Az egyiptomiaknak szoros kapcsolatai voltak a mai Líbia területén élő népekkel. A garamantokat – legalábbis ilyen néven – tudtommal nem említették, de az Újbirodalom korában 3-4 nagy törzsüket tartották nyilván. Úgy emlékszem, azok legalább egyszer el is foglalták Egyiptomot, volt egy „líbiai” fáraó-dinasztia is, aminek alapítója I. Sesonk, a bibliai Sisák volt.
Még egyszer köszönöm az írásodat, de a legnagyobb tisztelet mellett sem tudom megállni, hogy ne kötekedjek egy kicsit
Tudsz arról valamit, hogy ki ez a Savio di Lernia, és mit publikált a témában, vagy a történettudomány bármely más területén? Mert én nem, és ennek hiányában nem tudok utánanézni, szerinte milyen régészeti adatok támasztják alá állításait az
egyiptomiak előtti mumifikálásról, vagy a
görögök előtti négylovas harci szekerekről. Egy ún. „fekete múmiáról” hallottam a garamantokkal kapcsolatban, de azt tudtommal az első egyiptomi múmiáknál lényegesen későbbre datálják, a négylovas szekerükről pedig csak Hérodotosz hivatkozását ismerem, aki viszont nem állítja, hogy azt a görögöknél előbb ismerték volna.
******
*Tudsz arról valamit, hogy ki ez a Savio di Lernia, és mit publikált a témában, vagy a történettudomány bármely más területén? Mert én nem, és ennek hiányában nem tudok utánanézni, ......*
Néhány adat:
Savino di Lernia
Italian-Libyan Archaeological Mission in the Acacus and Messak
***
Publikációi: /az utólsó 3 év./
Pubblicazioni dell'ultimo triennio
BIAGETTI S., DI LERNIA S. 2007. Reflections on the Takarkori rockshelter (Fezzan, Libyan Sahara). In: M. Kornfeld, S. Vasil’ev, L. Miotti (eds.) On Shelter’s Ledge: Histories, Theories and Methods of Rockshelter Research. Proceedings of the XV World Congress (Lisbon, 4-9 September 2006), 14. BAR International Series 1655, Oxford, 2007, pp. 125-132.
DI LERNIA S. 2007. The archaeology of the Fezzan Libyan desert: the last paradise? In: Anag G., Cosentino L., di Lernia S. (eds.) Edeyen of Murzuq. Archaeological Survey in the Libyan Sahara. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 23-24.
DI LERNIA S. 2007. The rock art of South-Western Libya. In: Anag G., Cosentino L., di Lernia S. (eds.) Edeyen of Murzuq. Archaeological Survey in the Libyan Sahara. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 25-28.
ANAG. G, DI LERNIA S. 2007. The archaeological survey: aims, methodology and results. In: Anag G., Cosentino L., di Lernia S. (eds.) Edeyen of Murzuq. Archaeological Survey in the Libyan Sahara. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 33-38.
ANAG. G, COSENTINO L., DI LERNIA S. 2007. Reconciling archaeological risk and development. In: Anag G., Cosentino L., di Lernia S. (eds.) Edeyen of Murzuq. Archaeological Survey in the Libyan Sahara. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 39-43.
DI LERNIA S., MORI L., ZERBONI A., 2008. Geo-archaeological survey in the Kufra Region (Eastern Sahara, SE Libya). Sahara 19: 7-26.
DI LERNIA S. 2008. Recensione di Bubenzer, Bolten and Darius (eds) 2007. Sahara 19: 206-207.
BIAGETTI S., DI LERNIA S. 2008, Combining Intensive Field Survey and Digital Technologies: New Data on the Garamantian Castles of Wadi Awiss, Acacus Mts., Libyan Sahara. Journal of African Archaeology 6 (1): 57-85.
RICCI F., FORNAI C., TIESLER BLOS V., RICKARDS O., DI LERNIA S., and MANZI G. 2008. Evidence of Artificial Cranial Deformation From the Later Prehistory of the Acacus Mts. (Southwestern Libya, Central Sahara). International Journal of Osteoarchaeology 18 (4): 372-391.
DI LERNIA S. 2008. Il battesimo della solitudine. In S. di Lernia (a cura di) Sahara. Darwin Quaderni 1: 4-15.
DI LERNIA S. 2008. I pastori neolitici sahariani, la prima civiltà africana. In S. di Lernia (a cura di) Sahara. Darwin Quaderni 1: 36-49.
DI LERNIA S., ZAMPETTI D. 2008. Il volume che è qui, e i ringraziamenti che sono dappertutto. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 23-29.
DI LERNIA S., 2008. L’Acacus, e l’arte perduta. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 33-43.
GALLINARO M., ZAMPETTI D., DI LERNIA S. 2008. Dalle riproduzioni ai contesti: l’arte dell’Acacus, rivisitata. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 73-255.
