Mi az Arvisura?

Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Br06wPYDqbI&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Br06wPYDqbI&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
A most látható szkíta kiállítás számomra legszebb darabja
scythpe.gif

Arany melldísz Tolsztaja mogila Kiev
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Ózd-Vasvár gerendavára

Ózdról köztudott, hogy az úgynevezett Várhegyen állt egykor Palúz-Vasvár [Palóc-Vasvár, Ózd-Vasvár] fazsindelyes gerendavára, amelyet fennállása folyamán többször is átépítettek. Egy igazán modern építmény volt ez a vár, amely terméskő alapzat mellett tölgyfából készült, például a kegyhely és a hercegi termek padlófűtéssel és folyóvízzel is el voltak látva. Minden lakóhelységbe búboskemencét építettek. A vár, azaz Palóc-Vasvár Ózd kegyhellyel egyesülve felvette az Ózd-Vasvár nevet, és 1062-1120 között az ország egyik központi helyének számított, ugyanis Géza, László és Lam, a három herceg 1074-ben megegyezett abban, hogy az esztergomi és az egri egyházi körök területéből kieső Palóc-Vasvárt, a sámánizmus tanainak védett területévé tegyék. Az országot ekkor az Ózd-Vasvárt bíró Lam herceg által szervezett tíz, úgynevezett tárkány-kerület fogta össze.
A gerendavárról ma már igen keveset tudunk. A Várhegy tetején ma kopárnak tűnő tetőt talál az érdeklődő, ha felmegy, ezt ellensúlyozza az a csodás látvány, ami a hegytetőről megfigyelhető. 2007-ben magánkezdeményezésre ásatás indult a gerendavár, illetve annak maradványainak felkutatására, amely az információk szerint eredménytelenül zárult. Az ásatások határideje 2007 szeptember végén lejárt, így az eredetinek mondott, ásatás előtti állapotokat kellett helyreállítania a munkálatokat végzőknek, ezt meg is tették. Mivel a Várhegy közterületnek minősül, 2007 nyarának végén meglátogattam a helyszínt annak folytatásaként, hogy magánkutatásokat folytattam Palóc-Vasvár gerendavárával kapcsolatban. A vár elhelyezkedése a Várhegy északi peremétől egészen Lam herceg falujának [ma: Hódoscsépány, illetve annak egy utcájáig, amelynek a a mai neve is: Lam] első házaiig tartott, néhány kijelölt ház előtti oszlopon éjjel is láng égett, a közvilágítást biztosítandó. Az északi oldalon jó belátás nyílt a Sajó völgyére, a folyótól egészen a jelenlegi Cipó-völgyig. A Várhegynek ez az oldala egészen meredek. A másik, dél-nyugat felé eső oldalon teljesen be volt építve a hegy, Lam herceg faluja és a gerendavár gyakorlatilag egybefüggő egészet mutatott, ami egészen a völgyben fekvő patakmederig terjedt. Az Arvisura is így ír róla: "Palóc-Vasváron a hegytetőn még Nekese idejében felépült a 24 karéjos égerfa alapokon nyugvó bükkfa vár, amelyet Lam a község feljárójáig teljesen kiépített".
A Várhegy teteje egy egészen nagy terület, ahonnan kényelmesen belátható a környező vidék, a szomszédos hegyek tetejei, a völgyek, nem véletlenül építettek ide várat az elődeink. A hegytetőn két helyen találtam olyan tulajdonságokkal bíró pontot, amit a köznyelv "boszorkánykör"-nek nevez. Ezeken a helyeken akár rövid időt eltöltve a földből kiáramló energiákat kezdi érzékelni az ember, érzékenységétől függően végtagjainak bizsergésével, vagy egészségi állapotának hirtelen javulásával, esetleg mindkettővel. Ezek mintegy másfél-két méter átmérőjű körök a talajon, amelyeknek szélei a legzöldebb nyárban is kifakult fűszálakból állnak. Az egyik ilyen kör a valamikori gerendavár kapujánál [azon belül] található, a másik a Várhegy meredek oldala felé, az előbbitől mintegy száz-százhúsz méterre.
