Happy Rosh Hashanah!

Az újév napján a zsidóság megújítja szövetségét az Örökkévalóval a világ fenntartására és újjáteremtésére. De ez az ünnep nem csak a zsidóság számára fontos, hanem mindenkinek, aki hisz az összefogás megtartó erejében. Hiszen sokféle származású, hitű, világnézetű és vérmérsékletű magyaroknak tisztelnünk kell egymás szokásait, tragédiáit és ünnepeit.

A hagyomány a teremtés napját a Biblia szerinti a hetedik hónap, Tisri, 1, napjára teszi, így Ros Hasana az újév ünnepe.

A világ teremtése óta eltelt éveket a zsidó bölcsek az összes, korukban létező feljegyzés tanulmányozásával, a Biblia által számon tartott életkorok áttekintésével számolták ki, a Teremtés könyvének első fejezeteiben említett éveket a ma használatos évvel egyenlő hosszúságúnak véve, a teremtés hét napját a mai napokkal egyformának tekintve.

A Tóra az Emlékezés napja, és a Sófárfúvás napjaként említi ezt az ünnepet. A napot elmélyült imádkozás jellemzi. Az imák fő témája Isten korlátlan hatalma a világ és az emberiség fölött. Vallási kötelezettség ezeken a napokon a sófár hangját hallgatni, ami ősidők óta a bűnbánatra figyelmeztet.

Ros Hasanával kezdődik az a tíznapos önvizsgálat és bűnbánat időszak (tíz bűnbánó nap), amelyet a Jom Kipur, az engesztelés napja zár le.

Az ünnepi vacsorához kapcsolódó legismertebb szokás, amikor egy darab almát mézbe mártanak.

„Az Örökkévaló akaratából jó és édes évre virradjunk!”

 
Az újév napján a zsidóság megújítja szövetségét az Örökkévalóval a világ fenntartására és újjáteremtésére. De ez az ünnep nem csak a zsidóság számára fontos, hanem mindenkinek, aki hisz az összefogás megtartó erejében. Hiszen sokféle származású, hitű, világnézetű és vérmérsékletű magyaroknak tisztelnünk kell egymás szokásait, tragédiáit és ünnepeit.

A hagyomány a teremtés napját a Biblia szerinti a hetedik hónap, Tisri, 1, napjára teszi, így Ros Hasana az újév ünnepe.

A világ teremtése óta eltelt éveket a zsidó bölcsek az összes, korukban létező feljegyzés tanulmányozásával, a Biblia által számon tartott életkorok áttekintésével számolták ki, a Teremtés könyvének első fejezeteiben említett éveket a ma használatos évvel egyenlő hosszúságúnak véve, a teremtés hét napját a mai napokkal egyformának tekintve.

A Tóra az Emlékezés napja, és a Sófárfúvás napjaként említi ezt az ünnepet. A napot elmélyült imádkozás jellemzi. Az imák fő témája Isten korlátlan hatalma a világ és az emberiség fölött. Vallási kötelezettség ezeken a napokon a sófár hangját hallgatni, ami ősidők óta a bűnbánatra figyelmeztet.

Ros Hasanával kezdődik az a tíznapos önvizsgálat és bűnbánat időszak (tíz bűnbánó nap), amelyet a Jom Kipur, az engesztelés napja zár le.

Az ünnepi vacsorához kapcsolódó legismertebb szokás, amikor egy darab almát mézbe mártanak.

„Az Örökkévaló akaratából jó és édes évre virradjunk!”

*
A zsidó naptár szerint négy újév van, ezek közül a legjelentősebb a zsinagógai újesztendő.A Rós Hasána kifejezés szó szerint azt jelenti: az év feje. Ez a lelki számvetés, önvizsgálat, az ima időszaka, amikor a Talmud szerint minden élőlény elvonul Isten előtt, aki megítéli őket a következő esztendőre. Mivel a közepesek még kapnak haladékot, hogy megjavítsák magukat, a hithű zsidók e napon visszagondolnak az elmúlt évben elkövetett hibáikra és tévedéseikre, az őket ért kísértésekre. Ugyancsak az újév napján adnak hálát a Mindenhatónak, amiért egész éven át megóvta őket a balszerencsétől és a rossztól. A Rós Hasánát megelőző hónap már a megtérés jegyében telik, szokás ilyenkor jókívánságokat küldeni és az év közben tett fogadalmakat feloldani.
A zsidó újévi asztalon datolya, gránátalma, tök, csicseriborsó és póréhagyma található, mert ezek a termékeny és gyorsan fejlődő növények a kabbala szerint a szerencse jelképei.
Nem hiányozhat a hal sem, fejével együtt, továbbá a mézes alma, amely kellemes és vidám évet hozhat, s a máskor sós és hosszúkás kalács (barhesz) is kerek és édes. Rós Hasánát sok helyen olyan dologgal töltik, amelyet egész évben végezni akarnak, így éjszaka nem alszanak (nehogy elaludják a szerencséjüket), hanem imák és vallásos énekek hangzanak fel.
Ezzel a bejegyzéssel kívánok mindenkinek - jó és édes évet:
Shana tova u-metuka!
 

Csatolások

  • pentatonix.mp3
    4.6 MB · Olvasás: 31
שנה
*
A zsidó naptár szerint négy újév van, ezek közül a legjelentősebb a zsinagógai újesztendő.A Rós Hasána kifejezés szó szerint azt jelenti: az év feje. Ez a lelki számvetés, önvizsgálat, az ima időszaka, amikor a Talmud szerint minden élőlény elvonul Isten előtt, aki megítéli őket a következő esztendőre. Mivel a közepesek még kapnak haladékot, hogy megjavítsák magukat, a hithű zsidók e napon visszagondolnak az elmúlt évben elkövetett hibáikra és tévedéseikre, az őket ért kísértésekre. Ugyancsak az újév napján adnak hálát a Mindenhatónak, amiért egész éven át megóvta őket a balszerencsétől és a rossztól. A Rós Hasánát megelőző hónap már a megtérés jegyében telik, szokás ilyenkor jókívánságokat küldeni és az év közben tett fogadalmakat feloldani.
A zsidó újévi asztalon datolya, gránátalma, tök, csicseriborsó és póréhagyma található, mert ezek a termékeny és gyorsan fejlődő növények a kabbala szerint a szerencse jelképei.
Nem hiányozhat a hal sem, fejével együtt, továbbá a mézes alma, amely kellemes és vidám évet hozhat, s a máskor sós és hosszúkás kalács (barhesz) is kerek és édes. Rós Hasánát sok helyen olyan dologgal töltik, amelyet egész évben végezni akarnak, így éjszaka nem alszanak (nehogy elaludják a szerencséjüket), hanem imák és vallásos énekek hangzanak fel.
Ezzel a bejegyzéssel kívánok mindenkinek - jó és édes
 
Oldal tetejére