Szervusz!
Számos fogalom és szóhasználat keveredik a Reiki/Tibeti Reiki/Pránanadi szavak körül... Néhány infó, amit sikerült összegyűjtenem a Prananadis forumról és más oldalakról, illetve amit én jelenleg ismerek a témáról:
Egyébként a téma onnan indult ki a közel múltban, hogy a Prananadisokat is egyre jobban foglalkoztatja a módszerük gyökerei, viszont számos fals információba futottak az eredetet illetően és most ott is nagy káosz van, ahogy ez volt a 1990-2000-es években a Reikivel.
A legelső pontja a témának az 1994-es szolnoki Reiki mesterek találkozója. (Nagyon érdekelne az is, Ma hogyan vélekednek azok, akik anno részt vettek ezen a találkozón, hol tart ma Mo.n a reiki gyökereinek a feltártsága és erről a vélemény.)
""1994.02.01.Szolnok REIKI Mesterek találkozója. A résztvevők: Tradicionális USUI REIKI; RAI REIKI; Tibeti REIKI Mesterek. A Tibeti REIKI mestereket ( 3 fő) Petrezselyem József avató mester vezette. Jó magam mint a találkozó társ házigazdája vettem részt a megbeszélésen. Nem sorolom fel az összes résztvevőt név szerint akiknek aláírását az emléklapon, valamint az általunk írt levelezési lista (címjegyzék ) egy példányát a mai napig őrzöm. Meg kell viszont említenem, hogy a találkozón részt vett egy Buddhista tisztánlátó Porosz Tibor ( Ő fordította a Lótusz Szútrát is) aki minden résztvevő közös akaratából volt jelen. Az egész napos indulatoktól sem mentes, de nyílt önmagunkat, tapasztalatainkat felvállaló eszmecsere a következő megállapodást hozta: A nevezett iskolák I. fokozatú résztvevői jogosultak iskolák közötti szabad átjárásra tapasztalat gyűjtés céljából, hogy eldönthessék melyik utat járják. Ezért nem kell fizetniük! Új és ezért hagyományos technikához nem köthető az Tradicionális USUI vonal! Új és a Tradicionális USUI vonalhoz csak részben köthető a RAI REIKI vonal! Élő tradicionális vonal része a Tibeti REIKI néven futó iskola ( a mai napig Petrezselyem József által vezetett Pránanadi ) amely kolostorig visszavezethető Buddhista résztechnika ( Buddhista képzés része)! Ezen tények hatására ( miután Porosz Tibor egyértelműen azonosította a technikákat ) Petrezselyem József a következő kijelentést tette: Záros határidőn belül ÚJ nevet adnak a módszernek, konzultálva az avató mesterével és ezentúl kerülik a félre értelmezhető REIKI kifejezést is. Ez a név amely a találkozó révén született a Pánanadi lett.” "
http://canadahun.com/forum/showpost.php?p=2731014&postcount=1882
Ugye ez volt az első pont, hogy Magyarországon a Tibeti Reiki név helyett a New Method módszert elkezdték Pránanadiként hívni.
Ehhez még adalék Porosz Tibor gondolata a Reiki - Pránanadi közös gyökeréről:
Pránanadi eredetét vitatják nagyon sokan. Kedves ismerőseimmel megpróbáltunk utána járni, mindehhez Porosz Tibor segítségét kértük, hiszen régebben ezen a fórumon beszéltünk róla, hogy ő vezette vissza kolostoreredetig a tant.
1. Az energiával történő gyógyításnak a törzsi samanizmustól az indiai, kínai, tibeti és egyéb magaskultúrákig nagyon sok hagyományos „tiszta forrása” létezik, és nem feltétlenül méricskélhető, melyik a jobb. Ezek mindig az adott kultúra adott közösségében működnek jól.
2. A modern gondolkodás (illetve a New Age) technicista módon úgy véli, hogy a gyógyító eljárások egy-egy technikai elemét kiemeli az eredeti környezetből, és azt önállóan használva vagy egyéb máshonnan kiemelt elemmel kombinálva „hatékony” módszert hoz létre. A sok egyéb mellett a legfontosabb, ami ilyenkor többnyire mindig kimarad, az az erkölcs. Az erkölcsösséget nélkülöző eljárások mindig kevésbé hatékonyak, mert a gyógyulás voltaképpen a „beteg” és a gyógyulás megindulásában segédkező „gyógyító” – tehát mindkettő ! – spirituális útja is.
