netről-Decathlon
Reiner Knizia, „Decathlon” című kockajátékát tavaly fedeztük fel. Az olimpiai tízpróbát szimuláló játékhoz tulajdonképpen csak 8 dobókockára és egy szabadon letölthető pontozótáblára van szükségünk…meg persze kiváló kondícióra!
A versenyzők egymás után, egyenként teljesítik a különböző versenyszámokat, melyek részeredményeit a játék végén összesítik. Így dől el, hogy melyikük állhat majd büszkén a dobogóra…
Az egyes versenyszámok szabályai elvileg, angolul leolvashatóak magáról a pontozótábláról…aki viszont nem szeretne minden dobás után szótárazni, annak íme egy kis szabályáttekintés magyarul:
100 m futás
Készítsd elő mind a 8 dobókockát! Dobj 4 kockával, amíg elégedett nem vagy az eredménnyel, majd dobj a másik 4-gyel is. Vigyázz! A 6-osok minuszként számolnak! Összesen 7 dobásod van!
Eredményed: az összes kidobott kocka értéke (6-osok mínusz!)
Távolugrás
Készíts elő 5 dobókockát! A versenyszám nekifutásból és elugrásból áll:
Nekifutás: Dobj mind az 5 kockával. Tégy félre legalább egy kockát. Tovább dobhatsz a többi kockával. Minden dobásból legalább egy kockát félre kell tenned. Dobás előtt bármikor „megállhatsz”, azaz elugorhatsz. Vigyázz! Ha a félretett kockáid összege meghaladja a 9-et, akkor „beléptél” – érvénytelen a próbálkozás.
Elugrás: Az elugrást csak annyi kockával dobhatod, ahány kockát a nekifutásnál félretettél. Itt is többször dobhatsz, de minden dobásból legalább egyet félre kell tenned.
Az aktuális próbálkozás értéke: a nekifutás és az elugrás során elért értékek összege. Összesen 3 kísérletet tehetsz a távolugrásra.
Eredményed: a legsikeresebb próbálkozás értéke.
Súlylökés
Készítsd elő mind a 8 dobókockát! Egyesével dobd ki a kockákat egymás után. Bármikor megállhatsz, de ha 1-est dobsz, akkor "beléptél" - érvénytelen a próbálkozás.
Az aktuális próbálkozás értéke: a kidobott dobókockák összértéke. Összesen 3 kísérletet tehetsz a súlylökésre.
Eredményed: a legsikeresebb próbálkozás értéke .
Magasugrás
Készíts elő 5 dobókockát! A "léc" a 10-es magasságról indul és minden körben 2-vel emelkedik. A versenyzők eldönthetik, hogy nekifutnak-e az aktuális magasságnak, vagy egyszerűen kihagyják azt. Az aktuális magasságot akkor sikerült átugrani, ha az 5, egyszerre kidobott kocka értéke eléri a magasság aktuális értékét. Egy adott magasság átugrására 3-szor tehetsz kísérletet. Ha az egyik magasságot nem tudtad teljesíteni, akkor "végeztél" ezzel a versenyszámmal.
Eredményed: a legmagasabb átugrott magasság értéke.
400 m futás
Készítsd elő mind a 8 dobókockát! A versenyszám a 100 m-es futáshoz hasonlóan zajlik, azzal a különbséggel, hogy itt kettesével kell dobnod a kockákat, amíg elégedett nem vagy az eredménnyel. Összesen 9 dobásod van. Vigyázat! A 6-osok itt is minuszpontként számolnak.
Eredményed: az összes kidobott kocka értéke (6-osok mínusz!)
110 m gátfutás
Készíts elő 5 dobókockát! Egyszere dobd ki mind az 5 kockát, amíg elégedett nem vagy az eredménnyel.
Összesen 5 dobásod van! Eredményed: az összes kidobott kocka értéke.
Diszkoszvetés
Készíts elő 5 dobókockát! Kezdj mind az 5 kockával. A dobásokból csak a páros értékeket veheted ki (minden dobásból legalább egyet ki kell venned!). Ha a kidobott kockák között nincs már páros értékű, amit kivehetnél, akkor az "belépésnek" számít - érvénytelen próbálkozás! A dobások előtt bármikor megállhatsz.
Az aktuális próbálkozás értéke: a dobókockák értékeinek összege. Összesen 3 próbálkozásod van.
Eredményed: a legsikeresebb próbálkozás értéke.
Rúdugrás
Készítsd elő mind a 8 dobókockát! Ez a versenyszám a magasugrásra hasonlít. A "léc" a 10-es magasságról indul és minden körben 2-vel emelkedik. A versenyzők eldönthetik, hogy nekifutnak-e az aktuális magasságnak, vagy egyszerűen kihagyják azt. A versenyző dönti el, hogy hány kockával indul neki a magasságnak. Vigyázat! Ha 1-es szerepel a kidobott kockák között, az "belépésnek" számít - érvénytelen a próbálkozás. Az aktuális magasságot akkor sikerült átugrani, ha az egyszerre kidobott kockák értéke eléri a magasság aktuális értékét (és természetesen nincs benne 1-es).
Egy adott magasság átugrására 3-szor tehetsz kísérletet. Ha az egyik magasságot nem tudtad teljesíteni, akkor "végeztél" ezzel a versenyszámmal.
Eredményed: a legmagasabb átugrott magasság értéke.
Gerelyhajtás
Készíts elő 6 dobókockát! Ez a versenyszám a diszkoszvetésre hasonlít. Kezdj mind az 6 kockával. A dobásokból csak a páratlan értékű kockákat veheted ki (minden dobásból legalább egyet ki kell venned!). Ha a kidobott kockák között nincs már páratlan értékű, amit kivehetnél, akkor az "belépésnek" számít - érvénytelen a próbálkozás! A dobások előtt bármikor megállhatsz.
Az aktuális próbálkozás értéke: a dobókockák értékeinek összege. Összesen 3 próbálkozásod van.
Eredményed: a legsikeresebb próbálkozás értéke.
1500 m futás
Készítsd elő mind a 8 dobókockát! Ez a versenyszám (nem meglepő módon) a 100, illetve 400 m-es futásra hasonlít. Itt egyesével kell dobnod a kockákat, amíg elégedett nem vagy az eredménnyel. Összesen 13 dobásod van. Vigyázz! A 6-osok itt is minuszként számolnak.
Eredményed: az összes kidobott kocka értéke (6-osok mínusz!)
Amilyen egyszerű, annyira klassz kis játék ez. Jól esik időröl időre elővenni és "edzeni" egy kicsit. Akár egyedül is játszható; ilyenkor természetesen saját rekordunkat próbáljuk megdönteni. A játék egyetlen hátulütője, hogy 2-nél több versenyző esetén kissé vontatottá válhat, hacsaknem mindenki beszerez magának saját "sportszereket" (azaz 8 dobókockát) és párhuzamosan teljesíti a versenyszámokat. Kb. 6 pont a 10-ből.
A pontozótáblát a boardgamegeek-ről, vagy a lenti képre, jobb egérgombbal kattintva lehet lementeni. Jó szórakozást!
A 230 pont fölötti eredmény már kimagasló teljesítménynek számít.