Történelmi Szemle

Mrs Tanár

Állandó Tag
Állandó Tag
A Google Mexico és a mexikói Antropológiai és Történelmi Nemzeti Intézet (INAH) bejelentése szerint eddig 30 helyszínnel bővítették a népszerű alkalmazást, és további több tucat látványosságot tesznek elérhetővé az interneten az év végéig. A cél, hogy az oldal látogatói összesen 90 mexikói helyszínen tehessenek virtuális kirándulásokat.
Az utcanézetre kattintva a felhasználók 360 fokos panorámát kínáló, interaktív felvételeken járhatják be a lélegzetelállító tájakat. A Mexikó prehispán örökségét felvonultató panorámaképeket több millió fotó alkotja, amelyeket speciális, háromkerekű járművekre szerelt kamerákkal készítettek, gyakran teljesen kitaposatlan útvonalakon haladva.
Az internetezők elsőként a Yucatán-félsziget északi részén fekvő Chichén Itzá romváros, a Mexikói-völgy északkeleti részében elterülő Teotihuacán, valamint a dél-mexikói Oaxaca államban található Monte Albán prekolumbiánus ásatási helyszínen tehetnek virtuális látogatásokat.
Forrás: Múlt-kor
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
A Titanic kevésbé romantikus története

21963_titanic1.jpg



Forrás:
netpolgar.network.hu/blog/netpolgar_avagy_digitalis_irastudo_klub_hirei/a-titanic-igaz-tortenete

Kivételesen nem azt kérdezzük, hogyan süllyedt el a titokzatos gőzős, hanem azt hogy KI süllyesztette el?!
Amióta sikerült megtalálni a tenger fenekén a roncsokat, leginkább csak a tudományos kutatásokkal foglalkozunk. Feledésbe merültek azonban a régi feltételezések.

Pedig… Valaki egyszer azt állította: az elmúlt 200 év legnagyobb tragédiáiban a jezsuiták keze van.
Lehet?


Kik voltak a jezsuiták?

A jezsuita rendet 1540-ben alapították. És azóta is erős.
Mindig is Európa uralkodó házainak gyóntatói voltak, a pápát és a katolikus egyházat védik mindenhol.
Még ma is.
Céljuk a katolikus hit terjesztése, megőrzése.
De van egy sötét oldaluk is: a Jézus-társaság.
Évszázadokon át ők intézték a vallásos alapú gyilkosságokat. Sötét fickók, sötét köpönyegben, tőrrel a kezükben.

1910-ben hét férfi találkozott a Jekyll szigeten, nem messze Georgia partjaitól, hogy a Federal Reserve Bank,(az amerikai nemzeti bank) terveit megbeszéljék.
Nelson Aldrich és Frank Valderclip képviselte a Rockefeller-pénzbirodalmat.
Henry Davidson, Charles Norton és Benjamin Strong J.P. Morgant, Paul Warberg képviselte a Rothschildokat, Európából.
A Rothschildok voltak mindig is a jezsuiták bankárai, és ők voltak a kulcs a katolikus egyház vagyonához.

A Morganok, Rothschildok és Rockefellerék egymás erős ellenfelei voltak pénzügyekben, és most mégis szövetséget kötöttek.
Megalakították azt a nemzeti bankszövetséget, kartellt, amit „Federal Reserve System.”-nek, Nemzeti tartalékalapnak” neveztek.
A bankárok így szereztek hatalmat a világ fölött: a politikusokat nem nehéz könnyen hozzáférhető pénzekkel csapdába csalni.
A Rothschildokat, Morganokat és Rockefellereket a jezsuita rend irányítja.
Ezek a „mindenható” aztán megtesznek minden szükségeset, letörjék Amerika alkotmányos szabadságát, és a pápa uralhasson mindent.


Hogy kerül a képbe a Titanic?

A Titanic építése 1909-ben kezdődött meg, egy belfasti hajóépítő üzemben, Belfast protestáns város, gyűlölték a jezsuiták.
Morgan átvette az irányítást a White Star Lines hajótársaság fölött.
A jezsuiták megparancsolták Morgannak, hogy építtesse meg a Titanicot.
A luxusgőzös a kezdetektől fogva halára volt ítélve. Volt egy csomó ember, akik NEM voltak a „Federal Reserve System” kedvencei.

Benjamin Guggenheim, Isa Strauss és John Jacob Astor ellene voltak az F.R.S. megalapításának.
Ezek az emberek a világ leggazdagabbjai közé tartoztak, és a jezsuiták terveinek útjában álltak.
Ezeket az embereket azonban valahogy rávették, hogy felszálljanak az úszó palotára.
Nem csak ők voltak a jezsuiták és az F.R.S, ellenségei, de ők a vagyonukkal és befolyásukkal meg tudták volna akadályozni az I. Világháborút.

Ez volt a valaha is épített legnagyobb hajó első útja.
A reklámhadjárat - hogy elsüllyeszthetetlen -, biztonságba ringatta a lehetséges utasokat.
Sok ír, francia és olasz katolikus is utazott a hajón.
De a belfasti protestánsokat is arra buzdították, ezzel a hajóval utazzanak az Újvilágba.
Ezek legtöbbje „föláldozható” ember volt.
A fő cél a Guggenheim-Strauss-Astor hármas kiiktatása volt.
Olyan módon kellett őket eltüntetni, hogy soha senki még csak ne is feltételezze, hogy gyilkosság áldozatai lettek, soha senki ne tudja a jezsuitákat gyanúsítani.


cccccccccc
21964_titanic_kapitany.jpg



A Titanic kapitánya Edward Smith volt, jezsuita, és J.P. Morgannak dolgozott
.
Amikor a Titanic kihajózott Dél-Angliából, a fedélzeten tartózkodott Francis Browne.
Ő volt a leghatalmasabb jezsuita egész Írországban, és Edward Smith mestere.
Ez az igazi jezsuita módszer: Francis Browne fölszáll a hajóra, lefényképezi az eljövendő áldozatokat, még valószínűleg megerősíti a kapitány jezsuita esküjét, és másnap reggel kiszáll…

Smith szinte istennek tartotta felettesét.
És Browne utasította, mit is kell tennie majd az Észak-Atlanti vizeken. Edward Smith parancsot kapott, hogy süllyessze el a Titanicot, és ő pontosan ezt is tette.
A titkos jezsuita tanítások szerint a nagyobb jó kedvéért föl lehet áldozni az ártatlanokat, a cél szentesíti az eszközt.

Smith akkor már 26 éve járta az Észak-Atlanti vizeket, ő volt az egyik legtapasztaltabb.
A kapitány mindvégig tudta, hogy a hajója a jezsuiták ellenségeinek készült.
És, hogy sorsa és feladata az, hogy az első útján elsüllyedjen.
Smith azt is tudta pontosan, merre vannak a jéghegyek.
A titkos parancsnak megfelelően egyenesen arra irányította a hajót, egy holdtalan éjszakán, 22 csomós sebességgel, bele egy 80 négyzetmérföldnyi hatalmas jégmezőbe.

Smith kapitány viselkedése az utolsó órákban nem vall erőskezű vezetőre.
Mintha csak a lelkiismeretével küzdött volna.
Legyen ő a bátor és hős hajóskapitány, vagy a mestere parancsát kövesse, és süllyessze el a hajót?

Direkt nem volt elegendő életmentő csónak.
És rengetegben csak egy pár nő és gyerek ült, amikor leengedték.

Fehér rakétákat lőttek föl vészjelzésként.
Az arra járó hajókon így azt gondolták, a Titanicon csak tűzijáték van.
A vészjelző rakétáknak vörösnek kellett volna lenniük.
És ez nem azért volt, mert a túlzottan magabiztos hajózó személyzet azt gondolta, a Titanic elsüllyeszthetetlen.
Ezeket a hibákat előre betervezték.

Az elsüllyeszthetetlen hajó április 14-én, pont azon a napon, amikor Abraham Lincolnt is meggyilkolták valamikor, jéghegynek ütközött és így a Federal Reserve összes ellensége megszűnt létezni.
1913 decemberére létre is jött a „Federal Reserve System” az Egyesült Államokban. Nyolc hónappal később a jezsuitáknak már elegendő pénzalapjuk volt ahhoz, hogy belevághassanak az I. Világháborúba.

Tényleg csak véletlen volna ennyi kapcsolatot és összefüggést találni?

***



titanic3.jpg



Kapcsolódó írások:
A rejtélyes hajó - Bevezetés
A rejtélyes hajó - Boxhall vallomása
A titanic története
A Titanic története - 2 rész.
A Titanic története - 4. rész
A Titanic története - 5. rész
Californian - a rejtélyes hajó
Californian - a rejtélyes hajó: 2. rész
Rejtélyek és titokzatos anyagok
Rejtélyes véletlenek - léteznek?
A rejtélyes Titanic sírja


 

Bihar

Kitiltott (BANned)
A hajóépítés már nem járt gyerekcipőben 1913-ban. Így a hajótervezőnek és az építöknek tudnia kellet, hogy miként meneküljön meg egy hajó a süllyedéstől, adandó alkalommal. Valamiféle légkamrás hajótest szerkezetről biztosan tudtak...de nem alkalmazták. Talán éppen az elérni kívánt céljuk érdekében.
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Éden - vajon létezett ?!

Egy földi paradicsom létezésében, ahol minden tökéletes, a kezdetektől fogva hitt az emberiség.
Bár pontos helyét valószínűleg soha nem ismerjük meg, az Édenkert számtalan művészi alkotást ihletett.


A Teremtés könyvének az a része, amely elbeszéli Ádám és Éva teremtését, bűnbeesését és kiűzetését a földi paradicsomból, a zsidó és keresztény hitvilágban is központi szerepet játszik.
Az Édenkert legendája évszázadok óta seregnyi művész és író képzeletét ejtette rabul.


Eden-kert.jpg


Jan Brueghel-Édenkert​


A világ leghíresebb kertje idilli volt, jól öntözött, és bővelkedett élelemben. Ádámnak és Évának "mindenféle mezei vadak és mindenféle égi madarak" nyújtottak társaságot.
A fák hűs árnyat adtak. Pezsgő vizű folyó kígyózott át a kerten, és amint kiért, négy ágra, a Pisonra, a Gilonra, a Tigrisre és az Eufráteszre, szakadt.
Ennyi szerepel az Írásban.




2-popup-low.jpg



Minden más, a kert alakja, mérete és helye, feltételezések tárgya maradt.
Az egyetlen fa, amelynek jelenlétére némi bizonyossággal következtetni lehet, a fügefa volt, bár később a datolyapálmát azonosították az élet, és a banánt a jó és a rossz tudásának fájával.

A kertet általában zártnak képzelték, bár lehet, hogy ez a paradiszosz szónak, az Édenkert görög fordításának köszönhető, amely "körbezárt földdarab"-ot jelent.


atlantis1s.jpg

?​

Ezekből a hiányos "adatokból" állították össze a költők és festők, történetírók és hittudósok az Éden képét, gyakran a földi paradicsomról szóló más regékből is merítve.






Az ilyen, paradicsomról szóló legrégebbi elbeszélés alighanem az i. e. II. évezredből származik.
A sumer Dilmun, amely ott feküdt, ahol a nap kel fel, az istenek lakhelye volt, olyan hely, ahol nem ismerték a bánatot, a betegséget és az öregséget, és ahol "nem hallatszott hollókárogás".

Még pontosabb utalás található egy varázslatos kertre (noha ez jobban hasonlít az Ezékiel könyvében leírt "Isten kertjére", mint a Teremtés könyvének Édenjére) a sumer Gilgames-eposzban, <WBR>amelynek hőse, Gilgames utazást tett a hegytetőn levő "istenek kertjébe", ahol a bokrok drágakövektől csillogtak, kalcedon-gyümölcsöt hoztak és lazurit-levelet hajtottak.

A paradicsom nem bibliai leírásai, amelyek leginkább befolyásolták a későbbi keresztény ábrándképeket, a klasszikus költőktől származtak.
Az i. e. VIII. században Homérosz, a görög epikus költő írt egy világ végén található helyről, amelyet Elíziumnak (Élüszion) nevezett, ahol nincs hó, nem süvítenek viharos szelek, csak lágy, frissítő szellő fújdogál.



