Magyar őstörténet

Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.

najahuha

Állandó Tag
Állandó Tag
.


Egyáltalán nem vagyok kibékülve a a magyar szavak jelentős részének SZLÁV szójövevényesítésével, eredeztetésével.

Többhelyütt ki is tértem rá, illetve a RÉDEI recenzióban hoztam is VÁMBÉRY ugyanezen aggályát.

Most ezt a Vámbéry anyagot ideteszem ELGONDOLKODTATÓ gyanánt:


".„..Tekintve a szláv nyelvnek e rendkivül intensiv hatását a magyarok nyelvére, valóban nagyon csudálatos, hogy a magyar történetírás Julián szerzetes apokryph tudósításának még mindig hitelt ad, a ki 1237-ben Nagy-Magyarországban a Volga partján állítólag megtalálta a magyarok pogány testvéreit és magyarul beszélt velök. Hiszen még azt a szót, hogy beszélni, sem érthették volna meg e régi magyarok, mert beszél tiszta szláv kölcsönszó, a mint hogy kezdetleges beszélgetésekben még sok más szláv kölcsönszó is előfordul. Olyan magyar nyelv, a milyent ma ismerünk és a milyen a XIII. évszázadban is
volt, Ázsiában soha sem létezett, és ha Julián atya valóban meglátogatta a Volga vidéket és az ottani nomádokkal megérttette magát, az csak a török nyelvjárás segítségével volt lehetséges. Ámde az nagyon kétséges, hogy volt-e még akkor Magyarországon olyan ember, a ki egyenesen Árpáddal hazánkba jött és török nyelvét megőrzött embertől származott......” (Vámbéry Ármin: A magyarság keletkezése és gyarapodása, Franklin-Bp, 1895. 51.p.)..."





.
 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
Az ősmagyarokról mit lehet megtudni olyan 10-20 ezer éves távlatba tekintve, vallás, népcsoport, nyelv a rovásírással kapcsolatban is, a hagyományok, ami nem keveredik semelyik, főleg nem a keresztény vallással pl.?
Kedves Lajos!
Ilyen távoli időkben még nem beszélhetünk ősmagyarokról.
Nagyjából 8000 éve jött létre az a többiektől már elkülöníthető népcsoport, amelyet ma a magyarság őseinek tekinthetünk. Ezt a népességet a vonaldíszes kultúra jellemezte, és már akkor is itt élt, a Kárpát-medencében. (Vonaldíszes kultúra=fejlett földművelés, házépítés, vonaldíszes kerámia.)
Na persze sokan még mindig úgy hiszik, hogy a magyarok csak a honfoglalással kerültek be ide. Ők az ősöket máshol keresgélik.
 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
.
Egyáltalán nem vagyok kibékülve a a magyar szavak jelentős részének SZLÁV szójövevényesítésével, eredeztetésével.
Többhelyütt ki is tértem rá, illetve a RÉDEI recenzióban hoztam is VÁMBÉRY ugyanezen aggályát.
Most ezt a Vámbéry anyagot ideteszem ELGONDOLKODTATÓ gyanánt:


".„..Tekintve a szláv nyelvnek e rendkivül intensiv hatását a magyarok nyelvére, valóban nagyon csudálatos, hogy a magyar történetírás Julián szerzetes apokryph tudósításának még mindig hitelt ad, a ki 1237-ben Nagy-Magyarországban a Volga partján állítólag megtalálta a magyarok pogány testvéreit és magyarul beszélt velök. Hiszen még azt a szót, hogy beszélni, sem érthették volna meg e régi magyarok, mert beszél tiszta szláv kölcsönszó, a mint hogy kezdetleges beszélgetésekben még sok más szláv kölcsönszó is előfordul. Olyan magyar nyelv, a milyent ma ismerünk és a milyen a XIII. évszázadban is
volt, Ázsiában soha sem létezett, és ha Julián atya valóban meglátogatta a Volga vidéket és az ottani nomádokkal megérttette magát, az csak a török nyelvjárás segítségével volt lehetséges. Ámde az nagyon kétséges, hogy volt-e még akkor Magyarországon olyan ember, a ki egyenesen Árpáddal hazánkba jött és török nyelvét megőrzött embertől származott......” (Vámbéry Ármin: A magyarság keletkezése és gyarapodása, Franklin-Bp, 1895. 51.p.)..."
.
Elgondolkodtam.
Vámbérynek részben igaza van. Ha valóban a szlávoktól vettük volna át szavaink nagyobbik felét a honfoglalás után,(?) Juliánus nem beszélhetett volna "újmagyarul" a keleten maradt "magyarokkal".
Ebből azonban nem az következik, hogy akkor a magyar nyelv török, mert ezzel ugyanabba a zsákutcába kerülünk: átvételnek kell minősítenünk mindent, ami nem török eredetű.
A magyar és a szláv szókincs kétségtelenül tartalmaz számtalan közös eredetű szót. Nagyságrendileg többet a török és a finnugor rokonításoknál. Ezek azonban (legnagyobb részt) nem átvételek, hanem az egykori közös ősök nyelvéből örökölt szavak, amelyeket egyikünk így, másikunk úgy "fejlesztett" tovább.
 