Amit az ásatások helyszínén látni lehetett 2007 nyarának végén, az rengeteg mély, hosszú árok, amelyek különféle irányokban haladtak a hegytetőn. Egyik alig fél méter, némelyik pedig több, mint három méter mélyre volt ásva. Nyugat felől kezdtem el vizsgálgatni a kiásott árkokat, de igazából csak a kíváncsiság vezérelt, mert sem régész, sem ásatási szakember nem vagyok. Talán ezért is, eleinte nem is találtam semmit. Később, az északi részen, a meredek domboldalhoz közeli árokban mégis találtam valamit, amin csodálkoztam, hogy más nem vette észre. Esetleg mégis észrevették, de nem szólt senki semmit róla. Közben eltelt másfél év, ha valaki akart volna szólni róla, már megtette volna, de nem tette, így nyilván közkinccsé tehető a következő információ.
Az ózdi Várhegyről tudni kell, hogy a hetvenes évek elején megindult óriási lakótelep-építési lázban ide hordták fel a kitermelt, és fel nem használt talajt, földtörmeléket. Éppen emiatt csodálkoztam, hogy az ásatások alkalmával martak a földbe 1-1,5 m mély árkokat is, ennek a tények az ismeretében ez a mélység használhatatlannak tűnt a gerendavár kutatásához, hiszen ez a réteg még bőven a felhordott földtörmelék sávjában van.
Amit találtam, az nem is ilyen mélységben volt. A Cipó-völgy felé eső részen, a meredek domboldal felőli árokba néztem be utoljára, részint, mert ez volt a haladási irányom, részint pedig ez az árok volt a legmélyebb az összes közül. Ez egy T alakú ásás volt, amelynek a legnagyobb mélysége több, mint három méterig ment. Belemenni még viszonylag egyszerűen lehetett, kifelé már megküzdöttem vele, egyedül voltam. Saját magasságomhoz mérve a lelet körülbelül 3,2 méter mélyen található a földben. Azon a képen, ami ezt a leletet ábrázolja, igyekeztem egy száraz ágból kialakított nyíllal mutatni, amit találtam: egy vasúti talpfától szélesebb, az árok szélességétől tovább [kb 1 m] húzódó megmunkált, sötét [talán égett] színű fagerenda, amely megkopogtatva kongó hangot adott ki. Megvizsgáltam a tárgyat, egyértelműen fa és nem beton vagy műanyag volt. Csak a szélességét tudtam megállapítani, ez körülbelül 30-35 cm. Semmilyen irányban nem mozgott, sem oldalra nem billegett, sem hosszában nem lehetett megmozdítani. A gerendától az árok hosszában mintegy két méterre egy másik, ugyanolyan gerenda látszott a földben, de mivel éppen ott ért véget a kiásott árok, ezt nem tudtam jobban szemügyre venni. Annyira megörültem a leletnek, hogy még mintát is elfelejtettem hozni belőle, pedig abból egyértelműen meg lehetett volna állapítani a korát például. Mindenesetre a teteje le volt tisztítva a földtől, a szélei kissé kiálltak az árok talajából, nyilván észrevette más is, hogy ott van. A feltalálási mélységből és a hely pozíciójából azt feltételezem, hogy ez a többszörösen át- és újraépített gerendavár egy darabja lehet.
Nem vontam le semmilyen következtetést abból, amit láttam. Most esetleg annyit mégis lehetne következtetni, hogy érdemes lenne folytatni a kutakodást az ózdi Várhegyen, mert vannak ott a földben olyan emlékek, amikre érdemes időt, energiát és pénzt ráfordítani. Egész épületek vagy konstrukciók nyilván nem maradtak meg [erről szintén ír az Arvisura], de a tárgyi emlékek felkutatása célszerű lehet, mert olyan nincs, hogy semmi nem maradt:
"Lajos-Bátka az 1350-es években megalapította a Kubiláj által kezdeményezett Sárkányos Társaságot, amelynek később még Zsigmond király is tagja lett. Ez a Lajos-Bátka telepítette Ózd-Vasvár vascipó raktáraihoz a zenész cigányokat, mivel sokszor előkelő vendégeket fogadott. Halála után ezen zenészek egy része Budára vándorolt, de egy-két család visszamaradt Palóc-Vasváron, és később több család visszavándorolt. A régi és újabb jövevények egymással versenyezve pusztították Palóc-Vasvár maradványait és az erdőket is letarolták. Amíg az országút mellett Vasvár lakosai építettek új utcasort, malmot és kendertörőt, addig a cigányok a Cipó völgyében és a hegyoldalakon rakták össze Palóc-Vasvár maradványaiból a kunyhóikat [a tatárok előzően Palóc-Vasvárt felgyújtották és a földig lerombolták]."
http://3659.freeblog.hu/categories/Ozdi_lapok/
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<dl><dd class="sub">
</dd><dd> Ózd-Vasvár fénykora