HeavenlyParadise.jpg



Homérosz kortársa, Hésziodosz ezzel szemben nem magára a helyre, hanem az idilli létre helyezte a hangsúlyt, felidézve egy letűnt aranykort, amikor az emberek békében éltek, és - akárcsak Ádám és Éva a bűnbeesés előtt - soha nem öregedtek meg, csak éltek gond nélkül a föld gyümölcseinek bőkezű adományain…

Homérosz és Hésziodosz, akárcsak később a két római költő, Vergilius és Ovidius, a korai kereszténység időszakától egészen a reneszánszig, sőt azon túl is hatással voltak a kertről alkotott látomásokra.


4947586474ce6b4b84b704404058034_160x120x0043.jpg
xJohn Milton
(1608-1674), az angol költő például Elveszett Paradicsom című drámakölteményében eleven részletességgel írja le az Édenkertet.
Az ő paradicsoma meredek falú fennsík egy sziklás, erdős hegyen, amelyet kanyargós ösvényen felkapaszkodva lehet megközelíteni.
Jó szagú növények, mint mirtusz és mézfű illatosították a levegőt, amely tele volt madárdallal.
Fák nyújtottak árnyat, folyók és források kínáltak bőségesen vizet.
Milton géniusza zseniálisan egyesítette a bibliai és nem bibliai forrásokból egyaránt átvett elemeket.

A kert, mint érzékszerveket gyönyörködtető táj, az iszlám Paradicsom jellegzetessége is, amely az Édenkerttel szemben inkább a mennyben, mint a földön létezik.
A Korán szerint az állhatatos muszlimok jutalmul olyan kertekben élhetnek a túlvilágon, amelyekben szökőkutak csobognak, víz-, tej-, bor- és mézpatakok folydogálnak, pálmák és gránátalmafák nyújtanak pihenőt, és a zöld selyem köntösbe öltözött boldogoknak örökösen ingerlő, szép paradicsomi szüzek szolgáltatnak érzéki élvezeteket, akiknek "szépsége felér a rubinkövekével és korallokéval", és akik ezüsttálon szolgálják fel nekik az ételt.



Imagen+22.png




Míg az iszlám hívei - építészek és tudósok - inkább azzal foglalkoztak, hogy idilli kertek alkotásával újrateremtsék a Paradicsomot a Földön, keresztény társaik megszállottan keresték az Édenkertet egészen a középkorig.
Néhányan úgy gondolták, elpusztult az özönvíz során, mások úgy, hogy hegyen feküdt, és így fennmaradt.
Népszerű nézet volt, hogy az Éden keleten, egy szigeten terül el, és Ceylon (a mai Sri Lanka) lett a közkedvelt jelölt.
Amikor Kolumbusz Kristóf arra jutott, hogy a Föld nem lapos, hanem körte alakú, "magától adódott" a következtetés, hogy a kert a körte "szárán" helyezkedik el.

Ahogy a világ egyre nagyobb részét térképezték fel, de nyomát sem találták a kertnek, a tudósok a Teremtés könyvéhez visszatérve keresték a kulcsot az Éden hollétéhez.
Mezopotámia (Irak ősi neve) tűnt a nyilvánvaló kiindulási helynek, mivel a Bibliában megnevezett Tigris és Eufrátesz e területen folyik keresztül.
De Mezopotámia hatalmas, és a Pison és a Gilon helyét sem sikerült megállapítani, így a másik két folyó nem nyújtott segítséget a kert pontos fekvésének meghatározásához.

Jeruzsálemet és a Golgotát, ahol Jézust keresztre feszítették, szintén összefüggésbe hozták a kerttel.
Mivel Jézust gyakran jellemezték Ádámként is, megalapozottnak tűnt halála helyét Ádám kiűzetésének helyszínével összekapcsolni.

Sokan úgy vélik, az Éden hiábavaló keresése sarkallta a keresztényeket arra, hogy az iszlám példát követve megpróbálják újrateremteni a kertet a Földön.
Bár inkább a Bibliából és a klasszicizmusból, mint a Koránból merítettek, a XVI. és XVII. században a Padovában, Párizsban, Oxfordban és másutt ültetett botanikus kertekben sikerült földi paradicsomot létesíteniük.
A világ minden tájáról származó virágokkal, bokrokkal, füvekkel, fákkal ültették be, általában négy, negyedes elrendezésben, ami az élet négy folyóját, és a négy világrészt (Európa, Afrika, Ázsia, Amerika) jelképezi.



villaborghese.jpg
 

Bihar

Kitiltott (BANned)
Igen elgondolkodtató, hogy a sumériai édenkert helye miért kérdéses még ma is sokak számára?
Ádám és Éva (ezek nem zsidó nevek!) Urukban "almázott" és ezen a vidéken élt. Minden templomhoz kert tartozott, mellyben a pateszi is dolgozott, de kertészei is voltak. Az őskor-ókor szinte egyetlen termesztett gyümölcse errefelé pedig az alma volt. Paradicsomot is termeltek az almafák között...
Dél Sumériában pedig a nagyfolyók alsó folyása lassú volt, a víz sokszor szétterűlt, áradtak is időnként, továbbá a sumérok ötöztek is.
A Korán vagy a jeruzsálemi meskete eltulzott ill. rege mondössze, valós alap nélkűl.
Ma is un mocsári arabok élnekl itt, Úr, Uruk, Nippur, Eridu stb környékén, bár a vizes terület már sokkal kisebb lehet mint egykoron.
Özönvíz pedig tucatnyi volt. Ezeket a jékor utáni gleccseráradások+esős időszakok okozták. Elég a térképre pillantani, milyen hegyek vannak Suméria fölött..
Az özönvizet és az édent kevésbé befolyásolta, hogy a mezopotámiai folyók alsó szakaszain sokszor új mederbe költöztek, vagy éppen az eddig elkülönülő Tigris és Eurfátesz éppen egyesűlt, mintahogyan ma látható.
KIszinezett meskete ez az éden- találagatós ősi mese, a régi ember szerette az ilyesmiket.
Ma persze a Tigris és az Eurátesz vízfelszínén nagy olajfoltok úsznak, így öntözni ezekből...?
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Asztrológia és asztronómia

Mivel több témában is előkerült az sztrológia vs asztronómia kérdés, gondoltam, hogy
nem árt egy történelmi áttekintés.


240px-2003-32-GravitationalLens.jpg



A csillagászat vagy asztronómia
– a szó eredete szerinti jelentése a csillagok törvényei – a Földön kívüli jelenségek megfigyelésével és magyarázatával foglalkozó tudomány.


250px-Beit_Alpha.jpg


Az asztrológia vagy csillagjóslás (görögül αστρολογία) kifejezés a görög asztron, 'csillag' és logosz, 'szó, tudomány' szavakból ered.
Az úgynevezett ezoterikus tanok egyike, és feladata a bolygók állásából egy adott időpontban bekövetkezett esemény (legtöbbször egy személy születése) sorsának minél pontosabb meghatározása.
Tudománytörténeti szempontból a csillagászat tudományának előfutára, míg a modern asztrológiát az áltudományokhoz sorolják.

***

Az írást a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat egyik weboldalán találtam,
Frenyó Zoltán tanulmánya.



Az ókeresztény asztrológia-kritika tendenciái

Asztrológia és asztronómia

A következőkben az ókeresztény asztrológia-kritika tendenciáit elsősorban az antik kultúra keresztény befogadásának, inkulturációjának kereteiben és szempontjából kívánom értelmezni.

Míg az ókori antik-pogány világ jellegzetesen felemásan értékelte az asztrológiát, addig a keresztény megítélés kezdettől egyértelműen elítélő, s határozottan különbséget tesz asztronómia és asztrológia között.
A kereszténység az inkulturáció folyamán az asztronómiát beemeli, az asztrológiát pedig elveti.

A probléma onnan ered, hogy már eredetileg, a babilóni asztrológia értelmezése terén is nézetkülönbségek alakultak ki a kutatásban.
Ezt tükrözi a terminológia problémája. Van, aki e foglalatosságot és szemléletet csillagászati matematikának tekinti (O. Neugebauer ), mások ezzel ellentétben a csillaghit-csillagvallás értelmében fogják fel (F. Boll, K. Bezold, F. Cumont), s van, aki ezek helyett átfogóan a csillagtudomány elnevezést használja (Komoróczy G.).

Mondanivalómat röviden előrebocsátva: a kereszténység esetében egyrészt semmiféle szintetikus csillagtudomány elnevezés nem jogosult.
A kereszténység csak az asztronómiát műveli, illetve becsüli, s ebben a görög és a latin atyák lényegében ugyanúgy gondolkodnak.
Az ókeresztény asztrológia-kritika pedig másrészt nem az antik műveltség elvetését jelenti, ellenkezőleg, ezzel annak értékes részeit kívánja kiválasztani és megőrizni.
Erre azért kell rámutatni, mert tekintélyes vélemények ennek ellenkezőjét hangoztatják.

Franz Boll és Carl Bezold könyvében például ez a tarthatatlan, történetietlen és ideológiai fogantatású és célzatú álláspont olvasható: "A kereszténység – a pogány vallások türelmességével ellentétben – eleve és alapvetően intoleráns volt minden másféle kultusszal, s természetesen különösen annak legújabb és leginkább élő formájával szemben, a csillagistenek (…) mindenhatóságába vetett hittel szemben."

A keresztény magatartás szempontjából tekintetbe kell venni, hogy ezt megelőzően a hellenizmus világnézeti válságot jelentett; erre vallanak a végzet (illetve a véletlen) szerepét növelő, az egyén felelősségét csökkentő irányok.
Ez az asztrológia meghonosodásával és elterjedésével járt együtt.
Megjegyzendő, később, a reneszánsz határhelyzetében, amikor ismét kevésbé koherens a világnézet, az asztrológia újra megerősödik.
Hasonlókat lehet mondani az újabb korokról is.
Ahogy például Mihelics Vid megállapítja: "Az asztrológia mai terjedésének fő oka kétségkívül az isteni gondviselésben való hit megfogyatkozása."

A következőkben főleg az eddig elmondottak fontosabb patrisztikus vonatkozásait igyekszem alátámasztani és megvilágítani.
Vizsgálódásunk elején idézzük föl az asztrológia tömör jellemzését az Antik Lexikon alapján:

"Ez a tudat a természet minden tényezőjére kivetíti az emberi-pszichológiai tulajdonságokat, amelyek így az isteni erő és az akarat formájában jelennek meg. Az ember önmagát mikrokozmosznak, az univerzum leképeződésének fogja fel, amelyben mindenütt –akárcsak a társadalomban – rokon és idegen vonásokat fedez fel. Úgy látja, hogy az egész természet szümpathetikus és antipathetikus kapcsolatok szövevénye, ahol minden változás kihat a többire, és együttérzést vált ki (szümpathia-gondolat). Ebbe a gondolatkörbe bevonták a csillagokat is, amelyeket szintén isteni lényeknek tartottak, s kozmikus erejük miatt különleges képességeket tulajdonítottak nekik. Az ő akaratuk kifürkészése volt a babilóniai asztrális vallás fő feladata, amire végül is minden későbbi asztrológia visszavezethető."

Az asztronómia és az asztrológia megkülönböztetése igen régi, mindenesetre időben nehezen megragadható jelenség.
Rómában a megkülönböztetés eredményeképpen azokat nevezték káldeusoknak, akik állítólag képesek voltak a csillagok helyéből és járásából a jövendőt megmondani.
Sok elnevezésük volt: babylonii, astrologi, mathematici, genethliaci , planetarii, apoteleszmatikoi, mesterségük: mathesis, asztrologia pinakiké, genethlialogia, meteórologia, apoteleszmatiké.
Bizonyos naptári táblázat (pinakesz) után mesterségük neve pinakiké, ellentétben az asztronómussal, aki: kanoniké.

