerűen rontani a hajtásait, oltani vaddal, idegennel vesszeit...de legfőképp módosítani génállományát, melyben róva viseli és adja tovább vállalását, s létigazolását, a történelmét.

Mindez persze hiábavaló, mert a mag köszöni szépen él és élni fog - Isten segedelmével. S valahol mélyen, tán a mitokondriumok varázslatos mélységeiben emlékek lobbannak és szót váltanak az űr magasságaiban izzó Nyilassal. S mert az ember élete itt e földön sem terméketlen várakozás, igénytelen lappangás foganás és elaluvás között, bizony megadatott az elme számára egy bizonyos határig terjedő ragyogás. És tanul, tanul, csak arra vigyázva, ne térjen le attól a lelkében utat mutató vállalástól egy lépést sem szándékos lázadással.
 

koós attila

Állandó Tag
Állandó Tag
Dobogó


Dobogó


Mikor kilépsz a vízből, s bőröd
ujjongva issza a fényt,
levegő után kapkodva
nyel nagyokat: érzed-e,
hogy valami súlyos szárad
odabenn, hová nem dobbannak
el a vízcsöppek harangocskái?

Szemeden át tudod
kimosni azokat.
Megfürdetlek én,
vagy keressünk együtt
forrás fölött élő tavakat.


19:18 2009.06.04.
 
Oldal tetejére