2007. április 7.
Nagyszombat, Húsvét vigíliája
Hiszek a feltámadásban
Nagyszombat: a sírban nyugvó halott Jézus napja. A csend, a nyugalom, a várakozás napja. A szomorúság, a bánat, a részvét napja. Az értetlenség, a csalódottság, a reményvesztettség napja. Ünneplés és szentmise nélküli nap. Nagyszombat ugyanakkor titokzatos módon reményt rejtő nap is a keresztény ember számára. A feltámadás mindent megváltoztató hajnala előtti nap. Egy nap, amikor a fájdalom és a szenvedés lassan szeretetté kezd átalakulni szívünkben.
A nappali világosság elmúltával és a sötétség beálltával elkezdtük a húsvéti vigília szertartását, amely során a feltámadt Krisztus világosságának fénye egyre jobban növekszik, s hajnalra beragyog mindent. Az újjászületés és az új élet nagy napja ez számunkra! A húsvét, Jézus feltámadásának napja a legnagyobb ünnepünk az év során, amelyet nagy örömmel tartunk meg. Sajnos az ünnepek előtt szinte minden évben történik valami, amivel a feltámadást elutasítók meg akarják ingatni a keresztények feltámadásba vetett hitét.
Bizonyára sokan hallották a nagyböjt közepe táján, hogy egy szenzációra vadászó amerikai televízió-társaság bejelentette, hogy Jeruzsálem közelében egy régészeti ásatás során megtalálták Jézus sírját és a sírban egy kőládikában Jézus csontjait. A fantasztikus felfedezést ismertető film készítői azt állították, hogy felfedezésük alapjaiban ingathatja meg az egész katolikus hitet. Ez utóbbi megállapítás igaz is volna, ha valóban Jézus csontjait találták volna meg, csakhogy ez a sír nem Jézus sírja. A film megalapozatlan és hamis állításait tudósok egész sora cáfolta meg a következő napokban és hetekben, erről azonban már nagyrész hallgattak a magyar újságok és televíziók. Egy szentföldön élő ferences régész azt mondta, hogy nem kell különösebben csodálkozni ezen az új csaláson, hiszen minden évben próbálkoznak hasonlókkal azok, akik tagadják Jézus feltámadását. A felfedezés tehát hamisnak bizonyult. Jézus igazi sírja egészen máshol található, azon a helyen, ahol a IV. század óta áll a Szent Sír templom és ez a sír továbbra is üres. A valódi sír üres, mert hitünk szerint Jézus feltámadt a halálból, és megdicsőült testben tovább él.
Felmerül bennünk a kérdés, hogy vajon mire volt jó ez a hamis hírverés? Megtéveszteni az embereket mindenképpen. De arra is erdményezte, hogy kétséget és hitetlenséget ébresztett néhány hívőben. Lássuk be, bizony sokan voltak, akik szájtátva hallgatták a hírt és bedőltek a mesének, mert mindent elhisznek, amit a tévében látnak. Eközben a hívő keresztény ember hálát ad Istennek, hogy megkapta a hit csodálatos ajándékát.
De a hitetlenség eme szomorú példája után térjünk is azonnal vissza a feltámadás mostani ünnepléséhez, és figyeljünk azokra a jelekre, amelyek erősítik bennünk a hitet és bevezetnek minket a húsvéti titokba, Jézus szenvedésének, halálának és feltámadásának titkába. Melyek ezek a jelek?
1. A fény jele. Mai szertartásunk a tűzszenteléssel kezdődött, amely során meggyújtottuk a húsvéti gyertyát. Ahogyan a gyertya lángjának fénye betöltötte templomunkat és ahogyan a világosság győzött a sötétség felett, ugyanúgy győzedelmeskedik feltámadása által Krisztus a halál felett. Krisztusnak, az örök világosságnak a fénye és a feltámadásnak a fénye ragyog ránk ezen a húsvéti éjszakán.
2. Isten szavának jele. A fény-szertartást követően Isten üzenetét hallgattuk meg több olvasmányban, a szentleckében és az evangéliumban. Hallottuk a teremtéstörténetet, az Egyiptomból való szabadulást a Vörös-tengeren való átkelés által, majd végül Krisztus feltámadásának elbeszélését Szent Lukács evangéliumából. A felolvasott szövegek az üdvösségtörténetet foglalták össze, amelyekből tanítást kaptunk arról, hogy Isten üdvözítő terve miként valósult meg évszázadokon keresztül az emberiség történetében.
3. A víz jele. A prédikációt követően a vízszentelés (illetve ahol az Egyház ősi hagyománya szerint ekkor szolgáltatják ki a keresztség szentségét, a keresztelés) következik, amely során mindannyian megújítjuk keresztségi fogadalmunkat. A keresztelés mindannyiunk számára egy új élet, az istengyermeki élet kezdetét jelentette. Krisztus feltámadásának ünnepén lelki újjászületésünkre is emlékezünk, ezt jelképezi számunkra a víz.
4. A kenyér és a bor jele. Szentmisénk ezután a szokott módon folytatódik majd a felajánlással, az átváltoztatással és a szentáldozással. Megismételjük tehát és jelenvaló tesszük Krisztus áldozatát, amely a bűntől való megváltást és az örök életet jelenti az ember számára.
5. Tanúságtételünk jele. A mise után a szokásoknak megfelelően megtartjuk a feltámadási körmenetet. Nem magunkat akarjuk megmutatni elsősorban a világnak, hanem a feltámadt Krisztust. Körmenetünk és tanúságtételünk jel a világ számára, amely kifejezi feltámadásba vetett hitünket. Bátran kiállunk a világ elé és hirdetjük, amit minden szentmisén elmondunk: Hittel valljuk az Úr feltámadását, amíg újra el nem jön.
A szertartás különböző részeiben olyan jelek vannak, amelyek Isten üdvözítő szándékára, valamint Krisztus feltámadására, mint lelki újjászületésünk forrására irányítják figyelmünket és arra bátorítanak minket, hogy higgyünk Urunk feltámadásában, amelyben benne van a mi feltámadásunk is az örök életre.
Befejezésül még egy rövid történetet szeretnék elmondani, amelyet Reinhold Stecher, korábbi innsbrucki püspök könyvében olvastam. Még nem volt püspök, csak pap, amikor egy alkalommal egy kis faluban gyerekeknek tanította a nagyhét eseményeit, kezdve a virágvasárnapi jeruzsálemi bevonulástól, a kereszthalálon át egészen a feltámadásig. A gyerekek mindvégig figyelmesen hallgatták a történetet, amelynek a végén a pap megkérdezte tőlük, hogy mi tetszett nekik a legjobban? Egy nyolc éves kisgyerek a következőt válaszolta: „Nekem az tetszett a legjobban, hogy az egész olyan szépen fejeződött be a feltámadással”. Igen, egy hegyi parasztfiúcska egyszerű válasza néha több igazságot tartalmaz, mint a hittudósok elvont magyarázatai. Mert valóban, minden olyan szépen, Isten terve szerint fejeződött be. Ehhez még a következőket tudjuk hozzátenni: Krisztus feltámadása nem csak valaminek a befejezését jelenti, hanem új életünk kezdetét is. És ha a feltámadással új élet kezdődik számunkra, akkor azt is mondhatjuk: Az tetszik a legjobban az egész húsvéti ünneplésben, hogy új életünk olyan szépen kezdődik Krisztus feltámadásával! Kezdjünk új életet Krisztussal!
Horváth István Sándor
Lk 24,1-12