Palóc-Vasvárt, vagy ahogyan a rokonlátogatók nevezték, Ózd-Vasvárt Endre, Béla és Levente hercegek intézkedésére 1042-től 1062-ig építették át 24 karéjos égerfa alapokon nyugvó, fazsindelyes bükkfa várrá. Az alapok lerakását Aba-Sámuel király jelenlétében végezték el Ózd és Várkony palóc, Bolyok és csépány barkó, Arló és Bellér avar várépítő ácsai és a vegyes lakosú Hangony kőfaragói és kemenceépítői, akik minden lakóhelyiségbe búbos kemencét építettek. A 24 karéjos Kegyhely és a hercegi termek padlófűtéssel voltak ellátva.*

rovko1.jpg

...Lam herceg a kis falujában élt Palóc-Vasvár gerendavárában, míg minden hírközlési intézményét az ózdi kegyhelyen lévő vasgyártó-központban szervezte meg. Kézműves társadalmában és jelentős lovasi szervezetében bevezette a rovások használatát, még a nagyállat-tartásban is a rováspálcák használatát rendelte el. A rováspálcák másodpéldányait mindig az ózdi lóállás szekeres-gazdájánál, a kegyhely lónyilvántartó hadnagyánál helyezték el.
...Amíg a nyugati lovagok csak a halált megvető hősiességről énekeltek és minden csata előtt imádkoztak, addig Lam azt hirdette: [...] Az őseink tanítása az igazság a pápaság intézményével szemben, hogy Földünk nem korong alakú, hanem gömbölyű és forog. Ezen őseinktől örökölt tudásért Lamot a püpöki kar kinevette és mindenben mellőzte. Még a nevének kiejtését is megtiltotta. A kézművesek viszont szerették, mert Lam-birodalmi területén jómódúvá lettek. [...] Lam hercegnek szent meggyőződése volt, hogy a forgó Föld tudata majd később diadalmaskodni fog.
...Lam hercegnek 12 fia és 6 leánya volt. Unokáinak száma 24 volt. Az ünnepségekre még 8 dédunokáját is elhozták, a téli élelem biztosítása miatt. Ugyanis a Vasvár alatti vascipó raktárak mellett élelmiszer gyűjtőhelyük is volt, amit a szekérjáratok a gazdagabb vidékekről hoztak. Ezek még a vasfinomítókat és Ózd-Vasvár vasforraló telepek háztartásait is ellátták élelemmel.
Lam és háznépei a vasvári hegy déli oldalán elterülő Lam községnek erdőirtásos földjein termelték meg az évi élelmiszerüket, míg Palóc-Vasvár részére a Bolyok község felé eső sík területeken voltak ültetvények, amik a nyári élelmezésüket kielégítették. A hiányzó élelmiszereket a Pest és Vasvár közötti részekről és Gömörvár tartozékairól hozták a Pipa-Gyújtó vasművelő raktárba. Lam minden gyermekének és unokájának új települést épített ki. Ezek lettek Palóc-Vasvár tartozékai, amelyek Ózd-Vasvár irányítóit is ellátták.
...Lam, a kutyás herceg vagyonát soha nem pazarolta, hanem minden utódjának kis gerendavárat építtetett, noha birodalma köztudottan földrengésmentes helyen terült el.
...Palóc-Vasváron a hegytetőn még Nekese idejében felépült a 24 karéjos égerfa alapokon nyugvó bükkfa vár, amelyet Lam a község feljárójáig teljesen kiépített. E gyakran átépített Palóc-Vasvár Lam herceg birtoka volt egészen Murányig és Dobsináig. Az újjáépített vár alatt Ózd-Vasvár felé álltak a vascipó raktárak. Ezekből a vascipó raktárakból látták el vasanyaggal az egész országot.
Ózd-Vasvár a Hangony jobb partján, a Hódos patak vízcsatornája mellett épült. A Lam birodalmából hozott vasanyagokat itt finomították, itt edzették szekér-tengellyé, földművelő szerszámokká és használati tárgyakká alakították át. Itt volt Lam herceg tárkány-kancelláriája, ahonnan Murány, Dobsina és a Bükk hegység közötti birodalmában termelt vasrudakat Budavár és Fehérvár, vagy Visegrád hivatalai megrendelték. A Csörsz árok-rendszer tárkány-kiképzési vonalát Lam önállóan látta el az Ózd-Vasváron készített fegyverekkel. Maga Ózd, a vallási kegyhely csupán Lam birodalmának vallási igényeit látta el, míg a nép főként szekeres gazdákból és földművelőkből állott, akik még szőlőt is termeltek.
...Lam herceg falujába és Böllérbe Szent Simon szekeresei költöztek. A barkó szavárd-magyarok azonban ezt sehogy nem tudták kimondani, ezért egymás között Bellér-falvának nevezték [az avarok sámánját Böllérnek hívták - z1]. A Felvégen az avarok, az Alvégen barkók laktak. Ez így volt Hangony község esetében is, de aztán minden közösségben összeházasodtak. Másodsorban eldöntötték, hogy Szarvaskő, Bikkhegy és Zabar vonalától, Zólyom, Dobsina és a Szepeserdőségig minden vasművelő települést be kell állítani a legmagasabb fokú vas- és fegyvergyártásra [...]. Palóc-Vasvár Ózd kegyhellyel együtt egyesülve felveszi az Ózd-Vasvár nevet, s így az uruki-mani vallású úzokat könnyebben letelepíthetik.
...Palóc-Vasvár fénykora tehát 1062-1120 között tartott, amikor Lam herceg és Szent László király leánya, Piroska titkon biztosította a korona-elmélet alapján Magyarország jólétét. ... Az országot ekkor a Lam herceg által megszervezett tíz tárkány-kerület fogta össze.

ozd07.jpg


Ózd-Vasvár napja még egyszer felvirradt, amikor a Lam-nembéli leszármazott, Lajos-Bátka az 1350-es években megalapította a Kubiláj által kezdeményezett "Sárkányos Társaságot", amelynek később még Zsigmond király is tagja lett. Ez a Lajos-Bátka telepítette Ózd-Vasvár vascipó raktáraihoz a zenész cigányokat, mivel sokszor előkelő vendégeket fogadott. Halála után ezen zenészek egy része Budára vándorolt, de egy-két család visszamaradt Palóc-Vasváron, és később több család visszavándorolt. A régi és újabb jövevények egymással versenyezve pusztították Palóc-Vasvár maradványait és az erdőket is letarolták. Amíg az országút mellett Vasvár lakosai építettek új utcasort, malmot és kendertörőt, addig a cigányok a Cipó völgyében és a hegyoldalakon rakták össze Palóc-Vasvár maradványaiból a kunyhóikat [a tatárok előzően Palóc-Vasvárt felgyújtották és a földig lerombolták].**



* Palóc-Vasvár fénykora, 303(B).Arvisura, Gát és Kolaj aranyasszony rovása
** A szabadság első napja, 349(A).Arvisura, Jugán rovása
[Arvisura, Püski Kiadó, 1997]

