hát, ne haragudj, alapból valamiféle kultúrált társadalmi létformában gondolkoztam, uram bocsá' a jelenben, nem holmi történelem előtti időkben, és anarchiában sem; márpedig a társadalmi együttélés szabályainak szükségképpen tartalmazniuk kell bizonyos gátakat - "tiltásokat" ha úgy tetszik - a jogok biztosítása mellett, éppen azon deviáns személyek miatt, akikben valamiféle, korábban elszenvedett trauma következményeként nem működnek bizonyos belső (mondhatom azt, hogy ösztönös?) etikai gátak, ugyanazok a gátak, amelyek megakadályoznak egy szülőt pl. abban, hogy a saját leszármazójával elégítse ki a fajfanntartási ösztöneit, hogy egy apa nőként tekintsen a lányára, stb., stb...Ne nevettes kérlek. Az ember messzemenöleg maga határozza meg az életét, a sorsát. A természeti katasztrofák, betegségek nem egy fantázialény akarata.
.
Az orvosok ezek szerint állandoan egy isten akarata ellen dolgoznak ha todoznak és foltoznak bennünket?
-
Miféle jogrol beszélsz ami az embernek megtiltana valamit?
alap esetben, mentálisan ép, egészséges pszichével bíró embernek nem jut eszébe kioltani egy másik ember életét (bizonyos szinten már egyéb élőlényét sem, de ebbe ne menjünk most bele), és ha mégis, ott valami defektus van, amit gyógyítani kell megpróbálni, nem pedig likvidálni a probléma hordozóját a társadalomból, mert az magát a problémaforrást nem szünteti meg, és a statisztikák szerint a társadalom többi tagja számára kellő elrettentő erővel sem bír.
a másik dolog, hogy ha azt mondom, alapértelmezésben nem oltok ki emberéletet, akkor azt különféle, számomra megalapozottnak tűnő indokokkal se tegyem.
halálbüntetés követelésekor nem tudok másra gondolni, mint hogy most találtunk egy indokot, amivel legálissá tehetjük egy-egy alkalom erejéig az emberölést. háború dettó ilyen. viszont a véletlen baleset az más, mert ott éppen a szándék hiányzik a cselekményből, így felelőssé sem tehető az elkövető (bár, az önvád ilyenkor is működik az emberben).
.
.
na és állítottam én olyat, hogy az ember nem maga határozza meg a sorsát, nem maga felelős a természeti katasztrófák jelentős részéért? hol látod? ugyanakkor az tény, hogy az a kioltott életet nem vagyunk képes visszaadni, a mondandóm lényege ez lett volna.
hogy ne osszunk, de ne is követeljünk olyan büntetést, ami irreverzibilis, mert a börtönből ki lehet engedni, kártalanítani lehet a tévesen elítéltet, de ha már kioltottuk az életét? hogyan korrigálnánk egy esetleges hibás döntést?
Utoljára módosítva: