Az összes mellkereszt galériája.....
Walter Nerst a Berlini Egyetemen a következő módon "bizonyította", hogy a nem fedeznek fel negyedik termodinamikai főtételt, a termodinamikának csak három főtétele van, lesz, marad...Az első főtételt hárman, Mayer, Joule és Helmhotz, a másodikat ketten Carnot és Clausius, a harmadikat pedig egy tudós ,jómagam fedezte fel....
Ha belegondolunk hasonló logika alapján nyilatkozik Pap Gábor művészettörténész a honfoglaláskori régészeti leletekről..Régebben írtam itt a téves és hamis szillogizmusról.. A mellkeresztek és a Tiszabezéden 1895-ben kiásott tarsolylemez kapcsán néhány fórumon, folyóíratban megjelent dolgozat ennek egy klasszikus példája...Elöször a képek, amik jószerével az összes 9. századi leletet bemutatják, ezek majdnem mind a Tiszántúlon kerültek elő, illetve a mellkeresztek mellett egy turulos keresztes övcsatot is mutatok, ami Komáromból a hajógyár területéről került elő...
De azért van itt kereszt Kiskunfélegyházáról, Sándorfalváról és Szobról is de ezek is "egy útvonalba" esnek ahogy a Tiszantúliak...
A tarsolylemezről csak annyit, hogy vitatott a kora a "tulajdonosa", az eredete csak az a biztos, hogy hol és mikor került elő.. ha valaki többet szeretne beüti keresőbe tiszabezdéd tarsolylemez s ezt a a fentisort kiszinezve kötőszavakkal megkapja...
S térjünk vissza a mellkeresztre... Ez fent mind az a "többszáz", a múzeumainkban kallódó, honfoglalás kori sírokból kiásott mellkereszt, illetve ereklyetartó.. A "mizéria" néhány "nagymagyar" portálokon Pap Gábor egyik Szent Koronáról tartott előadása után, illetve inkább az előadás könyvalakban megjelenése után kezdődött, ami két okból is érthetetlen. Az egyik hogy Pap G. szószerint a következőket mondta/írta:
895-és 1000 közötti hiteles honfoglalás-kori, nem a szolganép, nem az alávetettek, hanem maga az uralkodó főréteg legjellemzőbb sírlelete a mellkereszt Pap Gábor A Szent Korona nevében MAG 2000 Kiadó Budapest Bár ugye itt egy árva darabszámról nincs szó, de ez úgy tűnik némely szerkesztő hiányérzetét arra sarkalta, hogy picit "felturbózza", így aztán a múzeumi raktárak bőséges anyagot kaptak(virtuálisan). De ugye nem ez az egyetlen hiba a kijelentéssel, hisz a szövegkörnyezetből kitűnik, hogy az előadó arra utal, a honfoglalók keresztények voltak, de nem római(katolikus) valláson lévők, s ez a része az amivel többen ,köztük én is egyetértenek, s az előadó csúsztatásával nem is foglalkoznék, már hogy akkor milyen hitűek is voltak ezek a "pogány" honfoglalók, annál lényegesebb a kijelentés azon része, mely uralkodó főrétegről beszél... Ez az ami ma is a magyarságnak a legtöbb kárt okozza a megítélése szempontjából...
A magyar nemesi szemlétű nemesi gyökerű sőt kezdetben nemesek által művelt és később is általuk felügyelt régészetben , történetírásban hosszú hosszú ideig az a nézet volt az uralkodó, hogy honfoglaló magyarnak csak a lóval, lószerszámmal, fegyverekkel eltemetett szabad harcos tekinthető a többiek csak a legyőzöttek maradéka, vagy leszármazottjai. Ez a felfogás alapján alig pár sír tekinthető a korból "magyar honfoglaló"-nak. S mire eljutott a tudomány oda az adatok újraelemzésével, hogy a kis számú vezető és középréteg írányításával a köznép több száz falut temetőt létesített, sőt az itt levők nem is csak leigázottak voltak, olyan mélyen gyökeret vert a szemlélet a köztudatban hogy nem is igen enged teret az új ismeretnek... Rosszabb a helyzet Erdélyben és a Felvidéken, ahol azok a leletek/lelőhelyek számítanak honfoglaló magyarnak, amelyek a milléneum idején azok voltak...(
Bár Erdélyben 1912-ben tárták fel az utolsó honfoglaláskori sírt, de erről egy másik hsz.-ben lesz néhány gondolatom)
S miért is veszélyes ez a szittya- magyar nemes-ősmagyarkodó szemlélet. Erre volt már példa .. Az I. világháború utáni béketárgyalásokra Benesék azzal "hangolták" a tárgyaló delegációkat, hogy a magyar nemzet nem is létezik, mert nem más mint néhány ezer nemes, arisztokrata, a többiek pedig szlovák, román, szerb parasztok aki részben asszimilálódtak s ezért tűnhetnek talán magyarnak... ( Bár ez a szittya-magyar gondolatkör nem XX. századi hisz Kézai Krónikáján át Bonfinin keresztül Werbőczy ősi jussáig megtalálhatjuk..)
Picit bőlére eresztve azonban csupán azt állítom van néhány 8-10 századi mellkereszt leletünk amelyekrők nem tudjuk kié volt, ki készítette, sőt utolsó viselőjének miként miért jutott a birtokába..
Ebből olyan következtetéseket levonni, mint amit kedves Fórumtársunk levont véleményem szerint teljesen megalapozatlan...
A Kárpát medence és környéke táján 830.-1000 között bolyongókról egy kicsit bővebben írok majd, mert hát kié is lehetett a kereszt?