Egy kicsit más, mint amit tanítanak az iskolában, ugye?
http://3659.freeblog.hu/archives/2008/01/20/Ozd_korai_tortenelmebol/</dd></dl>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Ismétlés a tudás anyja, kezdjük elölről

<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9cvxaYjgl-U&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9cvxaYjgl-U&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Itt a folytatás

<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/9cvxaYjgl-U&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/9cvxaYjgl-U&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/21ep2V_CFSo&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/21ep2V_CFSo&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bgDgaVDcEJs&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/bgDgaVDcEJs&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<object width="480" height="295"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vt41NfjE3Bc&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/vt41NfjE3Bc&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295"></embed></object>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="531"><tbody><tr><td>
</td> </tr> <tr> <td> <hr size="1"> </td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>[FONT=Trebuchet MS, Arial]Rejtélyes aranygyűrű a Nemzeti Múzeumban[/FONT]</td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] 2005. február 13.[/FONT]</td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>[FONT=Trebuchet MS, Arial]Várhatóan február végéig látható a Nemzeti Múzeum kiállításán az a rejtélyes aranygyűrű, amely idén januárban került a közgyűjtemény birtokába. Az ékszer Könyves Kálmáné lehetett, de esetleges arámi vagy gót vonatkozásait is vizsgálják.

Az 1800-as évek végén az Esterházy-család szarvkői uradalmában (a Sopron melletti település, ma Ausztriához tartozik) egy különös lelet látott napvilágot: egy aranygyűrű, mely az uradalom intézőjéhez, Ernst Sedlmayrhez került. A gyűrű az 1900-as évek elején már megfordult a Magyar Nemzeti Múzeumban, amelyet azóta többször is ismertettek, miközben hitbizományként a család legidősebb férfitagja birtokában maradt, többnyire kívül a mai Magyarország területén � minderről a Nemzeti Múzeum tájékoztatta a National Geographic Online-t.
[/FONT] [FONT=Trebuchet MS, Arial]Híres gyűrűbirtokosok[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS, Arial]A gyűrű birtokosai valamennyien jeles személyiségek voltak, köztük a müncheni, majd salzburgi művészettörténeti tanszék vezetője, Hans Sedlmayr vagy a híres növénynemesítő, Kurt Sedlmayr akadémikus. Ez utóbbi gyermekei, a magyar műemlékvédelmet építészi munkásságával több évtizeden keresztül meghatározó János és testvére, a szintén növénynemesítő Tamás. Ők ketten adományozták e gyűrűt a Magyar Nemzeti Múzeumnak, mely 2005 elején került az intézmény tulajdonába. A lelet különlegessége arra indította a múzeumot, hogy a lehető legrövidebb időn belül a nagyközönségnek is bemutassa a tárgyat.[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS, Arial]Az aranygyűrű egyike a középkori Magyarország legrejtélyesebb emlékeinek. Részben lekopott, de a XX. század elején még teljesen ép latin felirata alapján Könyves Kálmán királyunk (1095-1116) pecsétgyűrűjéről van szó: ANULUS COLOMANNI REGIS (�Kálmán király gyűrűje�). A gyűrű személyes jellegét hangsúlyozza a karika belsejében található GUT GUT GUTANI TABAL felirat, melynek apotropaikus, védő jelleget tulajdonítottak villámcsapás, valamint különféle betegségek ellen, bár a szöveg egyértelmű feloldása mindmáig nem ismert, értelmezését az arámi illetve a gót nyelv alapján kísérelik meg a mai kutatók.[/FONT]

</td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>
kalman_gyuru.jpg
</td> </tr> <tr> <td>
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Kálmán király neve is olvasható a gyűrűn[/FONT]​
</td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>
kalman_gyuru2.jpg
</td> </tr> <tr> <td>
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]A gyűrű belsejében található GUT GUT GUTANI TABAL felirat[/FONT]​
</td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td>[FONT=Trebuchet MS, Arial]Thebal-gyűrűk Európában[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS, Arial]Ilyen, általában aranyból készült, ún. Thebal-gyűrűk a XI-XII. századi Nyugat-Európában az arisztokrácia körében közkedveltek voltak, csaknem 30 példányt ismerünk belőlük. Nálunk az egyszerűbb kivitelű mágikus gyűrűk első nagy virágkora szintén a XI-XII. század fordulója volt. A gyűrű - melynek se kezdete, se befejezése - a végtelen szimbóluma, de egyben azt a zárt teret is jelképezi, melyen belül a viselője védelmet élvez, és ahová az ártó hatalmak nem hatolhatnak be. Noha felmerültek kételyek a Kálmán-gyűrű hitelességével kapcsolatban, egyedi megformálása, sajátosságai alapján, mégis több érv támasztja alá azt, hogy egyik jelentős királyunk személyes tárgya került a Nemzeti Múzeumba.[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS, Arial]A Magyar Nemzeti Múzeum kiállításával az adományozó család a gyűrűt egykor birtokló jeles tagjainak is emléket szeretne állítani, bemutatva néhány személyes tárgyukat: vázlatfüzetüket, könyveiket, okleveleiket. A gyűrű néhány magyarországi királyi, királynői gyűrű társaságában jelenik meg. Így emlékezhetnek meg a korai magyar történelem egyik kevésbé becsült, mégis kiemelkedő alakjáról, Könyves Kálmán királyról, aki épp 900 éve, 1105-ben érte el azt, hogy Dalmácia főbb városai is elismerjék királyuknak. E városoknak nagyfokú autonómiát is biztosított, s így mintegy 800 évig egybeforrva Horvátországgal és Dalmáciával, Magyarország kijárattal rendelkezett a Földközi-tengerre.[/FONT]
[FONT=Trebuchet MS, Arial] [/FONT]</td> </tr> <tr> <td>[FONT=Trebuchet MS, Arial] (Forrás: National Geographic)[/FONT]</td> </tr> <tr> <td> </td></tr></tbody></table>
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
tn_aid6070_20071112014655_745.jpeg