Van, aki úgy véli, hogy az ókorban kevesen tudták megkülönböztetni az asztronómiát az asztrológiától, vagyis a matematikai csillagászatot a csillagjóslástól.
Ptolemaiosz esetében megállapítható, hogy ő, aki Kr. u. 130 körül rendszerbe foglalta a geocentrikus asztronómia elméleteit, elválasztotta azokat az asztrológia szabályaitól.
A Tetrabüblosz előszavában arra figyelmeztet, hogy "az asztrológiai értelmezések nem rendelkeznek olyan bizonyossággal, mint az asztronómiai számítások".

Az antik asztrológia-kritika két arca

Ami az előzményeket illeti: minden jel arra mutat, hogy a korai és a klasszikus görög szellem elvetette az asztrológiát.
Az asztrológia felívelése a hellenizmus idején kezdődött.
Kr. e. 280-ban Kósz szigetén a babilóni Bérósszosz asztrológus iskolát alapított. Rómában először – Kr. e. 139-ben – még elűzték őket, később azonban elterjedtek.
Megerősödésüket hasonló irányú filozófiai eszmék is elősegítették; ilyen volt a sztoikus filozófia szümpathia-elmélete. Jelentősek lettek a Petozirisz (Kr. e. II. sz. közepe) és Hermész Triszmegisztosz (I-III. sz.) neve alatt szereplő iratok.
Ezeken alapultak Vettius Valens (III. sz.) és Firmicus Maternus nézetei.

Az antik asztrológia-kritika felemás, kettős, váltakozó; Constantinus korára azonban egyértelművé válik a tiltás.
A korábbi felemás helyzet számos auktor beszámolójából áll össze.

Augustus a közéletben tiltotta az asztrológia művelését, Kr. e. 33-ban kiűzte Rómából az asztrológusokat, és Kr. e. 12-ben számos asztrológiai könyvet égettetett el, ugyanakkor magánéletében nemegyszer hitelt adott a csillagjósoknak is.
A káldeusok "tudománya," amely már a köztársaságkori Rómában is egyre terjedt – Tarutius Firmanus magának Róma városának a horoszkópját is elkészíttette az egész császárkorban nagy népszerűségnek örvendett.
Széleskörű elterjedésére vall, hogy sok császár hódolt neki, így Tiberius, Domitianus, Hadrianus, és Septimus Severus is.

Tacitus mesteri tömörséggel jellemzi az asztrológusokat és helyzetüket: "A hatalmon levőknek megbízhatatlan, a reménykedőknek csalárd emberfajta, melyet városunkban tilalmaznak is mindig, meg is tartanak."

Az asztrológia terjedését a hellenizmus kezdetétől fogva végigkísérte a legélesebb bírálat is, a görög filozófusok cáfolatától költői műveken keresztül a pamfletirodalomig.
Ilyen bíráló volt már Epikurosz (341 270), aki szenzualista kritikájában a csillagjóslást az összes hazug babona körébe sorolva utasította el.

Figyelemreméltó, hogy a szkeptikus Karneadész (214 129), aki egy évszázaddal később a sztoa tanításának bírálatával együtt épp az epikureus filozófia ellen lépett fel, az asztrológia megítélésében Epikuroszéval azonos álláspontra helyezkedett.
Karneadész oly mértékben mélyült el az asztrológia bírálatában, hogy az asztrológia ellenfelei a későbbi korokban is lényegében az ő érvrendszerének elemeit használták fel (például Szent Ágoston), mint ahogy maguk az asztrológia művelői (így például Firmicus Maternus) kimondva-kimondatlanul az ő argumentumaira reflektáltak.
Karneadész szempontjai merültek fel ugyanis például abban a kérdésben, hogy azonos lett volna-e az egy csatában elesettek horoszkópja, (ugyanez a tartalma a hajótörött-argumentumnak) vagy miért eltérő az ikrek életsorsa. Firmicus Maternus (Kr. u. IV. sz. 1. fele) is ilyen támadást próbál kivédeni, miután felteszi az ismerten csengő kérdést:
"Ha a csillagok együttese szabja meg az emberek jellemét és bőrszínét (…), Aethiopiában miért születik minden ember feketének, Germaniában világos színűnek, Thraciában vörösnek?"
(Asztrológia és vallás)

A császári Rómában az asztrológia széleskörű elterjedését az ellene fellépő kritika nem volt képes megállítani.
Amint azt Kákosy László megjegyzi, "az asztrológia 1-2. századi átalakulásával, a módszerek finomodásával, komplikálódásával a cáfolók nem tartottak lépést, így támadásaik a tudományos asztrológiára nem gyakoroltak nagyobb hatást.
Bár érveik egy része helytálló volt, s ma is alkalmazható, a fejlett asztrológia korában ezek állandó ismételgetése, naiv feltálalása egy ptolemaioszi szisztémát nem ingathatott meg.

Az asztrológia tudományos pozíciói annál is inkább szilárdak maradtak, mivel világképe megegyezett az egész kor geocentrikus, s így antropocentrikus szemléletével, sőt azt a maga részéről is megerősítette.
Terjedésének jellemzője volt a velejáró vallásos magatartásformák vonzása, s a beáramló, egyre népszerűbb keleti kultuszokhoz való kapcsolódása is.
Ennek folyamán lett a császárkultusz egyfajta vetélytársává, mivel magában hordta a császári mindenhatóság megkérdőjelezésének lehetőségét.
Ez a vonás adta az asztrológia politikai felhangját, s tette a csillagjóslás tudományát politikailag gyanússá.
Ez váltotta ki azt, hogy az asztrológia üldözése a birodalomban időről időre jogi formákban is testet öltött.
Itt főleg Ulpianus és Paulus jogalkotására, Diocletianus 296. évi edictumára és a Codex Theodosianusra kell gondolnunk.

A gnózis kitüntetett helyet biztosított a csillagoknak, azt tanítván, hogy a lélek, mennyei vándorlása során a csillagokon és a bolygókon keresztülhaladva felveszi azok tulajdonságait, hogy azután földi pályájának végeztével, megküzdve a bolygók ellenséges démonaival, megtisztulva érkezzék el az állócsillagok szférájába.

Az asztrológia ószövetségi megítélése egyértelműen negatív.
"S ha szemedet az égre emeled, és látod a Napot, a Holdat és a csillagokat, az egész égi sereget, ne essél kísértésbe, ne borulj le s ne imádd azt, amit az Úr, a te Istened minden népnek adott az ég alatt." (MTörv 4,19). "Ha akad valaki körödben (…), aki megszegi a szövetséget, elmenvén más isteneket imádni, előttük, a Nap, a Hold és az ég seregei előtt leborulni (…), akkor vitesd ki a kapuk elé, akár férfi, akár nő és kövezzék agyon."
(MTörv 17,2-5). A próféták hangoztatják, hogy a csillagok nem istenek, és utalnak teremtőjükre.

Az ókeresztény asztrológia-kritika kezdetei

Az ókeresztény kritika – mint már utaltunk rá – kezdettől egyértelműen elítélő.
Az asztrológia a bírálandó vallások és filozófiák sorába tartozik.
Vele kapcsolatban inkulturáció nem lehetséges, hanem az asztrológia-asztronómia megkülönböztetése szükséges.
Ennek a keresztény szemléletnek nem mond ellent a csillagvilág többszöri felemlítése az Újszövetség különböző helyein, a napkeleti bölcsek közismert történetében (Mt 2,9), a Jelenések könyvében, az utolsó ítéletre, a világ végére, a parúziára vonatkozó igékben, avagy apokrif apokalipszisekben.
Ezeket kevésbé a tartalmi kapcsolódás, mint inkább a metaforikus, képekben és hasonlatokban gazdag közvetítési szándék jellemzi.

A betlehemi csillag mindenesetre fontos és sajátos, minden egyébtől eltérő eset (ahol éppen a Megváltóval kapcsolatban feltehetően fedi egymást asztrológia és asztronómia): Figyelmet érdemel Bileám mezopotámiai próféta beszéde : "Csillag tűnik fel Jákob törzséből" (Szám 24,17).
Erre vonatkozóan Jusztinosz emlékeztet rá: Mózes mondja, hogy Krisztusnak úgy kell születnie, mint csillagnak.

Órigenész is beszél erről a hagyományról.
Órigenész hangsúlyozza, hogy a Betlehembe látogató mágusok tudós papok voltak, nem vándorló káldeusok.
Ismerték Bileám jóslatát és felismerték a csillagot.
Jeromos is megemlíti, hogy a mágusok Bileám utódai és örökösei voltak.
Pál apostol élesen szembefordul az asztrális hatalmak mindenféle tiszteletével, hirdeti Krisztusnak fölöttük aratott diadalát, s hogy az ember sorsát nem a vak végzet, hanem Isten irányítja.

A Didakhé is a madárjóslással, bálványimádással, ráolvasással, mágiával egyként ítéli el a "matematikát," és óvja ezektől a híveket.
Alexandriai Kelemen a hellenisztikus csillagvallás, csillagimádat kérlelhetetlen ellenfele volt, különösen Protreptikosz című művében.
Támadja krotóni Alkmaiont, aki szerint a csillagok elevenek és istenek.
Kelemen szerint nem azok, hanem kiváló isten-alkotta eszközök az idő mérésére.
Asztrológia-bírálata abban áll, hogy a csillagok nem a dolgok okai, azonban a szümpathia miatt, amely a kozmosz részeit összeköti, a csillagok a bekövetkező események jeléül szolgálhatnak.
Kelemen platonikus szellemben az asztronómiát filozófiai propaedeutikának tekinti, az igaz tudás előkészítőjének, éppígy Isten ismeretéhez vezetőnek.
Az emberiség égi eredetű, ahová a megváltás visszavezet.
A pogány csillagimádatot Kelemen a következőképpen értékeli: Isten megengedte a pogányoknak, hogy legalább ne legyenek ateisták, s valami fogalmuk legyen az isteniről. Kelemen a sztoikus felfogást vallja: felegyenesedett testtartásunk arra szolgál, hogy a mennyet szemlélhessük.

Órigenész nézetei

Órigenésznek széleskörű tudományos, ezen belül csillagászati ismeretei voltak.
Számára a csillagászat propaedeutika, de nem a filozófiához, hanem a Szentírás tanulmányozásához.
Ő volt az első keresztény gondolkodó, aki a csillagok fizikai összetételét tárgyalta.
Csillagászati jártassága mellett, erőteljes asztrológia-ellenes álláspontjában asztrológiai tájékozottsága is kiemelkedő, amit az asztrológiai forrásokból és az akadémiai kritikai irodalomból meríthetett.
Órigenésszel a fizikai kozmosz a teológiai gondolkodás fontos területe lesz.
Később azonban ez a szemléletmód gyengül, a teológia és a fizika-asztronómia mindinkább elkülönül egymástól.
Órigenész a csillagokat eleveneknek tekintette.
Tagadja, hogy rosszindulatúak, ártóak lennének.
A teremtés részeként természetük jó, s hozzájárulnak a kozmikus rendhez.
A mennyei lények és az ember viszonya nem egyértelmű.
Részben osztja azt a felfogást, hogy az egész univerzum az emberért áll fönn (bibliai és sztoikus elv), másrészt a csillagok és a mennyei lények ontológiailag az embernél magasabb rendűnek tekinthetőek.
A csillagok nem befolyásolják az emberek életét, azonban jelezhetik a jövendő eseményeket, anélkül, hogy azok okai lennének (Platón, Philón, Kelemen).
Élesen szemben áll az asztrológiával, mondván, hogy az ebbe vetett hit lerombolja a szabad akaratot, lehetetlenné teszi a cselekvést és az isteni igazságosságról alkotott hitet.
Az asztrológia által képviselt determinizmus értelmét veszi Krisztus megváltásának.
Órigenész a gondviselés és a szabad akarat viszonyát így írja le:
"Sem mi nem tudunk szabadon cselekedni az isteni odafigyelés nélkül, sem az isteni odafigyelés nem kényszeríthet minket az előrehaladásra, ha semmit sem teszünk hozzá ehhez a jó érdekében. Hiszen sem a szabad akarat nem tesz valakit tiszteltté vagy megalázottá isteni odafigyelése és a szabad akarat méltó felhasználása nélkül, sem az, ami Istenen múlik, nem rendel senkit tisztességre vagy megalázásra, ha nincs ott a különbözőség valamiféle anyagaként a mi szándékunk, mely vagy a jobb vagy a rosszabb felé hajlik."