3. Nyugaton a „gyógyítás” üzletág, ipari tevékenység. A reiki is az. A „Reiki” olyan cégérré vált, amivel sok mindent jól el lehet adni, ezért akár azt is reikinek nevezik, ami nem az. Ilyen többek között a „tibeti reiki” is. Tibetben természetesen nem tudják, mi az a reiki. Tibetben megvan a saját buddhista (és részben még annál is régebbre visszavezethető forrásokból eredő) hagyományos gyógyító rendszer, amelynek egyik eleme lehet az energiák használata is. Különösen az utóbbi esetben érvényes az, hogy valójában mindenki „beteg”, aki nem megvilágosodott, vagyis a spirituális út az, ami az egészséghez vezet. Ez így tiszta forrás, bár nem reiki.
4. A reiki modern találmány, és több forrása van:
(a) A széles körű, tehát a központi Mahávairócsana Buddha gyakorlataira épülő, és ezen beül a „Gyógyító Buddha” eljárásait is tartalmazó indiai eredetű tantrikus buddhista hagyomány spirituális útja, amelynek egy ága külön iskolává válva az i. sz. 9. században Kínából (a Ch’anganban levő Tahsingshan templomból) került Japánba, és ott Shingon a neve, de rokon iskola lett még a Tendai is, melyek Japánban az ezoterikus buddhizmust képviselik.
(b) E hagyomány régi, külön iskolává még nem vált egészében vagy töredékesen fennmaradt szövegei, melyek a 19-20. századi Japánban elérhetők voltak, illetve amelyek másik része a tibeti Chakpori Ling kolostorban (is) fellelhetők voltak. Ezekhez jutott hozzá Usui, de a hagyományt nem kizárólag azok a szövegek, és nem csupán ez a kolostor tartotta fenn.
(c) Usuinak a fenti két forrás ismerete és gyakorlása nyomán keletkezett látomásai, melyek révén „beavatást”, azaz megnyílással hozzáférést kapott a már a spirituális út kezdetén megtapasztalható energiába. Ezt nevezte Usui „reiki”-nek.
5. Szerencsére Usui még fenntartotta a hagyományokból az erkölcsöt és a spiritualitást, viszont az általa meglelt eljárás még az életében sokat változott, pl. abban, hány fokozat legyen, a kezelés során legyen-e masszázs is stb. A későbbiekben követői és utódai igyekeztek terjeszteni az eljárást, ezért legendákat találtak ki. Ezek közül a legismertebb talán Takata asszony meséje a gyógyító Jézus módszerét kutató keresztény Usuiról. Noha ez a történet segítette a reiki nyugati terjedését, semmi alapja nincsen. Ettől kezdve – különösen az utóbbi néhány évtizedben és főként Nyugaton – gombamód szaporodni kezdtek a „reiki” iskolák. Ennek oka nagyon sok esetben az „ego” előtérbe helyezése, a „pénz” szerzése és a „hatalom, azaz az elismertség” elnyerése. A nyugati úgynevezett „reiki mesterek” a szó hagyományos értelmében egyáltalán nem mesterek, jó esetben is csak egy út elején járnak, rosszabb esetben pedig csak egy technikát ismernek, ami pénzzé tehető.
6. Melyik a „tiszta forrás”? Mindaz, ami hagyományos rendszer, csakhogy az egy életforma, egy út, ami nem biztos, hogy a modern nyugati világban vállalható. Viszont szerintem javasolható, hogy valaki többféle módszert, iskolát is megismerjen, bár valószínű, hogy az egyik nem „jobb”, mint a másik. Azonban ha valahol az ego, a pénz és az elismertség fontosságával lehet találkozni, azonnal ott kell hagyni. Mindennek felismerésében mindenki támaszkodhat a saját belső (!) tiszta forrására.
http://canadahun.com/forum/showpost.php?p=2847876&postcount=2050
DE! ugyanakkor léteznek olyan Reiki iskolák mely magukat Tibeti Reikinek hívják vagy Buddhista tibeti eredetre vezetik vissza a Reikit:
Usui / Tibeti Reiki
ÁTADÁSI VONAL: Usui - Hayashi - Takata - Furumoto - Carrell Ann Farmer - Leah Smith - William Rand.
