Az Egy őrült éjszaka a hatvanas-hetvenes évek fordulóján felerősödő szatirikus látásmód egyik legkiválóbb darabja, a film negatív fogadtatása azonban megtörte mind a műfaj lendületét, mind a rendező, Kardos Ferenc e műfaj melletti elköteleződését. Az egyetlen éjszaka, egyetlen zárt térben játszódó történet, a kisebb-nagyobb Közért-tolvajok kölcsönös lelepleződése, majd megegyezése az önmagát becsapó (szocialista) társadalom paraboláját is képes volt megfogalmazni.
Két ellenőr érkezik a csemegeüzletbe nem sokkal zárás előtt, és azonnal leltárt rendel el. Az üzletvezető mindent elkövet, hogy ne derüljenek ki a boltban előforduló kisebb-nagyobb visszásságok. Az ellenőrök azonban dörzsöltebb fickók annál, hogy különféle trükkökkel át lehessen verni őket.
Közvetlenül zárás előtt ellenőrök érkeznek az üzletbe, és leltározni kezdenek. A főnöknek csakúgy, mint valamennyi alkalmazottjának, van mit takargatnia, így először megvesztegetéssel próbálkozik, majd a nyomok eltüntetésével. Az ellenőrök azonban pontosan átlátják a helyzetet, és igyekeznek egymásnak ugrasztani a kölcsönösen vádaskodó munkatársakat. A főnök vélhetően magasabb körökben forgó felesége aztán fordulatot hoz a történetbe: kiderül, hogy az ellenőrök szélhámosok, s valójában a napi bevételre pályáznak. A kölcsönös leleplezéstől való félelem mindkét felet visszavonulásra készteti. Így aztán a másnap reggeli nyitáskor minden úgy folytatódik, mintha semmi sem történt volna…
Különösen érdekes figurák az álellenőrök, akik sötét öltönyükkel látszólag a “kafkai” ismeretlenből lépnek elő, ráadásul abszurd módon hol nyertes, hol vesztes helyzetbe sodródnak a történet során. Az ÁVO-s múltjukra történő utalás érthető okokból rendkívül visszafogott, de az érzékeny kortárs nézők számára ennyi is elegendő volt a cinkos ráismeréshez – valahogy úgy, ahogy a történetben az “ellenőrök” és az “ellenőrzöttek” is lassan egymásra ismernek. Karakterük vonásait a realisztikus közegben is szemet szúró szatirikus túlzás teszi félreérthetetlenné.
Külön ki kell emelni a film képi világát, amely a mindvégig rendkívül feszes és fordulatos történethez parabolikus jelentéstöbbletet társít. Kende János operatőr ezúttal zárt térben, az általa fényképezett Jancsó-filmekből ismert módon pontosan komponált gépmozgásokkal követi nyomon a szereplők közötti erőviszonyok alakulását. Az absztrakt modell ugyanakkor kitűnő színészi alakításokból épül fel – nem csoda, hogy a kultúrpolitika nem nézte jó szemmel a korrupció működési mechanizmusának kifinomult, pontos, ugyanakkor igen szórakoztató bemutatását.
Szerző: Gelencsér Gábor
Törvényen kívül - American Outlaws (2001)
színes amerikai western
rendező: Les Mayfield
író: Roderick Taylor
forgatókönyvíró: Roderick Taylor, John Rogers
zeneszerző: Trevor Rabin
operatőr: Russell Boyd
jelmeztervező: Luke Reichle
producer: Bill Gerber, James G. Robinson
vágó: Michael Tronick
szereplő(k):
Colin Farrell (Jesse James)
Scott Caan (Cole Younger)
Kathy Bates (Ma James)
Terry O'Quinn (Rollin H. Parker)
Harris Yulin (Thaddeus Rains)
Gabriel Macht (Frank James)
Gregory Smith (Jim Younger)
Ali Larter (Zerelda 'Zee' Mimms)
Morgana Shaw (Lyla)
Jesse James (Colin Farrell) csak egy volt a Missouri és Liberty mellett élő békés farmerek közül. Talán soha nem ismerjük meg a nevét, ha egy korrupt vasúttársaság nem igyekszik, az eszközökben sem válogatva, a környék földjeinek megszerzésére. Jesse és barátja, Cole Younger (Scott Caan) egy fiatalokból álló csapatot toboroz a társaság és pribékjei visszaszorítására. Ádáz harc kezdődik a felek között, és a földrablók kíméletlen hajszát indítanak ellene. Jessenek egyre több ellenséggel kell szembe néznie, miután a fejére kitűzött busás vérdíj ígérete a barátokat is megszédíti.