Kummagyaria névvel illették a régi utazók, pápai bullák, történetírók, földrajztudósok a Kuma folyó két oldalán elterülő egykori országot. A kaukázusi népek között még nemrég is élő hagyomány volt, hogy a Kaukázus hatalmas hegycsúcsainak északi lankáitól egészen a Manicsj folyóig terjedő területet, melyet a Kuma szel keresztül, sok száz éven át magyar, illetve velük rokon törzsek népesítettek be.

Első írásos emlék erről az országról Chorenei Mózesnek, az „Örmény Herodotosznak” Arménia Földrajza című átfodó művében olvasható, amely mintegy 1500 éve látott napvilágot. Ebben a tudós felsorolja a hazája szomszédságában található népeket, köztük a Kaukázustól északra lakó Kum-(Hun?) vagy Kuma-magyarokat.

Később 1245-ben ugyanezen névvel illeti Piano/Plano da Caprio pápai követ is ezt a népet. Több pápai bulla (IV.Ince-1253., IV. Sándor-1258., IV.Miklós-1288.,1291.)emlékezik meg Kummagyariáról - Cummageria - Hungaria Vaetus néven. XXII.János pápa bullája Gyeretyánnak/Jeretánynak szól, aki ekkor (1330) fejedelem volt.(Lásd alább.)Egykori ott-éltünkről még ma is számos régészeti lelet, helynév tanúskodik, mint pl. az egykori főváros közelében levő Burgun Mazsari. Fejedelmi városukat a Kuma partján épült Magyart/Mazsart az arab utazó és földrajztudós Abu-l'-fida 1321.-ben említi, de később , romjaiban is több utazó látja, s tanusítja, hogy az a magyarok városa volt.

Andrzej Taranowsky, II.Zsigmond Ákos diplomatája így ír 1569-ben, Konstantinápolyból Asztrahány felé utazva: „...Október 7-én a magyar sírhalmok közelében vertünk éjszakai tábort. Itt még ma is sok téglafal található, a pogány magyarok templomainak romjai.”. „...a Sasik-Dzigirlik nevű folyó mellett érnek véget a magyar mezőségek. Átvonulásunk során monden nap láttunk falakat, az egykori magyar templomok romjait.A magyar mezőség sírhalmai gazdagok régi emlékekben, hatalmas kövekből épített falakban, melyeket a moha teljesen benőtt. E vidék utólsó lakói keresztények voltak, valószínüleg cserkeszek.” (Tardy Lajos:Régi hírünk a világban ; Gondolat, Bp. 1979.) . De la Motraye 1712-ben készített feljegyzéseket; a helyi tatár lakosságtól hallottakra támaszkodva Mazsar várost eredei magyar településnek tartja.(Tardy L. id. műve)

Kummagyaria kialakulása

Az Uralon túli sztyeppevidéket a Kazár Birodalom idején a bolgár-török/türk népek lakták be. Köztük az Ujgur Birodalom kötelékeibe tartozó besenyők nyolc törzse. A belső viszályoktól gyengülő kazárokat állandóan háborgatták, mígnem a besenyőktől keletre lakó úzok egy lendületes támadása után a besenyők is nyugatabbra kényszerültek. A Jergenyi-dombok irányába indított besenyő támadás hatására a magyar törzsek és szövetségeseik egy része nyugatra települt, a másik része pedig a Manicsj védő mocsárövezetétől délre. A népesség jó része felhúzódott a Kaukázus vidékére, nyári legelőikre; kis részük áttelepült a hegyen a perzsákhoz.(Őket nevezi Bíborbanszületett Konstantin „szabartoi aszfaloi” néven hős szavárdoknak/szabiroknak).


A kettészakadt magyarság Pannóniaba költözött része a kereszténység felvételéig még követek útján kapcsolatban állt a Kuma-vidékiekkel, de a XII.-XIII: szd.-ban már csak annyi maradt fenn hagyományként, hogy vannak keleten maradt testvéreink.


Az idők csendesültével a kumai törzsek is visszahúzódtak a hegyekből a folyómenti szállásterületekre, ahol lényegében háborítatlanul élhették életüket. Itt írta le őket Gardizi(1050-ben), és Al Bakri(megh.:1094.) is. Eszerint a XI. szd.-ban a kaukázusi magyarság a Don, Volga, Kubán, illetve a Káspi-tó és a Kaukázus által határolt területen élt. Határvidéküket gyepürendszer védte. Szomszédaik délről az alánok, s a bérceken túl az abkázok. Gardizi szerint a hadsereg két tömény lovas (20000 fő). A nép maga kb. 250000 főt tett ki. Nagyjából mint a honfoglaló Árpád népe. A főkirály a kündü/kende, a katonai parancsokat a gyula adta ki. Sok szláv/orosz foglyot ejtettek akiket Kercsben drága kelmékre cseréltek.