A Napról, a Holdról és a csillagokról megjegyzi:
"Minthogy minden lett, illetve teremtetett, s a létrejött dolgok között egy sincs, ami ne lenne képes befogadni a rosszat és a jót, s ne lenne képes mindkettőre," ezért nem lehetnek változatlan létezők. A világról elmélkedve kijelenti: "Ugyan mi haszna lenne felhozni és előszámlálni az emberi nyomorúságok összes bajait, melyektől egyesek mentesek, mások érintve vannak, hisz mindenki önmagától is képes ezeket egyenként megfigyelni és megvizsgálni? Léteznek azután bizonyos láthatatlan erők is, amelyek feladata a földiek irányítása, s úgy kell hinnünk, nem csekély különbségek találhatók köztük is, miképp az emberek között is."

Órigenész felveti:
"Ha ekkora különbség van a dolgok között, s ha a születési feltételek közt ilyen nagy különbözőség és eltérés van, ahol a szabad választás képessége nyilván semmilyen okként nem szerepelhet", úgy találják, hogy mindez "véletlenül és találomra alakul ki."

Az ő válasza a következő: Isten jó, igazságos és mindenható.
"Minthogy tehát a megteremtésre váróknak ő maga volt az oka, s semmilyen különbözőség, semmilyen változás és semmilyen lehetetlenség nem volt meg benne, egyenlőknek és egymáshoz hasonlóknak teremtette mindet, hisz nem létezett benne a különbözőség és változatosság semmiféle oka. Minthogy pedig ezek az értelmi teremtmények, miként azt igen gyakran kimutattuk, s a maga helyén újra ki fogjuk mutatni, megkapták a szabad döntés képességének adományát, a szabad akarat mindegyiket vagy Isten utánzása folytán az előrehaladásra ösztönzi, vagy hanyagsága miatt elpártolásra készteti. S ahogy azt már mondottuk, ez képezi a szellemi teremtmények közötti különbözőség okát." "Úgy vélem, a világban meglévő különbözőség oka innen származik, midőn minden egyes lényt saját mozgásának, illetve lelke szándékának különbözősége szerint kormányoz az isteni gondviselés. Ennek értelmében nem tűnhet igazságtalannak a Teremtő, hisz mindegyiküknek érdeme szerint megelőző okok alapján ad viszonzást."

Ehhez, a szabad akaratot és így az egyéni felelősséget előtérbe helyező szemlélethez képest Szent Ágoston a származás, a sorsok különbözőségét az akarat elismerése mellett is nagyobb realitásérzékkel és szociális megértéssel inkább, illetve legalább annyira a körülmények meghatározó erejére vezeti vissza. (Confessiones, De civitate Dei).

A virágzó patrisztika eszméi

Az asztrológia-ellenes irodalomban kiemelendő Hippolütosz, aki a III. század eleji Rómában az eretnekségek átfogó bírálata során külön fejezetet szentelt az asztrológiának, s hasonlóképpen a IV. század második felében élt Tarszoszi Diodórosz, a csillagászok és csillagjósok ellen írott munkájával.
A kappadókiai atyák állásfoglalásai is egyértelműek.
Nagy Szent Baszileiosz az asztrológiát "sok időt felemésztő hiábavalóságnak", Nazianzoszi Szent Gergely a babiloniaktól eredő "esztelenségnek" és "elvakultságnak" tekinti.

Jellegzetes, hogy Nazianzoszi Szent Gergelynek Julianosz császár elleni beszédében a bűnös csillagjóslás éppen mint az aposztázia mozgatórúgója jelenik meg.
Nüsszai Szent Gergely nem az asztrológiáról, hanem a csillagászatról nyilatkozik, amikor azt viszont a keresztény hívő számára felhasználásra érdemes tudományok körébe sorolja.
"Fel kell használni a természet- és erkölcsbölcseletet, a geometriát és az asztronómiát, a logika tudományát és mindazt, amit az egyházon kívül művelnek, alkalmas időben élni kell ezekkel, amikor a misztérium isteni templomát az ész gazdagságával kell díszíteni."

Jeruzsálemi Szent Kürillosz asztrológia-ellenes állásponton van.
A csillagok jól rendezett karáról beszél: megfutják pályájukat.
"Nem az asztrológiának és a horoszkópkészítésnek, nem is a mitológiának szolgálnak."

Az asztrológia bírálóihoz csatlakozik Szent Ambrus is.

Szent Ágoston felfogása

Szent Ágoston bírálata egyértelmű és szinte teljes körű.
Vallomásaiban fiatalkori tévelygéseinek körébe utalja az asztrológiát.
Hasonlóképpen foglalkozik vele A keresztény tanításról című munkájában .
Időskori nagy művében, a De civitate Dei-ben több fejezeten keresztül behatóan tárgyalja a kérdéskört, s visszanyúlva a régebbi auktorok érveihez is, átfogó cáfolatát nyújtja a csillaghitnek.

Az alábbiakban főbb megállapításait ismertetjük:
A keresztény tanításról című könyvében kijelenti: Az asztrológusok nyomorult szolgaságot árulnak a tudatlan embereknek.
Akik az imént még szabadok voltak, a csillag rabszolgájaként távoznak tőlük.
A csillagok rendezett pályáját Isten alkotta, mozgásuk, szabályszerű, s így kiismerhető.
Tárgyalja az iker-argumentumot.
"A keresztény embernek tehát teljességgel el kell utasítania és meg kell vetnie az effajta hiábavaló vagy kifejezetten ártalmas babonaság minden formáját."
Az asztrológusok "a mulandó dolgok iránti személyes vonzódás által elemésztik a szerencsétlenek lelkét".

Vallomások című művében ezeket írja: "Okos következetességgel visszautasítja és elveti őket az igazi keresztény lelkület."
"Ők az üdvösség egész rendjének bomlasztására törekedtek."
Azt mondják, azért, hogy az ember bűn nélkül maradjon, "kenjük szépen a bűneinket az ég és a csillagok alkotó és rendező Urára."
Jó válaszaik véletlenül vannak, találomra, nem fürkészés útján.
A műben Szent Ágoston felidézi Firminus életét, aki elmeséli, hogy születésekor egy ismerős szolgálónak is gyermeke született, ugyanabban a konstellációban.
Szent Ágoston rámutat: "És Firminus mégis övéi gazdag fészkében született..." "A szolga pedig szolgált urainak, és sorsa igája soha meg nem enyhült."

Végül megállapítja: Az asztrológus igazat véletlenül mond, nem a tudományából.
Az Isten városáról című művében először az ide tartozó fogalmak meghatározását adja: "Véletlennek nevezik mindazt, ami vagy minden ok nélkül, vagy pedig nem valami ésszerű törvény alapján következik be. Fátumnak pedig azt nevezik, ami az Isten és az emberek akaratán kívül egy bizonyos törvény elkerülhetetlensége folytán áll elő. A földi országokat teljesen az Isten gondviselése irányítja."

A "De civitate Dei" asztrológia-kritikájának megállapításai szerint "azokra, akik úgy gondolják, hogy Isten akaratától függetlenül a csillagok határozzák meg a cselekedetünket, javainkat, bajainkat, nemcsak az igaz vallás híveinek nem kell hallgatniok, hanem azoknak sem, akik akármilyen, sőt hamis isteneket akarnak tisztelni.
Mert ennek a felfogásnak az a következménye, hogy egyáltalán egy istent sem kell tisztelni, vagy segítségül hívni."
Szent Ágoston felveti: "Az ég kényszerítéséből létrejött emberi cselekedeteket hogyan ítéli meg az Isten?" Hosszan tárgyalja az ikrek eltérő sorsának kérdését. "Az ország ugyanazon a vidékén, ugyanabban az időben olyan sok különböző nemű, legellentétesebb formájú és szerencséjű emberek születtek."
Beszél a kedvező napok kiválasztásáról: "Hol van tehát már az, amit a születéskor elhatároztak a csillagok? Vagy talán bizonyos nap kiválasztásával az ember megváltoztathatja azt, ami elvégeztetett felőle?"
Isten előre tudásáról és az ember szabad akaratáról szólva bírálja Cicerot. Kinyilvánítja: "Nem félünk attól, hogy nem saját akaratunktól tesszük azt, amit saját akaratunkkal teszünk." "Tehát Cicero, mint nagy és tudós férfiú és az emberi élet nagy tapasztalatú tanácsadója, kettő közül az akarat szabad elhatározása mellett döntött.
Aminek a megerősítése végett tagadta a jövendő előre tudását és ezáltal istentelenekké tette az embereket, pedig csak szabadakká akarta tenni őket.
A vallásos lélek pedig mind a kettőt elfogadja.
Mind a kettőt vallja és kegyes hittel mind a kettőt elismeri."
"Abból, hogy az Isten az összes okok rendjét ismeri, nem következik még az, hogy akarati elhatározásunktól semmi sem függ. Ugyanis a mi akaratunk is attól az okrendtől függ, amelyet Isten ismer, és ez benne van az előre tudásban is, mivel az emberi akarat is oka az emberi cselekedeteknek.
Ennélfogva, aki az összes dolgok okait előre látta, bizonyára ismerte ezek között a mi akaratunkat is, amelyről előrelátta, hogy cselekedeteink indítóokává vált.
" "Bizonyos az, hogy Isten előretudása ellenére mégis a mi akaratunktól is függ valami. (…) Fogadjuk el mind a kettőt és mind a kettőt hittel s igazán valljuk. Az előbbit azért, hogy helyesen higyjünk, az utóbbit pedig azért, hogy helyesen éljünk."

Augustinus világosan érzékelte és kifejtette az asztrológiában rejlő alapvető elvi veszélyeket.
Ennek lényege, hogy a végzet fogalmának mint végső és legfőbb magyarázó elvnek az elfogadása alapjaiban veszélyezteti egyrészt az isteni mindenhatóság fogalmát, másrészt az ember morálisi felelősségének elvét.
Hozzátartozik mindehhez, hogy Augustinus nem a tudományt támadta a keresztény hit alapján, hanem – a tudománynak, az asztronómiának rendkívül fontos szerepet tulajdonítván – az igaz hit mellett az értelem oldaláról kérdőjelezte meg az asztrológiát.
"A csillagok tudományának ugyanolyan jogosultsága van, mint a történelemnek; a csillagok jelenlegi helyzetéből és mozgásából szabályszerűen következtetni tudunk múltbeli pályájukra. Sőt, ezek a jövőre nézve is képesek szabályos magyarázatokat adni. Nem gyanús jóslások, hanem biztos számítások alapján történik mindez. Ezek nem arra valók, hogy belőlük jövendő cselekedeteinket ismerjük meg – mert ez a pogányok értelmetlen babonája hanem a csillagok pályáját. Aki megfigyelte a Holdat, meg tudja mondani múltbeli és jövőbeli állapotát is, akár egy bizonyos időpontra vonatkozólag is. A csillagokat illetően biztos választ adhat az, aki megfigyeli őket."

Egyházi rendelkezések

Damaszkuszi Szent János asztrológia-kritikájában hangsúlyozza, hogy a teremtés szabad akaratúnak teremtette az embert, aki ilyen módon az erényt gyakorolja.
A formálódó keresztény egyház, szinte a kezdetektől fogva törekedett arra, hogy álláspontját az asztrológia kérdésében egyházjogi formában, zsinati döntésekben és szabálygyűjteményekben is egyértelműen kifejezésre juttassa.
A 215. körül keletkezett Traditio Apostolica (melyet a 380. körül összeállított Constitutiones Apostolorum is magában foglal) előírja, hogy az ige hallgatására újonnan jelentkezettek közül "az örömlányt, a kéjencet, a fiúszeretőt … utasítsák el …
A mágust se engedjék a vizsgálatra.
A varázsló, a csillagjós, a jós, az álomfejtő, (a szélhámos), aki megzavarja a népet, a pénzhamisító … meg aki amulettet készít, vagy hagyjon fel vele, vagy utasítsák el."

