Az alábbi idézet Adyashanti: Az üresség tánca c. könyvéből való:
>> Miután felébredsz az elkülönültség álmából, és rájössz, hogy egy vagy a forrással, még fel kell fedezned, milyen jelentőséggel bír ez a változás a további életedre nézve. A felismerés pillanatában még a lélegzeted is elakad. Lenyűgöz a tudat, hogy minden Egy, és hogy ez az Egy te magad vagy.
Amikor elkezdtem tanítani, kezdetben azt hittem, elég, ha valaki eljut a megvilágosodásig, azután már mehet is a dolgára. Ma már tudom, hogy sokkal több kell ennél. Az idők során rájöttem, hogy bár sok ember megéli azt az alapvető, tapasztalati megvilágosodást, amely által ráébred, hogy kicsoda is voltaképpen, mégis nagyon kevesen válnak igazán szabaddá. És akkor elkezdtem kutatni, vajon mi állhat a háttérben. Ahhoz, hogy ráébredjünk, nem vagyunk azonosak testünkkel, elménkkel és személyiségünkkel, először is szabadság kell. Ezt a szabadságot maga a változás hozza el, amely kezdetben szinte szárnyakat ad az embemek. És mégis, sokakat anynyira elsodornak a megvilágosodás érzelmi hatásai, hogy soha nem látják meg a változás igazi jelentőségét.
Az egyik dolog, ami általában el szokott maradni, a tökéletes Egység átélése, vagyis az a felismerés, hogy az ember maga a végső forrás. A legtöbbször persze megvalósul valamilyen szintű szabadságérzés, hiszen az ember nem azonosul többé az elméjével, a testével és a személyiségével. Ez azonban csak nagyon ritkán több egyfajta homályos egységérzésnél, és általában meg sem közelíti a tökéletes Egység azon kristálytiszta érzékelését, amely az igazi megvilágosodás sajátja.
A legjobb hasonlat talán a következő lenne: képzeld el, hogy álmodban azonosulsz egy bizonyos karakterrel, míg a többiektől elhatárolódsz. Amikor reggel felébredsz, rájössz, hogy nem vagy azonos az álombeli karakter rel. Ellenkezőleg: tisztán látod, hogy helyette az vagy, aki az egészet álmodta, vagyis minden, amit láttál és átél tél, tőled származott. Ez a spirituális megvilágosodás igazi metaforája. Amikor ez utóbbit megéled, ráébredsz, hogy nem vagy azonos test-elméddel. Sőt - és ez az, ami általában kimarad -, arra is rájössz, hogy végső soron az egész illúzió belőled származik. Szerintem nem nehéz megérteni. Egyrészről látod, hogy nem vagy azonos senkivel, másrészről pedig rájössz, hogy te vagy az egész kiindulópontja.
Miért olyan fontos, hogy rájöjjünk erre? Mert ebben rejlik az igazi spirituális megvilágosodás minden értéke. Tudatosítanod kell magadban, hogy te vagy a forrás, hogy a világon minden tökéletes Egységet képez, és hogy ez az Egység voltaképpen te magad vagy. Az Egység felismerésétől elválaszthatatlan annak a felismerése, hogy nem létezik "másik". Nincs olyan, hogy "más", hiszen végső soron minden saját magunk vagyunk.
Ismerek olyan embereket, akik átélték ezt a felismerést, utána azonban az első dolguk az volt, hogy visszatérjenek a régi, jól meg szokott kerékvágásba, amelyben van "én" és vannak "mások". Mind a mai napig úgy élik az életüket, mintha létezne személyes "én" és személyes "te", annak ellenére, hogy volt szerencséjük megtapasztalni ennek az alapállásnak a téves mivoltát. A tapasztalat sokszor tehát nem elég. El tudod képzelni, hogyan változna meg az életed, ha megélnéd ezt a felismerést, és kíváncsi lennél a következményekre is? Mi lenne, ha feltennéd magadnak a kérdést:
"Vajon mit jelent ez a további életemre nézve?"
Az emberek nagy része a személyes "én és te" bűvkörében éli az életét. Aztán jön a fel fedezés, miszerint nem létezik "másik", és hirtelen minden személyes viszonyt eltöröl. Hogyan élhet együtt az ember egy ilyen felismeréssel? Lehetséges-e, hogy alapvetően tisztában legyünk vele, hogy nincs "én és te", a látszatvilágban azonban továbbra is ennek az illúziónak megfelelően működjünk, viszonyuljunk egymáshoz? A legtöbben, akik a személyes megvilágosodást keresik, ezt gondolják: "Mindaddig, amíg én magam szabad vagyok, senki nem várhat el tőlem semmit." Vagy épp ezt:
"Majd én meg tanítom nekik, hogyan kell megvilágosodni!" Ne érts félre, semmi rossz nincs a személyes szabadságban. De mi lenne, ha most való*ban végiggondolnád ezt az egészet? Hogyan lehetsz csak te szabad, ha egyszer nem létezik személyes "én"? Ki az valójában, akinek meg kell világosodnia?