Klaproth szerint fejlett öntözéses földművelést is folytattak, melynek egy része még az ő korában is működött Kavkaszktól K-re. Vallásuk Gardizi szerint Jézus-hitű és tűzimádó/aveszta; Al Bakri szerint bálványimádók. Szép számmal kerültek elő un. „Kamennaja Baba” szobrok is, melyek nagyon hasonlítanak a Duna-Tisza közen, illetve a Kassa melletti Keveházan, stb. előkerült szobrocskákhoz. Mindkét arab forrás szerint a magyarok délcegek, erősek, ruházatuk pompázatos, lovaik kitartóak. Megjelenésük tiszteletet parancsoló, de barátságos. Az egész nép tekintélyes, szorgalmas és gazdag. Gardizi leírja még, hogy a vőlegény váltságot fizet a lány szüleinek melyet szertartásosan adnak át a falu előtt.


A mongolok fennhatóságában

A nyugalmas három évszázadot követően Derbent falai előtt megjelentek a tatár/mongol hadak. 1222 tavaszán Sirvánban Csepe Nujan és Szubutaj Behadir vezetőket kért Derbentig. A tíz vezetőből egyet Szubutáj rögtön lefejeztetett, hogy lássa a többi, mi lesz a sorsuk, ha tőrbe csalják a tatár hadakat. Ők mégis egy szűk szurdokon át vezették őket, ahol a jász/alán, cserkesz, kun, abház és kummagyar csapatok nyílzáporába kerültek. Óriási veszteségek árán tudott a tatár sereg kimenekülni csak, s a veszteségeket pótlandó Kötöny kun fejedelem fiait (Juri és Daniel) ügyes fortéllyal rávetták, hogy - mint testvérnép - pártoljanak át hozzájuk. (Mindketten életükkel fizettek érte.) A tatárok most már maguk előtt hajtották a kunok seregét a Kaukázus előterében a kun sáncokig, amit elfoglaltattak velük.

Kötöny a maradék népével Magyarországra menekült. Valószínüleg a Kuma-menti magyarok ekkor már adófizetői lettek a tatároknak. A Kalka-menti ütközet után a tatárok meghátráltak, de nyomasztó emlékük megmaradt. 1234-ben Dzsingisz meghalt, s fia, Ogotáj/Ögödej lett az új nagykán. A kínai „Jüan-csao-pi-si” c-ű történeti munkában fennmaradt híres parancsa, mellyel világraszóló hadjáratát elindította:

„A Császár ezután megparancsolta Szubutáj vezérnek, hogy hódítson meg tizenegy nemzetséget, éspedig a kanglikat, a kunokat, az oguzokat, az oroszokat, a magyarokat, az alánokat, a jászokat, a cserkeszeket, a cseremiszekek, a bolgárokat, és az alemánokat; keljen át az Ural és a Volga folyókon, és vonuljon egyenesen Vladimir és Cserdin városok ellen.”

Ekkor kényszerűltek „szövetségre” az Ural-vidéki (baskír) magyarok is a támadók hadába.

Szubutáj tehát 1236-ban négy részre osztotta hatalmas seregét, melyek közül minket most a déli érdekel. Délről kerülve a Káspi-tavat Derbentnél törtek északnak csakúgy, mint 1222-ben. A hódoltatás gyorsan, viszonylag kis áldozatok árán ment végbe ismét a Kaukázusi népeknél.

1242-ben meghalt Ogotáj, s a hazasiető Batu elkésett. A Volgánál érte a hír, hogy a választás másra esett. Azzal kárpótolta magát, hogy a Mongol Birodalom nyugati részét hatalma alatt tartva új államot szervezett magának: létrejött a kipcsaki(kunos) Arany Horda. A meghódított népeket nem zaklatták ok nélkül, csak az adót hajtották be rajtuk. A Batu utód Üzbeg kán hatalma a nagykánéval vetekedett.


Gyeretyán fejedelem

A sztyeppelakó népeknél a kündü/kende állt a törzsek élén mint fejedelem, de a politikai, hadászati kérdésekben a gyula döntött. A közös ellénséggel szembeni egységes fellépés hatására jött létre a vezérőfejedelemi, egyfejedelmi tisztség igénye. Hogy a Kuma-menti magyaroknál ez mikor történt meg, nem tudjuk, de 1329-ben már bizonyosan így volt, mert XXII.János bullájában már így szerepel.

Gyeretyán /Jeretány (jelentése: fényes, dicsőséges, tündöklő)szerette volna, ha fővárosában Magyarban is katolikus püspökség lenne, mint Asztrahányban, Sybaban, vagy Arménia, Georgia, illetve a Krim több városában.


IV.Ince egy 1245.-ben írt bullája szerint a hittérítők már a Perzsa-öböl mellett, a Gangesz vidékén, Szíriában, a kaukázusi Ibériában, Georgiában, a Terek-menti alánoknál, a kazárok között, a Krim-i gótoknál, a cserkeszeknél, Indiában, Moszulban, a ruténoknál, oláhoknál Szerbiaban és a dalmát vidéken egyaránt tevékenykedtek.