William tanult Reikit a következőktől is: Diane McCumbertól (Raku Kei vonal), Marlene Schilke, Beth Gray, Harry Kuboi, Bethel Phaigh és Phyllis Furumoto.
EREDET: Rand rendszerét Usui / Tibeti Reikinek hívja és Tradicionális Usui Reiki, a Raku Kei Reiki és saját elképzelései alapján alakította ki.
FOKOZATOK: 4 fokozat:
Az első és második fokozatot egyszerre tanítják; 2 behangolás; történet, elvek, kézpozíciók, 3 tradicionális szimbólum (neveik, jelentésük és használatuk), és a távkezelés.
Haladó Reiki Tréning: 1 behangolás: 1 tradicionális szimbólum (jelentése és használata), a Reiki hagyományostól eltérő lehetséges története, Reiki meditáció, a Reiki hálózat (rács), behangolási gyakorlatok és pszichikai sebészet.
Mester / tanár fokozat: 1 behangolás: tanítás a gyógyítási vagy gyógyítói krízisről (healing crisis), Reiki III meditáció (a mikrokozmikus pálya használatával), 2 tibeti behangolási szimbólum, behangolási gyakorlat, behangolási módszerek (hasonló a Raku Keihez) az első, második, haladó és mester/tanári fokozatokba, plusz egy gyógyító behangolás, távolsági- és önbehangolás; ibolyaszín légzési technika, 4 féle Antahkarana szimbólum leírással és használati utasítással).
Tibeti Reiki
ÁTADÁSI VONAL: Tschen Li, Ralph White, Craig Ellis... EREDET: Ez a vonal azt állítja, hogy Tschen Li Dr. Usuitól tanult és Ralph White vitte a Reikit az Egyesült Államokba.
FOKOZATOK: Legalább három különböző módon tanítják a Tibeti Reikit.
Az elsőben a mesteri szintig mindent egyetlen tanfolyamon tanítanak, 1 behangolás; 4 tradicionális szimbólum és 15 nem tradicionális szimbólum. A szimbólumok ezen a tanfolyamon nem tibetiek sem természetben, sem alakban és a nevük sem tibeti. Némely egyiptomi, alak és név tekintetében, némelyik csak archetipikus szimbólum. Tanítják a behangolásokat, légzési technikákat, amik lényegükben jóga légzések, és kabbalista információkat.
A másodikban 5 fokozat van. A tanítás tartalmazza a tibeti 5 elem tanát a behangolással, tisztítással és gyógyítással kapcsolatban; 25 szimbólum, meridián terápia, információk az energiatestekről a 8 csodálatos csatornát is beleértve, mikro / makrokozmikus pálya, pszichikus ösvények és éterikus sablonok kiterjesztése, távkezelés, pszichikus sebészet, traumák feloldása, ön-megerősítés (self-empowerment), érzelmi test megtisztítása, 1 behangolás minden szinten. Ez eléggé hasonlít Gary Jirauch féle Jinlap Reikihez.
A harmadikban ugyanazok a tanítások, mint az Usui / Tibetiben, de Tibeti Reikinek hívják.
Számos független Reiki mester is tanítja a Tibeti Reiki variációit.
Jinlap Reiki vagy Tibeti Jinlap Maitri Reiki
Ismert még Tibeti Reiki néven is. ÁTADÁSI VONAL: ? - Gary Jirauch...