Hosszú idő óta az egyik legfájdalmasabb élményem, amikor egy szat*szang alkalmával felvetettem a kapcsolatok témáját. Teljesen letaglózott, ahogyan egyik tanítvány a másik után szegezte nekem az efféle kérdéseket és kijelentéseket: "sosem azt kapom, amit szeretnék", vagy: "szeretném tudni, hogyan javíthatnék a kapcsolatomon". A tanítványaim arra voltak kíváncsiak, hogyan élem meg a kapcsolatomat. A feleségem, Annie erre azt mondta nekik: "Nem várunk el egymástól semmit, és nem arra használjuk a kapcsolatunkat, hogy megoldjunk dolgokat. Ez az egész nem erről szól." A tanítványok azonban nem értették, amit mond, és egyre csak folytatták a kérdezősködést.
Nézz szembe a felismerés következményeivel, miszerint: nem létezik "másik"! Amikor megvilágosodsz, a "te meg én" álmából kell felébredned. Ha képes vagy befogadni, mit is jelent ez valójában, a lélegzeted is eláll. Hiszen ha nincs "más", akkor nincs személyes kapcsolat sem. Minden kapcsolati probléma gyökere abban keresendő tehát, hogy a felek valamelyike nem veszi elég komolyan a tényt, miszerint nem létezik "másik". Nincs senki, akitől elvárhatnánk valamit; senki, akit megváltoztathatnánk; senki, akire szükségünk lehetne, vagy akinek a szükségletét mi kielégíthetnénk mindez csupán illúzió. Látod? Ilyen óriási kihívást tartogat számodra, ha nem csupán egy érdekes spirituális tapasztalást keresel, de megpróbálod valóban megérteni mindazt, amit ez a tapasztalat magában foglal.
A megvilágosodás megtapasztalása olyan, mint egy személyes ősrobbanás. A vele járó felismerés megadja a kezdeti lökést. Ahogy a fizikusok mondják, minden a semmiből indult, majd egy kis ütközésből lett végül az egész világegyetem. Lehet, hogy magadban is érzékeled ezt a kis ütközést, de nem tulajdonítsz neki különösebb jelentőséget, és egyszerűen elmész mellette. És akkor az egész semmit sem ér. Ha viszont megállsz, és jól szemügyre veszed ezt a belső ütközést, amelyet spirituális megvilágosodásnak neveznek, az olyan lehetőségeket tartogat számodra, mint annak idején a Big Bang a világ számára. Sőt, még annál is nagyobbakat.
Nagyon sokan kérdezik tőlem a következőt: "Mégis, hogyan egyeztessem össze a spiritualitást a mindennapi élettel?" Sehogy. Ez képtelenség. Hogyan is tehetnéd? A végtelent nem gyömöszölheted bele kicsinyke, korlátolt életedbe. Ehelyett inkább szenteld az életedet az isteni indíttatásnak. Integráció, összeegyeztetés nem létezik. Egyedül a megvalósulás létezik, amely egyben a leghatalmasabb és legtökéletesebb romboló erő. Az elkülönültség érzetének minden aprócska darabját, minden hamis ideáját szétrobbantja. Vesd hát oda az életedet ennek az Igazságnak, és ne az Igazságot próbáld belegyömöszölni az életedbe!
Még ha nagyon komolyan veszed is a dolgot, és úgy döntesz, hogy elmélyíted magadban a felismerést, az "én és te" látszata akkor is megmarad. Ha nem vagy rá képes, hogy ezt a felismerést teljes mértékben átvidd a kapcsolatodba, nagyjában-egészében ugyanúgy folytatódik majd minden, mint azelőtt. Egy-két dolog talán új megvilágításba kerül, a kapcsolat alapját azonban továbbra is az adja, hogy mit nyújtotok egymásnak, illetve hogy miként oldjátok meg a dolgokat. Ha mélyebbre mész, és a maga teljességében felfedezed, mit is jelent ez a "nincs más" nevű tapasztalás, a felismerés önmaga újrarendezi a látszatvilág működését. Az egész kapcsolat egy más dimenzióba kerül, hiszen rájöttél, hogy az "én és te" közti személyes kapcsolat valójában nem létezik. A ráeszmélés spontán módon újrahangolja emberi kapcsolataidat, anélkül hogy neked irányítanod kellene ezt a folyamatot. Ha javítani szeretnél egy kapcsolaton, egyszerűen mélyítsd el magadban a felismerést. Lehet, hogy a viszony nem abban az irányban fog változni, amerre te szeretnéd, de egész biztosan változni fog. Ébredj fel még jobban! Ha valóban éber vagy, a dolgok egyszeruen csak vannak, ahogy vannak.
Igazából azonban nem tanárra van szükséged, hogy elmesélje neked a megvilágosadás következményeit. Saját magadnak kell megtapasztalnod azokat. <<
Adyashanti