Az 1300-as évek elején - a korabeli ferences zárdajegyzékek szerint - Kummagyariában két helyütt volt már kolostoruk: Magyarban kettő, s a Nagy-Szilindzsik forrásvidékén, az Elbursz/Ajbars tövében egy. Ez utóbbi neve is fennmaradt: Ügyek (magyarul:szentes). Romjait Klaproth írta le, s megjegyzi, hogy a környékbeli cserkeszek Mazsar Unneh-nek nevezik. Ettől ÉK-re találja meg egy másik ferences kolostor romjait, amit a lakosság „Kliszi”-nek nevez. Ezek az építmények a korabeli nyugati építészeti stílusban készültek.


Gyeretyán látva a katolikus hit terjedését, elhatározta, csatlakozni kíván a keresztény világhoz. Megkeresésére XXII. János, a hetvenes éveiben járó avignoni pápa egy 1329. októbet 3-án datált bullát írt Gyeretyánnak. Ekkortájt szentelt püspökké hat dominikánus szerzetest, s közülük egy, Mancasole Tamás, Szamarkand új püspöke vitte a bullát Magyarba,és a püspökség létrehozásának feltételeit megteremtette.

Tamás püspök 1230. áprilisában hagyta el Avignont száz forinttal a zsebében. Hajóval ment Szoldajaba, a Krim déli kikötőjébe, onnan a kaffai vikárius segítségével júliusban ért Magyarba. A sikeres előkészítést követően nemsokára meg is érkezett az első katolikus püspök, aki Taddeus ferences testvér volt.

Nézzük most, mit is írt a pápa Tamás által küldött bullában, Raynaldus közlése alapján.

A levél (A) része egy rövid összefoglalás az olvasó számára arról, hogy miről is szól maga a bulla(B).


(A) „ Beszámoltak(ti. a pápának) az ázsiai magyarok, a malkaiták,és alánok szilárd vallásosságának nagy dicsőségéről. Ezek - bár istentelen, babonás tévelygések hálójába kerített népek veszik körül őket, - mégis megőrizték hitük szeplőtelen tisztaságát. Tekintély dolgában kitűnik közöttük Jeretány, a magyar királyi vér ivadéka. Minthogy ő kitartóan katolikus előljárót kért az Apostoli Széktől, a pápa elküldötte a semiscanti püspököt hozzájuk, hogy erősítse bennük a hitet, mellékelt levélben pedig a vallásos férfiakat kegyes figyelmeztetésének megfogadására intette.”

(B) „Kedvelt gyermekeinknek, Jeretánynak és minden keresztény magyarnak, malkaitának és alánnak üdvözlet!Igen nagy és természetes örömet okozott nekünk az, hogy a Legfelségesebb Égi Magvető, aki mindenkit, akit csak könyörületességének megismerésére kiválaszt, mindig kegyelmeihez hív és ösztönöz s Egyszülöttjének az egész világra kiterjedő, szóval ki nem fejezhető szeretetével minden egyes keresztény családot folyamatosan elhalmoz, titeket, kiket meghintett az igaz hit, az evangéliumi tanítás és az apostoli egyház világosságával a keleti világrészeken azok között, akik még nem fogadták el a kereszténység kegyelmét összegyűjt(ti.:magához). Ezen felül mérhetetlenül nagy örömet szerez nekünk az a tudat, hogy Te Jeretány fiúnk, Magyarország katolikus fejedelmeinek leszármazottja vagy és hogy te és más keresztények, akik az említett világrészen tartózkodtok, telve vagytok a hit igazságával és szent tüzével s vágyódtok, hogy katolikus tanítótok legyen, aki üdvös szavakkal a katolikus hitben kioktasson benneteket!

Kelt Avignonban, a XIV. év okt. 3-án.”


Kummagyaria pusztulása

1369-ben, 33 évesen a sánta Timur Lenk/Tamerlán Szamarkand emírjévé kiáltatta ki magát. Mintegy tíz év erőgyűjtése után hatalmas seregével meghódítja Khorasszant(1380), majd az ekkorra már kisebb királyságokra szétesett Perzsiat győzte le a következő hat évben. Az ellenszegülő Iszpahánban 70.000 fejből építtet piramist. 1394-ben elfoglalta Bagdadot, 1398-ban India következett, s Delhit kirabolva 100.000 foglyot öletett halomra. 1400-ban Szíriát törte meg, majd 1402.július 2-án az ankarai ütközetben Bajazid szultánt győzi le. Ezzel alig kiheverhető csapást mért az Oszmán-török birodalomra. 1405-ben Kína ellen készül, amikor február 17-én Otrarban meghalt.

Nos, ennek a Timurnak az az időszaka érdekes nekünk, mikor 1387 és 1396 között Toktamissal az Arany Horda kánjával hadakozik.

Toktamist Timur barátsága erősítette meg hatalmában. 1382-ben Oroszországra támadt, s Moszkvát 1387 augusztus 26-án porig égeti. Ezután elbizakodottságában Timur ellen fordul, s megtámadja Azerbajdzsánt. Timur Derbentig üldözi, s a békét kérő Toktamisnak megbocsájt.

Még két sikertelen hadjárata volt Toktamisnak Timur ellen, míg a negyedik romba döntötte az egész Kaukázus-vidéket is.