Ennek szellemében ítéli el a jósokat és pogány szokásokat a 314-es ankürai zsinat, és így nyilatkozik a IV. század második felében a laodikeiai zsinat is:
"A szent szolgálatra rendelt személyek és a többi klerikusok ne legyenek se mágusok, se varázslók, se matematikusok, se asztrológusok."

Ők azok ugyanis, akik kiváltképpen veszélyeztetik a gondviselés misztériumát, akiknek teremtmény-mivoltukban is kevély céljuk, hogy belelássanak az isteni transzcendencia titkaiba.

Ezt a szándékot ítéli el az egyházi törekvéseket állami szintre emelő császári törvényhozás.

Aquinói Szent Tamás tanítása

Ha egy pillantást vetünk a későbbi fejleményekre, a skolasztika idején sok más szerző mellett kitüntetett figyelmet érdemel Aquinói Szent Tamás, aki behatóan tárgyalja a kérdést.
Felveti: van-e oksági összefüggés a csillagok és az ember sorsa között.
Válasza az ember szellemi-testi természetén alapul.
Eszerint az asztrális hatások fizikai jellegűek, így nem érintik az ember szellemi lelkét.
A testi hatás azonban éppen ezért nincs kizárva. Ezt a szempontot a patrisztika elhanyagolta.
Aquinói Szent Tamás a következő kérdéseket és feleleteket fogalmazza meg: Vajon az égitestek okai-e annak, ami itt a földi testekben létrejön?
Damaszkuszi Szent János azt mondja, hogy nem okai.
További Szent Ágoston- és Arisztotelész-hivatkozások nyomán felveti: vajon az égitestek okai-e az emberi cselekedeteknek?
Damaszkuszi Szent János szerint "Az égitestek semmiképpen sem okai az emberi cselekedeteknek."
Az égitestek a testekre közvetlenül és természetüknél fogva hatnak.
Közvetve és esetlegesen az égitestek hatást gyakorolhatnak az értelemre és az akaratra.
De az akarat nem követi szükségszerűen az alacsonyabb rendű törekvés hajlamát.
Az akarat hatalmában áll, hogy kövesse a szenvedélyeket vagy elutasítsa őket – hangoztatja Aquinói Szent Tamás.

Mondanivalónkat összegezve a következő pontokat rögzíthetjük:

1) Az inkulturáció az asztronómia-asztrológia megkülönböztetésén keresztül folyik.
Az ókeresztény asztrológia-kritika iránya a gondviselés és a szabad akarat védelme.
2) Órigenész és Szent Ágoston szemlélete kissé eltér a szabad akarat és a determináció arányáról.
3) A skolasztikában jobban megjelenik, hogy fizikai hatás alatt állunk.
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Barbarizmus - felbecsülhetetlen történemi színhelyek "megbecstelenítése" !

Maja emlékek: történelmi örökség vagy szórakozóhely?


chichen-itza.jpg




Mikor Paul McCartney nemet mondott egy a Chichen Itza piramisa előtt tartandó koncertre, a régészek „Köszönjük Paul, szeretünk téged!” feliratú poszterrel nyilvánították ki tetszésüket, mivel már évek óta tiltakoznak az ellen, hogy a piramisokat vagy más mexikói műemléket rock koncertekhez vagy egyéb szórakoztató tevékenység kellékeként használják fel.

A mexikóiakat mindig is úgy nevelték, hogy tiszteljék az ország prekolumbián gyökereit, ezért a régészek joggal lehetnek felháborodva amiatt, hogy a kormány elmulasztja a nemzeti kincsek, így a maja paloták és az azték piramisok megfelelő és átfogó védelmét.





A kormány közelmúltbéli döntése
, amely szerint egy üvegből és acélból készült homlokzatot állítanak fel a pueblai Guadalupe történelmi erődjének egy részében a szeptember 15-i mexikói függetlenségi ünnepségek idejére, az utolsó csepp volt a pohárban.
A régészek ezért tiltakozásul elfoglalták a Régészeti Nemzeti Múzeumot, hogy kiálljanak a műemlékek védelme mellett.




castillo.jpg




A Chapultepec Park intézményeibe lépő turistákat plakátok, petíciók és dühös, megafonnal kiabáló antropológusok köszöntötték.
A mezítlábas, fehér tunikába öltözött, maja nyelven beszélő kutatók a hallban tartanak előadásokat.
A belépőt ingyenessé tevő tudósok a Twitteren és a Facebookon is hirdetik a kritikák össztüzébe került kormányzati intézkedéseket, amelyek szerintük a fejlesztésekkel tönkreteszik a romokat.

Az egyre dühösebb kutatók követelik a kormányzattól, hogy még mielőtt megkezdené, állítsa le a 2012. december 21-re – a maja naptár szerint a világvége napjára – időzített partit is.

„Az emberek, akik jóváhagyják ezt a teljesen korrupt eseményt, szégyentelen banditák.
A 2012-es mozgalom kihasználja az emberek tudatlanságát, hogy milliókat keressen rajtuk.
Körülbelül annyi közük van hozzá, mint Pavarottinak Chichen Itzához” – mondta egy tüntető.


columns.jpg




„Nemzeti emlékeink veszélyben vannak”
– mondta Felipe Echenique, a National Institute of Anthropology and History (INAH), a történelmi helyek védelmével megbízott kormányzati szervezet képviselője.
„A nyilvános régészeti helyszíneink folyamatosan pusztulnak, mi megpróbáljuk megállítani a romlásukat.”

A hatóságok a múlt hétig nagyrészt csendben voltak, amikor is a régészeti tanács egy közleményt adott ki, amely elhatárolódott a szakszervezek politikai céljaitól.
Echenique elmondta: a hatóságok azzal vádolták, hogy a július végén kezdődött tiltakozások révén az Antropológiai Múzeumot több mint 400 ezer dollártól fosztották meg.
„Nekünk tényleg van egy politikai célunk” – mondta Echenique. „Szeretnénk, ha végrehajtanák a szövetségi törvényeket, vagyis megóvnák az örökségünket.”

Az elmúlt napokban egyre terjedtek a mexikói emlékek környékén a tiltakozó transzparensek, amelyek az „Ellenség a házban” felirattal protestáltak az INAH vezetői ellen.

„A történelmi helyszíneket nem lehet megváltoztatni vagy még inkább turistabaráttá tenni, ez az örökség nemcsak a kutatóké, s nem is csak a mexikóiaké, hanem az egész világé” – fogalmazott Celia Gutierrez Ibarra történész.




mex19.jpg
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Ada-Kaleh szigete

53346.jpg


http://hu.wikipedia.org/wiki/Ada_Kaleh


Ada-Kaleh szigete turisztikai attrakciónak számított jó klímája, vadregényes festői romjai és etnikai egzotikuma miatt, amely a Vaskapu I. erőmű építése miatt 40 éve tűnt el a Duna hullámaiban.

Jókai Mór</SPAN> „Aranyember” című regényének egyik központi helyszínére, az utópisztikus és idilli életkörülményeket bemutató ”Senki szigetére” talán mindenki emlékezik kötelező iskolai olvasmányaiból.
A társadalomtól és az üzleti világtól elzárt dunai ködben megbújó szigetről az olvasó azt hinné, hogy csak az író fantáziájában született meg-, holott maga a „nagy mesélő” vallotta be „Utóhangok” című írásában, hogy a „jogilag sem a magyarokhoz, sem a törökökhöz sem tartozó” szigetről Frivaldszky Imre természettudós mesélt neki egy al-dunai geológiai túráját követően.
A szóban forgó sziget ráadásul Európa lakói előtt sem volt ismeretlen.
Hérodotosz legendáiban Cyraunis néven említették a Dunába ömlő Cserna folyó torkolatánál elnyúló gránitszigetet, de a rómaiak gyakran hívták Yernis-nek, Saan-nak és Cotinusának is-, ami „cserszömörcék földjét” jelentette.
A németek nemes egyszerűséggel csak Caroline-Insel néven emlegették.


adakaleh.gif

</SPAN>

Az 1750 méter hosszú és 4-500 méter széles sziget
a folyam kanyarulatának megfelelően ív alakú volt, felső végénél két kisebb kavicszátony terült el.
Stratégiai fontosságú helyen (a Vaskaputól 4 km-re, az osztrák-magyar - szerb - román hármas határ közelében) feküdt.
Katonai jelentősége abban állt, hogy az al-dunai hajózás, határátkelőként pedig a szárazföldi közlekedés egyik fontos ellenőrző pontja volt-, ezért is erősítette meg Hunyadi János 1444-ben egy földvárral a szigetet, amit 1691-ben bővített ki 400 férőhelyes erősségé Veterani császári altábornagy.
A törökellenes háborút lezáró, 1699. január 26-án megkötött karlócai béke után a Bánát, így a közeli Orsova városa a szigettel együtt a törökök kezén maradt, akik egy hadikikötőt alakítottak ki a sziklatömb északi részén.
A Duna által körbeölelt szigetet ekkortól kezdték el Ada-Kaleh-nek hívni, ami magyarul „erődszigetet”, „szigetvárat” jelent.


ansik.jpg



1717
augusztusában a császári osztrák és magyar csapatok visszafoglalták a szigetet, majd Savoyai Jenő utasítására Bánát új kormányzója, Claudius Florimund Count von Mercy tábornok egy hatszögű „Vauban”-stílusú erődöt építtetett a dunai sziget közepére, amelynek négy nagy bástyáját a hadsereg akkori vezéreiről neveztetett el: Károly, Jenő, Mercy és Wallis.
Ahogy húszévnyi építése során elkészül az erősség, a vidini török pasa rögtön ostrom alá vette a vízi várat.
Az 1738. május 29-től augusztus 15-ig tartó több hullámban levezényelt támadások során, báró Kehrenberg ezredes 2000 katonájával és 120 ágyújával nem tudta a túlerőt feltartóztatni, így kénytelen volt feladni Ada-Kaleh szigetét.
Az 1739. szeptember 1-én megkötött belgrádi béke ötödik pontja alapján Orsova és a sziget a török kezén maradhatott, míg a Temesi Bánság közigazgatásilag a császár birtokába került.
A fényes Porta ekkor keresztelte át az erősség bástyáit Tekijára, Elisabethre, Verciorovára és Allionra, és ekkor költöztetett muszlim vallású polgárokat a szigetre.
1788 februárjában Bécs ismét hadat üzent Konstantinápolynak.
Az 1789. október 24-től gróf Wartensleben császári altábornagy vezette ostrom során Mehemed Takir aga és 2740 főnyi védőserege 1790. április 16-án kapitulált.
Az Új-Orsovára átkeresztelt sziget parancsnokának azonban hiába nevezték ki Haan vezérőrnagyot, a szisztovói béke alapján a sziget oszmán fennhatóság alatt maradhatott.