JoLajos

Állandó Tag
Állandó Tag
Kedves Lajos!
Ilyen távoli időkben még nem beszélhetünk ősmagyarokról.
Nagyjából 8000 éve jött létre az a többiektől már elkülöníthető népcsoport, amelyet ma a magyarság őseinek tekinthetünk. Ezt a népességet a vonaldíszes kultúra jellemezte, és már akkor is itt élt, a Kárpát-medencében. (Vonaldíszes kultúra=fejlett földművelés, házépítés, vonaldíszes kerámia.)
Na persze sokan még mindig úgy hiszik, hogy a magyarok csak a honfoglalással kerültek be ide. Ők az ősöket máshol keresgélik.

Mit lehet tudni a kultúrájukról, főleg a vallásról, mert sokat hallani a kereszténység hatásait belekuszálva.... A rovásírást sokan tízezer évesnek is tartják, tényleg ilyen régi és sok nép írásaira hatott?
 

thetrinity

Állandó Tag
Állandó Tag
Az ősmagyarokról mit lehet megtudni olyan 10-20 ezer éves távlatba tekintve, vallás, népcsoport, nyelv a rovásírással kapcsolatban is, a hagyományok, ami nem keveredik semelyik, főleg nem a keresztény vallással pl.?

Szia Lajos!
Nezd az en ismereteim ezen a teren (sajnos, mint szinte mindenkinek) elegge korlatozottak:rolleyes:.
Viszont Magyar Adorján - Ősműveltség cimu (nagyon tomor!:cool:, de evtizedes kutatasokra alapozott) munkajat ajanlanam a figyelmedbe. Termeszetesen, mint minden massal kapcsolatban, ennek sem hittel kellene nekimenni:wink:...
 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
Mit lehet tudni a kultúrájukról, főleg a vallásról, mert sokat hallani a kereszténység hatásait belekuszálva.... A rovásírást sokan tízezer évesnek is tartják, tényleg ilyen régi és sok nép írásaira hatott?
Kedves Lajos!
Petzsoéknak természetesen igaza van Magyar Adorjánt illetően, de én attól tartok, túl nagy falat az elsőre. Én inkább a következőt ajánlanám, aztán visszatérhetsz az Ősműveltségre is:


De ha lesz elég időm, röviden összefoglalom neked a lényeget én is.
 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
Mit lehet tudni a kultúrájukról, főleg a vallásról, mert sokat hallani a kereszténység hatásait belekuszálva.... A rovásírást sokan tízezer évesnek is tartják, tényleg ilyen régi és sok nép írásaira hatott?
Grandpierre Attila írja a következőket:

"Európa első kőkörei a mai Magyarország területén, Polgár-Csőszhalom környékén épültek 7000 évvel ezelőtt, a vonaldíszes kerámia szülőföldjén (lásd sorozatunkat: Kőkörök és szkíták, KAPU 2005. 06-07, A kőkörök eredete és az emberiség eltemetett őskori magaskultúrája, 1.-3. rész, KAPU 2005. 03-04-05). Mesterházy (2003, 324) részletesen leírja, hogy közösségi ünnepek céljára szolgáló építmény nyomaiként ötszörös körárokrendszert találtak, amelynek építéséhez 30-40 000 köbméter földet munkáltak meg, azaz óriási szervezőerőt kellett mozgósítani. Zalai-Gaál István, az MTA Régészeti Intézetének munkatársa, a történettudomány (régészet) doktora az Archaeológiai Értesítő-ben (1990, 117: 3-24) megírja, hogy "A közép-európai vonaldíszes kerámia elterjedési területein szinte mindenhol nagyobb számban találtak árokrendszereket, körárkokat légifotózással, illetve az ahhoz kapcsolódó magnetométeres mérésekkel." Feltételezhető, hogy ezek a közösségi ünnepek céljára épülő körárokrendszerek, amelyekben például Polgár-Csőszhalomnál is Napisten-tiszteletre utaló tárgyakat találtak (lásd A Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításának vezetője, Kr. e. 400 000-Kr. u. 804, Magyar Nemzeti Múzeum, 2002, 42), Nap-szentélyek voltak. Tájolásuk csillagászati alapon történt..."