EREDET: Ismeretlen
FOKOZATOK: 5 szint: 1 behangolás minden egyes szinten, 25 szimbólum. A képzés állítólag tartalmazza a tibeti 5 elem tanát a behangolás, tisztítás és gyógyítás viszonylatában, meridián terápia, információk az energiatestekről, a 8 csodálatos csatornát is beleértve, mikro / makrokozmikus pálya, pszichikus ösvények és étertesti minták kiterjesztése, távkezelés, pszichikus sebészet, traumák elengedése, ön-megerősítés (self-empowerment) és az érzelmi test megtisztítása. Tibeti öt elem behangolás / mantrák a jó megjelenítésére és az elmúlt/eljövendő feltételek gyógyítására. Behangolások és speciális átadások a Gyógyító Buddháról, a Hat Világról és a Bija mantrikus csakra módszerről, és megtanítják azt is hogyan hozzuk létre a tibeti Glum-Mo gyógyítást.
Men Chhos Reiki® vagy Medicine Dharma Rei Kei©
(Gyógyító Dharma Rei Kei)
A Reiki ezen ágára néha Vadzsrajána Reiki néven is hivatkoznak. ÁTADÁSI VONAL: A Reiki ezen ágát Yeshe Drugpa Thrinley Odzer láma rekonstruálta Dr. Usui munkái alapján.
EREDET: Dr. Usui írásos jegyzetei, barátaihoz írt levelei, valamint buddhista szövegek alapján. Ezek egyike a titkos és ritka “A Testet Meggyógyító és az Elmét Megvilágosító Transzcendes Fény Villámának Ösvénye” nevű tantra. (The Path of the Thunderbolt of Transcendent Light That Heals the Body és Illumines the Mind.) A tanítás Usuit buddhistának tartja és “Kegyes Orvos Boddhiszattvának” nevezi. Yeshe Drugpa Thrinley Odzer láma, a Men Chhos Rei Kei intézet spirituális igazgatója és tanára jelenleg is fordítja Dr. Usui és haladó tanítványainak eredeti tanításait szanszkrit, kínai és japán nyelvű anyagokból. Yeshe láma a bhutáni Drugpa Kagyü rend elismert lámája és korábban singon buddhista (a buddhizmus egy japán ága) gyakorló volt. 1989-ben teljes singon átadást kapott a híres singon gyakorlótól és jógitól Dr. Ajari Werricktől. Yeshe láma (eredeti nevén Dr. Richard Blackwell, George Blackwell tábornok fia) a klinikai pszichológia kisdoktora (PhD in Clinical Psychology) és az Oregon állambeli (USA) remetelakában él O’Brien város közelében.
Mi is az a Men Chhos Rei Kei? A Men Chhos Rei Kei a spirituális gyógyítás egy rendszere, amely “A Testet Meggyógyító és az Elmét Megvilágosító Transzcendes Fény Villámának Ösvénye” nevű tantra rekonstruált tanításain alapszik. Mi a Men Chhos Rei Kei tanulmányozására és továbbadására létrehozott intézet? Az intézet egy tanító szervezet, amely ugyanúgy van bejegyezve, mint bármelyik magániskola vagy egyetem és célja a Rei Kei a fent említett buddhista tantrán, valamint Dr. Usui és Dr. Watanabe jegyzetein alapuló oktatása. Ezeket az iratokat George Blackwell tábornok szerezte Japánban, 1946-ban.
Az iskola célja segítséget nyújtani a spirituális fejlődés vadzsrajána buddhista útján. A Reikit is ezen az úton segítő eszköznek és nem előfeltételnek fogják fel.
FOKOZATOK: 7 fokozat van:
Első fokozat: 1 behangolás, 5 szimbólummal, amelyek közül néhány hasonló a Tradicionális Usui Reikiben alkalmazottakhoz, és néhány pedig nem. Ez a szint bárki számára elérhető és megfelel a legtöbb Reiki rendszerben tanított 1-3 szintnek. A további fokozatok (2-7) mindenkinek taníthatók, akik Vadzsrajána buddhista menedéket vesznek-, ahogy Dr. Usui is tanította.
http://www.aranyhid-reiki.hu/iranyzatok.html
Ehhez képest, ahogy a japán Jikiden Reikiben hallottam és tanultam a Reikiről, ott nem tesznek említést semmilyen tibeti gyökerekről, sőt a szimbólumok és a szellemiség alapján inkább érzem a japán Shintóval való közeli rokonságot.
Kíváncsi lennék kiben milyen gondolatokat ébresztett a fenti információ.