</SPAN>
image001.jpg


</SPAN>

Miután Bem tábornok 1849. május 16-án megszállta Ó-Orsovát, követeket küldött át Ozman bejhez, a sziget várparancsnokához azzal az üzenettel, hogy a török földre menekült osztrákokat fegyvereztesse le.
Bem apó két nap múlva személyesen is tárgyalt vendéglátójával, aki megígérte a hadvezér kívánságának teljesítését. Az 1849. augusztus 24-i mehádiai ütközet után a magyar honvédsereg maradványai és több politikus, mint például Szemere Bertalan és Batthyány Kázmér is itt lépett török földre, miután menekülés közben elásták Ó-Orsova határában a magyar Szent Koronát.



adakaleh25sm.jpg

</SPAN>


Az Osztrák-Magyar Monarchiának Ada-Kaleh hovatartozása nem volt közömbös, hiszen sem Bécs, sem Budapest nem akarta, hogy a török ellen szabadságharcot vívó Románia és Szerbia bármiféle katonai kontingenst helyezzen el ide.
Az orosz-török háborút lezáró 1878. március 3-án San Stefanó-i béke értelme szerint Konstantinápolynak az összes dunai szigetre épített erődjét le kellett volna rombolnia, és Új-Orsovát Belgrádnak kellett átadnia.
Gróf Andrássy Gyula közös külügyminiszter kezdeményezésére azonban 1878. május 21-én az osztrák-magyar és a török kormány képviselői Bécsben arra jutottak, hogy az erődöt a szerbek helyett inkább a császári és a királyi csapatok szállják meg addig, amíg azt a szultán később vissza nem kéri.
A megszálló erő parancsnokává lovag Gröller Albin vezérőrnagyot nevezte ki Ferenc József, aki május 26-án hajnal 3 órakor foglalta el csapataival a szigetet.
Ada-Kaleh időközben elveszítette katonai jelentőségét, így 1894-ben már csak 1 tiszt és 28 gyalogos katona képezte a sziget magyar helyőrségét az 500 muszlin hitű polgár mellett.
Bosznia-Hercegovina annexiójakor gyakran kikötöttek itt a dunai birodalom hadihajói és monitorjai is.


ada_kaleh_erod.jpg


</SPAN>
Ada-Kaleh lakói sok kedvezményt kaptak Budapesttől.
Mentesek voltak a katonai szolgálat alól, az áruk behozataláért nem kellett sem vámot, sem adót fizetniük.
A török mellett szerbül, románul, a képzettebbek németül és magyarul is beszéltek.
A sziget 1878-as elfoglalása után Konstantinápoly már csak formálisan gyakorolta fennhatóságát egy általa kinevezett, négyévenként leváltott polgári személy, az ún. mudír vagy müdir (közösségi elöljáró, bíró) révén, aki a bécsi török nagykövetség alárendeltségébe tartozott és onnan kapta fizetését.
Hivatalos ügyekben a sziget négy török egyenruhába bújt rendőre segítette munkáját.
Ő volt a legfelsőbb bíró is, oldalán 6-18 segítővel.
Rajta kívül még volt egy tanár és egy imam is a szigeten.
A tisztségviselők fizetésére, valamint a sziget templomának és iskolájának működtetésére a Portának volt gondja.
Az erőd falai közt helyezkedett el a gyalogsági laktanya és mellette a bazár.
A szigeten működött egy cigarettamanufaktúra is. </SPAN>

Az egykori belső várban, az erőd keleti kapujánál lévő mecset 1720 táján eredetileg ferences rendi templomnak épült, majd a sziget 1739-es török megszállása után török mecsetté alakították.
1902 és 1903 között a klasszicista stílusú épületet a szultán pénzéből felújították, ugyanakkor egy minaretet is mellé építettek.
A legfőbb látnivalót ez a mecset képezte, hiszen három helyiségében hatosztályos népiskola működött, padlózatát pedig II. Abd al-Hamid szultán által adományozott 480 kilós perzsaszőnyeg borította.
A sziget keleti végében elhelyezkedő egykori római romokon nyugvó alsó erőd a török falun át volt elérhető.
A múlt század utolsó évtizedétől kezdve Ada-Kaleh idegenforgalma megnőtt, az Al-Dunára látogatók egyik kedvenc kirándulóhelyének számított, hiszen a törökök hűen megőrizték évszázados hagyományaikat, szokásaikat, vallási előírásaikat, ami az európai civilizációhoz szokott ember számára kuriózumnak számított.
Ennek az unikális közegnek köszönhetően sok bécsi és budapesti értelmiségi választotta végső lakhelyének ezt az egy óra alatt körbejárható szigetet.
Itt született például Erdély Izolda zenekritikus (1906), Aszlányi Károly színmű-és újságíró, aki sporttudósításai mellett bájos ifjúsági regényeket, novellákat is írt, Bonomi Jenő etnográfus, és Gáspárdy Sándor festőművész (1909) is.
A szigetet postahajójárat kötötte össze Törökországgal.</SPAN>


ADA-KALEH%20KIK%C3%96T%C5%90.jpg



A szigetlakók legtöbbje földművelésből, szőlő-, mandula-, mogyoró-, gesztenye- és rózsatermesztésből, dohány és bortermelésből, halászatból, kiskereskedésből (dohány, cukor, kávé, zöldségfélék eladása), valamint az Orsova és a sziget közötti csónak- és idegenforgalom lebonyolításából, ezen kívül csempészetből élt.
A csempészetet, noha megakadályozására a szigetet este csak az osztrák-magyar katonai parancsnok engedélyével és a csónak orrába tett lámpával lett volna szabad elhagyni, minden szomszédos ország irányába gyakorolták.
A régi várfalakat az Új-Orsován (Török-Orsován) szolgáló katonák és az ott élő lakosok egyaránt bontogatták.
A szigeten a XX. század elején három török kávéház, egy szerb és egy magyar vendéglő működött, ez utóbbi a katonák kantinjaként is szolgált-írja Balla Tibor történész.
A vár belső területén három kaszárnyaépület volt, abból kettő üresen állt, a harmadikban lakott a sziget parancsnoka, valamint a garnizon.
Ada-Kaleh igazi ura az ide kirendelt főhadnagy volt: ő felügyelte a rendet, szabályozta a lakosok és a katonák tevékenységét, engedélye nélkül este 9 óra után senki sem hagyhatta el a szigetet.
A sziget négy pontján felállított, az égtájakról elnevezett őrházaknál a legénység egy része őrszolgálatot teljesített, a többiek bontottak, építettek, kertészkedtek.
A közvilágításról a budapesti Ganz cég gondoskodott.
A szigeten élő törökök és a magyar katonai jelenlét egyébként nem volt súrlódásmentes: A mudírok például számtalanszor ragaszkodtak olyan előjogaikhoz, amelyekkel eleve nem rendelkeztek-, úgymint olyan földterületeket sajátítottak ki szigettársaiknak, amelyek vagy magyar, vagy török állami tulajdonban voltak, illetve a sziget vám-és adómentességét kihasználva, rendszeresen hamis papírokkal látták el a Szerbiából csempészett zöldségeket, amiket Orsova piacán árultak. Problémát okozott az is, hogy Szál József a szigeten kikötői gyaloghíd felállítását és a magyar parttal motorcsónak-összeköttetést kapott, ami annyit tett, hogy a turisták inkább az ő szolgáltatását választották, mint a török ladikosoké.</SPAN>


ada24.jpg



Bár már 1878-tól saját tulajdonban szerette volna tudni Budapest a szigetet, Ada-Kaleh polgári irányítása 1918-ig a török államot képviselő mudír kezében maradt.
Ausztria-Magyarország ugyanis egyrészt nem kívánta elmérgesíteni a sziget miatt a Portával kialakult jó viszonyát, másrészt pedig az első világháború évei alatt Törökország a dunai birodalom szövetségese volt.
Ettől függetlenül Lukács László miniszterelnök úgy látta, hogy mivel Törökországnak a Balkán-háborút lezáró békében úgyis le kell majd mondania az Enos-Midia vonaltól nyugatra eső területekről, így Új-Orsováról is, dr. Medve Zoltán, Krassó-Szörény vármegye főispánja magyar hadi lobogó alatt közigazgatásilag csatolja a szigetet Magyarországhoz. Erre 1913. május 12-én került sor- írja Balla Tibor történész.



</SPAN>
09-004.jpg




Az első világégés hamar elérte a szigetet.
1914-ben az Ada-Kaleh-val szemben fekvő Tekija községből a szerbek lőtték a szigetet, a hajóállomás, a mecset és 3 lakóház megrongálódott.
Az iskola bezárt, a tanítónőket visszahívták Törökországba.
A sziget lakossága a világháború ideje alatt különböző állampolgárságú egyének elegye lett, különösen mert Szerbia elfoglalása után az ottani területek muzulmánjai közül többen ide menekültek.
A román csapatok 1916. augusztus 29-én reggel öt órakor kezdték el lőni Ada-Kaleh-et, amit csak szeptember 2-án tudtak elfoglalni.
A bunyai Szivó Sándor ezredes vezette november 13-ai ellentámadás során azonban a magyar csapatok végérvényesen visszaüldözték a románokat Havasalföldre.</SPAN>

Az első világháborúban győztes nagyhatalmak és Törökország által 1920. augusztus 10-én aláírt sévres-i, majd az annak helyébe lépő, 1923. július 24-i lausanne-i béke után a sziget Romániához került.
1925-ben területén állami cigarettagyárat létesítettek, amelynek speciális dohánya miatt annyira minőségi terméknek számított, hogy élvezete a kubai Habanos szivarral vetekedett.
1931-ben II. Károly román király megerősítette a szigetlakók (az 1930-as években is mintegy 650 fő élt ott) vámmentes cikkek árusítására vonatkozó korábbi jogait.
A románok a szigetet klimatikus gyógyhellyé nyilvánították és mint korábban a magyarok, ők is nagy előszeretettel látogatták-, hiszen a jó klíma, a festői romok, a néprajzi egzotikumok mellett 1923-tól itt élt feleségével Bicsérdy Béla természetgyógyász, táplálkozáskutató is, aki vegetáriánus életrendje ellenére 50 évesen világrekordot döntött, amikor fekve kinyomta a 188 kilót.</SPAN>

A sziget pusztulása Gheorghe Gheorghiu-Dej, Nicolae Ceau</SPAN>ș</SPAN>escu</SPAN> és Josip Broz Titónak köszönhető, akik az 1964-72 között közös román-jugoszláv vállalkozásban kívánták megépíteni a Vaskapu I. erőművet, amely akkor a világ legnagyobb vízerőművei közé tartozott 2×2052 MW kapacitásával.


ADA-KALEH.jpg




Az építménybe csaknem 3 millió köbméter betont építettek be.
A fő gát 441 méter hosszú és 60 méter széles.
A gátrendszer 33 méter magasra duzzasztott 2 milliárd köbméter vizet, ami miatt Orsova óvárosa, valamint Nagyzsuppány, Tuffás, Dunaorbágy és Koromnok falvakkal együtt Ada-Kaleh szigete is víz alá került.

</SPAN>A szigeten élő török lakosságot Törökországba és Dobrudzsába telepítették.</SPAN>
A gát építésével egy időben Adriana Miha építész és Nocolaescu-Plopsor akadémikus kezdeményezésére az erőd, a kazamaták, a bazár köveinek egy részét sorszámmal látták el, s pár kilométerrel arrébb, a Szörényvár előtti </SPAN>Simian-szigeten újra felépítették.
A mecsetet és a minaretet együtt azonban nem költöztették át ide.
A szélesre felduzzasztott Dunából sokáig kilógott a mecset tornya, míg pár év múlva bele nem dőlt a folyóba.



vaskapu-eromu-1-l.jpg




Ezzel örökre eltűnt a térképről egy, a magyar múlt fontos részét képező kis sziget.
Senki szigete semmivé lett. </SPAN>
 

Bihar

Kitiltott (BANned)
Apróság: az Ada további jelentései: Aton, Ádám. Vagyis Ada-Kaleh neve inkább Ádám erőd lehet. Ma is van a szerbeknél egy Ada nevű magyar falu kölönben, Délvidéken..
A maja kegyhelyeket valóban békén kellene hagyni,. legalább a kiemelkedőket, így a Chitzén Itzát (Csírkés Icát) is..Ezeket gondolom nem lehet nehéz most kijelölni. Nincs műemlékvédelem Mexikóban, csak kábítószer piac?
Ezek a lépcsős piramiskok pedig nagy kegyhelyek voltak valaha.
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Tibetiek, hunok, magyarok

ccccccccc
duna-23886-06374400.jpg


http://www.cey-bert.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=31

Cey-Bert Róbert Gyula: A sólyomember visszatér című könyvében /Püski, 2006/
szó esik egy tibeti lámával folytatott beszélgetésről.
Az alábbi szemelvények a fenti könyv részletei.


*****

A reggeli után Cering láma elmondta, hogy nagy tisztelője Kőrösi Csoma Sándornak, akit a tibetológia, a tibeti vallás és kultúra nemzetközi kutatásai megalapítójának tartott.


leh%20(1)%20650.jpg



A Ganden kolostorban sokat foglalkozott a tibeti nép eredetének és korai történelmének a kutatásával, különösen a Jarlung dinasztia 5. és 9. század közötti időszaka érdekelte.
Amikor megtudta, hogy Kőrösi Csoma Sándor valójában a magyar nép eredetét szerette volna kutatni a tibeti kolostorok könyvtárában, Kőrösi Csoma Sándor iránti tiszteletből őt is kezdte érdekelni a magyarok eredetének a problémája, és több kolostorban is utánanézett, hogy könyvtáraikban találhatók-e a magyarokkal kapcsolatos írások.