Kezdetben tehát a napot tisztelték, erre utalhat az is, hogy a Polgáron feltárt település minden háza keletre nézett.
 

najahuha

Állandó Tag
Állandó Tag
Elgondolkodtam.
Vámbérynek részben igaza van. Ha valóban a szlávoktól vettük volna át szavaink nagyobbik felét a honfoglalás után,(?) Juliánus nem beszélhetett volna "újmagyarul" a keleten maradt "magyarokkal".
Ebből azonban nem az következik, hogy akkor a magyar nyelv török, mert ezzel ugyanabba a zsákutcába kerülünk: átvételnek kell minősítenünk mindent, ami nem török eredetű.
A magyar és a szláv szókincs kétségtelenül tartalmaz számtalan közös eredetű szót. Nagyságrendileg többet a török és a finnugor rokonításoknál. Ezek azonban (legnagyobb részt) nem átvételek, hanem az egykori közös ősök nyelvéből örökölt szavak, amelyeket egyikünk így, másikunk úgy "fejlesztett" tovább.


Kedves "Magam la" !

Vámbéry a saját korlátain belül mondta amit mondott, de az ő tudományossága még akkor is "fényévnyire" meghaladja az akkori finnugristákét.

Ha most élne, föltehetően a nézete is szélesedett volna, illetve a TÜRK vonalat csak mint egy ETNIKAI ALKOTÓelemet jelölt volna meg feltehetően. ( Ahogy mondjuk ma már a cigányság is államalkotó szerepű --- Romániában 3 millió !! ( ott a magyarok száma 1,5 millió ---> 2millió ) , Szlovákiában az összlakossághoz képest is durván közelít a magyar arányhoz: magyarok 10 % (500 ezer), cigányság 6-8 % 300 - 400 ezer).....


És így van: a szláv nyelv gyakorlatilag a sztyeppei közlekedőnyelv (ennek egyenesági leszármazottja a magyar) és az ÓGÖRÖG keveréke, egy kis germán behatással.. ( Mint a JIDDISnél láthatjuk..)

 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
Mit lehet tudni a kultúrájukról, főleg a vallásról, mert sokat hallani a kereszténység hatásait belekuszálva.... A rovásírást sokan tízezer évesnek is tartják, tényleg ilyen régi és sok nép írásaira hatott?
Ami a rovásírás ősiségét illeti, Radics Géza: Eredetünk és őshazánk c. könyvében olvashatók az alábbiak:
„A legújabb régészeti ásatások és leletek azt mutatják, hogy Európában, de elsősorban a Balkánon és a Kárpát-medencében léteztek olyan ősműveltségek, ahol Mezopotámiától függetlenül, sőt azt esetenként megelőzve korszakváltó felismerések és újítások születtek. A nemzetközi tudományos világ egyre nagyobb érdeklődéssel tekint az Al-Duna és a Kárpát-medence irányába, mert olyan ősműveltség leleteire találtak, amelyek egyidősek vagy megelőzik Mezopotámia leletanyagát. A Vaskapu környékéről több mint nyolcezer éves kőszobrok – fejek – kerültek elő. A legnagyobb meglepetést azonban az 1963-ban a Maros menti Alsótatárlakán előkerült írásos táblácskák keltették, melyek kora és eredetisége heves vitákat váltott ki a világ tudományos köreiben. A hagyományosak úgy vélték, hogy azok Mezopotámiából kereskedők révén kerültek Erdélybe. Mikor kiderült, hogy helyi agyagból készültek, akkor azt mondták: egy mezopotámiai írástudó vetődött a Maros völgyébe, és ő készítette a táblácskákat. De mikor a rádióizotóp vizsgálatok közel hétezer (7000) évesnek mutatták ki a cserepekkel azonos helyen talált szerves anyagokat, akkor lecsitultak a kedélyek, mint a 19. században, mikor Rawlinson szittya nyelvet ismert föl a sumérok nyelvében. A tárgyilagos tudósok természetesen figyelembe veszik a korszerű vizsgálatok eredményeit, és azok ismeretében fogalmazzák meg nézeteiket, álláspontjaikat. Bár meg kell jegyezni, hogy a nemzetközi szakvélemény e kérdésben továbbra is megosztott. Figyelemre méltó azonban az orosz Borisz Perlov közleménye, melyről Bárczy Zoltán tudósított Tatárlaka üzenete címmel a kecskeméti Forrás 1981. novemberi számában. Perlov közli, hogy a Szovjetunió Tudományos Akadémia Régészeti Intézete Laboratóriumának sumerológusa öt pontba foglalta észrevételeit, megállapításait. A két első pontból a következőket tudhatjuk meg:
1. A tatárlakai táblácskák helyi eredetű, széles körben elterjedt írásbeliség rendszeres darabjai.
2. Egy táblácska szövege hat ősi totemet sorol fel, amelyek megegyeznek a Dzsemdet Naszr sumer városból származó ’listával’, valamint a magyar Körös-kultúrához tartozó temetési pecséttel."
Perlov szerint több szovjet sumerológus tartja ősibbnek a tatárlakai táblácskákat, mint a legrégibb mezopotámiai írásos leleteket. Hasonlóan vélekedik J.A.S. Evans az Archaeology 1977. márciusi számában a Történelem előtti idők újraértékelése Európában (Redating Prehistory in Europe) című írásában. Ennek kapcsán írja Perlov; "Így kik voltak Tatárlaka ősi lakói, akik az i.e. 5. évezredben ’sumérul’ írtak, akkor, amikor a sumérok még nem is léteztek?”


