tetoválás
Lehet-e egy kereszténynek tetoválása? A magam részéről egyáltalán nem látom ezt problémának. De vannak keresztények, akik úgy vélik, hogy egy jó hívő nem csinálna ilyet. Elgondolkodtam azon, hogy mik az indokaik erre.
(1) A Biblia tanítása – Egyetlen egy hely van a Bibliában, ahol a tetoválás tiltásáról van szó, mégpedig a 3Móz 19:28-ban: “Ne vagdaljátok be testeteket halottért, és ne végezzetek magatokon tetoválást.” A verset azonban nem szabad kiragadni a szövegkörnyezetéből. Először is a vers értelmezése kétféle olvasatot is lehetővé tesz: (1) valóban tiltja a tetoválást Isten népének, vagy (2) arról a tetoválásról beszél csak, amelyet hamis vallási célokkal, a halottakért hajtottak végre. Ha a második esetről van szó, akkor a vers nem mond semmit az esztétikai célokkal készített tetoválásokról. Ha az első értelmezés a helyes, akkor is meg kell vizsgálni a szövegkörnyezetet. Ott ugyanis más szabályokat is találunk, melyek egyértelművé teszik, hogy Isten ezekkel a szomszédos népek hamis vallási szokásaitól és hagyományaitól akarta megóvni őket. A varázslás és jövendőmondás egyértelmű tiltása mellett (26. vers) ott van egy érdekes rendelkezés, közvetlenül a tetoválás említése előtt: “Ne nyírjátok le halántékotokról a hajat! Szakállad végét ne csúfitsd el!” (27. vers). Azok, akik 28. versre hivatkozva akarják tiltani a tetoválást, nem járnak el tisztességesen csak akkor, ha a többi törvényt is betartják, ami ebben a fejezetben található, és így nem vágják le a hajat a halántékukról, sem a szakállukat. Ha ezt a kettőt nem kell megtartani, miért gondolják, hogy a tetoválást tiltani kell?
(2) Pogány szokás – Egy másik indok, hogy a tetoválás pogány szokásból származik. Nos, erre megint azt kell mondanom, hogy akik ezzel érvelnek, nem következetesek. Ha a tetoválást tiltanák, mivel pogány eredettel bír, akkor más, pogány eredetű dolgokat sem lenne szabad gyakorolniuk. Csak hogy néhányat említsek ezek közül: a karácsony egy színtiszta római pogány ünnep volt; az ásításkor a száj elé tett kéz, valamint az “egészségedre” tüsszentés után szintén pogány szokás, a démonokkal van kapcsolatban (ásításnál mehet be, ezért kell eltakarni, tüsszentésnél jön ki, ezért “egészségedre”); az internet egy katonai eredetű dolog, keresztények, akik a béke pártján állnak, mégis használják. Következetesnek kellene lenni abban, hogy mit tilos a pogány eredete miatt, és mit szabad. Csak azt mondhatom, amit Pál is mondott: “Tudom, és meg vagyok győződve az Úr Jézus által, hogy semmi sem tisztátalan önmagában, hanem ha valaki valamit tisztátalannak tart, annak tisztátalan az” (Róm 14:14).
(3) Megbotránkoztat – Igen, van, akit ez megbotránkoztathat keresztény körökben. Tudom, mi a teendő olyankor, amikor egy viselkedésem valakinek megbotránkoztató. De csak gondoljunk bele: hogyan tanulják meg azok a keresztények, akik bármin képesek megbotránkozni, hogy ne a felszínt nézzék, hanem a belsőt, ha mindenben a kedvükben kívánunk tenni? Az a jó megoldás, ha leülünk velük, és kifejtjük, hogy mit miért teszünk, hátha meglátják, hogy semmi alapja nem volt annak, hogy megbotránkozzon. Így fejlődhetnénk, és tudnánk elfogadni olyan dolgokat, amiben a másik szabadságot élvez.
(4) Végleges – Kérdezik: “Miért szabatod össze magad, mikor az mindig ott marad majd?” Egyrészt a tetoválásokat lehet javítani, halványítani, de ezt általában csak az elrontottakkal szokták megtenni. Aki eldönti, hogy szeretne egyet, az általában tisztában van azzal, hogy egy végleges döntést hoz. A magam részéről úgy tekintek egy izléses tetoválásra, mint egy ékszerre. Hordok egy ezüst gyűrűt is, amit nem szoktam levenni. Persze a különbség az, hogy a gyűrűt, ha akarnám, le tudnám venni, míg a tetoválást nem. Ez valóban kockázat, és mérlegelni kell mindenkinek, hogy tudja-e ezt vállalni vagy sem.
Mindezeket a pontokat mérlegelve nem gondolom, hogy rossz keresztény lenne az, aki tetoválást csináltat. Biztosan vannak, akik ezzel nem értenek egyet, nincs is vele gond. Csak ne akarjanak úgy érvelni a saját véleményük mellett, mintha az a Biblia egyértelmű tanítása vagy valamiféle erkölcsi törvény lenne. Engedjünk mindenkit élni a saját szabadságával, amíg az nem sérti mások szabadságát.