- Az első nagy probléma, amit meg kellett oldani, hogy mi volt a magyarok régi népneve, mert azt feltételeztem, hogy az 5. és a 8. század között nem a magyar népnévvel jelölték a magyarok őseit - magyarázta Cering láma.

- Ótörökül a -gar, -gor, -gur népnév végződések a nép szót jelentették, tehát az olyan nevekben, mint az ujgur, a bulgár, kongur, kasgar, benne van a népet jelentő szó.
A magyar népnév -gyar végződése szintén a nép szót jelöli.
Nagy csalódásomra a magyar népnevet egyetlen írásban sem találtam meg. Már kezdtem elkeseredni.


2ba105cb-d69c-402d-9b51-98bfb730b3e9.jpg



Amikor a kínaiak 1950-ben elfoglalták Tibetet, a Ganden kolostorba kerültem, és mivel történelemkutatással foglalkoztam, Ganden Tripa, a kolostor főlámája megbízott a könyvtár legrégibb iratainak a rendbetételével és nyilvántartásával.
Nagy örömömre a legrégibb selyemtekercsekre írt feljegyzések között a 6. és 7. századból találtam olyan szövegeket, amelyek leírják a tibetiek hadjáratait Közép-Ázsiában, a Góbi sivatagon túli területeken, a mai Kelet-Turkesztánban, a Tarim medencében.
A feljegyzések több környékbeli népet megemlítettek, a türköket, az ujgurokat, a tasgurokat , a kongárokat, a kasgárokat és a hungárokat.

A feljegyzések szerint a hungárok a hunok fejedelmi törzsének a leszármazottai, és ők "gungároknak"; a "Nap fiainak" nevezik magukat. Hun nyelven a gun szó napot jelent, tehát a gungár népnév jelentése naptörzs.
Feltételezhető, hogy maga a hun népnév a nap jelentésű gun szóból alakult ki.
A gungár és a hungár népnevek tehát felcserélhetők, mert ugyanazt a népet jelölték.

Tovább kutatva a 7. századbeli feljegyzések között olyan szövegeket is találtam, amelyek nemcsak a hungár népnevet, de a hungárok szokásait, áldozati szertartásait és a szent madarukat is megemlítik.

- Melyik volt a szent madaruk, és mit írnak róla? - kérdeztem felvillanyozva.

- A szöveg nagyon nehéz volt, mert ótibetiül írták, és sok helyen már nem is volt olvasható.
A szent madárról a szöveg csak annyit említ meg, hogy a hungárok vadásztak is vele, tehát valószínűleg a sólyom vagy a sas lehetett.
A kérdés csak az volt, hogy a tekercsek hungár népneve a magyarokat jelölte-e?
Tudtam, hogy Európában a magyarokat ezer év óta már hungároknak és az országukat Hungáriának nevezték. Kapcsolatban lehet-e a 6 - 7. századi tibeti feljegyzések hungár népneve az európaiak által használt hungár elnevezéssel? - ez a fő kérdés.

c3103728bd45a85a4ad6d9ea1fda_grande.jpg




Személyesen meg vagyok győződve, hogy a kapcsolat világos: a tibeti tekercsek hungár népneve a magyarok egy részét jelölte, akik pár századdal később nyugatabbra költöztek.
Sajnos örömöm rövid életű volt, mert ebben az időben történt a tibeti történelem legnagyobb tragédiája: 1966-ban a kínai kulturális forradalom kezdetén a kínai vörösgárdisták tüzérséggel lerombolták kolostorunkat, és a felbecsülhetetlen értékű 6. és 7. századbeli feljegyzések elpusztultak a tűzvészben.
Nagyon sok selyemtekercset még nem is volt időm áttanulmányozni.

- Döbbenetes, amit mondasz, tehát a kínai kulturális forradalom pusztításai a tekercsek megsemmisítésével közvetve még minket, magyarokat is érintettek.
Micsoda kincsek lehettek volna ezek a tekercsek a történelemkutatásunk számára-mondtam keserűen.

- A kínai kulturális forradalom idején a kínai vörös sárkány a tibeti nép létét és fennmaradását veszélyeztette a vörösgárdisták bőrébe bújt gonosz démon seregeivel.
Lhászában a Dzsokhang, a legszebb és legrégibb kolostorunk nagy részét disznóólakká alakították át, ahol disznókat neveltek a vörösgárdisták élelmezésére.
A kolostor megmaradt részében - amelyet "5-ös számú vörös szállodának" neveztek el - pedig maguk a vörösgárdisták laktak.

Jól megfértek a disznókkal. Hosszú ideig fogva tartottak, és a hírhedt thamzing módszerrel kínoztak (thamzing: "küzdő gyakorlatot" jelent) azzal a céllal, hogy tagadjam meg a buddhizmust és ismerjem el, hogy az áruló Dalai Lámával összeesküvést szerveztem a kínai nép ellen.

Nem értek el vele semmit, és végül megunhatták a thamzing gyakorlatok folytatását velem, egyszerűen kidobtak a harmadik emeletről az ablakon.
A könyörületes Buddha azonban velem volt, megsegített, mert még a földön céljai voltak velem.
A lábam és az egyik kezem több helyen eltörött, de életben maradtam.
A közelben lakó jóságos emberek az éjszaka folyamán elvittek a házukba, elrejtettek és ápoltak.

- Hosszú csend következett, a szomorú és fájó visszaemlékezés csendje.
Egy idő múlva Cering láma a gyertya lángjára koncentrálva ismét beszélni kezdett:

- Tibet közel 6000 kolostorából a megvadult vörösgárdisták több mint ötezret leromboltak és felgyújtottak.
Ez az emberiség, az emberi kultúra ellen elkövetett iszonyú bűntény.
A tibeti nép történelmi emlékezete és ősi gyökereinek szellemi értékeit akarták lerombolni.
Ez a kínaiak célja a tibetiekkel!



lhasa_tibet_march_2008.jpg


Lhasa, Tibet - March, 2008


Ne veszítsük el azonban a reményt se a tibeti, se a magyar történelem még fellelhető emlékeivel kapcsolatban.
A kevés épen maradt kolostorban feltételezhető, hogy talán maradtak még régi, 6. és 7. századbeli feljegyzések, hasonlóan azokhoz, amelyeket a Ganden kolostorban találtam.
Érdemes lenne felkutatni őket.
Ezt közölni akartam egy magyarral, mielőtt meghalok.
Akinek tudom, hogy ezzel nagy feladatot adok.

- Cering láma továbbra is a gyertyalángra koncentrált erősen, mintha a gyertyafényben figyelt volna valamit, és szinte magának mondva , halkan folytatta:

- Kőrösi Csoma Sándor álma valósulna meg, ha a magyarok ezt a kutatást megindítanák.
Nem egyszerű feladat, meg kell tanulni tibetiül, és így is több embernek többévi munkájába kerülne, vállalva azt a kockázatot, hogy előfordulhat, hogy nem találnak semmit.
Talán vannak még fiatal kutatók Magyarországon, akik Kőrösi Csoma Sándor nyomdokait követve érdeklődnek népük ősi történelme iránt - nézett rám kérdően Cering láma.

- Rendkívül érdekes és izgalmas, amit a hungár-gungárokról mondtál. Úgy érzem, hogy Isten vezetett, amikor megtaláltad ezeket a régi feljegyzéseket.
Magyarországon azonban úgy tudják, természetesen nem ismerve a tibeti forrásokat, hogy a hungár népnév a török onogur kifejezést takarja, amely tíz törzset jelent - válaszoltam töprengve.


- Az onogur törzs valóban tíz törzset, pontosabban tíz népet jelentett törökül, a hungár pedig a hun népet, vagy gungár formában való írása a napnépet jelentette.
Egy kisgyermek is észreveheti, hogy a magyarok hungár népneve tökéletesen megegyezik a tibeti írások hungár alakjával, és a gungár hangváltozata is sokkal közelebb van hozzá, mint az onogur népnév.

A két-három napra tervezett kolostori tartózkodásom végül hetekig eltartott, mert Cering lámával való izgalmas beszélgetéseim szinte a kolostorhoz szögeztek.
A láma szintén a tanítómesteremmé vált.

...

- Ha jól értettem, az ősi bőn vallás a hegyet kilencemeletes szentélyek tekinti.
Honnan származik a kilenc emelet jelképes számának a meghatározása? - kérdeztem kíváncsian.

- A hegy kilencemeletes szimbóluma az ősi hun táltoshitű vallás Világfájának kilencágas szintjeinek jelképes világához kapcsolódik.

- Hogyan kerültek a szent heggyel kapcsolatba a hunok? - néztem kérdően Cering lámára.

- Egyszerűen azért, mert az őstörténetünk a hunokkal kezdődik.

- Meddig tudtok visszamenni az őstörténetetekben?

- Az őstörténetünkről nagy vita van a kutatók között.
Magam is sokat kutattam népünk eredetét, én az akadémikus világban egy középutat képviselek.

Megtanultam ókínaiul, ótörökül, mongolul, szanszkritul, perzsául, és áttanulmányoztam a legrégibb forrásokat. Őstörténetünkben az európai időszámítás előtti századok meghatározók voltak.
Ebben az időben északon, a mai Mongólia területén éltek az őseink, és a kínai források által említett "hsziong-nuk", vagyis a hunok keleti ágához tartoztunk.

- Ez azt jelenti, hogy az őseitek a hunok voltak?

- Ez természetesen azt jelentheti, de tudnod kell, hogy a Hun birodalom ebben az időben több különböző népet fogott össze.
Lovaskultúrájuk és a táltoshitű vallásuk volt a legfontosabb összekötő kapocs közöttük.
Különböző nyelveket és nyelvjárásokat beszéltek, de lassanként kialakult közöttük egy közös kommunikációs nyelv, amelyből kifejlődtek később a török és a mongol nyelvek.
A hunok fajilag sem voltak egységesek.
A keleti águk tiszta mongoloid volt, a nyugati águk pedig a mongoloid és a kaukazoid népek keveredéséből tevődött össze.
A hunok keleti ágának a leszármazottai a mongolok, a mandzsuk és mi tibetiek, a nyugati ágának viszont a török népek és ti, magyarok vagytok a képviselői.

...

- Tibeti letelepedésünket a kínai krónikák is megemlítették: "a hunok harcias Csiang törzse a nyugati égbenyúló hegyek körzetében telepedett le" - írta az egyik történészük.



F:/korosi-emlekpark.hu
 

zsuzsanna03

Állandó Tag
Állandó Tag
Halottak napja

25_23505_480046_b1a77df34ec8a9348f8567f12121a61e_711269_301.jpg




Keresztény ünnep.
A katolikusok november 2-án tartják, mindenszentek napját követően, a bizánci szertartásban a pünkösd előtti szombaton. Magyarországon a két egymást követő ünnephez kötődő szokások széles körben élnek a nem katolikusok között is.


Az évszázadok során több kultúra: a római Pomona-nap, a kelta Samhain fesztivál és a keresztény Mindenszentek napja hagyományainak keveredésével alakult ki.

A mai Anglia, Franciaország és az Ibériai-félsziget kelta természetimádói számára a Napisten volt a munka és a pihenés jelképe, a gazdag termés biztosítója.
A kelta újévet minden év november elsején nagy fesztivállal ünnepelték, mely a nap uralmának végét, illetve a sötétség és a hideg uralmának kezdetét szimbolizálta.
A kelták hite szerint ilyenkor Samhain a napisten a halál és a sötétség fogságába került.

A hiedelem szerint Samhain október 31-én összehívta a halottakat, akik különböző formában és alakban jelentek meg előtte (a rossz lelkek általában állatok, főleg macska képében öltöttek testet).
Október 31-én, miután a termést betakarították és elraktározták a hosszú, hideg télre, megkezdődött az ünnepség. A kelta papok a hegytetőn, a szent tölgyfák alatt gyülekeztek, új tüzeket gyújtottak, termény- és állatáldozatokat mutattak be, tűz körüli táncuk jelezte a nap-szezon végét és a sötétség kezdetét.