A tatárlakai írásjelek egy része valóban megegyezik a székely-magyar rovásírás betűivel, így a lelet valóban tekinthető a rovásírás legkorábbi leletének.
 

JoLajos

Állandó Tag
Állandó Tag
Ami a rovásírás ősiségét illeti, Radics Géza: Eredetünk és őshazánk c. könyvében olvashatók az alábbiak:
„A legújabb régészeti ásatások és leletek azt mutatják, hogy Európában, de elsősorban a Balkánon és a Kárpát-medencében léteztek olyan ősműveltségek, ahol Mezopotámiától függetlenül, sőt azt esetenként megelőzve korszakváltó felismerések és újítások születtek. A nemzetközi tudományos világ egyre nagyobb érdeklődéssel tekint az Al-Duna és a Kárpát-medence irányába, mert olyan ősműveltség leleteire találtak, amelyek egyidősek vagy megelőzik Mezopotámia leletanyagát. A Vaskapu környékéről több mint nyolcezer éves kőszobrok – fejek – kerültek elő. A legnagyobb meglepetést azonban az 1963-ban a Maros menti Alsótatárlakán előkerült írásos táblácskák keltették, melyek kora és eredetisége heves vitákat váltott ki a világ tudományos köreiben. A hagyományosak úgy vélték, hogy azok Mezopotámiából kereskedők révén kerültek Erdélybe. Mikor kiderült, hogy helyi agyagból készültek, akkor azt mondták: egy mezopotámiai írástudó vetődött a Maros völgyébe, és ő készítette a táblácskákat. De mikor a rádióizotóp vizsgálatok közel hétezer (7000) évesnek mutatták ki a cserepekkel azonos helyen talált szerves anyagokat, akkor lecsitultak a kedélyek, mint a 19. században, mikor Rawlinson szittya nyelvet ismert föl a sumérok nyelvében. A tárgyilagos tudósok természetesen figyelembe veszik a korszerű vizsgálatok eredményeit, és azok ismeretében fogalmazzák meg nézeteiket, álláspontjaikat. Bár meg kell jegyezni, hogy a nemzetközi szakvélemény e kérdésben továbbra is megosztott. Figyelemre méltó azonban az orosz Borisz Perlov közleménye, melyről Bárczy Zoltán tudósított Tatárlaka üzenete címmel a kecskeméti Forrás 1981. novemberi számában. Perlov közli, hogy a Szovjetunió Tudományos Akadémia Régészeti Intézete Laboratóriumának sumerológusa öt pontba foglalta észrevételeit, megállapításait. A két első pontból a következőket tudhatjuk meg:
1. A tatárlakai táblácskák helyi eredetű, széles körben elterjedt írásbeliség rendszeres darabjai.
2. Egy táblácska szövege hat ősi totemet sorol fel, amelyek megegyeznek a Dzsemdet Naszr sumer városból származó ’listával’, valamint a magyar Körös-kultúrához tartozó temetési pecséttel."
Perlov szerint több szovjet sumerológus tartja ősibbnek a tatárlakai táblácskákat, mint a legrégibb mezopotámiai írásos leleteket. Hasonlóan vélekedik J.A.S. Evans az Archaeology 1977. márciusi számában a Történelem előtti idők újraértékelése Európában (Redating Prehistory in Europe) című írásában. Ennek kapcsán írja Perlov; "Így kik voltak Tatárlaka ősi lakói, akik az i.e. 5. évezredben ’sumérul’ írtak, akkor, amikor a sumérok még nem is léteztek?”