1395 februárjában a Bagdad-közeli Szamarraban gyűjti össze Timur a seregét s megindulnak északnak. A kisebb csapattest a Kaukázus gerincét biztosítja, míg a nagyobb rész a derbenti Vaskaput lerombolva kanyarodik a Kuma-síkra, s egyesül a másik seregtesttel. Megtudja, hogy Toktamis serege a Kalka-Terek összefolyásánál szekértáborba vonult. Éjszakai menetből április 15-én hajnalban támadt Timur. A készületlen tábort gyorsan szétforgácsolták, s a K-ÉK-É irányba menekülő Toktamist a volgai Szamaraig üldözik. Ekkor tudja meg, hogy Barkjarok, Toktamis fővezére a Don felső folyásánál gyűjti össze a szétszórt sereget. Toktamist otthagyva siet a Donhoz, de Barkjarok már bevette magát Moszkvába. (Barkjarok teljes családja Timur kezére került, de ő sértetlenül visszaengedi őket.) Augusztus 26-án támadás nélkül vonul vissza Moszkva alól. Délnek fordul, s a cserkeszek földjét dúlja fel, majd elhatározza, hogy a telet a kumai magyarok földjén tölti. Omár Tabán nevű alvezére azonban Mahmudi magyari népbíró(kalanter) tudósításai alapján olyan híreket hagy hátra számára a magyari nép viselkedésével kapcsolatosan, hogy előbbi szándékától elállva parancsot ad Magyar/Mazsar földig való lerombolására.

Ez a parancs 1396 januárjának első napjaiban hangzott el...

A rendkívül hideg tél ellenére csapatai hasig érő hóban vonultak ezután Asztrahány ellen.

Mindeddig két, nagyjából hasonló területű és lélekszámú Magyarország létezett.


Emlékezete
Hatvani Turkoly Sámuel (1724) szikszói rokonaihoz írt leveléből: "A Magyarok Királlya pedig lakott Kuma folyóvíz mellett, mellynek Palotái jóllehet rogosak (romosak - svaszon), de még ma is fennállnak és azon falu helyét itt valló (itt lakó, ide való - svaszon) Pogány nyelven hívják Magyarnak."

Graber szerint, aki a helyszínen kutatott (1726-27): "Magyar lakosai a cserkesz hegyekbe menekültek..."

Gmelin (1772): "...az ingus nép tartja magát a magyarbeliek utódjának."

Szentkatolnai Bálint Gábor 1895-ben a Zichi-féle Kaukázus-expedíció nyelvésze : " Az abkázok és az osszétek (alánok) hagyományaiban egyaránt él a tudat, hogy ők egykor Magyarban laktak. Nem kehetetlen, hogy néhány kummagyar nemzetség ezekhez a szomszédnépekhez menekült, és így maradhatott fenn köztük az említett hagyomány."

Klaproth Gyula 1808-ban járt az oszétok lakta hegyvidéken. Jegyzetéből: "A nép legbátrabbjait választották meg védelmező vezérükül és bírókul, s ezek minden írott törvény nélkül igazgatták, vezették, kormányozták a népet. Amikor azonban megjelent és behatolt völgyeikbe a két Badil testvér, akik egyébként Madzsar kánjainak fiai voltak, a bírók eltűntek."

Besse János ugyanekkor: "A törzs előkelői úgy nyilatkoztak előtte, hogy a balkhár nép főnöke, a nemrég elhúnyt Abdullah kán valóságos ivadéka az elköltözött nagy magyar népnek. Abdullah kánnak két fia maradt, Bessát és Bredelát..."






svaszon rovata (svaszon.virtus.hu)
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
Egy pár kérdésre szerény tudásom szerinti válaszok.

milyen nyelven beszelt Paal Zoltan a Szalavari Turaval a nemet agyuzas kozepette?
magyarul, mivel Tura a Káma folyó melletti faluban magyar hadifogoly utódokkal találkozott. Tőlük tanult meg magyarul. (Igor Szalmi, Rigó)

- Hogy tanulta meg a vilagtortenelmet 2-3 het alatt a nemet agyuzas kozepette?
Az egyik "oktató" maga Tura, ki elmondja a történeteket, Szalmi kapitány a csoport vezetője (magyarul is beszélt) és a medvetor alkalmával a meglátogató elődök. Igy volt 12 karélyos .

- Mi volt az a baj ital amivel megitattak a nemet agyuzas kozepette?

sámánital (Agaba féle !?)

- Miert volt harom lelke?
A mansyk szerin minden embernek két lelke van az Élet és a Vándor lélek . Paál Z. azért volt három lelkű mert benne sámán lélek is volt (ifj. Gardiz)

- Miert irja hogy az Arany Horda az torok volt?
Ezt hol irja a könyv?
Az Arany Horda és Termékenyfélhold együttműködéséről tudok.

- Miert hisszuk, hogy a konyha asztalanal 2000 oldalon keresztul hirtelen leirta a vilag tortenelmet minden elozo tudas es kutatomunka nelkul?

Mert azok az emberk kik még életében ismerték és ma még élnek mondják. (dr. Lakatos Zoltán (orvosa) Szili István és még páran

A kérdésekre a válaszok benne vannak a kiadott könyvben (Bevezető Ismertetés), nem az Arvisurák beszélik el, igy nem kell a két kötetet végigolvasni.
 

Piroska49

Állandó Tag
Állandó Tag
A Hun völgy<embed id="VideoPlayback" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docid=-6982470691549453144&hl=hu&fs=true" style="width: 400px; height: 326px;" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" type="application/x-shockwave-flash">
 
Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.
Oldal tetejére