Mikor eljött a reggel, a papok szétosztották a parazsat a családok között, hogy azzal új tüzeket gyújthassanak. Ezek tartották távol a halottakat, és űzték el a hideget.

November elsején az emberek állatbőrökből és állatfejekből készült ruhákba öltöztek, és a napisten, Samhain tiszteletére 3 napos fesztivált tartottak.

Az I. században a rómaiak elfoglalták Angliát.
Hagyományaik közül a november 1-e körüli Pomona-nap, a gyümölcsök és kertek istennőjének ünnepe az évszázadok során keveredve a kelta Samhai-ünneppel, az őszünnep kialakulásához vezetett.
A tűzünnepek az évben mindig párosan voltak jelen, így az őszünnep mellett a nyárünnep, azaz Szent Iván éjszakája jelezte az év másik komoly fordulópontját, mely hasonló kulturális metamorfózison ment át ebben az időben.

Mindenszentek

Mindenszentek napja a katolikus és ortodox keresztény egyház ünnepe.
A katolikus egyház november 1-jén, az ortodoxia pedig egy héttel később tartja.
Minden üdvözült közös ünnepe, akiket nem avattak szentté, illetve a kalendárium név szerint nem emlékezik meg róluk.
Az ünnep kezdetei a IV. századba nyúlnak vissza.
Szent Efrém szíriai egyházatya (373) és Aranyszájú Szent János (407) már tud Mindenszentek ünnepéről, melyet május 13-án, illetve pünkösd utáni első vasárnap ültek meg.
E vasárnap neve a görög egyházban ma is Szentek Vasárnapja.

A Marcus Agrippa által Krisztus előtt 27-ben építtetett Pantheont, Rómában 609 május 13-án keresztény templommá alakították.
Ez adott alkalmat az ünnep bevezetésére: hiszen ezen a napon IV. Bonifác pápa „Szűz Mária, Vértanúk Boldog- asszonya és minden vértanúk" tiszteletére szentelte fel a római Pantheont.
November első napja a megemlékezés napjaként a VIII. században, 741-ben, III. Gergely pápa idején jelent meg először.
Egyetemes ünneppé IV. Gergely pápa tette, 844-ben.

Halottak napja

A halottak napja jóval későbbi eredetű, mint a mindenszentek ünnepe.
A holtakért való imádkozás szokása 998-ban kezdődött Franciaországban, és a XIV. században vált általánossá.
A november 2-i halottak napja Sz. Odiló clunyi apáttól (962-1048,) ered.
Ő ezt az emléknapot a Cluny anyaegyház alá tartozó minden bencés házban bevezette.
Ez a rendelete (998) mindmáig fennmaradt.
Hamarosan pedig a bencés renden kívül is megünnepelték, a 14. századtól Róma is átvette.

E napon gyertyákat, mécseseket gyújtunk elhunyt szeretteink emlékére.
Ehhez a szokáshoz azonban több népi hiedelem is kapcsolódik.
Némelyik szerint ennek az a célja, hogy a világosban a „véletlenül kiszabadult lelkek" újra visszataláljanak a maguk sírjába, ne kísértsenek.

Magyar területeken szokás volt ilyenkor a sírok megtisztítása, rendbe hozása is.
Ilyenkor fel is díszítik a sírokat, virágokat, koszorúkat visznek az elhunytak tiszteletére.
A néphit szerint azért kell megszépíteni a sírokat, hogy a halottak szívesen maradjanak lakhelyükben.
Mivel sokáig úgy tartották, hogy a halottak ilyenkor hazalátogatnak, ezért sokfelé szokás volt, hogy számukra megterítettek, kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra.
Egyes vidékeken a temetőbe vitték ki az ételt, s a sírokra helyeztek belőle, a maradékot pedig a koldusoknak adták.

Szeged környékén „mindönszentek kalácsa”, „kóduskalács” néven üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek.

Székely népszokás szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten lepénye vagy halottak lepénye volt a neve.
Ezt kiosztották a templom előtt gyülekező szegények között.

Egy néphit szerint, aki virágot szakít a sírról, azt elviszi a halott.

Az égő gyertyát nem szabad más sírra tenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll a másik lelkére.

Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek és Halottak napja közti éjszakán a halottak miséznek a templomban, és amíg a harang szól, hazalátogatnak szétnézni.
Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban.

Erre a hétre munkatilalom is vonatkozott.
Nem volt szabad mosni, meszelni, a földeken dolgozni, mert mindez bajt hozhat a ház népére.


A keresztény hagyomány kialakulása

Mindenszentek (latinul: Festum omnium sanctorum) azoknak az üdvözülteknek a közös ünnepe, akiket nem avattak szentté, illetve akik nem kaptak külön napot a naptárban.

A Mindenszentek napja a Halottak napjának vigíliája, azaz ünnepi előestéje.
A hajdani rómaiak őseiket és hőseiket istenként és félistenként tisztelték, szobrot emeltek, szentélyt állítottak számukra.
Marcus Agrippa i.e. 27-ben építtette Pantheonnak nevezett hatalmas templomát, ahol a papok az összes isten tiszteletére áldoztak.
A Pantheont aztán Rómában 610 (egyes források szerint 609) május 13-án keresztény templommá alakították, s IV. Bonifác pápa a templomot az összes vértanú tiszteletére szentelte.
Innen ered a Mindenszentek napja.

A római hagyomány azonban nem az első volt a sorban, ugyanis a május 13-i dátum már korábban is ezen szentek ünneplésére szolgált.
A kezdetek a IV. századra nyúlnak vissza: Szent Efrém szíriai egyházatya és Aranyszájú Szent János írásaikban beszámolnak a Mindenszentek ünnepéről, melyet ekkor azonban még május 13-án, illetve a pünkösd utáni első vasárnap ültek meg.
E vasárnap neve a görög egyházban ma is Szentek Vasárnapja.

Nyugaton 609-ben tűnt föl először ez az ünnep, mikor május 13-án a Szűz Mária, Vértanúk Boldogasszonya és minden vértanúk tiszteletére a már említett módon felavatták a Pantheont.
Nemcsak vértanúkat, hanem valóban minden szentet november 1-jén először Angliában és Írországban kezdtek el ünnepelni a 700-as években.
November első napja a megemlékezés napjaként a VIII. században, 741-ben, III. Gergely pápa (731-745) idején jelent meg először, aki a kategóriát tovább bővítve a Szent Péter Bazilika egyik mellékkápolnáját nemcsak minden vértanúnak, hanem "minden tökéletes igaznak" a tiszteletére szentelte.

Mindenszenteket egyetemes ünneppé IV. Gergely pápasága alatt 844-ben vált.
Az ünnepet még a VIII. században május 13-ról november 1-jére tették át, valószínűleg azért, hogy ezzel a kelták régi népi újesztendejét megszenteljék, ezzel ötvözve a régi hagyományt az újjal.
835-ben Jámbor Lajos császár IV. Gergely engedélyével hivatalosan is elismerte az új ünnepet, és attól kezdve a Mindenszentek az egész kereszténység ünnepe lett.

A katolikus egyház az ünnepet tehát november 1-jén, az ortodoxia pedig egy héttel később tartja. (?)

A Mindenszentek napja után következő napot, Halottak napját 998 óta tartják november 2-án.
Ez az ünnep összefügg azzal a századvégi szorongásos hangulattal, mely 1000-re a világvégét várta.
Ilyen elképzelések mellett igyekeztek a halottakkal "jóban lenni", az elhunytak szellemeivel jó barátságba kerülni.
A sírokon gyertyát gyújtottak, hogy "szegény, fázós lelkek annak fényénél melengethessék magukat".
A november 2-i halottak napja konkrétan Sz. Odiló clunyi apáttól (962-1048,) ered.
Ő ezt az emléknapot a Cluny anyaegyház alá tartozó minden bencés házban bevezette.
Ez a rendelete (998) mindmáig fennmaradt.
Az ezredvégi világvége várás elmúltával azonban az ünnep megmaradt, egyre inkább elterjedt, és a 14. századtól Róma is átvette.

Népszokások

Halottak napjának hetét a halottak hetének is nevezik.
Ezen a napon szokás a sírok megtisztítása, feldíszítése és a gyertyagyújtás.
A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a halottak: a gyertyák fényénél a "véletlenül kiszabadult lelkecskék" újra visszatalálhatnak a sírba, nem kísértenek, és nem nyugtalanítják az élőket.

Sokfelé szokás volt, hogy a halottak számára megterítettek, kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra (a bukovinai magyarok körében pedig még a temetőbe is vittek ennivalót s a sírokra helyeztek belőle, a maradékot pedig a koldusoknak adták).
Szeged környékén "mindönszentek kalácsa", "kóduskalács" néven üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek.

Székely népszokás szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a templom előtt gyülekező szegények között.

Zentán Mindenszentek napján a család minden tagja meggyújt egy gyertyát, azt tartották, hogy akié a legelőször leég, az hal meg leghamarabb.

Az égő gyertyát nem szabad más sírra tenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll a másik lelkére.

Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek és Halottak napja közti éjszakán a halottak miséznek a templomban, és amíg a harang szól, hazalátogatnak szétnézni.
Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban.

A hagyományos paraszti közösségek egy részében "a halottak hetén" munkatilalom van: nem szabad földet művelni, mosni, meszelni, káposztát elsózni, hogy "ne zavarják a holtakat", s "mert a besózott káposzta meglágyul", és mert mindez bajt hozhat a ház népére.
Ehelyett őröltek, kukoricát morzsoltak.

***

F: edenkert.blogter.hu
 

Kyra2

Kitiltott (BANned)
Nemcsak a túlméretes maradványok verik ki a biztosítékot a tudós társadalomban.
A "kicsikkel" hasonlóan gondban vannak, mint pl. a hobbitok, de az egy másik téma.

Néhány link a nem létezőkről.;)

Giant Human Skeleton Headlines in the Midwest
http://gianthumanskeletons.blogspot.hu/p/headlines-of-giant-human-skeletons.html


Ancient Giants- Austrailia
http://www.oocities.org/age_of_giants/ancient_giants/australia.html

Giants of Ancient America
Western United States / Mexico/ South America
http://www.oocities.org/age_of_giants/ancient_giants/sitecah.html

The Giant Human Skeletons in Northern Ohio
http://tnephilim.blogspot.hu/2012/04/northern-ohios-ancient-race-of-giants.html

Giants of Ancient America
Presents extensive archeological evidence of an extinct race of Quasi-Giants that once roamed Noth America.
http://www.geocities.com/age_of_giants/ancient_giants/sitecah.html

http://thenephilimchronicles.blogspot.hu/2011/09/nephilim-giants-found-in-jerusalem.html

Ez pedig egy fórumból:
Holocaust of Giants:
The Great Smithsonian Cover-up
Noted Native American author and professor of law
emeritus, Vine Deloria, writes in a personal
communication:
http://s2.excoboard.com/exco/archive.php?ac=t&forumid=124725&date=04-14-2008&t=1751815-1




"....meg vannak rémülve a Ladakh-ban állomásozó katonai alakulatok. A pánik oka, hogy többen ufót véltek látni az égen. A kutatók szerint, az eddig hivatalosan nem azonosított, jelenések nagyon hasonlítanak egy nyolc évvel ezelőtti esetre. 2004-ben néhány geológus látott egy több, mint 15 méter magas, emberszerű, ismeretlen lényt. Az idegen látomást 40 percen keresztül volt lehetőségük megfigyelni, mikor a beszámolók szerint, az égen egy gömbszerű dolog jelent meg, ami magába szippantotta a földönkívülit. Az esetről több katonai jelentés is készült, amelyeket a mai napig nem hoztak nyilvánosságra. A mostani esetben csupán az égen észlelték a különös fényjelenségeket, azonban az egykori szemtanúk megerősítették, ők ugyan ezt látták évekkel ezelőtt. A katonaság és a rendőrség egy speciális, megfigyelő csapatot állított fel, amelynek feladata, hogy dokumentálja az égen látott idegen objektumokat. "

http://www.hindustantimes.com/HTNext...e1-955824.aspx



ufo.jpg

Forrás:
http://freepresskashmir.com/ufo-sigh...pook-soldiers/
 
Oldal tetejére