A tatárlakai írásjelek egy része valóban megegyezik a székely-magyar rovásírás betűivel, így a lelet valóban tekinthető a rovásírás legkorábbi leletének.


Érdekesek ezek, kár, hogy még nincs teljes képünk az őseinkről, honnan jöttek és kiktől származnak...
 

albiro

Állandó Tag
Állandó Tag
A véleményeteket szeretném kérni! A magyar "ármány" és az iráni Ahriman szavakkal kapcsolatosan, mert amit a NET-en TALÁLTAM, enyhén szólva komikus!
 

albiro

Állandó Tag
Állandó Tag
Csak a 100 éves magyarázatok vannak fenn, pl. Révay Lexikon.
"A nyelvujítás koránál aligha régibb az Á. szó, mely a XVIII. században még általán «gonosz, elvetemült, istentelen» jelentésü ármányos szóból gyökelvonás utján keletkezett s az utóbbinak «ravaszúl gonoszat forraló, alattomosan fondorkodó» mellékértelme után induló következtetés útján a «Kabale» és «Intrigue » jelentését nyerte." Van utalás Otrokócsi Fóris Ferencre és Cornides Dániel, de mind a kettőről lekicsinylően ír.

Horger Antal szerint például az Ármány szó onnét ered, hogy a török háborúk idején a hazánkban tevékenykedő német zsoldosok legnagyobb ellensége a „szegény ember” volt, az „armmann”, aki mindenképpen próbált a szegény katonával kitolni, például nem akarta utolsó falatját sem odaadni (a többire nézve lásd Grimmelshausen regényét a harmincéves háborúról), aztán a huncut német a magyar -os képzővel látta el az armmannt, így lett a furfangos paraszt ármányos és ebből a –kodó magyar romantikus elvonja az Ármány szót, Hadúr – a „civakodó rongy”, azaz ribanc – párját.

Ezek már mást mondanak, de nem etimologizálnak:
(Az Ahura eredeti alakja a szanszkritban: Asura, jelentése: az Úr. Ariman pedig már szinte magyarul maradt fenn: Ariman, vagyis Ármány.)
 

Magam la

Állandó Tag
Állandó Tag
Csak a 100 éves magyarázatok vannak fenn, pl. Révay Lexikon.
"A nyelvujítás koránál aligha régibb az Á. szó, mely a XVIII. században még általán «gonosz, elvetemült, istentelen» jelentésü ármányos szóból gyökelvonás utján keletkezett s az utóbbinak «ravaszúl gonoszat forraló, alattomosan fondorkodó» mellékértelme után induló következtetés útján a «Kabale» és «Intrigue » jelentését nyerte." Van utalás Otrokócsi Fóris Ferencre és Cornides Dániel, de mind a kettőről lekicsinylően ír.

Horger Antal szerint például az Ármány szó onnét ered, hogy a török háborúk idején a hazánkban tevékenykedő német zsoldosok legnagyobb ellensége a „szegény ember” volt, az „armmann”, aki mindenképpen próbált a szegény katonával kitolni, például nem akarta utolsó falatját sem odaadni (a többire nézve lásd Grimmelshausen regényét a harmincéves háborúról), aztán a huncut német a magyar -os képzővel látta el az armmannt, így lett a furfangos paraszt ármányos és ebből a –kodó magyar romantikus elvonja az Ármány szót, Hadúr – a „civakodó rongy”, azaz ribanc – párját.

Ezek már mást mondanak, de nem etimologizál
(Az Ahura eredeti alakja a szanszkritban: Asura, jelentése: az Úr. Ariman pedig már szinte magyarul maradt fenn: Ariman, vagyis Ármány.)
Én azt gondolom, hogy az ármány és az Ariman egy és ugyanaz a szó, amit az avar-hunok, vagy a honfoglalók hoztak magukkal.
Nem hiszem ugyanakkor, hogy a magyarban elvonással keletkezett volna bármilyen szó, ez egy nyakatekert nyelvészi elgondolás. Olvastam valahol, hogy pl. a kapa szavunk a szerb nyelv "kapálni" értelmű szavából van, (pontosan nem emlékszem a kifejezésre) ebből lett a kapa. Biztos vagyok benne, hogy előbb volt a kapa, aztán lett a kapál, meg a kapálni.
Ugyanígy az ármányból lett az ármányos, és nem az ármányosból az ármány.
 
Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.
Oldal tetejére