DI LERNIA S. 2008. Le riproduzioni dell’Acacus: dal vero al ‘falso’, al vero di nuovo. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 263-269.
BIAGETTI S., DI LERNIA S. 2008. L’Acacus – un luogo vivo, sospeso, fermo, in movimento. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 281-325.
DI LERNIA S. 2008. Tendenze e prospettive nello studio dell’arte rupestre africana, In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 329-337
DI LERNIA S. 2008. Una memoria finale. In S. di Lernia e D. Zampetti (a cura di) La Memoria dell’arte. Le pitture rupestri dell’Acacus tra passato e futuro. All’Insegna del Giglio: Firenze, pp. 369-372.
DI LERNIA S. 2008. Etnoarcheologia, una nuova agenda. Atti del 3 Convegno Nazionale di Etnoarcheologia, Mondaino, 17-19 marzo 2004. Edited by F. Lugli, A.A. Stoppiello. BAR International Series 1841, pp. 11-14.
DI LERNIA S., TAFURI M.A. 2008. Le tombe di Takarkori. National Geographic, settembre. 98-99.
DI LERNIA S., GALLINARO M. 2009. The rock art of the Acacus Mountains (SW Libya), between original and copies. Sahara 20: 13-30.
DI LERNIA S. 2009. La via africana alla domesticazione. Darwin 31 (6): 28-35.
DI LERNIA S. 2009. Il cono e l’ombra. In Semplici A. (a cura di) Cronache Sahariane. Nigrizia 127 (9): 54-56.
DI LERNIA S. 2009. Provincial, Superficial or Incompetent? AFew Comments on Paul Bahn's "Memoria dell'arte" Book review. Journal of African Archaeology 9 (2): 273-275,
BIAGETTI S., POGGI G., DI LERNIA S. 2009. Unearthing the hearths: preliminary results on the Takarkori rockshelter fireplaces (Acacus Mts., Libya) . In Cavulli F. (ed.) Defining a Methodological Approach to Interpret Structural Evidence. Proceedings of the XV World Congress (Lisbon, 4-9 September 2006), UISPP, Vol. 32 . BAR International Series 2045: 23-29.
DI LERNIA S., GALLINARO M. 2010. The date and context of Neolithic rock art in the Sahara: engravings and ceremonial monuments from Messak Settafet (south-west Libya). Antiquity 84 (2010): 954–975.
DI LERNIA S. 2010. Lavorare nell’Acacus e Messak (Libia sud-occidentale): potenzialità e limiti della ricerca archeologica sahariana. Mare Internum 2: 19-25.
DI LERNIA S., GALLINARO M., ZERBONI A. 2010. Unesco Word Heritage Site vandalized. Report on damages to Acacus rock art paintings (SW Libya). Sahara 21: 59-76.
*******
BROOKS N., DI LERNIA S., DRAKE N., RAFFIN M. AND SAVAGE T., 2003. The geoarchaeology of Western Sahara: Preliminary results of the first Anglo-Italian expedition in the “free zone”. Sahara 14: 63–80.
BROOKS N., DI LERNIA S., DRAKE N. CHIAPELLO I., LEGRAND M., MOULIN C. AND PROSPERO J. 2005. The environment-society nexus in the Sahara from prehistoric times to the present day. The Journal of North African Studies 304, 253-292.
DI LERNIA S. AND MANZI G. (Eds.), 2002. Sand, Stones, and Bones. The archaeology of death in the Wadi Tanezzuft Valley (5000-2000 bp). The Archaeology of Libyan Sahara, Volume I. AZA Monographs 3, All’Insegna del Giglio, Firenze.
DI LERNIA S., MANZI G., AND MERIGHI, F., 2002. Cultural variability and human trajectories in later prehistory of the Wadi Tenezzuft, In di Lernia, S., Manzi, G. (Eds.), Sand, Stones and Bones: The Archaeology of Death in the Wadi Tannezzuft Valley (5000-2000 BP), pp. 281-302. The Archaeology of Libyan Sahara, Volume I. AZA Monographs 3, All’Insegna del Giglio, Firenze.
***
Egy ún. „fekete múmiáról” hallottam a garamantokkal kapcsolatban, de azt tudtommal az első egyiptomi múmiáknál lényegesen későbbre datálják, a négylovas szekerükről pedig csak Hérodotosz hivatkozását ismerem, aki viszont nem állítja, hogy azt a görögöknél előbb ismerték volna.
*
Prehistoric Rock Art of the Sahara
Garamant "szekerek"
Garamantian Rock Art at Tin Annenouin, Tadrart Acacus, Libya, Sahara
Garamantian Horse Chariot
Garamantian 4 Horse Chariot depicted in Rock Art at Tin Annenouin,Tadrart
Acacus, Libya, Sahara.
<!-- #EndEditable -->*
Még néhány "érdekesség" az "írástudatlan" Afrikából.
long inscription in Tifinagh on the rock wall
Essouk, Mali
Sínai sivatag
*